Jump to content

REVEJAKTA 2013/2014


barerobert

Recommended Posts

Da var 2013/2014-sesongen over og vi venter på 15.juli alle mann.

 

Hva skal dere bruke tida til? Jeg skal gå over løvdressen og sy fast løse deler. Jeg skal bytte stokk på rifla og lage et bedre tofotfeste.

Men først og fremst skal det skytes og trenes frem til jakta begynner igjen. Både ferdigheter og kondis skades ikke av å øve :)

 

Har dere satt dere mål for denne sesongen? Mine mål er å ihvertfall skyte EN rev, det ble en i fjor men det ble bare med den. :roll:

 

2012/2013 er her: viewtopic.php?f=167&t=71664

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 700
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

eg drive på å bygge revriggen min, det er ei arva mauser i 6,5x55, der eg har eit vortex viper pst 6-24x50 på med lys....

 

drive på å modifisera stokken til den. skal beddast og. gleda meg til eg er ferdig. :wink:

skaut to revar i fjord, men ingen av dei på åte jakt. skal byrje å bruke dei åta eg legge ut(la ut ganske mykje slakte avfall frå: hjort, saude og kyr.) håper å doble resultatet med å postere på åta som eg legge ut :D

 

revjakt er den mest lønnsome jakt der eg kjem frå, det er 1200 blanke kroner i skuddpremie :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har ikke drevet revejakt på mange år.

 

Men lokkejakta har pirret min nysgjerrighet en stund, og nå på Villmarksmessa ble DVD (Ulf Lindroth) og lokkepipe innkjøpt...

Siden jeg ønsker å bruke pels, enten til utstopping eller beredning, blir nok min sesong startet seint. Sikkert vanskeligere da, men det får så være...

 

Så jeg har to mål for neste sesong:

1. Komme meg ut på jakt etter rev minst en gang.

2. Skyte en - 1 rev på lokk.

 

Resten blir bonus...

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Må vell innvistere i en to-fot ;) har planer om å bygge en revebås som skal settes ut i god tid før jakta starter slik at revevalper ol blir vant til den. Målet i fjor var å skyte minst en rev, den ble felt under et drev i rådyrjakta :roll: hadde håpet på å ta den på åte men, fikk en sjanse som jeg bommet på .... Blir mye trening fram til 15 juli med rifla.

Link to comment
Share on other sites

Mine to første sesonger med gluggejakt har resultert i 5 per sesong, målet blir vel å tangere dette denne sesongen og, og kanskje prøve å styre ivern litt og kun sitte de kveldene lysforholdene gir gode skuddmuligheter, men det iste får en se på, ivern er gjerne stor når slakteavfallet blir hivd ut og reven viser seg på viltkamera :D

Hadde vært artig å få lokka inn en rev og.

Link to comment
Share on other sites

Skal bruke sommeren til mye rart. Mye innen revejakt ;)

Det viktigste er vel å trene med rifla, spesielt sittende stilling, har mye å gå på der. Ellers skal jeg ta meg noen turer igjennom terrenget her og håpe på å finne hier etc.

 

Jeg skal også reparere og fikse med 2 revebåser jeg har. Begge er urgamle, men med litt arbeid er de fullt brukenes. Den ene står allerede i skauen, skal hente den andre så fort telehiven gir seg :lol: Genialt med revebåser så lenge man kan sjekke dem fra vinduet hjemme.

Nå gjelder det bare å få dem ut i skauen og kaste ut lit åte en gang iblant etter at valpene er født, så de blir vant til båsen! Vil tro mulighetene er store for å få en valp på sommeren i bås :)

 

Så er det den ventetida da...

Link to comment
Share on other sites

 

revjakt er den mest lønnsome jakt der eg kjem frå, det er 1200 blanke kroner i skuddpremie :mrgreen:

 

wow...da hadde det blitt kjøpt en dyr zeiss med avstandsmåler i år,hvis det hadde vært her de prisene der...her er en ynkelig 100lapp pr rev....dekker ikke kaffen og kjeksen brukt under alle timen i løpet av vinteren... :?

Link to comment
Share on other sites

Hos meg i Steinkjer kommune er det en samlet pott på 40 000 kr "tror jeg" :roll: dvs at jo mere rev, kråkefugl, mår, mink og grevling som blir levert jo mindre blir prisen i skuddpremie. altså da blir de 40 000 kronene delt på antall vilt som er levert inn ol, i fjor ble det 75 kr pr rev ifølge naboen, jeg hadde bare en rev så jeg gadd ikke å levere inn :evil:

Link to comment
Share on other sites

Her jeg jakter er det 300 er med på prosjektet "på sporet av rødreven" + at jeg får 300 av han jeg har åte hos:) så ble 5700 kroner tjent på Revejakt i sesongen som har gått, så da ble det ny børse i hus:D

 

Jeg skal bruke sommer'n på og trene trene og atter trene:) og muligens bygge en bås, hørt det ikke lønner jeg å bruke trykkinpregnerte matrialer stemmer det??

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Bra å se at det er engasjerte revejeger der ute. Selv starter jeg ikke jakta før "luringen" har fått på seg vinterpelsen.

Skal bruke våren/sommeren til å finne en erstatning etter 30 grs Berger Varmint kula i .224, samt starte bygginga av ny posthytte for rev og elg.

Ps. Fisker du på sommeren, kan det være lurt å kaste avskjæret på åteplassen gjennom sommeren/året. Hadde fisk og elg på åteplassen i vinter. Reven foretrakk fisken.

Link to comment
Share on other sites

Klar jeg! Blir første gang på jakt for min del, og reven kommer først :)

 

Så får vi se da, om vi får tilgang til noe revejakt her i Hordaland. Det lukter både åte og lokk!

 

Skal skyte med 308. Hva slags ammo bruker dere andre i .308?

Link to comment
Share on other sites

Da prøver jeg her og :) Jeg har hatt viltkamera på en tiur leik nå. Der har det hvert innom 2 rever en del turer. Ser ut som en tispe og en hann. Holder de seg i nærheten av hiet nå? Kjedelig at jakta er over. skulle helst ikke hatt dem der nå :P men hvis hiet er i nærheten skal dem ikke føle seg trygge 15. juli :)

Link to comment
Share on other sites

du har jo fusion, federal/winchester soft point/powerpoint. billige patroner ihvertfall av det jeg har brukt i 6.5x55. funker bra til det meste

 

Fusion ville jeg styrt unna den blir for hard til reven synes jeg, går igjenom ut ekspansjon hadde med meg en på åta i vinter som brukte det og han måtte bruke 3 skudd å viste seg at alle satt der dem skulle dette var kaliber 308. Jeg har også erfart at reven løper 40-50 meter med skudd i maskinrommet med 6,5x55 fusion. Samme med fusion i 223 et skudd i maskinrommet da løp den av gårde men stoppa haldigvis på det ble et skudd rett i hue da var det slutt:)

Link to comment
Share on other sites

har en deal med en svart og en korsrev den 15 juli,og dem blir lokket inn på mellom 10 og 200 meter med demmels fugleskrik,og skutt med ei 53grains v-maxkule....(min gamle bestemor bruker å si at jeg må ikke skyte reven bak halen,når jeg skryter av fangst på forhånd :) )

Link to comment
Share on other sites

Skal skyte med 308. Hva slags ammo bruker dere andre i .308?

 

Mmmm.......har brukt over nevnte kaliber selv på revejakt og har ikke bare posive tilbakemeldinger å meddele desverre.

Mikkel dauer av det, men ikke bestandig på stedet hvil, slik som ved bruk av grannere kaliber, i området 6 mm og nedover.

 

Går også bra med 6,5x55 med proper kule i anstendig hastighet.

 

Om en skal pelse reven, bør en nok tenke litt mer på hva slags kule en bruker enn om det kun er for å nedjustere revebestanden i området.

 

Uansett kulevalg og kaliber.....lykke til med revejakta etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Klar jeg! Blir første gang på jakt for min del, og reven kommer først :)

 

Så får vi se da, om vi får tilgang til noe revejakt her i Hordaland. Det lukter både åte og lokk!

 

Skal skyte med 308. Hva slags ammo bruker dere andre i .308?

 

Har selv 3006 men naboen som jeg jakter en del rev og rådyr med bruker 308, han bruker Federal fusion 150 grs og han e fornøyd med det. Jeg bruker samme type i min 3006 bare i 180 grs. Den er på en måte en "Billig" kvalitets patron ;) blyet er loddet i kjernen på kula å den har fin restvekt og fin utforming på kula :) Men om du vil ta vare på skinnet så ikke bruk denne typen ;) så på en rev naboen tok på åte i vinter fint inngangshull men når han snudde reven så var utganghullet på størrelse med en knyttneve :)

Link to comment
Share on other sites

Pels blir ikke aktuelt i begynnelsen for min del. Men kanskje når vinteren kommer, og lysten og tiden er der. I begynnelsen er det viktigste at reven faller så fort som mulig etter treff.

 

Har kjøpt Partizan SP med 11,7grams kule. Ser jo for meg at resultatet blir noe stygt sånn utseendemessig. Det viktigste for meg, som er forholdsvis ny i gamet, er jo at han ikke løper for langt videre etter skudd, selv om det ikke er et optimalt treff. Såpass realist må jeg vel være.

Link to comment
Share on other sites

driver å lader nå til 223n....skal teste 53grains v-max mot di udugelige 55 grains v-maxen jeg brukte i fjor,som ikke ekspanderte....men så har jeg en Box berger varmint 40grains,som jeg kunne tenkt meg til å bruke under lokkejakta i sommer....men er jo en hulspiss,og jeg frykter litt dårlig presisjon på 250-300 meter med bergern....noen som har testet den på 2-300 meter?v-maxen gjør jobben på slike hold,så jeg er litt skeptisk på å bytte over. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Test ut ammoen på de aktuelle holda.........på vindus-spyler kanner, fortrinnsvis fylt opp med vann og med korken godt tilskrudd, så finner du rimelig enkelt ut hva som fungerer optimalt på Mikkel :wink:

 

Nærmest selvforklarende, for å si det slik :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

v-maxen har effekt på 4-500 meter i allefall.har selv sett rev skutt på 450 meters hold,helt sundskutt...men spørsmålet er om bergern gar like godt,med tanke på at den er hulspiss,og at den er noe lettere...er jo ikke ei typisk langholdskule.....

Link to comment
Share on other sites

Her er alle forberedelser til neste sesong godt i gang. I fjor sesongen datt 4 rever på åta for 30-06 en, død i smellen, (hadde blitt store hull i den pelsen). Ny sesong forberet med, ny anskaffelser, 17hmr, 223rem, kombi m/6,5x55, + Draiway patrol på åta, jerven hunter, kannada sko til 70 minus`, nytt åte lys, så nå kan reven komme 15 juli. Skal fristes med høns-smågris, diverse matavfall og selfølgelig slakteavfall etter hjortejakta. Må jo ta med at 3 rifler er levert til børse doktoren, for optimalisering av fks. avtrekk, kikkert og andre justeringer. Nå har det blitt formye predatorer, flere må ta ansvar!!! JA til matvilt!!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ser det er mange revejegere der ute og det er jeg glad for. Selv er jeg også over gjennomsnittet interessert i revejakt og siden jeg bor på en gård jakter jeg så mye som mulig. For to år siden ble det felt 15 stk her til sammen. I fjord var det litt færre..men den er her enda. Vurderer å gå til innkjøp av musepip for å se hvor god effekt den har.

Link to comment
Share on other sites

Vart veldig positivt overraska over Normas Jaktmatch og Oryx på skytinga i dag,den samla bedre enn noen annen fabrikk-ammo eg har prøvd i Rugern! Skjøt flere serier på 5 skudd på 100m ,og de aller fleste satt innafor 4-5 cm på liggende uten anlegg. Og eg som nærmest hadde avskrevet denne rifla fra revejakta i år :mrgreen:

 

Steike så moro!!

Link to comment
Share on other sites

Reven blir første byttet jeg prøver meg på, siden jeg er helt fersk som jeger, og vet ikke hva jeg skal forvente, men gleder meg. Jeg har sett en rett over boligfeltet, men kan ikke jakte lovlig der, så jeg håper den har venner noen kilometer lenger nord. ;)

 

Tenkte jeg skulle prøve å lage et "musedrivhus", noen som har erfaring med det?

 

Er ingen skuddpremie her i tromsø, såvidt jeg vet, men i noen nærliggende kommuner skal det være mulig å få noen hundrelapper, uten at jeg tror det i seg selv vil motivere meg. Hvorfor dra langveis når fjellet rett utfor døra har så mye å by på, liksom :roll:

Link to comment
Share on other sites

Finn deg en plass med sikker bakgrunn, så nerme så mulig, legg ut alt du har av matavfall, fiske-slo hundefor f.k.s. be slik at reven blir vandt til å finne noe spiselig der. Senere når jakta begynner 15.7. bør du binde fast det som legges ut som åte for reven er utrolig sterk og drar med seg det meste slik at man lett mister skuddsjangsen. Jeg bruker klesnor med kopper wire inni da klarer han ikke å bite den av (beruk halvstikk rundt åta). Lykke til!!!!

Link to comment
Share on other sites

Finn deg en plass med sikker bakgrunn, så nerme så mulig, legg ut alt du har av matavfall, fiske-slo hundefor f.k.s. be slik at reven blir vandt til å finne noe spiselig der. Senere når jakta begynner 15.7. bør du binde fast det som legges ut som åte for reven er utrolig sterk og drar med seg det meste slik at man lett mister skuddsjangsen. Jeg bruker klesnor med kopper wire inni da klarer han ikke å bite den av (beruk halvstikk rundt åta). Lykke til!!!!

 

 

Si ikke det!

 

Dusten gnagde av 2.5kvadrats jordingskabelen til åteburet mitt og subba det med seg 15m før den fikk åpna greiene og spiste opp åtet (ikke at 2.5kvadarats er så tjukk men dog)

Link to comment
Share on other sites

Har forberedt meg med å finne hi med rev i ei stund nå, har et hi med grevling og et med revevalper så da vet jeg hvor jeg skal lokke når jakta starter ;) har funnet et nyt hi å satt viltkameraet ved, håper det er rev der også ;)

 

Ellers så er jaktbua plassert på en ny plass. Ved en gard der det er to kyllingfjøs + et stort melkefjøs. Har troa på denne plassen. Var der å lokka i vinter å det var mye rev som farta rundt om kring fjøsene ifølge spor som vi så. Er litt støy fra fjøsene så vi har plassert bua rett ved melkefjøset der det var mulighet for å låne litt strøm til lys. Vi har også gravd ned noe kylling ved en haug som ligger midt i åkeren 100 meter foran bua slik at den blir vant til at det er mat der :) Har kappet ned endel buskas ol som sperret lit for utsikten så nå er alt på plass. Blir nok å legge ut en gris om 2-3 uker for å venne han på at det er mat å få der :) skal henge opp viltkameraet så får vi se hva som kommer ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...