Jump to content

Høyttenkning om ett Norsk - Jordnært - alternativ til NRA.


BenA

Recommended Posts

Erlend Meyer skrev:
det vi trenger er en sterk og klar stemme som kan gi et fornuftig motsvar på en del av de hysteriske påstandene som kastes ut.

Hysteriske påstander vil komme så lenge det blir begått lovbrudd med skytevåpen. Som våpeneier har jeg respekt for at politifolk som blir skutt etter eller foreldre til drapsofre ikke nødvendigvis er rasjonelle og ser helheten. Vil du polemisere med disse har du tapt før slaget starter.

 

 

Utfordringen er jo nettopp, ikke å bortforklare at ett våpen ble brukt, men å nyansere mello det å inneha våpen, hvordan det påvirker drapsstatistikk, og kanskje rette fokus mot tildeling, oppfølging og evt tilbaketrekking av våpen fra mennesker som ikke er skikket til å ha våpen. Politiet sier selv at dette ikke er en prioritert oppgave, skal resten av skytternorge lide for politiets manglende evne til å gjøre jobben sin?

 

Der ligger utfordringen i å ha ett unisont talerør som kan kommunisere dette og annet relatert til våpeneiere på en ryddig måte.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 194
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg mener at skal de organisasjonene vi har i dag, eller en ny "overordnet" samensluttning av skytterorganisasjonene kunne sitte å diskutere våpenrelaterte saker med motstandere, politikere, lovgivere, politi osv. Så må representantene for skytter og våpeneiere kunne vise til positive trender og tiltak i samfunnet. Det nytter ikke å si at vi ikke dreper noen og at det er politiet som ikke gjør jobben sin når de ikke plukker ut idiotene!

Skytter/jegerorganisasjonene må sette i gang en bred dugnad på grasrotnivå med aktivt ungdomsarbeid og stille opp på positive aktiviteter i sitt lokalsamfunn. Dermed bygger man opp tilitt og aksept for sin aktivitet over tid. Njff og DFS gjør dette, lager aktivitetskvelder for ungdom, vaffelsteking og snørrtørking nær sagt. Det er i den enden vi må begynne mener jeg. Ikke lage enda ett supperåd som skal sitte å argumentere med "de store gutta" og komme med utspill som media vrenger på slik at hvermannsen der ute tror at skyttere er livsfarlige desperados som må overvåkes.

Link to comment
Share on other sites

Skytter/jegerorganisasjonene må sette i gang en bred dugnad på grasrotnivå med aktivt ungdomsarbeid og stille opp på positive aktiviteter i sitt lokalsamfunn. Dermed bygger man opp tilitt og aksept for sin aktivitet over tid. Njff og DFS gjør dette, lager aktivitetskvelder for ungdom, vaffelsteking og snørrtørking nær sagt.

Har sagt det før, - skytterorganisasjonene du nevner er faktisk landets største miljøorganisasjoner. Og aktive, rekrutterende lag er positive miljøpunkter i lokalsamfunnet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker det, at vis det skal enda en organisasjon inn i bildet..

Så er det fort gjort at følgende utrykk kan slå til : Jo flere kokker, jo mere søl.

Jeg synes at alle organisasjonene kanhende burde ha blitt slått sammen til en organisasjon av praktiske og politiske grunner.

En får da bedre kommunikasjon mellom de som "sitter på vær sin tue", og helt sikkert mange andre positive fordeler også. Jeg kan bare ikke komme på de i farta.

Link to comment
Share on other sites

Prøver å finne selve intervjuet fra banen, men hun nevner det såvidt her http://sport.aftenposten.no/sport/article252844.ece

 

Og det nevnes her: http://www.vl.no/helg/hadia-tajik-forste-muslimske-minister/ ...

... og her: http://www.ambisjoner.no/artikkel.asp?artikkel=51 ...

... og her: http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/10/14/550262.html ...

... og her: http://www.advokatbladet.no/Profiler/Hadia-Tajik-2009-9/ ...

 

Uten at det gir noen større legitimitet til utsagnet... Hun hadde det visstnok på hjemmesiden sin også, http://www.hadia.no, men den er visst ikke helt oppe og går for tiden.

 

 

Synes forøvrig en organisasjon som fungerer som koordinator mellom de ulike forbundene er en utmerket idé. Da vil de få større tygde og legitimitet. Men ansvaret for å snakke sammen og opprette et "forbund", i mangel på annet ord, ligger vel strengt tatt hos ledelsen i de ulike forbundene. Med den teigmentaliteten jeg har inntrykk av at de lider av, tviler jeg sterkt på at noen der evner å ta ansvar til å iverksette noe sånt som dette.

Link to comment
Share on other sites

@ wheelgunner686. Jeg driver ikke med pistolskyting, så det skjer nok ikke. Men en annen dokumentasjon enn;

Jeg kan skyte med pistol [...]
, hadde vært fint. Spesielt om det skal vektlegges i en diskusjon rundt kulturministerens "engasjement" for pistolskyting som idrett.
Link to comment
Share on other sites

Vil du polemisere med disse har du tapt før slaget starter.

Og hva tror du skjer om gråtekoret får tale fritt og uimotsagt? Og hvorfor skulle polemikk være det eneste motsvaret, hva er galt med saklig, objektiv argumentasjon?

 

Totalt meningsløst og bortkastet tid å diskutere med hysterikere. Ta en titt på Maslows behovspyramide så skjønner du hvorfor.

Link to comment
Share on other sites

Totalt meningsløst og bortkastet tid å diskutere med hysterikere

DET er jeg enig i, men det er heller ikke målet. Man skal snakke fornuft til publikum.

Hvis de eneste som snakker om våpen er hysterikerne vil de lett påvirke opinion, folks holdninger er svært avhengig av hvilken input de får. Det er derfor så mange ser på våpen som drapsredskap fordi det er den eneste bruken man ser i film og media. Vi som bruker våpen lovlig ser helt anderledes på det nettopp fordi vi kan se en nytte utenom drap og elendighet.

 

En del tror at vi kan eksistere i det skjulte, men vi er ikke det. Folk VET at vi har våpen, og så lenge alt de får høre og se om våpen er død, lemlestelse og tragedier vil resultatet være gitt.

Link to comment
Share on other sites

Landsorganisasjonen for våpeneiere. (med den fengende forkortelsen LOV :))

Som diskutert i en annen tråd så er "landsorganisasjon" et ord som klinger godt i media.

Fint forslag! :wink:

 

Kutt nå endelig ut diskusjonen rundt NRA. Det var synd at TS tok med dette i det hele tatt. Intensjonen så langt jeg forstår støtter jeg 100%. Jeg har vært i miljøet en tid og merker faktisk ikke at dagens organisasjoner kommer med mottrekk mot pressens enveiskjøring og potensielt ødeleggende feilinformasjon for vår sport! Vi enkelt og greit markedsføre og informere om sporten vår. Et felles løft via organisasjonene er nok veldig betimelig og fornuftig. Annonser og politisk påvirkning (lobbyisme)!

Angående det å verve nye skyttere: I LPK hadde vi omlag 40 stykker som deltok på klubbens nybegynnerkurs i 2012. Omtrent 15 av disse var jenter.. Og hvor mange beholder vi? Kanskje så mange som 5 personer. Disse 40 har jo stort sett oppsøkt sporten / klubben til tross for pressens negative holdning så ære være de! Annonsering har jo verken klubben eller forbundet prøvd!

 

Og angående hyllingen av NOJS: Dette er for meg en lukket organisasjon hvor du må betale før du får vite.

Jeg og min klubb er medlemmer av NV og det er enkelt og greit fordi de åpent på sin internettside garanterer å hjelpe ved problemer og de har bevist at de bruker midler til advokathjelp for deres medlemmer. Og de (NV) rakker så vidt meg bekjent ikke ned på NOJS eller privatpersoner her på kammeret i (motsetning til..)!

Link to comment
Share on other sites

de har bevist at de bruker midler til advokathjelp for deres medlemmer

 

NOJS har faktisk gjort det samme for et ikke-medlem fordi saken var såpass viktig (Linda-saken).

 

Men æres den som æres bør, NV har i det minste en klar mening og agenda som de ikke gir seg på. NOJS er litt... ja, hva ER nå egentlig NOJS?

Link to comment
Share on other sites

NOJS er litt... ja, hva ER nå egentlig NOJS?

Ja, akkurat! Her bør NOJS kanskje lese mellom linjene litt og kanskje ÅPNE for potensielle medlemmer i stedet for hemmelighold!

Gutteklubben (frimurerlosjen) er også en lukket organisasjon... Uten sammenligning forøvrig? :P

Jeg har vært her på kammeret siden starten men har altså ikke mye greie på organisasjonen som nå drifter / NOJS, noe som forteller mye både om meg OG NOJS! :)

Link to comment
Share on other sites

:lol:

vent litt,
Jeg kommer ikke til å skrive flere innlegg for eller mot NV eller NOJS. Det var ikke det TS ville diskutere og dette har vel vært grundig debattert på kammeret før.

Kanskje popcorn også kan nytes samtidig som TS sitt fine forslag diskuteres?

Synd forøvrig at det er så fordømt dyktige skribenter her som ikke GJØR noe utover å forfatte glitrende innlegg! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hva vil vi at en slik sammenslutning skal kjempe for? Vi jegere og skyttere inneholder hele spekteret fra "så lenge jeg får beholde 1 hagle/rifle/pistol/skiskytterbørse (stryk det som ikke passer) sånn at jeg kan reise på jakt/landskytterstevne/pistolstevne/skiskyting(stryk igjen de 3 tingene som ikke passer) så er jeg fornøyd, våpenet kan også lagres sentralt om politiet mener det er best". Og helt over til "egentlig burde halvautomater selges fritt på den lokale coop'en, og politi har iaffal ingenting med hva jeg kjøper og har av våpen så lenge jeg ikke gjør no kriminelt".

Det kan jo være litt av en oppgave å forene disse to gruppene, og de gruppene som er i mellom.

 

Jada, jeg satte de to gruppene litt på spissen, men interessene og ønskene er alikevel formidabelt forskjellige.

Link to comment
Share on other sites

Det har du rett i, det er faktisk mange jegere og skyttere som gladelig kaster minoritetene til ulvene. Men det gjelder vel for alle interesser, så hvorfor skulle dette bli noe verre? 80/20-regelen gjelder vel her også, man må sikte på en plattform som samler de fleste, noen ytterligheter vil man aldri klare å tekke uansett.

Link to comment
Share on other sites

En slik sammenslutning bør kjempe for det grunnleggende, ikke ta alle for det en gjør, mot årsavgift på lisens som innskrenker eiendomsbegrepet, ikke ødelegge en flott sport på feilaktig grunnlag, hjelpe fellesskapet, og enkeltindivider i rettsikkerhetsspørsmål m.m. Vi skyter oss selv i ræva med uenigheten, å kjempe for en spesifik våpentype kommer i andre rekke, og vil komme under verdisyn langt på vei. Ellers må kjøttvekta opp, selv om vi er i mindretall.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke bare praktisk skyting som er i søkelyset, når 22 Juli kommisjonen retter skytset mot alt som heter halvautomatiske våpen, da trengs det en motpart som har tyngden bak seg til å si "Hallo, er du klar over hva dere foreslår? Dette forslaget vil påvirke Jakt, fritidsskyttere, sportsskyttere og OL deltakere".

 

Skytternorge trenger en person tilsvarende Arne Johannesen, en troverdig og tydelig person som kan balansere mellom galskapen og fornuften, som er det naturlige valget for journalister å ringe når noe krever en uttalelse.

Link to comment
Share on other sites

Det begynner å bli tiden for organisasjonene å gå sammen under en paraplyorganisasjon ja. Vet ikke hvor heldig det er å sammenligne denne med NRA, det følger mange negative konotasjoner med den gjengen der. men en organisasjon som kan tale vår sak samlet som våpeneiere heller enn separat for hvert enkelt forbund, det trengs. Sammen står vi sterkere uansett.

 

Landsorganisasjonen for våpeneiere, eller landsforbund for lovlig våpeneie eller hvadetnåskalvære.. Det er jo viktig at det klinger fint og i disse mediemaktdager.. :)

Link to comment
Share on other sites

litt utenfor, men er det noen som vet om det blir untakk for amerikanske praktisk skyttere på 10 patroners mag kapasitet loven obama prøver å få til?

 

USPSA har allerede en "Limited 10" divisjon, er stater som har restriksjoner på magasinkapasitet allerede. For alle andre vil ikke en slik lov ha noen større innvirkning på hverdagen en den forige "assault weapon ban" det finnes allerede en fantasillion magasiner på private hender, så for skyting i USPSA/IPSC (eller noe annet)vil ikke en slik begrensning få noen innvirkning før om 100 år eller når 2011 pistoler og AR15 rifler er utdatert til fordel for 40w plasmavåpen

Link to comment
Share on other sites

Alle som jobber i media,POD,komisjoner,byrokrater osv som er våpenmotstandere har betalt for jobben de gjør, dette er jobben demes vær dag hele året.

Vi i jeger og skytternorge har ingen som AKTIVFT jobber for oss, tenk hvor mye penger vi bruker på våpen amunisjon og kontigenter av ymse slag i året, hva med vi alle hadde donert en tusenlapp, det er lite penger sett i sammenheng og engasjer (ansatt) profesjonell byrå som kan håndtere media på en saklig og profesjonell måte.

Kvele en vær usann påstand, myte og fakta om jegere og skyttere, komme med riktige statistiske tall og fakta.

For det farligste er at de blodrøde jounalistene kan fritt fråttse i usanne myter og fakta om oss uten motstand, den vanlige mann i gata svelger dette rått og meningsmålingene om vi kan utføre vår idret/hobby blir svekket.

Vi burde lære av hva som har skjedd i andre land eks england for å forhindre dette her.

Å forsvare riktig statistikk og fakta mot konsekvenser er ikke LOBBYVIRKSOMHET motstanderne driver med lobby da mye av det de skriver er løgn.

Det komme ny lov i 2014 vi har ennå tid.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo gjentatt nesten til det kjedsommelige, men:

 

Enhver organisasjon er om kaller seg NRA i Norge, eller som på noen annen måte kan assosieres med NRA, vil aldri bli noe annet enn latterligjort, begrepet er alt for belastet.

 

Ingen som sier at noe som helst skal kalle seg for NRA eller assosieres med NRA, temaet er å samle skytternorge under en paraply organisasjon med makt og ressurser til å påvirke opinionen og media, i en litt annen retning en hvordan ting ser ut til å utvikle seg nå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser hva hovedspørsmålet erm la oss heller kalle det "Norsk Våpenunion" el.lign.

 

Om man har representater fra alle forbund som har noe våpenrelatert inn i en slik union, vil man jo som sagt stille sterkere ved eventuelle høringer, lovforslag o.l.

 

Hvor mange forbund er det idag? 10? 20?

Link to comment
Share on other sites

Er folk virkelig klar over hva dere er med på? Det sies at om en løgn gjentas ofte nok, så tror folk på det til slutt. Dette unisone hylekoret mot NRA skulle en virkelig tro kom fra ytterste venstre fløy i politikken, og ikke fra norske våpeneiere. NRA er en vellykka organisasjon av våpeneiere/skyttere for våpeneiere/skyttere. Om så våpenindustrien (fysj) skulle ha interesser der også, hva så?

Om et forbund automatisk skal diskvalifiseres om det har medlemmer i den ene eller andre ytterliggående lei (sett med norske øyne), hva da med foreksempel SV og RV her hjemme? En kan vel regne med at de som stemte AKP-ML og lignende før i tida har havna i disse partiene nå. Er SV og RV da automatisk det samme som NKVD og KGB?

Som jeg før har sagt, skulle jeg virkelig ønske vi greide å stable på beina ett forbund som samler ALLE skyttere/jegere/våpeneiere i Norge. Like bra som NRA har greid i USA.

Link to comment
Share on other sites

Årsaken til at vi ikke ( i Norge) har eller har lykkes med organisasjoner som NV, NOJS eller lignende er etter min mening at grunnlaget for en felles plattform ikke er tilstede.

 

Jakt og sportsskyting har gode rammevilkår i Norge og organisasjoner son NJFF, DFS og NSF har god dialog og gode vilkår mot myndighetene.

 

Når man på "kammeret" hyler om å fortelle sannheten, eller rette opp i såkalte feil i media er ikke dette nødvendigvis objektive feil eller objektive usannheter som med retting ville gavne organisasjoner som NJFF, DFS eller NSF....

 

Jeg tror at NJFF, DFS og NSF ser at for mye diskusjon i media svekker skyttersaken og jeg tror også at nevnte organisasjoner tjener på å luke ut enkelte våpentyper / miljø av " våpenfanatikere"....

 

Selv med forbud mot halvautomatvåpen vil ( jeg er overbevist) det gis unntak for NSF våpentyper som er klare konkurransevåpen (pistol) , og NJFF jaktvåpen(rifler) uten store/raskt byttbare magasin.

 

Åpenbart er det typen "assult" våpentyper myndighetene vil stoppe.

Link to comment
Share on other sites

De vil også fortsette imot "grove håndvåpenkalibere med mye energi" (metallsilhuett) og praktiskskyting. Hverken jeger-og-fisk eller skytterforbundet (ved Unni Nicolaysen) for ikke å snakke om DFS, vil felle en tåre hvis man får tatt knekken på IPSC i Norge, og jeg tviler på at de vil gråte over å få tatt knekken på NMF og NSU heller.

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Det store spørsmålet slik jeg ser det er hva pokker hjelper det? Hvordan vet vi at det ikke gjør totalsituasjonen verre?

 

En analogi til softguns og våpenreplika: Politiet i Oslo vil regulere slikt. De mener det vil gi færre situasjoner. Jeg er enig, men jeg mener samtidig at det vil gi flere våpen i feil hender, fordi folk som før kjøpte replika og softgun, nå kjøper ekte Glockenspiel.

Link to comment
Share on other sites

@sveinskogen :wink:

 

Nå tror jeg IPSC miljøet langt på vei var på vei til å ta knekken på seg selv før de siste års styrer på en god måte har hanket inn miljøet.

 

Det man så(tidligere) med ervervet av praktiske rifler og praktisk hagle og noen pistoltyper som ikke var egnet i sporten gavnet ikke det seriøse IPSC miljøet og ville ført hele sporten i graven.

 

Balansen rundt IPSC miljøet og hvordan myndighetene vil se på dette avhenger helt av miljøet selv.

 

Det samme kan man si " langholds tacticool skyting"... balansen er hårfin og tidvis langt ut over det eksisterende våpenlov/ forskrift gir rom for.

Link to comment
Share on other sites

De vil også fortsette imot "grove håndvåpenkalibere med mye energi"

 

Det tror jeg egentlig mindre på. Et forbud på grove håndvåpenkalibere vil ramme NSF meget hardt. De mest populære programmene til NSF er felt programmene med militære/grove kaliber. Om jeg skal tippe tror jeg det blir en hestehandel der NFPS må gi fra seg rifla mot at de får beholde pistolen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...