Jump to content

REVEJAKTA 2013/2014


barerobert

Recommended Posts

  • Replies 700
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Var med den lokale NJFF gruppa å jakta rev i helga. Lørdag så vi ikke tegn te spor, men på søndag var det bra med spor og fikk 2 stk på beina. Ene gikk i hi men terriern klarte ikke å presse den ut. Den andre gikk også i hi etter en grei los. Her klarte terriern å presse den ut, men så bomma jaggu han som hadde skudd sjanse... Så ble ingen rev på oss.

 

Så da har jeg tenkt å prøve å få tatt ut noen sjøl utover. Prøve både med bikkje og med lokk.

 

Hvilke lokker anbefaler dere å bruke?

Og hvilke rifle kaliber er greit å bruke på rev?

 

Åte blir ikke aktuelt da jeg ikke orker å sitta i timesvis på post.

Link to comment
Share on other sites

Ja, i natt hadde jeg faktisk rev på åta. Kom en 06:40, så en 06:50 før en tredje 07:30. De to første var så raskt innom at jeg ikke fikk skutt. Den tredje fikk jeg det travelt med, så endte med skudd rett over. Bare litt pels som lå igjen. Gikk en stund etter den, men ikke blod noen plasser, så friskmeldte den. Satser på at de to første kommer tilbake i kveld. Tror ikke tredjemann er tilbake på en stund..

Link to comment
Share on other sites

noen som har noen fin ide til lys på åte der det ikke er tilgang til 220volt?

 

Hvis du legger åta på haglehold trenger du ikke lys selv på de mørkeste netter, på de mørkeste nettene bytter jeg ut rifla med hagle med kikkert (jeg bruker aldrig lys da jeg synes noe av sjarmen blir borte da) da trenger du ikke "innertier" det holder godt med konturene.

Bruk en kikkert med 2,5 ganger forstørrelse og ca 40mm objektiv, alle kikkertsikter holder mål til dette, finn en rimelig kikkert med 3 grove stolper, har fungert for meg i 35år.

Link to comment
Share on other sites

Åte: Elgskinn, elghode, frossen blokk med hundemat, kjøttslintrer, etpar makrell, 1 liter blod og en halvflådd reveskrott skutt på hytta. Plassering åpent lende med noen rotvelter, tørrstokker spart ved flatehogsten for to år siden, kvisthauger og 3 meter fra 10 år gammelt plantefelt, 60 m fra industribygg der det er stille på nettene men noe lys fra store utelamper på byggene.

Har foret etter med sur makrell, hundematpellets og matrester. Intet er rørt. Mye spor i tett gammelskog 250 meter unna, men ikke besøk på mitt "smakfulle" åte. Hva skjer?

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som vet hvordan det ligger an med utbredelse av reveskabb i Bergensområdet eller på Vestlandet generelt?

 

Jeg skaut en rev sist søndag uten skabb, og en på mandag full i skabb. ( på Lindås) så er vel litt forskjellig. Såg en rev full i skabb under hjortejakta i høst, men den kom seg unna

 

Takk for svar. Mine 4 siste har hatt skabb. Hadde bare 1 av 22 forrige sesong. Vet ikke hvor disse kommer trekkende ifra.

Link to comment
Share on other sites

Får bare håpe det ikke sprer seg så hele bestander blir slått ut, jeg har 15st til nå å ingen har skabb, men en av de jeg skjøt sist vinter var angrepet men det ser heldigvis ikke ut som det har spredt seg.

Siste store utbruddet av skabb her var i 1984, da var alle jeg skjøt i en 3 årsperiode sterkt angrepet...måtte det ikke komme tilbake!!

Vil jo ha en fornuftig bestand med rev, det må bare ikke blir for mange av dem, vi vil jo ha noe å jakte på og så det er jo smart å spare noen...noe å tenke på for alle.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Endelig helg og endelig tilbake på åta. Har vært 20-30 spek lenge, men ikveld har det blitt mildere. Da skal det vel mye til for at mikkel dukker opp! Han er vel var, men hvor mye skal til for at den ikke kommer? den har en stygg tendens til å være der da jeg ikke er der, gjerne flere dager i strekk :( kan det være nok med et lite telys i bua?

lurer litt på hvordan det blir med brunsten alle prater om, når er den? ser folk skriver om det på div. sider. kan man forvente mere ell mindre på åten da fremmover?

Link to comment
Share on other sites

Hmmm...fortsatt null aktivitet på åtet her! :x Hentet inn minnebrikken fra kameraet nå,40 bilder av kråker og katter...

Kor e reven ???Er merkelig dette... :?

 

Ellers starter vel brunsten her i Trøndelag,på reven altså :mrgreen: ,cirka i midten av februar...

Så lenge telyset du har ikke kaster skygger i bua,skal det vel ikke ha noe å si...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har heller ikke hatt aktivitet på at på ei god stund, siden november! Flere her i omerådet opplever det samme, 0 rev. Har sikkert noen med at reven finner mye mat i naturen på grunn av snø mangel og høye temperaturer, og at den da ikke har noen grunn til å "risikere" noe for å ta mat fra åte

Link to comment
Share on other sites

Noen tanker.......

Har dere viltkamera på åta så ta det bort, hvor ofte ser reven midt kameraet når bildet tas? :wink: dyra har 360grader å se seg rundt på men ser i de fleste tilfeller hvis mer en ett bilde tas i serie rett inn i kameraet.....tilfeldig? ?

Reven er en skeptisk kar å liker ikke denne blinkinga, jeg har aldrig kamera på åta.

Noe av spenningen er jo nettopp å ikke vite :D

Har du "Mikkel" revevarsler slå også av den røde indikatorer, n på senderen.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt viltkamera på åtet for første gang denne sesongen.Var skeptisk til det men det har fungert over all forventning!Har tatt både bilder og film og reven ser ikke ut til å bry seg....

Spenninga ble ikke mindre av at du ser reven er der til cirka samme tidspunkt dag etter dag og neste natt sitter du og venter.... :D

Spennende !!

Link to comment
Share on other sites

Har ikke hatt rev på åtene i hele vinter. Men håper den kommer snart. de er rundt. Men nå begynenr det å bli mye snø så nå dukker den nok opp snart. Hadde 2 inneringet i dag (trodde vi) men de lurte oss i dag. ny sporing i morgen. Så da blir det plott og finne slipp på spora så får vi se.

Link to comment
Share on other sites

Har vel ca.60cm løs snø nå men fremdeles null trafikk på åte. Dette er en ny åteplass så jeg regner vel egentlig ikke med så stor trafikk iår heller. Men det er jo lov å ha trua. Går inn sti fra vei i snøen uten at det har bidratt til fart på åte,får bare fortsette til slutt så blir det unormalt for mikkel om jeg ikke går der.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Noen små spørsmål ang anisfrø: Hvor får man kjøpt disse? Hvor og hvordan bruker man det? Har man det f.eks i en isblokk sammen med åta, og hvor mye trengs? Hvordan kan dette frøet trekke til seg rev? Har mye rev i området men de er laangt unna, skulle gjerne likt å fått trekt disse inn på åta da det er lite fart. Hvordan skal jeg klare det? Er Anisfrø en løsning eller finnes det bedre lukter for mikkel?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke prøvd anisfrø før, men har lest om flere som bruker det. Du får vel kjøpt det i krydderhylla på Rema. Det de gjør da er følgende:

To pakker anis på 1 liter vann, som kokes opp. Blandingen heller du over hundefor og sprer dette på åta.

 

Men så har jeg et spørsmål, som jeg håper noen kan svare på: Jeg har ikke mer rev i området rundt åta. Har sjekket spor i dag, etter litt nysnø. Hvor lang tid tar det før flere rever kommer og hvor effektivt er det med f.eks anis for å trekke dem inn fra lange avstander?

Link to comment
Share on other sites

Blei en hannrev i natt på 6,5 kg. Hadde med en kompis som ikke hadde jaktet rev før og fikk skutt sin første etter ei drøy time :) .

258vx54.jpg

 

Det var første natta i nye bua, så da ble debuten for både jeger og bu :mrgreen:

2cwsxgi.jpg

 

Er bra med aktivitet på åte, så da får vi håpe det fortsetter til neste helg!

Link to comment
Share on other sites

"Men så har jeg et spørsmål, som jeg håper noen kan svare på: Jeg har ikke mer rev i området rundt åta. Har sjekket spor i dag, etter litt nysnø. Hvor lang tid tar det før flere rever kommer og hvor effektivt er det med f.eks anis for å trekke dem inn fra lange avstander?

 

Tror nok det spørs litt hvor i landet du befinner deg, siden revens revir varierer i størrelse. Sikkert mange faktorer som spiller inn her. Bl.a. tilgang på mat og antall konkurrerende rev vil jeg tro. Men her hos meg tar det i gjennomsnitt èn uke mellom hver rev som kommer luskende. Jeg bor et stykke utenfor Bergen. Interessant spørsmål. Kanskje det er annerledes hos andre?

Link to comment
Share on other sites

Da var vi i gang med revejakta i "plassen" (Navn på jordet jeg eier fra gammelt av :D ). Endelig snø og stort sett lavt skydekke som gir fine lysforhold. Reveåta i år er foreløpig en 20kg tæla kloss med reinskjært slakteavfall fra jakt, den er det tilsynelatende bare skjære som bryr seg om foreløpig. På tross av ingen rev på åte har jeg observert en del streifere på jordet, kombinasjon langt hold og rev med tilsynelatende hastverk har gjort at jeg har holdt igjen. Forrige Tirsdag ramla dog den første reven etter ca 1time i glugga. Kl23.15, denne stoppa rett nedfor åta på ca 90m og fikk en V-Max og ramla som en sekk. Resten av uka og helga forløp rolig uten mer observasjoner før i går kveld, streifer på 250m i tett snødrev løpende over jorde ca kl 19.30, ingen skuddsjans i min bok, men alltid gøy å se rev, da vet en at mulighetene fortsatt er der :D Tok tidlig kvelden i går, tenkte jeg skulle pine meg ut på et morrajag, greide å vri meg ut av senga ca 04.15 og fikk rota meg ned i glugga til ca 04.30, tydelig var ikke dette bortkasta, 05.15 dukka det opp ei lita revetispa akkurat der den forrige ramla og det var på tide å sende avgårde en ny V-max, reven var borte ca i det øyeblikket det smallt. Rusla ned til skuddsted og så ei stripe i snøen bak spora til reven der kula hadde truffet snøen, tenkte umiddelbart at dette var en bitter bom, men så var det og pels og blod, ikke mye riktignok, fulgte spora, ble mer og mer blo og ca 20m inn i skauen lå reven. Beste starten på dagen jeg kunne få, og jeg håper på fler :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg søkte i Wikipedia og fant det beskrevet at revens parringstid er des-Jan i sørlige strøk, Jan-feb i sentrale strøk, og feb-april i nordlige strøk. Om dette kun gjelder i Norge eller er en beskrivelse over hele rødrevens utberedelsesområde er uklart ut fra det som står. Noen som vet? Uansett - stas med en østfoldrev mindre Vegard! Grattis!

Link to comment
Share on other sites

regn 52 dager fra 15 april og bakover,så finner dere ut når brunsten er...hvis noen påstår at brunsten allerede er i gang,er det noe riv ruskende galt med jaktdatoen 15 apr :)

 

Hehe, godt og tydelig poeng du har der, har vi parring før det tidspunkt du antyder her så vil det si att det skytes tisper i LOVLIG jakttid som har hvalper, og det er nok noe som dessverre hender.

Link to comment
Share on other sites

vil tro at i Tyskland for eksempel er det parringstid kanskje rundt desember-januar....vil tro at revehvalpene her i Norge er født fra 20 apr-20 mai ...tror ikke forskjellen på hekketiden til fugl er så stor,nord og sør her i landet,og rovdyrene får nok hvalper i forhold til byttedyrene.revungene er nok en mnd før dem virkelig begynner med skikkelig fastføde,og da kan det nok stemme godt med at tjeld,storspove og småmåse har fått ut unger først i juni :) blir bare konspirasjons teorier,men kan være greit å reflektere over...er det ikke noen der sør som ser om dem skyter tomme tisper med store spener i slutn på sesongen?

Link to comment
Share on other sites

V-max revene begynte og bjeffe hissig allerede rundt 15 januar her som eg holder til litt sør for bergen.. På onsdag hadde eg ein rev som gjekk rett nedforbi huset den bjeffa kontinuerlig i 10-15 for så og dukke opp i hovedveien.. 2 stk rev kom det og hannreven var tydelig på leit etter noe bak der.. Pissa og markerte seg hyppig dei plassene han kunne rundt hovedveien og i naboens hage :P

 

Veit det er tatt ut reveunger i revehi 28 mars som er større enn dei ungene som blei tatt på skadefelling mai måned...

Link to comment
Share on other sites

Min siste natt ute var for ca 1 uke siden, skjøt den natta 3 rever alle tisper, ingen tvil om att hannreven har herja med alle 3, de luktet så jævlig att det var hakket før hendene måtte vaskes med plumbo :smile:

Ingen av de jeg har skutt tidligere i vinter har hatt "den" lukten, du vil ofte se att det stort sett er tisper som skytes etter att hannreven har begynt å tenke med "feil hode" :lol:

Link to comment
Share on other sites

ikke uvanlig å skyte tisper som er full av unger siste delen av mars å framover.

Når jakten begynner i juli, er det også unger som er ganske små, som har kommet til sent på våren først på sommeren. Så paringsgtiden varierer nok en del selv her i nord. Men hoved tyngden blir nok tatt i februar/ mars

Link to comment
Share on other sites

Jakt på revunger tidlig på sommeren er en uting, spar de heller til vinteren da det ikke er stort annet som foregår på jakt/fiske fronten og få en spennende jakt av det isteden for å begå "barnedrap" på uerfarne og lettlurte hvalper...er nå min mening om den saken.

Link to comment
Share on other sites

bjeffing alla territorie hevdene hanner hører man under sommerens lokkejakt og,men vil nok øke i grad opp mot brunsten.men er det ikke litt betenkelig å ha en jaktdato så seint som 15 apr der sør,hvis parringstida er så mye tidligere?har aldri skutt tom horev her før 15 april...skaut en 8 mai,som prøvde seg på buskapen,og den hadde antageligvis akkurat fått hvalper....så vil vel si 15 april er i grenseland selv her i nord....og motsatt og,flere av hunnene som blir skutt 15 juli har såppas små hvalper at det ikke hadde gjort noe å ventet til 1 august i allefall,før man skaut dem.hadde et slikt eksempel for 2 år siden,da jeg skaut mora til 2 hvalper,som ikke var tenkt seg ut av ura med det første,men jeg satte meg til,og fikk tadd dem og.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...