Jump to content

Høyttenkning om ett Norsk - Jordnært - alternativ til NRA.


BenA

Recommended Posts

Realistisk sett tror jeg grevlingen1 har veldig mye rett, dessverre.

 

Hvis vi ser på DFS er jo de dannet for å fremme praktisk skyteferdighet innen det norske folk og derved dyktiggjøre det for landets forsvar.

For dette mottar DFS statstøtte, og dette til sammen setter DFS godt på utsiden av andre skytterorganisasjoner.

 

Med kobling til forsvaret og mottager av statstøtte ligger det i kortene en uforbeholden lojalitet til myndighetene.

 

Ikke minst også med tanke på at statsstøtten nå blir tatt opp til diskusjon, vil jeg anta at DFS synes kanskje de har nok med seg selv, og ikke er interessert i å rugge båten for mye over en våpentype de ikke bruker.

 

Men jeg synes fremdeles det er synd at vi ikke har en felles paraplyorganisasjon. Ikke bare for å gjøre felles front mot myndighetene når innskjerping er på trappene, men ideelt sett kunne en slik organisasjon arbeidet ”i fredstid” med å promotere skyting som idrett og hobby.

 

Skal vi få beholde idretten og hobbyen vår på sikt må vi være mer proaktive på en slik måte at den ikkeskytende del av befolkningen igjen kan få et mer avslappet forhold til våpen og våpenbruk.

 

Problemene oppstår når vi plutselig havner i en situasjon som nå med Utøya og skoleskytinger. Vi blir tatt fullstendig på senga og panikken brer seg. Begrunnet eller ubegrunnet.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 194
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Selv amerikanerne bruker svært sjelden halvautomatiske rifler når de skyter hverandre. Pistoler er mer praktiske i bruk..

 

Det er helt uvesntlig.. politikk er følelser, ikke fakta. Om staten virkelig ønsker sikkerhet er forandringer i vegtrafikkloven mer effektivt en forandringr i våpenloven. Det dør rundt 150 mennesker i trafikken hvert år.

Link to comment
Share on other sites

Beklager, jeg ser ikke helt at NOJS skulle tilsvare "ett Norsk Jordnært alternativ til NRA".

 

Husk, det er ett tankespill, ikke drittslenging om andre som allerede gjør en god jobb etc..

 

Det ligger en tråd her allerede med et slikt forslag som du fremsetter: Norsk forum for våpeneiere. (Og igjen, jeg er ikke oppegående nok til å legge en klikkbar link til denne her :oops: ).

 

"Feilen" med NOJS er slik jeg ser det at det er en medlemsorganisasjon, hvis viktigste oppgave synes å være å drifte Kammeret. Kammeret har vel sånn ca 20 00o brukere, men det jo bare en ca 400 stk som har meldt seg inn i NOJS. Påvirkningskraften fra NOJS er derfor liten, og det må jo innrømmes at selv om det er mange gode og vektige innlegg på Kammere (mine f.eks, :mrgreen: ) så er det også innlegg vi godt kunne vært foruten.

 

Tanken med Norsk Forum for våpeneiere er at det ikke skal være en organisasjon for individuelt medlemskap, men et talerør for alle organisasjoner som på en eller annen måte er engasjert i våpen og våpenbruk. Da kan man kanskje få et talerør som snakker med en stemme for 485 000 våpeneiere, og tro meg, det vil bli et talerør som det vil bli lyttet til (men merk: det betyr ikke at den også automatisk vil bli tatt hensyn til :forvirra: ). Et slikt forum skulle også ha muligheter til å få en økonomi som gjør dem i stand til å engasjere profesjonell hjelp og selv foreta utredninger og undersøkelser som andre i dag ikke ser seg tjent med å gjennomføre, slik som å få en ajourført statistikk over hvor ofte lovlige og legale våpen er engasjert i det som våpenlovutvalget har kalt "uønskede hendelser" og hvor ofte dette har innvirkning på "samfunnets sikkerhet", og få sikre og etterprøvbare data på i hvilken grad det er ulovlige og uregistrerte våpen som er brukt. Det er også interessant å få en oppdatert statistikk over stjålne våpen, noe som ikke har vært publisert siden 2003, og det er interessant å få en statistikk over hvor mange halvautomatiske våpen som finnes, samt fordelingen av disse på rifler (til jakt og konkurranse), hagler og pistoler.

 

Jeg kan ikke se annet enn at alle, inklusive DFS må ha interesse av dette.

 

Når det gjelder DFS og halvautomater har de jo faktisk i sine lover at de skal ha skyteprogram for de våpen Forsvaret til enhver tid benytter, i dag ser vi dette i praksis ved at AG3 i visse øvelser, særlig Stangskytingen og Felthurtigskytingen, stille på linje med Sauer STR . I 2012 var det AG3 som vant Stangskytingen, mens det var Sauer som tok seg av Stuper'n. Landsskytterstevnet 2012 hadde utstengt H&K 416, men det var på grunn av problemene men "miljø"-ammoen, den kommer nok inn igjen, sammen med H&K 417 når ammoproblemet er løst. Riktignok er det utlånte våpen fra Forsvaret som benyttes, og de er jo ikke omfattet av våpenloven og vil vel neppe bli berørt av et eventuelt forbud mot halvauto, men spørsmålet burde uansett interessere DFS.

Link to comment
Share on other sites

urogallus skrev:

Om så våpenindustrien (fysj) skulle ha interesser der også, hva så?

 

I Norge har de demokratiske organisasjonene enorm innflytelse på samfunnsutviklingen. NIF, NJFF, DFS og parlamenterikere kaster ikke bort tiden sin på en organisasjon der det hviler en klam hånd over årsmøtet.

 

Ønsker man å bli tatt seriøst må medlemsmassen speile målsetningene. Gir man næringslivet makt i prosessene blir et medlemskap som å kjøpe en bussbillet uten å ane hvor bussen går.

Link to comment
Share on other sites

USA er ikke Norge, det er etter min mening fundamentale forskjeller i holdningene til våpen i USA og Norge, noe som viser seg i at i Norge er den største delen av våpen i privat eie rifler til jakt og konkurranse, samt hagler, og alt av håndvåpen er anskaffet til konkurranesbruk, mens USA har en meget stor andel av håndvåpen som er anskaffet til "personlig beskyttelse".

 

Det går veldig godt an å se hen til hva NRA får til i USA, men husk på at den har en bakgrunn i å "verne" om second Amendment og retten til å innha våpen.

 

Det er ikke samme problemstilling i Norge, men det går allikevel an å trekke lærdom av hva NRA oppnår, gjennom aktiv lobbyvirksomhet og spredning av "budskapet".

 

En norsk organisasjon må ta utgangspunkt i "Det Norske", hvordan vår tradisjonelle bruk av våpen har vært til jakt og konkurranse, og ikke til selvforsvar, og hamre dette budskapet inn i beslutningstagere og opinionsdannere.

 

Vi bør vel egentlig slutte å nevne NRA i det hele tatt her på Kammeret, siden så mange synes å assosiere denne organisasjonen med en helt uhemmet og ukritisk hyldest til retten til å eie og bruke så mange våpen av enhver art som man bare lyster, men det er tross alt mye å lære av måten denne organisasjonen arbeider på for de som aktivt vil verne om den norske våpenkulturen vi har i dag.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg skal tippe tror jeg det blir en hestehandel der NFPS må gi fra seg rifla mot at de får beholde pistolen.

 

Det der er ikke helt utenkelig. Med den løsningen der blir det betraktelig mindre bråk en om hele idretten nedlegges. Samtidig viser JD at de "gjør noe". Den som lever får se. Er vel bare noen måneder igjen nå før vi får noen tegn på hva fremtiden bringer for oss skyttere og jegere.

Link to comment
Share on other sites

"Problemet" er at "ingen" vet at det finnes noen som bruker "skumle svarte halvautomater med løst magasin" til noe som helst "aktverdig formål".

 

Første gangen jeg fikk se en "skummel svart halvautomat med løst magasin" var etter å ha vært både jeger og skytter i årevis og den var eid av en kamokledd fyr så stereotypisk at det nesten ikke går an (han hadde til og med kevlarvest) og på ett jaktfeltstevne. Dette våpenet var med utelukkende for å "tulleskyte" når konkurransen var over og å vise hvor fort han kunne putte 60 skudd i en reinskive etterfulgt av kommentarer av typen "Høhøhø, etter å ha skutt med den der er det helt greit at jeg ikke får f***e i kveld". (dette er 10-15 år siden)

 

Hvis det er under samme forhold den gjevne DFS/NJFF/NSF skytter har fått kjennskap til at "slike våpen" kjøpes, eies og brukes i Norge er det ikke rart at de er "noe skeptisk" til å satse mye på å sikre halvautomatens fremtid i kongeriket.

 

(Senere har jeg selvfølgelig funnet ut at det finnes 1000-vis av fornuftige og seriøse eiere og brukere av "skumle svarte halvautomater med løst magasin", men det tar tid å rette opp ett elendig førsteinntrykk...)

Link to comment
Share on other sites

Kjenner at jeg vil stemme på Istmus ved neste valg. Da hadde det blitt ordnig i sakene da.

 

Det skal du ikke være alt for sikker på :winke1: Jeg har stilt meg tilgjengelig til en styreplass, men et styre i en forening er et kollegialt organ der det bare i begrenset grad er rom for soloutspill og forfølging av personlige ideer og meninger. Jeg vil selvfølgelig i tilfelle innad arbeid for at mine tanker skal vinne fram, men utad vil det være styrets meninger som må målbæres.

 

Skal dere ha et eksempel, så se på den kjeften som ble han Borte-mo til del da han målbar noen tanker om oljeboring i Lofoten.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner at jeg vil stemme på Istmus ved neste valg. Da hadde det blitt ordnig i sakene da.

 

Det skal du ikke være alt for sikker på :winke1: Jeg har stilt meg tilgjengelig til en styreplass, .

 

Får da håpe at de som er medlem av NOJS ( noe jeg ikke er) vet bakgrunnen til den de stemmer på...

 

Jeg tror bakgrunnen og historien til Istmus vil slå tilbake svært negativt på NOJS.

 

Hvorfor bruker du fremdeles rettstridig( straffbart) advokat om deg på din hjemmeside?

Link to comment
Share on other sites

Har bare skummet gjennom det grøvste i tråden, men det er et par ting som synes veldig klare for meg.

 

1. Flest mulig organisasjoner er våre motstanderes våte drøm. Står vi der med noen håndfuller medlemmer i hver organisasjon er vi et lett bytte og alt for lett å spille ut mot hverandre. Skal vi være slagkraftige bør vi heller arbeide for å få slått sammen organisasjonene istedenfor å lage flere.

 

2. Jeg klarer ikke å se at NOJS har noe å bidra med for å sikre våpeneiernes sak i fremtiden. Både er NOJS enda en organisasjon (ref. forrge punkt), samt at jeg ikke klarer å se hva NOJS er/vil/gjør/mener/kan/skal osv. Det siste må NOJS selv ta skylden for da det er særdeles begrenset med informasjon utad fra den kanten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil bare presisere at jeg ikke mente å stemme på Istmus ved valg av styre i NOJS, da jeg ikke er medlem av NOJS og derfor regner med at jeg ikke har stemmerett. Tenkte mer på som statsminister eller president eller noe. :mrgreen:

 

Men nok om det.

 

Flest mulig organisasjoner er våre motstanderes våte drøm, som El Gringo skriver.

 

Det vi trenger er en paraplyorganisasjon hvor forbundene er medlemmer, slik som LO.

 

Personlig vil jeg gjerne bidra så mye som mulig for å få dette til å bli en realitet, men da trenger jeg sårt noen tips fra skarpere hoder her, for jeg vet virkelig ikke hvor jeg skal begynne.

 

En ting er å starte en organisasjon, en helt annen ting er å klare å få alle forbundene som medlemmer.

 

Planen min til uka er å ta en ordentlig prat om halvauto/selvladervåpen med en relativt fremtredende Høyrepolitiker i Halden og Østfold, hvis han har tid da. Dette er det eneste jeg har klart å komme på så langt som jeg som enkeltperson kan gjøre for å fremme mine egne interesser og "skyttersaken".

 

Hvis noen har noen andre gode idéer er det bare å fyre løs. Selv om det sies at (noen av) forbundene jobber med både det ene og det andre så begynner jeg personlig å bli lei av å sitte på ræva og se hvordan det hele ender opp.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke så farlig for meg bare det er en organisasjon som ivertar våre interesser på kryss av felt.

Finnes det? mulig?

 

Men med handlekraft og en litt mer "vi finner oss pokker meg ikke i dette" innstilling. Nei..?

 

Det synes jeg faktisk vi kan lære noe av NRA. selv om jeg ikke personlig er veldig enig hele tia med de. De finner seg ikke i noe og er kjapt ute med å vise handlekraft.

 

Jeg er nok litt av pådrivertypen som vil se resultater og handling kjapt. Hater masse pjatt som ebber ut i intet. Møter for å avtale neste møte der de skal diskutere agenda for selve møtet.

Gremmes.

Men merk også at dette er min subjektive oppfatning. Så tar meg denne frihet.

Link to comment
Share on other sites

Dette er et apropos til debatten i USA om AWB:

 

» January-17-2013

» Obama, Biden And Gun Control Task Force Sued

 

Obama, Biden And Gun Control Task Force Sued

 

#

 

 

(GunAuction.com) -- Larry Klayman, the founder of Freedom Watch, announced today that he and Freedom Watch have filed suit against President Barack Obama's and Vice President Joe Biden's Gun Control Task Force.

 

The case, brought in the U.S. District Court for the Middle District of Florida (CV-26-22PRL), alleges that under the Federal Advisory Committee Act Defendants had a duty to the American people to provide at least 15 days notice to the public of the meetings which Biden has been chairing to recommend so called gun control measures following the tragedy at Sandy Hook Elementary School.

 

Klayman said, "In their zeal to use this tragedy for political purposes and to try to ram quickly increased legislative gun control measures, if not gun confiscation and/or significant infringement through executive order, down the throats of the American people – in violation of Second Amendment rights – President Obama and Vice President Biden have thumbed their nose at the law and instead been holding closed door meetings with special interest lobbyists on both sides of the issue.

 

"The American people, whose rights to gun ownership stem from colonial times and are enshrined in the U.S. Constitution, are being illegally shut out of the process. In this regard, on January 7, 2013, Freedom Watch (www.freedomwatchusa.org) demanded in writing that the 15 days notice be provided and that Larry Klayman and it be permitted to be present and participate on behalf of the American people.

 

"This legal demand fell on deaf ears. As result our complaint demands that the meetings be opened up fully to members of the public who request, upon proper and timely notice by the Gun Control Task Force, the right to participate, and that if the administration fails to comply immediately that the court order that the Gun Control Task Force be shut down and its recommendations, which are due to be issued tomorrow, be declared illegal and enjoined from implementation.

 

"There simply is no excuse for the president and vice president, as occurred with its Obamacare federal advisory committee, to make gun policy exclusively with lobbyists. Open government is more honest government."

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror forøvrig en av de største utfordringen er at de store organisasjoene (NJFF, DFS og NSF) ikke ønsker en slik organisasjon pr i dag, men er fornøyde med kontakten og samarbeidet mellom forbundene.

Fredag 25. januar er det historisk våpen og utstyrskveld i Hovin i Sør-trøndelag, i regi av Hovin Skytterlag. Det er en del utstillere der (liste i spoiler på slutten av innlegget) men potensialet er stort i mine ungdommelige dårskapsfulle øyne. Tenk om det kunne komme noen fra praktisklauget i Trondheim og vise at de eksisterer? Eller andre "utskudd" i området? Jeg vil på det sterkeste oppfordre alle som representerer noen andre enn DFS og HV om å ta en telefon til Hovin Skytterlag og forhøre seg, her er det muligheter for både eksponering og samarbeidsgrunnlag.

 

 

Glemte denne. Lista er:

 

Utstillere på våpen og utstyrskvelden :

• Sabotørlaget Hotel Norge

• Børsemakerlinja på Gauldal Videregående Skole

• Medlemmer av Norsk Våpenhistorisk selskab

• ABC Fritid Trondheim

• Gauldal Skyttersamlag

• Melhus lensmannskontor

• Forsvaret, personell fra HV- 12

• Med mer (kom med forslag)

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at både i denne og andre saker er det ikke til vår fordel å omtale oss selv som "våpeneiere". Det er jegere og skyttere vi er, og våpeneierskapet er en følge av disse aktivitetene. Det er min aktivitet som skytter som hjemler mitt våpeninnehav, og det som "skytter" jeg ønsker å bli omtalt.

Link to comment
Share on other sites

:wink: Helt enig faktisk, det er bare det at det ene begrepet 'våpeneier' dekker på Norsk den gruppa vi er i!

Du kan utmerket godt være både skytter og jeger uten å eie et eneste våpen!

Ordet 'våpeneiere' bør i mangel av noe mer korrekt fortsatt benyttes. Jeg liker å tenke på meg selv som en skytter, gjerne en sportsskytter og konkurranseskytter men jeg er nok også en våpeneier.

 

Synd at tråden har sporet så totalt av hva førsteinnlegget dreide seg om!

Link to comment
Share on other sites

Nå tror ikke jeg at det blir så store forandringer som vi frykter. Jeg har fulgt nøye med på NSF, og det er gitt fryktelig lite informasjon om et eventuelt slvlader forbud til medlemmene. Hadde NSF trodd at det blir et slikt forbud regner jeg med at de hadde vært mye mer hisige på å mobilisere medlemsmassen. Desuten er det vel en høring ute om noen nye selvlader rifler. Tror JD og POD faktisk har såppas mye å gjøre at de ikke hadde giddet å lage den høringen rett før jul for så å forby hele greia noen få månder senere.

Link to comment
Share on other sites

Nå får vi håpe og be om at den siste skoleskytingen i USA ikke får hauset opp journalister verden over generelt og i Norge spesielt

sånn at de som utfører dette eller ønsker å kopiere de får mer medieomtale (les: reklame) for ugjerningene sine.

Heldigvis har vi ikke samme problem i Norge!

 

Jeg la merke til: En person skal også ha fått hjerteinfarkt under skytingen og brakt til sykehus.

Ifølge tv-kanalen ABC 13 har det vært 49 skoleskytinger i USA siden det som skjedde i Columbine i 1999.

(Sitater fra Aftenposten.)

 

Beklager off-topic! Hvor blir det av LOV? :)

Ser at jeg har diskutert litt i feil tråd også! :roll:

Skrev litt her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=59&t=83184&p=883275&hilit=lov#p883275

Link to comment
Share on other sites

mens vi er inne på skoleskytingene, har dere sett disse bildene som har blitt publisert/laget, av flere personer som har angivelig dukket opp i flere settinger som forskjellige personer? bl.annet en mann som skal ha vært brannmann og dirigert trafikk o.l i ett øyeblikk, før han var på TV og ble intervjuet, men da som en rettsmedisiner?

 

Mange konsoirasjonsteorier ute og går, ikke helt sikker på om jeg kjøper de, men allikevel.

Link to comment
Share on other sites

Landsforeningen for Våpeneiere tror jeg kunne blitt rimelig stort...

LOV kan fort bli en realitet hvis det ikke undergraves av gretne gamle grinebitere eler organisasjoner som krever penger før du kan lese hva de jobber for.. Nei, jeg nevnte ikke

Norsk Organisasjon for Jegere og Skyttere
i denne sammenhengen! :lol:

Dette må være som nevnt før i tråden en samlingsorganisasjon som innbefatter alle våpeneiere i Norge, det vil si at LOV må ha med alle topporganisasjonene.

Jeg har allerede startet jobben i Oppland fylke... :)

Link to comment
Share on other sites

kan fort bli en realitet hvis det ikke undergraves av gretne gamle grinebitere eler organisasjoner som krever penger før du kan lese hva de jobber for

 

Jeg liker pågangsmotet du viser Woff, men jeg som mange andre tror at initiativet til en slik organisasjon må komme fra de allerede etablerte organisasjonene om det skal bli noe vei i vellinga. Vi må ikke glemme at vi skytere og jegere har meget gode kår med dagens lovverk. Våre organisasjoner gjenspeiler disse forholdene. Organisasjonsstrukturene er ikke skreddersydde for politiske kampanjer, men for å organisere jeger og skytter aktiviteter. Det forbundet som har kommet lengst med tanke på politisk arbeid er uten tvil NJFF. Med 22.juli rapporten kom det en ny hverdag for både oss, men også for organisasjonene. Jeg vil kalle det et paradigmeskifte. Noen med makt og inflytelse ønsker våre idretter og fritidssysler forbudt. Det må organisasjonene ta innover seg. Nå tror jeg organisasjonene sitter på gjerdet å venter til JD kommer med sin stortingsmelding om den videre oppfølgingen av rapporten. Blir det så ille som vi frykter tror jeg kanskje LOV kan bli en realitet.

 

i likhet med Fjell her tror ikke jeg at det blir så ille som vi frykter. Noe blir det, men jeg tviler meget sterkt på at samtlige selvladervåpen blir forbud. Om det blir noe så er det at Mini 14 blir fjernet fra lista til jakt. Finland gjennomgikk den samme prosessen som det vi gjør nå for noen år siden. Der valgte de å se bort fra rådet om et forbud på selvladervåpen. Desuten, om vi taper i denne runden er det godt mulig vi får en ny sjanse etter stortingsvalget.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har heller ikke mye tro på en egen lobby-org. i Norge.

Problemet er NRA. Faktum er at NRA blir sett på som våpenekstremister og virkelighetsfjern org i Norge. I det øyeblikket den norske org. blir sammenlignet med eller blir trukket paralleller til (som i overskriften på tråden) NRA, har man drept den politiske innflytelse den evt ville ha og evt seriøsiteten den hadde med media.

Og selv om org. selv er obs på dette, kan man banne på at en eller annen tulling vil komme med uttalelser med sammenligning med NRA og da er skaden gjort.

 

 

Det som kanskje kunne fungere var hvis skytterforbundene i Norge satt seg ned og startet en ny, overordnet administrasjon-organisasjon som har til oppgave drive administrasjonen for de individuelle forbundene og deriblant håndtere kontakten med myndighetene og media.

 

men en ren lobby og har jeg ikke tro på da man blir sett på som ett norskt NRA.....

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel ikke sikkert at "alle" ser på NRA som en suspekt organisasjon med onde hensikter slik endel her inne ser ut til å mene.

NRA gjør vel det de kan for å gå våpeninnehavernes ærend med de midler som tillates i et fritt land.

 

Jeg ser jo at mange her på berget/ forumet er talsmenn for en (enda mer) restriktiv våpenlovgivning og i det lys kan nok en organisasjon som kan forbindes med NRA framstå som en vederstyggelighet. Det er da vel nok av grupperinger som forsøker å gjøre våpen i seg selv til et problem. Vi løser vel ikke dette med å rakke ned på organisasjoner som representerer våpeneiere i andre land.

 

Det hevdes i tråden at vi jegere og skyttere har gode kår her i Norge. Alt er relativt. Har holdt på med jakt og skyting siden tidlig på 70 tallet og i forhold til våpeninnehav har det siden den gang kommet adskillig med restriksjoner/ pålegg. Kan ikke med godvilje se at dette har ført til noen positv utvikling når det gjelder misbruk av skytevåpen heller. Fortsetter utviklingen i samme tempo blir det ikke rare valgmulighetene for kommende generasjoner.

 

I det nevnte tidsrommet har organisasjonene som representerer skyttere og jegere holdt en lav profil i forhold til myndigheter/ politikere, media og den ikkeskytende del av befolkingen. Ville utviklinga vært verre med en mer offensiv strategi?

 

Kan huske at Erik Braathen ivret for en bedre organisering og "kamp" for våpeneiernes sak i Våpenjournalens velmaktsdager, ellers ville vi få en utvikling der erverv/ innehav av våpen ville bli vanskeliggjort/ umulig. Jaggu er han på god vei til å få rett.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er NRA. Faktum er at NRA blir sett på som våpenekstremister og virkelighetsfjern org i Norge.

 

Det som kanskje kunne fungere var hvis skytterforbundene i Norge satt seg ned og startet en ny, overordnet administrasjon-organisasjon som har til oppgave drive administrasjonen for de individuelle forbundene og deriblant håndtere kontakten med myndighetene og media......

 

De i Norge som har dette synet på NRA, bør lese seg litt opp på amerikansk historie og lovverk før de fra steinrøysa feller sin knusende dom over det som skjer i et annet land.

 

Det siste avsnittet ditt er jeg helt med på, og en slik modell er vel kanskje det meste vi kan håpe på at de kan enes om...engang.

Link to comment
Share on other sites

Vi kan selvfølgelig ikke adoptere NRA, det må være et norskt prosjekt for norske forhold. Vi skal vel ikke overbevise media og politikerene, men norske våpeneiere. Politikerene foretrekker sikkert å klare seg uten en ny politisk maktfaktor som dette ville blitt. Jo drømme kan man jo :)

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke snakk om å omvende noen i forhold til NRA?

De har sin misjon i USA hvor de gjør en utmerket jobb og jeg fatter ikke hvorfor de dras frem gang etter gang i denne diskusjonen som handler om ønsket om å få samkjørt de norske jakt og skytterorganiasjonene i forhold til myndigheter og presse.

Link to comment
Share on other sites

A)

Det er ikke opp til oss å definere hvordan andre (Ikke

Det hevdes i tråden at vi jegere og skyttere har gode kår her i Norge. Alt er relativt. Har holdt på med jakt og skyting siden tidlig på 70 tallet og i forhold til våpeninnehav har det siden den gang kommet adskillig med restriksjoner/ pålegg.
våpeneiere blant annet) oppfatter NRA

 

B) Jeg er medlem av NRA, men syns ikke organisasjonen fremstår som om den gjør en fin og feiende flott jobb for jegere,skyttere og våpeneiere i USA pr nå. Mer desperate forsøk på å beholde sugerøret ned i industriens bankontoer.

Men det er nå min mening.

 

C)

 

Det hevdes i tråden at vi jegere og skyttere har gode kår her i Norge. Alt er relativt. Har holdt på med jakt og skyting siden tidlig på 70 tallet og i forhold til våpeninnehav har det siden den gang kommet adskillig med restriksjoner/ pålegg.

 

Hum... Dette er altså en relativ sannhet. Jeg leste nylig litt i boken "jakt og våpen" fra 1983, og slik jeg oppfatter det har det da blitt adskillig enklere og man har et meget større utvalg i håndvåpen blant annet siden den gang. For de aller fleste jegere, er innføringen av jaktvåpengarderobe en forenkling og i itlegg så slipper man jo å søke om å få kjøpe rifleskudd lenger...

Link to comment
Share on other sites

Beklager! Det (GGG) var overhode ikke myntet på noen organisasjon men heller på enkeltpersoner som gjør hva de kan for å motarbeide gode forslag!

Har vært på skytebana i 6 timer og har ikke fått tid til å lese innleggene i tråden grundig men denne

måtte jeg bare si ifra om! Kommer sterkere tilbake om 16 timer..

God kveld! :D

Link to comment
Share on other sites

Vi skal vel ikke overbevise media og politikerene, men norske våpeneiere. Politikerene foretrekker sikkert å klare seg uten en ny politisk maktfaktor som dette ville blitt. Jo drømme kan man jo :)

 

Etter min mening er det akkurat politikerne (og kanskje media) vi må overbevise. Hva våpeneierne mener er vel pr definisjon oppgjort.

 

De som er imot våpen er det pga ren synsing og følelser, det er jo til kjedsommelighet påpekt her at det legale våpeninnehavet i Norge ikke har stor innflytelse på forekomsten av "uønskede hendelser" og "samfunnets sikkerhet", men at det er uregistrerte og ulovlige våpen i hendene på kriminelle elementer som er problemet.

 

Hva våpenmotstanderne ønsker å gjøre er av typen "Ta to Aspirin og kom tilbake til mandag om du ikke er frisk da", og det er der vi må overbevise politikerne (det er de som vedtar lovene, ikke sant :roll: ) om at "løsningen" på problemene ligger i å gjøre noe med de ulovlige våpnene, dvs å kurere sykdommen med noe annet en "to Aspirin".

 

Igjen, for n-te gang: En som er talsperson for 485 000 våpeneiere vil bli lyttet til :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Beklager! Det (GGG) var overhode ikke myntet på noen organisasjon men heller på enkeltpersoner som gjør hva de kan for å motarbeide gode forslag!

 

Det er veldig dumt at gode forslag blir motarbeidet. Men hva er et godt forsalg?

En som er talsperson for 485 000 våpeneiere vil bli lyttet til

Absolutt!

 

Lar det seg derimot gjøre å forene 485000 individer i stemmeberettiget alder med alle politiske avskyggninger, forskjellige livsyn, ulike interesser til å finne denne ene?

Et slikt sammarbeid mp uansett komme fra toppen i de tunge organisasjonene, er jeg redd for.

Og som høggern påpeker - det er minst tre forsøk på slikt som kan dolumentere at har gått i grus.

 

Faktisk er nok Strategien som Woff har lagt opp, å ta opp samarbeid innad i organisasjonenen og få det opp i systemet som er det lureste i den sammenhengen.

Link to comment
Share on other sites

En som er talsperson for 485 000 våpeneiere vil bli lyttet til
Absolutt!

Lar det seg derimot gjøre å forene 485000 individer i stemmeberettiget alder med alle politiske avskyggninger, forskjellige livsyn, ulike interesser til å finne denne ene?

Er det i det heletatt mulig å forene 485 000 forskjellige våpeneiere? Hva skal man forenes om? I denne gruppen finnes alt fra de som mener "alle typer våpen skal være i fritt salg på det lokale samvirkelaget", via de som mener at "kun renspikka konkurransevåpen som GSP eller STR bør være tillatt" til de som mener at "kun de som har privat jaktrett og minst 4 engelsksettere og 3 grå elghunder i gården skal få eie en hagle og en elgrifle" (satt på spissen).

 

Et slikt sammarbeid må uansett komme fra toppen i de tunge organisasjonene, er jeg redd for.

Det tror jeg og. Og hva om de to-tre største og tyngste organisasjonene (DFS, NJFF og NsF feks, som sikkert tilsammen organiserer mer enn 90% av de som er organisert av de 485 000) mener at "det er ok å ofre halvautomatiske rifler som AR15 og mini 14 for at vi kan fortsette med det vi selv driver med". Er alle fortsatt like enige i et samarbeid?

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men alikevel:

NCB News melder at drapsmannen fra Sandy Hook skolen ikke benyttet en AR15 rifle i massakren.

Det ble funnet 4 håndvåpen inne på skolen, men rifla lå i bilen.

 

Nå spekluleres det naturligvis om at de første opplysningene om at han hadde benyttet en "assault rifle" var en bevisst feilinfo for å hive bensin på Obama sitt bål om "assault rifle ban".

 

Tilbake til tema.

Hva om tittelen på denne tråden hadde blitt forandret til noe mer spiselig, så kunne man diskutert det som egentlig er tema og ikke hvordan NRA oppfattes av utenforstående?

Link to comment
Share on other sites

Et annet spørsmål er jo om hvor stor reell gjennomslagskraft en organisasjon som representerer en halv million medlemmer kan ha?

 

Som det er påpekt her tidligere. Medlemmenes politiske ståsted og preferanser når det gjelder våpenlovgivning spriker i alle retninger og dette må organiasjonen ta hensyn til om den ikke skal skyve deler av medlemmsmassen fra seg. Dette må det tas hensyn til i arbeidet utad mot myndigheter og det politiske miljø og utspillene vil derfor ofte, etter manges menig, ha karakter av "tannløs sutring."

 

For å dra en parallell. NAF har 520000 medlemmer og påberoper seg å være "Norges største organisasjon for trafikanter" og "en viktig samfunnsaktør og jobber aktivt mot og med både politikere og myndigheter."

 

Synes det som om NAF med sin formidable medlemsmasse har lykkes i særlig grad med arbeidet på sine kjerneområdernår man ser på veistandard og avgiftsnivå knyttet til veitrafikk i dette landet?

Link to comment
Share on other sites

@seawolf

Det er de første opplysningen som kom ut. Legg gjerne med en link om det er bekreftet i ettertid. SVJV var det en saiga hagle som ble funnet i bilen.

 

@Høggern

Nettopp

For å ta et list trist eksempel, så har Norsk Organisasjon for Jegere og Skyttere - som drifter et nettorum med nesgten 20.000 registrerte brukere (ca 5% av norske våpeneiere?) men organisasjonen har så vidt rundt 300 medlememr etter fler års drift.

Link to comment
Share on other sites

Enig med det siste, men mye av dette tror jeg skyldes at vi frem til nå har hatt gode kår som skyttere og jegere i Norge. Om staten fremover legger seg på forbudslinjen tror jeg dette kan skifte. Nå tror ikke jeg at det blir så mørkt som vi frykter, men om samtlige selvladervåpen blir forbudt tror jeg flere våpeneiere vil våkne.

Link to comment
Share on other sites

 

@Høggern

Nettopp

For å ta et list trist eksempel, så har Norsk Organisasjon for Jegere og Skyttere - som drifter et nettorum med nesgten 20.000 registrerte brukere (ca 5% av norske våpeneiere?) men organisasjonen har så vidt rundt 300 medlememr etter fler års drift.

 

Hmm det virker som om "en hvis" organisasjon for jegere og skyttere burde tenke litt nytt mtp. Medlems rekrutering... Hva om de hadde gjort medlemskap gratis, og som en del av "forum reglene" man godtar når man oppretter profil, og så satset på å tigge penger til drift gjennom regelmessige poster og bannere på siden... Så hadde de kanskje fått litt mindre penger, men plutselig blitt en stor aktør med kanskje 10'000 medlemmer.

Norsk Amcar klubb er vesentlig mindre en NAF, men har fått til en hel del ting! Bla 30 års reglen, snart amatør bygg direktivet og alternativ beregning av førstegangsavgift ved import... Man trenger ikke være størst, hvis man er best ;-)

Dessuten (for enkelte) må en organisasjon som "et norsk NRA" fremstå som ganske politisk korrekt, ellers blir de fort uspiselige for flertallet av potensielle medlemmer og like marginalisert i norsk politikk og media som "Hvit arisk motstand" og andre tullle-partier... Det betyr at man må lære seg å spise kameler...

Med tanke på dette, tror jeg det beste for oss våpeneiere, er å melde oss inn i njff. De fører "vår sak" på en ryddig og ordentlig måte. Både politisk og i media. De er allerede etablert som en seriøs aktør og blir lyttet til. Jeg tror det er mer nyttig enn å begynne å surre med enda en rar og liten press gruppe. Mange medlemmer av Njff skyter pistol og andre halvautomater ved siden av å jakte. Så det er ikke slik at njff av prinsipp vil ofre postolskyttere for å redde seg selv.

Ymmw

Link to comment
Share on other sites

Vi skal vel ikke overbevise media og politikerene, men norske våpeneiere. Politikerene foretrekker sikkert å klare seg uten en ny politisk maktfaktor som dette ville blitt. Jo drømme kan man jo :)
Etter min mening er det akkurat politikerne (og kanskje media) vi må overbevise. Hva våpeneierne mener er vel pr definisjon oppgjort.

 

Igjen, for n-te gang: En som er talsperson for 485 000 våpeneiere vil bli lyttet til :winke1:

Enig Istmus, men for å kunne få til et talerør for alle disse må man først overbevise våpeneierene om nødvendigheten av å stå samlet. Først da kan man med en viss politisk tyngde prøve å overbevise politikere om våres rimelig folkelige meninger, noe mer bestemt enn før også. Media ja, helst burde de være bare et verktøy for spredning av informasjon, men de er langt mer. Om det er mulig å forene alle våpeneierene? Tja det er fint vær i dag, og ønsker ikke å ødelegge dagen med pesimissme.
Link to comment
Share on other sites

Det er valg i NOJS snart, så da kan jo alle som sitter på stubben å mener noe for eksempel stille til valg, eller være med å stemme (å ja, for å kunne stemme eller stille til valg må man være medlem, slik er det vel i alle organisasjoner?) der er muligheten til å påvirke servert!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...