Jump to content

Fremtidens feltrasjon


Hedmarkingen

Recommended Posts

Dersom du kunne laget din egen (realistiske) FR, hvordan ville den sett ut?

 

Altså: er det noen mangler eller savn i dagens variant av felt rasjon/strids rasjon?

 

Trådstarter mener:

Jeg tror at problemet med mange av produktene i FR'en er at det er karbohydrater av sukker. De er kortvarige, for stort inntak vil faktisk øke syredannelse i muskulaturen samt at det fordriver vann. Man må ha karbo, men de kommer i bedre form og farge, og kan kombineres med andre egenskaper (f.eks elektrolyttdrikke). Rosiner er bra, men burde vært kombinert med nøtter (fett og salt).

 

 

Jeg vil også ha mer utvalg av tørket frukt og mer fiber. Fiskerettene kan man droppe. Jeg vil også ha med tørket kjøtt ala beef yerky,samt stormfyrstikker med medium lengde. Elektrolyttdrikke vil jeg også ha med,samt drops med flere smaker.

 

Videre burde "pålegget" være mer variert enn kun flykræsj, tunfisk og syltetøy. Tubeost er godt,selv om den kan se ulekkert ut. Kjeksen burde vært i alle pakkene (dvs frokost, lunsj og middag),samt at den kunne ha inneholdt havre. Zip lock pose for søppel etc hadde og vært en lur ting.

Mer utvalg av menyer/retter for å unngå matleihet.

 

Feltrasjonene har en offisiell holdbarhetstid på tre år, det begrenser dessverre hva som er i menyene. Derfor kunne man muligens lage egne rasjoner der man går litt ned på holdbarhetskravet for å kunne få bedre utvalg av retter og tilbehør.

Link to comment
Share on other sites

Standard FR har en åpenbar svakhet.

Den forutsetter at hver mann er oppsatt med sin egen vannkoker. Når et lag skal spise så er det et enormt behov for varmt vann. Hvis alt dette vannet skal komme fra for eksempel smeltet snø, ja så tar det fryktelig lang tid.

Det jeg savner i FR er litt mere "ferdig" mat. Mat man bare kan putte i lomma, og så raskt kunne putte i munnen i en kort stridspause. Energybaren er et eksempel på en slikt, og den duger.

Dagens FR forutsetter full sigøynerleir meg koking og styring for å få i seg litt graut.

Og, enig med forrige taler. Kutt ut den jævla fisken. 40 grader pluss i ørkenen og Sei i Rømmesaus (Sei i Helvete)???

 

Min drømme FR:

Flere slike Barer - gjerne med nøtter.

Skje (det har jeg sett i noen av de nye)

Dasspapir

Mere kaffe

Bedre kjeks

 

Kan kuttes ut:

Solbærtoddy er for barneskirenn

Kamoladen suger lut

Link to comment
Share on other sites

Vakumpakka smalahove med nepestappe, burde være mulig å få til i 2013, meir havrekjeks, fleire energibarer, og så burde dei ha innebygd varmelement i posene med varmmat, for å kutte ut det forbanna vasskokingshysteriet, det tar for lang tid og er utpraktisk i ein reel krigssituasjon og ikkje gløym tubeost og knekkebrød.. Puh... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det som ville forbedre fr betydelig er ganske enkelt.... 3 småposer salt i hver rasjon. Sa kan man salte middagen, den påståtte saltsnacksen som har en total mangel på salt. I tillegg kan man i kampens hete når alt er som tyngst, drysse en pose salt under tunga og la det smelte der. Makan til energiboost får man ikke.

Dessuten binder saltet væske i kroppen og problemer med dehydrering blir marginalt. Har lommene full av saltposer når man er ute på tur :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Etter diskusjonen å dømme, planlegger noen av dere å tilegne dere Angrepets eiendom på urettmessig måtte, for bruk i sivil sammenheng. Fy skamme seg!

 

Når man skal vurdere sammensetningen av krigsrasjonene, må dette gjøres "med krig for øye". Da må smålige hensyn til smak og behag for bortskjemte sofakrigere vike for stridens alvor. Dette er utstyr til å gjenopprette fred, med alle midler:

Vakumpakka smalahove med nepestappe, burde være mulig å få til i 2013 -
Helt klart! Mer sauekjøtt må inn i rasjonene, det styrker synet, så man blir bedre til å sikte på fi! Har du noen gang sett en ulv med briller?

 

Man må også få inn gamalost, rakfisk, gammelsalta sei, ridderost og gravet kjøtt og fisk i rasjonene. En internasjonal boks med surstrømming fra Sverige bør også være obligatorisk. En trussel om å åpne alt dette samtidig, vil få enhver fiende til å finne fram det hvite flagget! (Joda, jeg er klar over at slikt vil være et eklatant brudd på forbudet mot kjemisk krigføring, men - - ).

Link to comment
Share on other sites

Etter diskusjonen å dømme, planlegger noen av dere å tilegne dere Angrepets eiendom på urettmessig måtte, for bruk i sivil sammenheng. Fy skamme seg!

 

Når man skal vurdere sammensetningen av krigsrasjonene, må dette gjøres "med krig for øye". Da må smålige hensyn til smak og behag for bortskjemte sofakrigere vike for stridens alvor.

Nettopp derfor ønsker jeg mer man kan spise uten å måtte koke vann først. Min erfaring som soldat sier at man noen ganger ikke har tid eller mulighet til å skaffe varmtvann. Da blir halvparten av dagens FR kun pulver...

Link to comment
Share on other sites

Når man skal vurdere sammensetningen av krigsrasjonene, må dette gjøres "med krig for øye". Da må smålige hensyn til smak og behag for bortskjemte sofakrigere vike for stridens alvor. Dette er utstyr til å gjenopprette fred, med alle midler:

 

Nå er jeg ikke sikker på om du ironiserer her?

Bør soldatens mat smake høgg slik at man skal "kjenne krigens alvor"?

 

En termos med vann rekker ikke til en hel dagsporsjon med FR. Det betyr at en kriger må sette opp sigøynerleir to ganger i døgnet for å koke vann. Alternativt må hver mann ha med seg to termoser vann. Selv gode gamle RSP kunne man sprette og sluke kald på et minutt eller to.

Link to comment
Share on other sites

Hva med mer "myk hermetikk" (dvs. varme og/eller strålesterilisert i plastpose isteden for metallboks, men fremdeles 5år+ holdbarhet så lenge embalasjen er hel) De veier litt mer enn frysetørket, men kan til gjengjeld spises kald og for alle tilfeller der man uansett må frakte med seg (drikke)vann vil det være likegyldig om noe av dette vannet er i middagen isteden for i en flaske.

En annen forbedring ville være å revurdere feltrasjonens utforming litt oftere, dagens feltrasjon er vel fremdeles basert på at Norge skal stille 1 million mann med knappetelt og bommulsuniform, væpnet med M98F1, AG3 og spisse pinner den dagen "Ivan" vil flytte grensen vestover. De løsningene på fôringsprobelmet som passer til det senariet vil neppe være særlig egnet til hva Forsvaret (eller Angrepet :roll: ) driver med i dag.

Link to comment
Share on other sites

Feltforpleiningskonseptet me har no er tilpassa ein moderne manøverarmé. Det er difor kvar mann pakkar sin eigen mat som til dels kan etast på kort varsel. Ludviksekk og leggings-æraen baserte seg på vaskekte feltkjøkken langt pokker i vold ute i skauen, komplett med kokk og kokeplater. Utruleg lite mobilt.

Link to comment
Share on other sites

En termos med vann rekker ikke til en hel dagsporsjon med FR. Det betyr at en kriger må sette opp sigøynerleir to ganger i døgnet for å koke vann. Alternativt må hver mann ha med seg to termoser vann. Selv gode gamle RSP kunne man sprette og sluke kald på et minutt eller to.

 

Dagens FR kan også nytes kald, da i form av med kaldt vann. En evner å ha den mengde vann klar til ca enhver tid, sommer som vinter. I verste fall kan en spise maten tørket som den er.

Link to comment
Share on other sites

Less is more...

Altså, enkelte ting kan gjøres bedre ved å fjærne ingredienser. For meg personlig er det ihvertfall to ting jeg gjerne skulle se forsvinne.

1.Kanel.

2.Rosiner.

 

Ja, jeg vet at rosiner skal være fryktelig bra når det virkelig kniper. Men, for min del så kniper det aldri så mye at kroppen min slutter å funke uten disse rosinene. Kanelsmak fikk jeg nok av (les: for mye) som barn, så det fremkaller fremdeles brekningsrefleks hos meg.

Frokostblandingene til Drytec synes jeg faktisk er ganske så geniale, med tanke på at de kan benyttes med kaldt vann og dermed bli omtrent som gryn med melk. Men, da det alikevel følger med en pose med rosiner, så kunne disse godt ha vært fjernet fra frokostblandinga så kunne folk heller tilsette etter eget ønske. Hvis samtidig kanelen også forsvant, så ville dette ha blitt en særdeles bra frokost! :-)

 

De nye tropiske pakkene synes jeg er en forbedring! Særlig med tanke på at det er beef-jerky i de, og også litt ekstra krydder i from av noe som ligner på tabasco. De nye godteri-barene er også sneisene synes jeg. Det er også bra at det følger med zip-lock-pose til søppel etc samt skje.

Ellers så savner jeg faktisk den gamle vegetar-pastaretten, fordi den var ganske godt krydret, og hadde mye smak. Per dags dato så føler jeg at det er litt vel mye ris-baserte retter, og i overkant mye fisk.

Potetmos viste seg da å funke fint i slike pakker (lapskaus etc).

Nøtter er fint, og må gjerne være del av feltrasjone

 

Som nevt tidligere i tråden, så er jeg enig i at det kanskje også burde tenkes litt i retning av mat som ikke MÅ ha varmt vann. Enkelte ganger kunne det være hensiktsmessig med noe mat som kan spises kald, uten tid til tilberedning.

Link to comment
Share on other sites

Om det er feltrasjon for bruk ved forsvar av Norge (altså her i Norge-ikke forsvar av Norge i langtvekkistan) så holder det at de mobiliserte tar med matpakke for 2 dager; etter det vil da ha krav på samme forpleining som som de russiske soldatene....

 

Veldig sant! :)

Link to comment
Share on other sites

Som nevt tidligere i tråden, så er jeg enig i at det kanskje også burde tenkes litt i retning av mat som ikke MÅ ha varmt vann. Enkelte ganger kunne det være hensiktsmessig med noe mat som kan spises kald, uten tid til tilberedning.

 

Husker du SR63 og kakeblokkene som fulgte med der? De kunne man spise uten å tilsette vann. Da slapp man å drite også. Rene kinderegget.

Link to comment
Share on other sites

Eg dreiv og laga ein masse skotsk fruktkake no før jula. I oppskrifta eg fann stod det at forfattaren hadde latt ein av kakene sine stå i atten månader før han åt den (utruleg kva masse sukker, lang steiketid og pensling med whisky kan gjera). Kanskje eg skulle ha bakt ein og skaffa meg ein vakuumpakkemaskin. Ei tjukk skive med Dundee cake inneheld sikkert seks hundre kaloriar, og det er jo faktisk ei forbanna god kake attåt.

Link to comment
Share on other sites

Hadde kanskje vært en tanke om en av posene, enten lunsj eller middag, bestod av type MRE istedenfor den vannkrevende hovedretten av i dag.

Ellers kommer jeg ikke på noe særlig negativt, selv sei i rømmesaus glir ned her, på tross av at jeg absolutt ikke er noen fiskeentusiast.

 

SP63 og kakeblokkene...urk! :evil:

 

"Dette mine herrer kalles kakeblokker, de ser ut som sponplater, har samme konsistens som sponplater, og de smaker gudhjælpe meg som sponplater, gnag av små porsjoner og skyll ned med mye vann!"

Sitat fra Løytnant Mathiesen iført kokkelue.

Link to comment
Share on other sites

Tro du meg SofaBamse, du har IKKE lyst til å smake på disse kakeblokkene :!:

 

Kan forresten nevne at de ble levert som livbåtrasjoner i gamle dager, da under betegnelsen "Brødblokker" og like uspiselige.

Det var noen som hevdet at det var et middel for å hindre at mannskapet gikk i livbåtene og ga opp skipet før det var absolutt nødvendig. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...