Jump to content

REVEJAKTA 2013/2014


barerobert

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • Replies 700
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tenkte jeg skulle utvide jaktkortdungen litt med noen smårovvilt-kort i områder jeg ofte passerer med bil. Sjekket da iNatur, og kom over denne:

https://www.inatur.no/jakt/5200a39ae4b0 ... idskog-jff

 

Personlig syns jeg det er direkte frekt å ta betalt for at jeg skal gjøre DEM en tjeneste..!

 

Eller er jeg helt på bærtur nå?

 

Ser stort at stort sett alle andre tar en femtilapp, noe som er helt ok, da det sikkert er litt adming å skrive ut kortet og slikt. Men 300,- blir for dumt, mener nå jeeeeg.

Link to comment
Share on other sites

Revejakt blir for min del helt uaktuelt dersom det skulle koste penger, dette er noe jeg driver med fordi det er lett tilgjenglig (5min gange) og selvsagt fordi det er spennende.

Fikk sesongens første rev på Onsdag, skulle egentlig bare se om det satt noe gås på jorde, det gjorde det ikke, så jeg satte meg i reveglugga i stedet, satt i ca 5min før en liten hannrev meldte begynte å snuse på restene etter ei rådyrvom, det ble knall og fall. Pen rev uten skabb, men ille tilredt av v-max en. Ble sesongstart en måned tidligere enn i fjor, og iveren ble plutselig veldig stor :D

Link to comment
Share on other sites

Gravde grundig ned slakterester fra et par gås ved hytta sist jeg var der - 10.august. La et par svære stein på toppen.

Satte opp viltkamera og dro hjem.

Var utover på høstferie nå. Ser på bildene fra viltkamera at reven allerede dagen etter jeg dro var i full gang med å grave opp. Var iallefall 3 forskjellige rever som hadde vært forbi. Så to på bildet samtidig flere ganger. De herja på i en ukes tid før det var tomt for gås og ikke så spennende lengre... Men, den hadde også vært innom en tur dagen før jeg kom i forrige uke for å plukke hundepellets som jeg fikk en nabo til å slenge på helga før.

La en ny gåseskrott på onsdag kveld og håpa at det skulle bli noe i løpet av østferien - men da har han holdt seg unna. Typisk ! :(

 

Er vel sannsynlig at han er ute i marka og frotser i elgvom fra de 20 elgene som har blitt skutt i området de siste ukene...

 

Og naturlig nok regner jeg med at den sikkert var på plass igjen natta etter jeg dro fra hytta - noe som viltkamera sikkert bekrefter neste gang jeg skal utover :roll:

 

Har en driveway patrol som jeg henger ut når jeg er der. Tror dere han er skeptisk til denne hvite boksen? Den "lyser" jo opp godt på natta nå før det kommer snø. Kanskje vært lurt å lakke den mørkegrønn?

Link to comment
Share on other sites

Ta og søk opp varmlands tunell fella. Den er lovlig vist du bruker trematriel eller så lenge du ikke bruker netting.

Mange sier at du ikke bør bruke inprignert matriel men det er bare tøv. Bygg fella kast litt mold i den så vil du nok få rev i den etter den har stått en stund Første sesongen fanger dem alldrig så bra...

Dette er nye regler pga mange rever muster tenna når dem biter i nette for og komme seg ut.

Når dem fust har kommet seg ut får dem ingen god fremmtid.

 

Husk og sjekk fella minimum 1 gang til dagen!

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg fått suplert åteplassen med nytt slakte-avfall, mikkel kommer men merkelig nok går han ofte forbi åta. Men jeg har plasert rødpukten på Meopten i to sykker siste nettene, da blir det fort kveld. Totalt 5 stk. siden jaktstart, mot 4 totalt forige sesong, håper på mange flere!!!

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt inn noen lapua 139grains hpbt i 6,5x55. Tenkt på både blink, men og på rev, hvordan kan eg forvente at denne kulen fungerer?

Presisjonen er meget bra, men jeg tenker på å fjerne en millimeter eller to med fil, for å øke en eventuelt ekspansjon og bedre effekten på reven.

Hvordan går det med presisjonen? Eller er det god nok effekt på rev med denne patronen uten å gjøre noe?

Takknemlig for tilbakemeldinger

Link to comment
Share on other sites

Endelig kom mikkel på kameraet i natt kl 0405. Har ikke settn siden juni, veldig spesielt da jeg bor midt mellom 3 jorder og en skog. Hatt kameraet oppe i ca en måned, men ikke rev før i natt. Foret med elg, villsvin og rådyrskotter. Mulig det er tilfeldig at den dukker opp nå, men ofte så kommer de med kulda.

 

Skyter kråker på åtet en gang i mellom, men har aldri merket forskjell på trafikken av rev. Etter en kråkefelling lar jeg kråkene komme tilbake. Så får de noen dager på seg til å fråtse, så detter det ei til.

Link to comment
Share on other sites

mork, hvordan er trafikken på det nedgravde åtet ditt på høsten? Er det noe liv der nå, eller er det først når kulda og snøen kommer at det blir fart? Jeg har nemlig noe lignende ute nå og har hatt det tidligere år også, men før isen kommer på innsjøen her og den første snøen legger seg så er det dårlig med liv der.

Link to comment
Share on other sites

Med dette som utgangspunkt tenker jeg også at det kan være lurt å legge ut åtet, sånn at det ikke har liggi flere måneder før snøen og kulda kommer. Så jeg har foret jevnt i høst, sånn i jordekanten for å få reven inn i området. Så har jeg gravd en grop midt på jordet, der jeg skal ha åtet. Tenker å følge med på været og fylle det med kokt grisesuppe (opphakket og kokt smågris), grave på litt jord som du har gjort på bildet, og så la guffa snø igjen.

 

Så blir det å hive på middagsrester og et dødt rådyr i ny og ne. Har også et par steder i jordekanten på andre siden av åtet som jeg forer litt. Ofte dukker reven opp her før den går ut på jordet. Merkbar forskjell når jeg bruker disse ekstraåtene og når de ikke brukes.

Link to comment
Share on other sites

Har samme erfaring her,har hatt ute åtet i ca 1 mnd nå...Null aktivitet...Sånn var det i fjor også,men så snart den første snøen la seg, ble det liv med masse spor rundt åta!

Har en elgkalv ,med spor av NSB,som jeg skal la snø ned.Har også gode erfaringer med å la elgskinn snø ned,for så å strø hundefor rundt omkring gjennom vinteren...

Link to comment
Share on other sites

Har dårlig erfaring med å ha mange "små" ting liggende på åta, slik som skutte kråker og skinn av ender.

Hver gang jeg har brukt dette til mikkel, har han vært fan så snar å nappe med seg en godbit å forsvinne :lol:

Så heretter blir det kun foret med kujur, å det er godt boltet fast også......

Har prøvd katte/hundemat i tørrform, men dette har kun blitt mat til sjur og kråker.

Link to comment
Share on other sites

Har en 60 kg blokk liggende til innfrysning nå.

 

Oppskrift:

 

- Blod

- Torskefor

- Torsk (fersk og ikke fullt så fersk...)

- Sei

- Noen måker

- vann

 

Lot det stå å godgjøre seg i vel 5 timer så foret trakk til seg blod/vann blandinga ( 50/50) Rørte om av og til for å få litt grøtete konsistens.

Tilsatte måker, torsk og sei i hele deler og biter.

Fylles i murstamp og settes i fryser.

 

Klar etter et par dager regner jeg med :P

Link to comment
Share on other sites

Har en 60 kg blokk liggende til innfrysning nå.

 

Oppskrift:

 

- Blod

- Torskefor

- Torsk (fersk og ikke fullt så fersk...)

- Sei

- Noen måker

- vann

 

Lot det stå å godgjøre seg i vel 5 timer så foret trakk til seg blod/vann blandinga ( 50/50) Rørte om av og til for å få litt grøtete konsistens.

Tilsatte måker, torsk og sei i hele deler og biter.

Fylles i murstamp og settes i fryser.

 

Klar etter et par dager regner jeg med :P

 

 

Prøvde samme ifjor, men jeg brukte 10l vann, hundefor, matrester + endel fisk og kjøtt. Hvordan fikk du blokka ut av bøtta?? skar bare toppen av ei syrekanne å satt d under verandaen i et par dager når d var noe minus ute... måtte skjære sund hele kanna å da delte matblokka seg i endel biter......... vært fint å fått den ut hel :roll:

Link to comment
Share on other sites

Prøvde samme ifjor, men jeg brukte 10l vann, hundefor, matrester + endel fisk og kjøtt. Hvordan fikk du blokka ut av bøtta?? skar bare toppen av ei syrekanne å satt d under verandaen i et par dager når d var noe minus ute... måtte skjære sund hele kanna å da delte matblokka seg i endel biter......... vært fint å fått den ut hel :roll:

 

Støp gjerne en taustump eller lignende for å feste blokken, alreit med litt ekstra trekkraft hvis det trengs. Jeg har brukt varmtvann på utsiden av kannene jeg bruker for å få dem til å slippe. Greit med rette vegger evnt vanlig bøtte/murerbad.

Link to comment
Share on other sites

Da ramlet sesongens rev nr. 8! Alle med 32 grs Z-Max i 204 Ruger. Første reven i år var revirhannen som "plaget" meg mesteparten av fjorårssesongen. Tydelig at det har gitt resultater, nå kommer revene som perler på en snor! :) Skyter mest tisper fortsatt, men flere hanner hittil i år enn totalt i fjor, spent på fortsettelsen!

Link to comment
Share on other sites

Har skutt to voksne rever så langt i år, og det har vær en eventyrlig aktivitet, i natt satt eg å så på to rev som var på åte samtidig

Tror litt av hemmeligheten er at jeg i vår anla et musedrivhus der åte er. I tillegg driver eg med aktiv foring av småfugler, slik at musen trives i områder. Masse mus rundt åtet.

Dette har lært årets valper hvor det er mat og det kommer rev i sporene til annen rev.

Det går spor inn til åtet fra alle kanter.

Det er fine forhold med snø og stor måne.

Dessverre må vente til eg får tilbake riflen fra reparasjon. Håper det tar kortest mulig tid

Link to comment
Share on other sites

Har endelig fått inn rev på åta. kl 0440 til 0510 fikk jeg inn 5 bilder fra viltkameraet. Gleder meg til å se om den kommer inn hver natt og om den kommer til samme tidspunkt, så jeg kan planlegge litt når jeg skal dra ut å postere. Er det vanlig at den har rutine på når den kommer? Har aldri jaktet rev før så dette er virkelig spennende!

Link to comment
Share on other sites

Sikkert litt opp og ned fra individ til individ Krisch, men min erfaring er at den er ganske "presis". Har jeg rev på åtet som er der over tid ser jeg et klart mønster hvor de ofte kommer til omtrent samme tidspunkt på døgnet. Jeg har skutt rev til alle døgnets tider hvor de har kommet trofast nesten på likt klokkeslett. Er temmelig ivrig og har god oversikt over de forskjellige revene på åtet. Denne erfaringen har gjor det mer effektivt for meg å passe opp reven på de tidspunktene jeg har observert de. Imidlertid blir jeg ikke klok på når de foretrekker å komme, har skutt rev tidlig kveld, formiddag, nattmorran og midt på natta. Spennende er det uansett!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...