Jump to content

Hva bedømmer du som god presisjon?


rypert

Recommended Posts

Sitat

Så først bruker man momentnøkkel når sikte skal monteres, for å få alt mest mulig likt, og deretter hviler man hånden oppå når man skyter.. 

Er det noen motsetning i det? Man lager ikke akkurat spenninger av betydning av å legge hånden oppå siktet. Momentnøkkel på skikkelige montasjer bruker en først og fremst for å kunne dra til nok, uten å ødelegge - delvis for å få ting på samme plass, men det er ikke det viktigste.

 

Alt etter stillingen man er i bruker man de hjelpemidler man har, og holder der det gir best støtte. I noen stillinger kan det være å holde oppå siktet. Jeg holder ofte rundt løpet foran siktet - det er sikkert dumt i følge noen akademikere - men fristil-skyting er som krig og kjærlighet, man gjør det som må til. 

Jeg ville ikke holdt i siktet på ei benkerifle, men skal man skyte ei lett rifle fra støtte slik som Selby gjør i videoen, så er det ikke så dumt. Alt til sitt bruk.

 

K

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, M67 said:

Er det noen motsetning i det?

Poenget mitt var vel helst at man først tar seg bryderiet med å eliminere variabler, for så å bokstavelig talt legge et stykke daukjøtt på høyeste punkt. For å stoppe spretten i en lett jaktbørse i grovt kaliber, ok, men hadde vel heller valgt demper. Jeg synes nå uansett at det er en merkelig stilling. Men det synes jeg nå om f.eks loddrette pistolgrep (aldri prøvd,ser bare ukomfortabelt ut).

 

@SitkaEn egen førsteskuddsblink var faktisk ingen dum ide. Kunne jo vært interressant det. 🙂

Edited by Joika
La til en kommentar
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Sitka skrev:

Noe jeg kan tenke meg og teste litt mer er førsteskuddet, for og se om det sitter på samme sted, sånn noenlunde med kald rifle.

Gjerne, eller kanskje helst sittende med tofot ( foreløpig to pinner i kors).

Ett skudd hver dag eller ett i timen, alt etter som.

Tror det får vente til våren.

Alltid, hvert besøk på banen - enten det er stevner eller trening, sitter 1.skuddet? Fikk jeg vinden rett, ble stillinga rett med en gang? Rifla er knapt et tema, 99% av avvik fra senter er meg.

Tester det vel 150-200ggr i året ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Joika skrev:

for så å bokstavelig talt legge et stykke daukjøtt på høyeste punkt. For å stoppe spretten i en lett jaktbørse i grovt kaliber, ok

Som generelt råd er jeg enig med deg, det er noe tull.

Men til enkelte ting virker det. Det er noe med å ha et repertoar av «triks»

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jamen da er vi jo høvelig enige da. Ikke verst  på kammeret.😛 

Forøvrig ble man nå engang i tiden innprentet med : søk støtte. Om det er sekken, en tue, en gren osv. er ikke så nøye, bruk alle hjelpemidler som er lett tilgjengelig. ☺

Har også prøvd den hånd på kikkert stillingen, en av mine bekymringer er kanting av børsa. Jeg har ingen vater monter. 😱😂

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Hvor mange her er så gode skyttere at det vil ha noen større betydning i en reell jaktsituasjon om rifla samler 20 eller om den samler på 30 mm på 100m.

Større og mindre betydning? Jeg jakter i år med ei rifle som samler et sted mellom 10 og 20mm på 100m. Jeg klarer å skyte omlag 50mm grupper på 300m, med 10 skudd. På magen, i lyngen, med tofot og sekk bak. Jeg er veldig glad for at dette ikke er 30mm@100m = 90-100mm på 300m - for det ville tatt vekk mye av marginene. Jeg går ut ifra at du vil ha ei rifle som samler bedre enn "tier" for å skyte DFS-program, selv om du i teorien kan skyte fullt bare den gjør det...

IMG_1513.jpeg.e0fe6f67549428872ff61eb7265a786b.jpeg

 

I år jakter jeg rådyr hovedsakelig, og de 3 (to rådyr et dådyr) jeg har skutt hittil har vært mellom 200 og 250m. Jeg må si at jeg liker veldig godt å ha den marginen da - at man faktisk treffer midt på om man gjør det man skal - for det gjør man ofte ikke, treffsonen på et rådyr er ikke stort større enn blå på denne blinken ("bli der du er"-sonen.., dødelig skudd er vel et stykke ut i 9-eren) og slenger rifla da 45mm ekstra - så er det fort et dårlig skudd/ leting/ skadeskyting.

Jakter man elg i skogen etter hiv opp rifla og trekk av så fort som mulig-prinsipppet, så er det jeg sier selvsagt bare tull, men alt til sitt bruk.

 

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg oppfatter at denne tråden handler om hva den enkelte vurderer som god presisjon, og det er selvsagt avhengig av hva slags vilt man jakter på og ikke minst hvor lange hold man vil strekke skuddene til. Jeg er bare en middels god skytter, men jeg vil likevel vite hva verktøyet (rifla og spesifikk ammunisjon) kan prestere under idéelle forhold ved skyting i benk, med to-fot, eller annen god støtte. Da vet jeg at resten er opp til skytteren, og at jeg må gjøre de riktige vurderingene ut fra hver enkelt jaktsituasjon.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter mye hjort på Vestlandet, noen steder er det er bratt, steinrøyser og tett regnskog iblandet granfelt. 90% av skuddene er stående på dyr i bevegelse. Andre steder er det nattjakt på innmark, da blir det liggende eller sittende skyting på beitende dyr, elle dyr i langsom bevegelse.

Det er himmelvid forskjell på et objektivt krav til presisjon for disse jaktsituasjonene. Det viktigste er et våpen som er stabilt over tid slik at jeg kan stole på at det leverer en akseptabel presisjon. Jeg liker alltid å ha et våpen som har god presisjon, men gir glatt avkall på noen mm til fordel for stabilitet.

Litt av samme filosofien har jeg på rådyrjakt og annet småvilt, men presisjonskravet er av mye større betydning. Jeg krever at jeg fra en feltposisjon kan treffe en fyrstikkeske stabilt på 200 m. Da er det godt nok.

Uansett hvilke presisjon som er mulig i benk så er det et våpen som også kan brukes, og som fungerer under feltforhold som jeg vil bruke.

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, bardp skrev:

Ja du er god å skyte det er ikke annet å si. Skulle ønske jeg var så god.

Det er jo ikke snakk om stående skyting her, og det er snakk om en del trening og erfaring. Noen trener på stående skyting i stiv dress, andre trener på vindbedømming med utstyr og i stillinger der en klarer å skille mellom skytterfeil og vind. Jeg skulle ønske jeg kunne skyte stående.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, Sitka skrev:

Noe jeg kan tenke meg og teste litt mer er førsteskuddet, for og se om det sitter på samme sted, sånn noenlunde med kald rifle.

"Train as you fight" For trening til småviltjakt bruker jeg nesten utelukkende blinken på bildet under utskrevet i A4. Den er på størrelse med det minste jeg vanligvis skyter på (kråker, ender, ryper). Og det blir litt mer reelt enn en rund blink. Setter denne opp på avstander mellom 100 og 300m og skyter ett eller to i hver kråke fra stillinger som vanligvis benyttes. Gir gode tilbakemeldinger på hvordan "jakten" ville ha gått. Gir også bedre trening i å "holde på vind" når blinken er av mer virkelig form. 

Kråke.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Joda men når noen med sikkerhet treffer en 30mm bred fyrstikkeske på vert skudd på 200m uansett vind er en god etter min mening

@Per-S er god, han er nesten like god som meg ;) 

Spøk til side, jeg tenker at en del av det "å være god" innbefatter å vite når det ikke går, og kunne la være å skyte, og det er en stor del av det en lærer på trening. Det er jo en mulighet en har på jakt, som skiller det fra konkurranseskyting, der en skyter, uansett om vet at en sannsynligvis ikke treffer. Feltstevne med 10x30 stripe vertikalt, knestående på 230m - i frisk vind, 0/0 - er et tilfelle som kommer opp i minnet. Jeg har holdt skudd på rådyr pga tvil om vind mer enn en gang, men man gjør jo ikke det på papp. Det er kanskje en av grunnene til at folk sier de skyter bedre på dyr 

 

Men igjen, i vår hadde vi et stevne her nede, F-class, det skytes i fri stilling (i praksis liggende på magen med tofot) på 300m, der 10 er 90mm i diameter. Jeg lada og testa litt på torsdag, "trente" på fredag, og skjøt stevnet på lørdag. Etter siste tellende serie tømte jeg de siste 12 skuddene i ei ledig skive, og hadde da skutt 83 skudd på de tre dagene, inkl prøveskudd, i ulik vind. Det var ingen skudd utenfor 10-er, og det var noen og 50 innertiere (45mm ring) - men jeg kan som sagt ikke skyte stående. 

Trener en mye har en ofte mye flaks når det skal konkurreres, og kanskje også på jakt - men en bør prøve å unngå de skuddene der en trenger flaks. Og går ikke rifla godt, så trenger en mer flaks.

 

K

Edited by M67
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

54 minutter siden, M67 skrev:

Trener en mye har en ofte mye flaks

 

Den stjeler jeg.

 

Jeg har alltid ment det er vrøvl at noen skyter bedre i skogen enn på banen, men du har kanskje rett i at det er mulig. Jeg skyter i alle fall helst med anlegg i skogen, og ofte kortere hold.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

Per-S er god, han er nesten like god som meg ;) 

Ja jeg må bare bøye meg i støvet for deres ferdigheter jeg er ikke i nærheten av å klare å med sikkerhet treffer en 30mm bred fyrstikkeske på vert skudd på 200m uansett vind.

Men supert at noen er så gode. Det viser jo at vi andre har en del å trene på før vi kan gi os på jakt.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Super XX skrev:

"Train as you fight" For trening til småviltjakt bruker jeg nesten utelukkende blinken på bildet under utskrevet i A4. Den er på størrelse med det minste jeg vanligvis skyter på (kråker, ender, ryper). Og det blir litt mer reelt enn en rund blink. Setter denne opp på avstander mellom 100 og 300m og skyter ett eller to i hver kråke fra stillinger som vanligvis benyttes. Gir gode tilbakemeldinger på hvordan "jakten" ville ha gått. Gir også bedre trening i å "holde på vind" når blinken er av mer virkelig form. 

Kråke.jpg


Det beste tipset jeg har fått siden Ålesundbrannen!

Link to comment
Share on other sites

Min mest presise jaktrifle er en Kimber 8400 Classic i 30-06.
På toppen sitter en litt tilårskommen Zeiss Victory 3-12x56 med Retikkel #40.
Ladet med 155 grs Lapua Scenar holder jeg fint  femskuddsgrupper på snusboksen på 100 meter. 
Jeg hadde nok hatt en bra utfordring i å treffe fyrstikkeska til @Per-S på 100 meter, da rødpunktet dekker 30 mm på 100 meter.
Jeg hadde vel knapt nok sett eska bak prikken ;)

Uansett, min alder tatt i betraktning, operert for grå stær, skjev hornhinne osv osv...er jeg egentlig godt fornøyd med resultatet.
For meg, slik jeg fremstår med mine skavanker og handycap, er dette god presisjon for meg.
Jaktammo med 165 grs A-Frame samler nesten like godt som Scenar, og holder god nok presisjon til den jakten jeg utøver med denne rifla. 
Å omsette dette til jakt, ligger i hovedsak  å kjenne disse mine begrensninger og å tilpasse skytingen deretter.
Men det er jo klart at det jeg bedømmer som "god presisjon" for meg på 100 meter,  knapt nok er akseptabelt på 300 meter for de som virkelig kan skyte.

 

Link to comment
Share on other sites

@M67, takker for komplimentene.

En fyrstikkeske er 36x58 mm, med en 6 mm kule vil det bli treff om du skyter innenfor 41x63 mm senter-senter. 

Om du har 63 mm sideveis og 41 mm i høyde så er det sånn omtrent 1 MOA, og ikke så veldig problematisk med et godt våpen med støtte og/eller tofot.

Når det gjelder vind så er det ikke noe problem å skru riktig på vinden, det som er vanskelig er å bedømme vinden korrekt.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Eksempel på egenspredning, fire 3 skuddsgrupper henholdsvis heimerulla Scenar og Oryx samt fabrikk Remington Core Loct Ultra og Golden Target. Skutt med tofot og baksekk. Forventer at rifla skyter "trekløver" som egenspredning.

Videre en femskuddsserie, sittende med enbent skytestokk, typisk jaktsituasjon for min del, men holdet er ofte mye kortere enn 100 meter..

IMG_0249.JPG

IMG_0436.jpg

Edited by Gillen
Link to comment
Share on other sites

App som heter «SubMoa», så lenge du kjenner en lengde, f.eks 10er ring (samt avstand du skyter på dersom du vil ha MOA/Mil) kan den beregne samling etc. Var litt dårlig bilde av reinfigur, men dersom du laster inn bildet i SubMoa, måler ringen som skal være 300mm, markerer alle treffene så vil du få den info jeg la til på det andre bildet.

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, spindrift skrev:

@Elgjaeger, vet de ikke litt lave, de innertierne der? 😂

 

Bra skyting!

Har ikke 0.01 mrad klikk på kikkerten, så litt lavt ja....😉

 

er skutt med tung Sauer STR med tofot og baksekk, men i motsetning til de fleste her på Kammeret klarer ikke jeg sånn samling hver gang selv om utstyret er kapabelt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eksemplene mine er skutt med en Weatherby Vanguard, innkjøpt ny til den nette sum av kr. 3000.-. Nå har den riktig nok blitt utstyrt med en Bell & Carlson- stokk, bedda og fått justert avtrekk. Det tatt i betraktning, så er jeg fornøyd med egenspredninga 😉

Ellers absolutt bra skyting av E, lave innertiere til tross !

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Dersom man snakker presisjon til F.eks rypejakt er det jo veldig kjekt om treskuddssamlingene er under 20 mm på hundre meter. Det tenker jeg er bra nok, men at det gjerne kan være bedre også. Helst vil jeg under 15 mm på samlingene, men det er da ikke hele tiden at skyteformen er god nok til at man kan «bestille dette».  Rypebrystet er vell 7-8 cm i bredden i front, så jo bedre samling jo bedre er det. 

 

av større betydning er at disse skuddene går innenfor en firkant med fire merkelapper (Blir vell 34x34 mm firkant) hver gang jeg sjekker innskytingen på våpenet. Når dette repeteres med anlegg på sekk over tid føler jeg at utsiktene er gode for neste jakttur med drillingen etter rypa, hare, rev og alt annet småvilt. hvis jeg skyter dårligere enn dette så irriterer det meg selv om det nødvendigvis ikke blir noe mindre fangst av den grunn. 

 

Til vanlig jakt på storvilt er det vell ikke så nøye så lenge børsa går under 35 mm på treskuddssamlinger? For går den over 40 mm på 100 meter, og man plutselig dobler avstanden til 200 m, så ja... da har man jo nesten 10 cm mulig egenspredning på våpenet, som kanskje faktisk kan få noe å si for skuddplasseringen selv på en elg? Elgkalv?
 

Har opplevd en gang på utenlandsjakt å ha lånt ei børse som samla sånn rundt 50-60 mm på hundre meter. Må si at akkurat det låg og gnog bak i skallen under hele oppholdet, og helt opp til like før det skulle skytes. Fant vell ut at for min del var det ikke fullt så artig å jakte med slike børser...

Edited by ASolberg
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...