Jump to content

Hva bedømmer du som god presisjon?


rypert

Recommended Posts

Etter å ha både lest tråder her inne, og snakket med mange jegere opp igjennom tidene, så har jeg etter hvert erfart at når det gjelder hva som regnes som god samling/presisjon, spriker noe voldsomt.

 

""Den bør samle innenfor snusboksen på 100 m.." er det jeg har hørt flest ganger, når det gjelder jakt på rev og vilt i den størrelsen.

 

Det er klart at kravet til presisjon, er forskjellig alt etter hva en driver med, om det er jakt eller benchrest, men likevel er der også forskjellig oppfatning innen utøvere av samme "gren".

 

Så, hva sier kammerfolket er god nok presisjon? Til jakt på storvilt, tiur, rev, rype, benkeskyting, 100 m, 200 m osv osv..

Link to comment
Share on other sites

Til elgjakt kan jeg akseptere 13mm spredning på 100m (3 skudd) til rev og div trenings ammo burde det ikke samle dårligere enn 10mm (3 skudd). I jakt sitvasjoner skal det ikke være ammoen eller børsa det står på. skal sies at det jaktes stort sett med 2fot eller fra solid anlegg :!:

 

 

HSE

Link to comment
Share on other sites

For tiurjakt skal jeg og børsa helst være innenfor "snusboksen" som du nevnte med 5-skudds serier på 200m. Mange ganger på rad. Ihvertfall innenfor 10cm.

Bruker da sekken som underlag, for det gjør jeg på jakt også. Like viktig er det å kjenne sin kulebane.

 

Hva børsa kunne klart i benk, mellom kyndige hender bryr meg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Rypert: det er ikke must, men det føles mye bedre når man vet skudda samler såppas bra og at kikkerten er skutt inn med en feilmargin på 2-3 mm fra siktepunkt. skal sies at den ammoen jeg bruker på elg nå samler vesentlig bedre enn 10mm.

 

 

HSE.

Link to comment
Share on other sites

@HSE, vil anbefale deg å ta skytetesten til Jonnyvang, evt starte med BR-skyting om det du bruker nå samler vesentlig bedre enn 10mm, for det tror jeg absolutt ingenting på. En og annen 3-skudds flaksegruppe kan godt være, men aldri i livet om det er konsekvent.

 

Når rifla samler innenfor det jeg forventer av den, så er jeg fornøyd. Hva jeg forventer, kommer selvfølgelig an på bruksområde.

Link to comment
Share on other sites

Synes ikke det er noe vits å latterliggjøre folk.

 

Her er forøvrig den tråden jeg refererte til der ingen per dags dato har klart 10 skudd innen 1/2 MOA. De esensielle her er at en må røske opp skytestillinga mellom hvert enkelt skudd. Det er vesentlig mye vanskeligere enn å sette en tight gruppe.

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=70325

Link to comment
Share on other sites

Mitt krav til en god 5 skuddsamling med .308 win er 7,62 mm. Kommer samlingene på over 8mm er jeg veldig skuffet.... Får jeg sånne samlinger som HSE snakker om så anser jeg våpnet som utskutt/ødelagt, og ville aldri våget å skyte på levende vilt med børsa.

 

Heisan SuperXX - du må melde deg på neste approberte stevne i benkeskyting. Du setter norgesrekord med god margin i jegerklassen. Rekorden til Vidar har stått siden 1998 - rifla di er vesentlig mer presis enn det noen andre i landet har klart tidligere. Norgesrekorden er 5 5sk serier som totalt målte 13,83mm i snitt på alle 5 seriene. I praksis rett under 1/2 Moa.

 

Gjeldende rekorder finner dere her

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@HSE, vil anbefale deg å ta skytetesten til Jonnyvang, evt starte med BR-skyting om det du bruker nå samler vesentlig bedre enn 10mm, for det tror jeg absolutt ingenting på.

HSE har vi nå sett på BR-stevner. Om jeg ikke husker feil så var det ikke noe galt med presisjonen - om seriene hadde sittet i riktig skive så hadde det nok sett bedre ut på resultatlista også.

 

Deltagelsen i "wannabesniper"-tråden tyder vel på at det er vel mye skryt og flaks når folk hevder å ha børser som samler innen 10mm

Det er jeg ikke så sikker på, det er voldsomt mye enklere å legge seg ned og skyte 5 eller 10 skudd i ei god samling, enn det er å rusle seg en tur mellom hvert skudd og sette dem på samme sted. Presisjon og treffsikkerhet er to vidt forskjellige ting.

Da jeg skjøt Jonnyvang-testen hadde jeg ingen problemer med å samle 5 skudd på <10mm*, men det skulle alltid være et av de ti med gåtur mellom som åpna til over 1/2moa.

 

Presisjon, 5 skudd på 7mm (synd med flyvern til venstre - avtrekksfeil? :wink: )

IMG_0036.jpg

 

Treffsikkerhet

06112011173.jpg]

 

Presisjon OG treffsikkerhet - ikke noe en ser hver dag

2111a6ec.jpg

 

K

 

* Ja det var nesten vindstille

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jørun Lien skrev vel, om jeg ikke husker feil

 

Storvilt <50mm @ 100 meter

 

Småvilt <30mm @ 100 meter

 

Høres fornuftig ut. Jeg er vel også som mange andre opptatt av at samlingene skal være så små som mulig, ihvertfall i småvilt-rifla. Men 30mm er egentlig ikke store sirkelen, selv på rype.

Link to comment
Share on other sites

Jada, men innlegget til HSE var vel ironisk? 10mm til rev og 13mm til elg? :mrgreen: Hva skal man med 3 mm øket feilmargin til elgen da? Er det viktig om man skyter den i øyevipp nr 3 eller 4 fra venstre? :mrgreen: En elg er vel, tja 10 ganger så stor som en rev? Med samme sikkerhetsmargin blir det da 10 mm på rev og 10 cm på elg, vel? Det er fint med god presisjon, og til benkeskyting og rypeplukking på litt hold så er det essensielt. Til vanlig elgjakt er det sikkert fint meed superpresisjon, for skytterens del, men elgens gir bæng i om skytteren klarer samlinger på 10 eller 30 mm på skiva.

 

Edit: Mitt syn: Snusdåsan er et ok kriterie på storvilt, på fugl er 2-3 cm helt greit.

Link to comment
Share on other sites

For meg er treffsikkerhet mye viktigere enn presisjon.

 

Stor sett all ammo jeg lader samler mellom 15 og 25mm på en 5skudds serie på 100m.

Men det sier ingen ting om treffsikkerheten min.

 

Treffsikkerhet betyr å treffe målet du sikter på hver eneste gang, uansett avstand, stilling og ytre faktorer.

Hjelper ikke om ammoen din samler 10mm, om du ikke treffer der du sikter!

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg ikke skal være ironisk :wink: , er jeg meget fornøyd om jeg treffer den røde lappen på 1" @100m, hver gang.

For tiden ser det ut som om det er bare en av riflene mine som klarer å levere med meg som skytter :(

Det er kanskje heller ingen overraskelse om jeg sier at rifla er en ombygd STR med 1 kg kikkert og et nytt friskt løp :wink:

 

Små hull i hull samlinger er utrolig lite verd når de sitter flere cm fra hverandre fra gang til gang. Skal man diskutere presisjon mener jeg at man må diskutere hele riggen, ammo og skytter som et system. Jonnyvang sin "sniper wannabe"-tråd er et godt eksempel på hva som er mulig og ikke. Den skulle bare hatt en løpspuss og et værskifte innbakt :lol:

 

Å få inn et treff på 1"-lappen hver gang er en lang vei å gå. Det er mange elementer man skal ha kontroll på. Bedre blir det heller ikke om treffet skal sitte innenfor sub MOA på enda lenger avstand enn 100m.

 

For å si noe om rifla sin presisjon til trådstarter. Det er viktig å ha en rifle som kan levere tette samlinger gjerne 15 mm (1/2 moa) med rett/jevn ammo. Men du må også skjønne hvordan du får til å treffe på samme plass hver gang, hvordan samme ammo kan flytte treffpunktet, samt en hel del andre faktorer som blir en hel avhandling og skrive om.

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen: jøss, aldri trodd folk skulle bli "furt" fordi jeg stiller krav til presisjon på ammoen jeg lader og bruker på jakt.

Jeg vil også påpeke at jeg slettes ikke altid har mikrometer samlinger, men at dette er dokumentert når skytestilling, puls og hodet er på rett plass til rett tid :wink::!:

 

"Kun det beste er nesten godt nok"

 

 

HSE

Link to comment
Share on other sites

Mitt krav til en god 5 skuddsamling med .308 win er 7,62 mm. Kommer samlingene på over 8mm er jeg veldig skuffet.... Får jeg sånne samlinger som HSE snakker om så anser jeg våpnet som utskutt/ødelagt, og ville aldri våget å skyte på levende vilt med børsa.

 

Samlinger er vel målt frå senter av kuleholet, det vil då vere mogleg i teorien å få betre samling med 308 enn c/c 7.62mm

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Min nye rifle, ( brukt rifle) virker som samler norma golden target på litt mindre enn tommen, 3 skudd på 100 m.

Ladet opp noen sierra gameking, ser ut som den samler de på ca 25-35 mm. Litt skuffet kanskje, GK har jo godt ry mtp presisjon.

Gikk opp der jeg tester og tok ett skudd (gameking) ett par helger etter innskytingen for og se om den samlet på samme sted som sist.

Sånn omtrent, litt misfornøyd kanskje.

Ca en cm lavere og ett par cm for langt til venstre, men når rifla samler jaktammunisjonen på litt over 1 Moa, må en vel regne med det.

Litt tykt trådkors på kikkertsikte, så synes finsikting er litt vanskelig. 
Er ett leupold European 3-9x50. For de som kjenner til siktet.

 

Uansett betalte 5000 for rifla, siktet, futteral og pussesaker så er fornøyd med handelen.

vet ikke om en kan forvente så mye mer fra ei vanlig tynnløpa jaktrifle, Tikka kanskje går vel mest sannsynlig bedre vil jeg tro iverfall i 6,5x55 som rifla mi også er i.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det skal jo siktes og skytes også. 25mm på ei "vanlig jaktrifle", med tynt løp, 9x forstørrelse, tykt trådkors og "vanlig" avtrekk, sikkert glatt bakkappe og uoptimal stokk til den slags skyting. Jeg vil si det er OK skyting å samle såpass, uansett hvor bra rifla går.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja en jakter jo ikke fra benk klar over det, må innrømme at jeg knapt har skutt med rifla utenom i benk enda, har dessverre ikke dukket opp noe på post enda.

Men, jeg liker ny rifla bedre enn den gammle, bedre avtrekk pistolgrepet er spinklere og avtrekket sitter lengre bak i bøylen.

Bakappa er bedre også, er jo kunstokkskjefte med tykk myk bakkappe, stokken er vanlig rett jaktskjefte, som jeg synes passer meg bra.

 

Men klart noe tung varmintrifle er det ikke nei, og tviler egentlig på at den går noe særligt bedre enn det jeg har fått til.

Måtte i tilfelle være med bedre kikkertsikte og bedre skytter.

Benken er tung og solid og god støtte fremme og bak så tror jeg har fått fram mesteparten av potensiale.

Tenkte og teste litt mer utover vinteren, selv om mesteparten av skytingen er tenkt gjort med nyinvesteringen.

En rifle i .223, lurt litt her på om jeg skal gå for ei litt tyngre her med litt tykkere løp.

Link to comment
Share on other sites

Er en Ruger med den skråstilte skruen, M77.

Vet ikke om det er så mye mer og hente mtp presisjon og en eventuell bedding.

Sån som det er nå ligger løpet ann mot forskjeftet med ett vist trykk, blir jo en «fullstendig omveltning» og bedde og frilegge løpet.

Ville iverfall hørt med noen som har bra peiling på Ruger før jeg gikk i gang med det, kunstokkskjeftet er vel ikke så helt lett og bedde heller har jeg skjønt.

Jeg har nevnt det i en annen tråd her, men da jeg filte litt av magasinbrønnen slik at den skrangler i rifla, krympet samlingene.

Så fra fabrikk, fikk ikke jeg iverfall noe særlig god presisjon.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

Å skyte treskudds 25mm samlinger på 100 meter med en M77 hadde jeg vært strålende fornøyd med! Tanken bak disse riflene er vel mer å levere en relativt billig men driftssikker rifle som tåler røff bruk, enn at man skal ligge og plinge gong eller tyne samlinger på ørten hundre meter. Jeg har en Ruger Gunsite Scout i 308. Har slått meg helt til ro med at samlinger på rundt 30mm er hva jeg kan forvente av denne rifla. 

 

Edit: Kule rifler er de nå uansett, disse Rugerne😊

Edited by FredrikW
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg opplever at det største problemet er å finne nøyaktig det samme siktepunktet, samt å holde våpenet helt i ro ved hvert skudd. Måtte kontrollskyte .30-06-rifla i dag etter et fall, og benyttet som vanlig en svart klistrelapp som blink. Bruker 12x forstørrelse og lar trådkorsets sentrum være i et hjørne av lappen mens "trådene" tangerer sidene. Skyter fra benk også. Selv med denne framgangsmåten sliter jeg, og det er kanskje godt voksne øyne som er problemet? Men litt med avtrekket også, selv om benken er stødig nok og rifla (Sauer 404) er perfekt. Jeg er godt fornøyd når jeg oppnår 20 mm samlinger med 3-skuddserier, og i himmelen hvis jeg setter 3 skudd innenfor 15 mm!

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Påstander om presisjon i våpen/jakt-forum preges ofte av selektiv hukommelse, markeringsbehov og nokså mangelfull forståelse av statistikk. Samt en manglende konsensus hvordan fenomenet presisjon måles.

 

3-skuddsgrupper, hvor man ser bort fra de to fluene... 🙂

 

Jeg synes rifla høres brillefin ut, jeg. Skyt og vær glad! 

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, FredrikW skrev:

Å skyte treskudds 25mm samlinger på 100 meter med en M77 hadde jeg vært strålende fornøyd med! Tanken bak disse riflene er vel mer å levere en relativt billig men driftssikker rifle som tåler røff bruk, enn at man skal ligge og plinge gong eller tyne samlinger på ørten hundre meter. Jeg har en Ruger Gunsite Scout i 308. Har slått meg helt til ro med at samlinger på rundt 30mm er hva jeg kan forvente av denne rifla. 

 

Edit: Kule rifler er de nå uansett, disse Rugerne😊

Ja får være fornøyd med rifla som den her, er jo rustfri og hvilket jeg anser som en fordel.

Men skal en ha skikkelig kul rifle, utseendemessig må en ha padleåra til Ruger, men det er nå min personlige mening da.

Er vel en del som mener at de er dritstygge.

 

Sølrev, det der med og finne samme siktepunkt, sliter litt med det samme.

Har prøvd det samme som deg Anngående klistrelapp, med ett tynnere trådkors da gikk det bedre.

Nå skyter jeg på noen hvite papptalerkener, tar en tykk svart tusj og lager ett noe større merke enn en klistrelapp.

Prøver og ha en like stor del av tusjmerket utenfor korset i siktet, får jeg det til? Tja.

 

Når det gjelder og ha rifla i ro føler jeg at jeg har mer og bidra med.

Har en brei planke i bunn, med en planke på hver side, blir omtrent som en omvendt T.

Oppi denne kanalen blir det lagt to buksebein, litt breie med ris.

På hver side av kanalen har jeg to litt lange sokker fulle med ris, og oppi der legges rifla.

Under kolben har jeg først en plankebit før jeg har en rispose, føler at rifla ligger bra støtt da.

Jeg skyter vanlig, er høyrehendt. 
Har som regel, venstreneven på risposen ved kolben men har også prøvd og ha den helt forsiktig på kikkertsikte, men mener og huske at førstnevnte metode fungerer best.


Mas-36, ja er vel 5 skudds grupper en egentlig skal teste med, men jeg har vendt meg til 3 skudds grupper, sliter litt med konsentrasjonen på 5 skudds grupper.

Viss jeg lurer på om noe er bra nok skyter jeg 3 eller 4 tre skudds grupper og regner gjennomsnitt.

 

Selv om jeg ikke har skutt så mye 5 skudds grupper så har jeg erfart at 5 skudds grupper er selvsagt verre enn 3 skudds grupper, under 30 mm på en vanlig jaktrifle må være bra ja.

 

Men dersom jeg kjøper meg en Varmint lignende rifle i .223 sp synes jeg at noen ladninger bør gå ned på 15 mm, helst bedre.

Det klarte jo en brno fox jeg hadde før, riktignok i 222 da og riktignok bare med en ladning.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

Er det ikke litt bakvendt å trene med riflen i benk hvis man øver til jakt, har vel omtrent ingen verdi som forberedelse til jakt? Som nevnt over vil jeg si at med jaktrifle så er det presisjonen man får i en jaktsituasjon som teller. Hvis riflen er klin umulig å få til å gå bra over en sekk eller med vanlig tofot, hjelper det lite om den leverer i en benk med støtte foran og bak.

Link to comment
Share on other sites

I trådtittelen spøres det om presisjon. Det oppfatter iaf jeg som at diskusjonen går på hva som er akseptabel egenpresisjon fra aktuell våpen/ ammo kombinasjon. For å kunne si noe fornuftig om det bør vel denne finnes ved å skyte grupper i en, for formålet optimal situasjon, hvilket for de fleste vil si fra benk med både front og bakstøtte. Treffsikkerhet er vel minst like viktig, men om det ikke ligger akseptabel presisjon i bunn, hjelper det ikke hvor godt man enn "holder i" for å treffe der man skal.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, msteiro skrev:

Er det ikke litt bakvendt å trene med riflen i benk hvis man øver til jakt, har vel omtrent ingen verdi som forberedelse til jakt? 

 

Du må lære å krype før du lærer å gå.

 

Det har lite for seg å trene i jaktmessige stillinger før man kan grunnleggende avtrekksteknikk og rekylopptak, og det lærer man best i lave, stabile stillinger. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier ikke at man ikke skal øve på å skyte i benk eller stabil posisjon, gjør det selv også, men med tanke på jakt, er det lurt å sjekke at man får akseptabel presisjon feks liggende med støtte over sekk. Er jo noen rifler som feks går greit i benk over støtte, men hvor stokken er så myk at det å skyte med tofot er meningsløst.

 

Presisjon stående etc er relativt lite poeng, da snakker man mer treffsikkerhet og egen evne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...