Jump to content

REVEJAKTA 2013/2014


barerobert

Recommended Posts

  • Replies 700
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Min andre rev datt kl. 05:05 i morges. Liten hanne som datt i smellen for min 6,5x55 laddet med Nosler Ballistic Tip. Ikke så galt utgangshull heller. Var tre rever på åta i går, men fikk ikke skutt. To av disse var tilbake i morges. MASSE revespor i skogen rundt åta, så dette blir bra :D

Link to comment
Share on other sites

Fylte på igjen åta med diverse godbiter etter elgjakta, samt en pose med kyllinger idag. Kokte opp matblod og tømte på, så nå lukter det DEILIG :mrgreen:

Regner med det blir bra fart på åta nå. Har prøvd med råttent blod på åta før og det funka. Får håpe oppkokt matblod gir like bra resultat (lukta er det iallefall ikke noe å si på). Noen som har prøvd det ut før? Hadde vært spennende å høre. Eller har noen andre tips til hva man bør bruke? Er ganske fersk.

Har enda ikke fått skutt på åta enda i år :roll:

Link to comment
Share on other sites

Prøvde samme ifjor, men jeg brukte 10l vann, hundefor, matrester + endel fisk og kjøtt. Hvordan fikk du blokka ut av bøtta?? skar bare toppen av ei syrekanne å satt d under verandaen i et par dager når d var noe minus ute... måtte skjære sund hele kanna å da delte matblokka seg i endel biter......... vært fint å fått den ut hel

 

Murstamp i pe som kan stables i hverandre, da får du ikke låsing. Frøys det inn i fryser så det ble betong.

Link to comment
Share on other sites

Da var sesongens første återev et faktum.Voksen hanne,ble liggende i smellen av en sint 40 gr v-max....Vekt 7,2 kg...

 

Var faktisk 2 rever på åtet da jeg kom..Den andre ble ikke skremt av skuddet,kikket mot luka,tasset mot kompisen, men fant vel ut at det var småfale på åtet denne kvelden og småsprang til skogen...Artig å være i gang! :D

Link to comment
Share on other sites

01.10 peip alarmen. Sov godt da :D

Opp i habitten og kikrer nedpå åtet. Ser en rev som graver frenetisk.

Finner rifla og får opp vinduet. Da har det i mellomtiden kommet nedpå 5 hjorter. Men reven

holder fortet. I et lite sekund vurderer jeg å bytte rifle og ta ei fjorkolle i stedet. Men tanken

på å måtte ut og vomme uti fristet ikke. Så jeg slapp kula og reven datt. Tispe på 5,3 kg. Bilde kommer.

IMGn_4869.jpg

Link to comment
Share on other sites

normal_IMAG0017.JPG

 

Har en liten luring på åta.Han holder seg unna i fem døgn hver gang jeg har vært med nye forsyninger.

Kameraet er litt tregt med å registrere at det er noe foran. Ser tydelig på bildet at reven har vært der og rotet en stund, og det har ikke kommet noe bilder før dette. Mulig jeg må justere følsomheten ned fra "normal" til "sensitiv".

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har noen spørsmål angående revejakt, siden jeg er ny på akkurat dette.

Jeg har lagt ut åte med kamera til, så jeg lurer på hvor lang tid det ca tar før reven finner åtet.

Trenger jeg noe annet lokkemiddel for å korte ned tiden eller må jeg rett å slett smøre meg med litt tålmodighet ?

Link to comment
Share on other sites

Her er det Tålmodighet Tålmodighet og Tålmodighet.

Men hiv på det du har av matresten og hundepelets. Har du noe som lukter Hy og Helvete er det en stor fordel.

Er åte stedet permanent, så for det året rundt. Også i perioden 15 April til 15 juli. Har først en rev funnet mat der , så er den innom med faste mellomrom å sjekker.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel flere faktorer inne i bildet, når du lurer på hvor lang tid det tar. For min del, hadde jeg rev på åta neste natt, men hadde i tillegg rimelig mye rev i området (merk at det står HADDE :wink: ). Så kommer det også an på hvor mye åta lukter. Bare å følge med. Plutselig er de der :)

Link to comment
Share on other sites

Best sjanse er jo dersom du har åten i et område der reven bruker å ferdes, da tar det ikke lange tiden før den snuser seg fram til matfatet.

Litt verre blir det dersom du legger den en plass som du bare tar helt tilfeldig, da kan du regne med å vente lenge....

Første vinteren jeg jaktet gjorde jeg akkurat det, å måtte vente helt til først i mars før det ble aktivitet :lol:

Flyttet så åtet lengre ned mot sjøen, å hadde rev allerede andre natten...

Link to comment
Share on other sites

Har lagt ut åte på en plass hvor det var endel spor sist vinter. Men åtet mitt var frosset da jeg la det ut og det er fortsatt minusgrader slik at det lukter nok veldig lite fra åte.

Har rekeavfall og diverse andre ting som skal legges ut så fort jeg får det til.

Link to comment
Share on other sites

Joda, det surner....veldig.

Anbefaler deg IKKE å ta av lokket før du er ute av huset :lol:

Har aldrig vært så nære å bli utkasta av kjærringa som den gangen jeg glemte en dunk med blod i benken på kjøkkenet.

Selvsagt måtte jo hun å sjekke hva det var før jeg klarte å advare henne :lol:

Blod på åta er bra så lenge det ikke regner for da forsvinner det veldig fort.

Link to comment
Share on other sites

Hehehehehe :lol: takk for svar Tyren64:):) har rådyr rester i en stamp i garasjen, som kjærringa er veeedig imponert over:P d bynner og lukte godt nå :)

er det noe problem å fylle på rådyrrestene på hovedåte?hovedåte består av: mye grisekjøtt, fisk. brød etc..etc... samt rester fra småvilt jakta som jeg blandet ut i vann å blod.

hovedåte har ligget i ca en mnd nå, men ingen aktivitet. åte er nedsnødd nå, reven finner vell maten selv om det er en del snø over? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Mye rev i området her! Tidligere år har ikke det vært noe som helst, men til nå har jeg skutt 13 totalt. Har kanskje hatt 9-10 netter på åta. Kun 2 av de nettene har vært uten revefall. Skaut 2 i morges og da var det 3 stykker som stakk til skogs, som vil være tilbake i kveld.

Link to comment
Share on other sites

Sånn, da er reven veid og den veide 8 kg, litt mindre enn hva jeg selv hadde trodd, men det er en stor rev tross alt. Litt synd den ikke bikka to siffra antall kg, men vi får se hva vintern har på lur ;)

 

Ser ut som at du var nærmest Sakomann :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hei:)

Noen som har erfaring med elg som åte til rev??

kommer en liten påkjørt elgokse til meg i morgen. tenkte å partere opp i ganske greie stykker( slik at reven ikke stikker av med det)

har i tillegg et helt påkjørt rådyr( som er sjært og partert opp i biter) fisk, svinekjøtt, hundepellets å mye annet på åta)

det blir ikke for mye å legge på litt elgvomm å elgkjøtt vell??:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...