Jump to content

Vådeskudd!


20mm cannon

Recommended Posts

Vådeskudd som skader eller dreper mennesker, er alltid tragisk, som trådstarter skriver. Og for mye offentlig debatt om temaet, ofte med bastante utsagn, like etter en slik hendelse, kan være belastende, både for de som er involvert i denne hendelsen, og de som har vært involvert i lignende hendelser tidligere.

 

Jeg ber derfor om at dere leser grundig gjennom det dere har skrevet, før dere trykker "enter" i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

ja.. jeg har opplevd vådeskudd. Ikke med dødelig utgang, men det kunne fort ha skjedd.

Jeg klarte kunststykket å skyte meg selv i beinet på jakttur. Dette var før i hvertfall jeg hadde mobil, så det var svært viktig for meg at det var overkommelig avstand til folk og legehjelp.

 

Dette er noe jeg har fortalt omgivelsene mine om med ujevne mellomrom for å fokusere på behovet for våpensikkerhet, men det blir fort til at debatten sklir over i hvilken grad jeg er idiot og "alle andre" er rustfrie og ufeilbarlige.

 

Når jeg hører alle mulige slags argumenter for at dette ikke kan skje meg, fordi jeg er så flink og nøye tenker jeg, at det er nok nettop da det kan skje..

 

Min dypeste medfølelse med de involverte og pårørende.

 

Trombone

Link to comment
Share on other sites

Desverre er det vel sånn at har man jaktet lenge nok så opplever man en gang som rutinene svikter. Finner ut at sikringen er av, børse som er "tom" står med skudd i magasinet i osv. Dette er ting jeg har opplevd og har fått meg til å bli helt nazi på sånne ting. Vi har desverre vådeskudd hvert år på jakt i Norge og sikkerhet er noe vi aldri kan terpe nok på.

Link to comment
Share on other sites

Amen til siste taler, jeg har selv opplevd slike ting. Har ved ett par tilfeller nesten ikke kunnet tro det var mulig at jeg har klart å misse slik, når en uventet skarp patron ramler ut av børsa ved kontroll. (Sykt ekkel følelse). Og den værste opplevelsen var dengangen det faktisk smalt etter to kontroller (patron som hang i rørmagasin), sistnevnet skjedde i ungdommen og kunne fort ha blitt slutten på meg (kun cm fra at rikosjetten traff foten og hovepulsåra i låret).

 

Har lært meg til å alltid anta at der er skarpeskudd i alle våpen (til enhver tid), legger jeg fra meg ett våpen og tar det opp igjen, sjekkes kammeret. I tillegg holdes pipe så langt mulig i sikker rettning, finger borte fra avtrekker, sikkring på etc.

Likevel er jeg rimelig sikker på at der vil oppstå flere slike situasjoner, og da er det kun flere lag av sikkerhet som vil beskytte en fra fryktlige opplevelser.

 

Ett er sikkert, om man tror man selv er feilfri er man garantert øverst på Murphys liste.

Link to comment
Share on other sites

Det skjer vådeskot kvart år.

 

Mange jegerar opptrer svært uvørent i forhold til eigen tryggleik.

Lauvkamo på hjortejakt er eit døme på dette.

I mange statar i USA er det påbod om å nytta klede med eit vist flateareal av varselfarge.

 

Sjølv meiner eg det skal vera påbod om å nytta varselfarge hjå ALLE som er involvert i eit ettersøk.

Link to comment
Share on other sites

I 2009 og 2010 var det ingen ulykker med våpen (inklusive jakt) med dødelig utgang, i 2011 kjenner jeg til en (i Moss) der vådeskuddet skjedde ved tømming av børse etter avsluttet rådyrjakt. Og nå denne i Hordaland, men uten nærmere detaljer så langt jeg har sett.

 

Jeg har selv vært årsak til et "vådeskudd" en gang i tiden, jeg var vel 15 år og gikk rundt i skogen med en 22 kaliber. Mens jeg stod og så etter noe, så gikk skuddet av. Det gikk gjennom gummistøvelen, men utrolig nok ikke gjennom benet/foten. Skuddet gikk av fordi jeg hadde fingeren på avtrekkeren og gikk og fingret med den. Etter det er jeg nærmest hysterisk på at fingeren ikke legges på avtrekker før du har siktet deg inn og faktisk er klar til å skyte.

 

Som det sies ovenfor, det blir aldri for mye sikkerhet, og den gyldne regel, alltid å behandle et våpen som det er ladd og usikret kan aldri terpes for mye på. Alltid peke et våpen i sikker retning, uansett om det er ladd eller ikke. Hadde den regelen vært fulgt hadde ikke Mosse-ulykken skjedd.

 

Det kan medføre heftig erstatningsansvar også om ikke alle sikkerhetsregler følges. Den såkalte Klepp-dommen viser det, der gikk et skudd av inne på et skytterhus. Kula gikk gjennom veggen og traff en i benet i naborommet. Her ble skytterlaget kjent erstatningsansvarlig, de hadde ikke sjekket at våpenet var tomt før standplass ble forlatt. I dag gjøres vel dette uten unntak :?::?::(

Link to comment
Share on other sites

Har selv hatt ett vådeskudd på jakt en gang. Hendte da jeg kom tilbake til hytta etter endt tur ute i marka. Skulle tømme våpenet, holdt pipe i sikker rettning og tok av sikring. Da gikk skuddet rett i myra. Derfor stol aldri på sikring. Pipa i rett retning, avtrekkerfinger aldri inn på avtrekker før man er sikker på at skudd skal løsnes.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjente den avdøde jegeren og hans foreldre godt. Han tok jegerprøve allerede som 16åring i 2006 og var aktivt med på den lokale Jeger- og Fiskerforenings opplæringsjakt det året. Senere gikk han på Jaktlinja på Hardanger Folkehøgskule i Ullensvang 2010/11. Jeg traff ham tilfeldigvis i Kvinnherad høsten 2010 da han og skoleklassen var på hjortejakt ved Rosendal. En av gutta hadde skutt en fin bukk som jeg tilfeldigvis kjørte opp i lia og hentet på en skogsvei, der satt han sammen med tre andre og de hadde dratt bukken ned fra snaufjellet.

Så om han var ung så var han en vel etablert jeger, såvidt jeg vet så hadde han ingen jegere i nær slekt så han må kalles en selvlært jeger veldig interessert i vår aller eldste kultur, jakt.

Link to comment
Share on other sites

Husk også å minne jaktkompisen din om våpen sikkerhet.

Tragisk det som skjedde.

Men må rose norske jegere om jakt og våpen sikkerhet. Ser i nabo landene våres at det nesten er ukentlig vådeskudd med tragiske utfall.

 

Men alt i alt.. Vi kan bli enda bedre.

 

 

 

Sove kan vi gjøre når de senker oss ned.

Link to comment
Share on other sites

Slikt er forferdelig trist.

 

Eg reagerer likevel litt på betegnelsen media bruker, nemleg ordet vådeskudd .Gjennom fleire år har eg lest om fleire dødsulukker og skadeulukker grunna skot,men alt er ikkje nødvendigvis vådeskudd. Jfr http://no.wikipedia.org/wiki/Vådeskudd

 

Sidan politiet enno ikkje heilt veit kva som har skjedd synes eg det blir feil av media å kalle dette vådeskudd. Dessverre synes eg det er ein tendens til at media kaller alle jaktulukker vådeskudd,men då brukar dei ordet feil. Vådeskudd er nemleg ein bestemt type ulykker .

 

Ser forresten no at BT har kome med ei oppdatering av saka http://www.bt.no/nyheter/lokalt/To-pers ... xtor=RSS-2" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Det skjer vådeskot kvart år.

Mange jegerar opptrer svært uvørent i forhold til eigen tryggleik.

Ikke sikker på om det er mange, men noen er det i alle fall.

Hva angår jegere har jeg sett mest uvøren våpenbehandling av jegere med hagle.

 

Mer generelt vil jeg si at det er nesten et under at det ikke går verre. Tenker da også på den slendrian en for ofte ser på skytebaner, da spesielt på pistolskytebaner. Hovedsakelig under uorganisert trening.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det gjør det jo ikke mindre tragisk.

Vet ikke hva jeg skal si, men det er litt kvalmt å lese hvordan media gjør et nummer ut av at den ene uheldige, er under utdannelse.

Som om han ikke har det jævlig nok fra før!

Forøvrig så ser jeg at tråden er blitt moderert flere ganger. Ikke ofte jeg ber om moderering, men jeg velger å minne om dette:

Vådeskudd som skader eller dreper mennesker, er alltid tragisk, som trådstarter skriver. Og for mye offentlig debatt om temaet, ofte med bastante utsagn, like etter en slik hendelse, kan være belastende, både for de som er involvert i denne hendelsen, og de som har vært involvert i lignende hendelser tidligere.

 

Jeg ber derfor om at dere leser grundig gjennom det dere har skrevet, før dere trykker "enter" i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Veldig tragisk sak dette her. Hvilket helvete familien til den omkommne går igjennom forstår vel alle, men i dette må man heller ikke glemme jaktkameratene, både de to som nå er siktet men også de andre. Uansett hvilken vinkling man tar til saken synes det liten tvil om at dette var en ulykke og jeg føler med de to ungdommene som nå etterforskes. De har det garantert helt fryktelig. Det er derfor vesentlig at man ikke legger sten til byrden som det heter. Og at media fokuserer på utdannelsen til den ene er utrolig grisete! Det er så totalt irrelevant i forhold til saken.

Link to comment
Share on other sites

En forferdelig hendelse som desverre fikk et tragisk utfall. Tragisk for den drepte og familien rundt ham, men og alldeles grusomt for den som avfyrte skuddet. Selv om slikt som dette ikke skal skje, kan jeg ikke fri meg fra følelsen av at jeg synes oppriktig virkelig synd på jaktkameraten som avfyrte skuddet. Mange offer etter en slik vond episode som dette.

Link to comment
Share on other sites

Og at media fokuserer på utdannelsen til den ene er utrolig grisete! Det er så totalt irrelevant i forhold til saken.

 

Det er ikke så irrelevant egentlig, da politistudenter blir ansett som ordentlige av samfunnet, slik at det kanskje gir mer inntrykk av "ulykke" enn "cowboy-skyting".

Skal vi være kyniske er trolig det en fordel for jaktas anseelse.

Link to comment
Share on other sites

Mer generelt vil jeg si at det er nesten et under at det ikke går verre. Tenker da også på den slendrian en for ofte ser på skytebaner, da spesielt på pistolskytebaner. Hovedsakelig under uorganisert trening.

Her har vi alle en jobb å gjøre når det gjelder (u)kultur i våre respektive klubber.

Link to comment
Share on other sites

Forferdeleg sak!

 

Nåken er jo så uheldige og skyter seg sjølv, men når andre skyter folk med uhell går det meir ein ett liv tapt..Blir nok aldri seg sjølv igjen etter denna episoden :(

 

For 15 - 20 år sida var det ein som skaut sonen sin i samme området som denna ulykka her..Han tok livet sitt nåken år seinare :(

Link to comment
Share on other sites

Min medfølelse går til de innvolverte og familiene, dette er bare tragisk.

 

Jeg har selv for ca 30 år siden klart å avfyre et vådeskudd som traff meg i en tå. Vi var en guttegjeng(10-12år) som hadde lurt med oss det vi kunne finne av luftgevær og salongrifler for å skyte litt.

Når noen var ute å satt opp blinkene støttet jeg munningen på storetåen og ladet salongen.. når jeg slo sluttstykket igjen gikk skuddet av og dro av mye kjøtt på tåen, heldigvis ikke benet.

Dette kunne likegodt skjedd når vi veivet rundt med børsene og kompisene var framme med blinkene.... Det går ikke en dag der jeg ikke tenker på denne hendelsen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg definerer ikke dette som et vådeskudd. Et vådeskudd er, slik jeg tolker det, at skuddet går av uten at dette er meningen. Denne historien ser ut til å være en ung mann som trodde hans kamerat var en hjort, og skjøt og drepte han. Meget tragisk.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10062648

 

Jeg er helt enig at man skal være forsiktig med å uttale seg om slikt, da man ikke vet hva som har skjedd helt nøyaktig. Men på GENERELT grunnlag har jeg store problemer med å forstå hvordan det er mulig å skyte ned et annet menneske fordi man TROR at han er et dyr.

 

Må være grusomt for den som skjøt. Han får traumer for resten av livet.

Link to comment
Share on other sites

Anmeldt faktisk? Stakkars fyr, ikke nok med at han må leve med å ha skutt en kompis.

 

Mener du for alvor at du er overrasket over at en blir anmeldt for å skyte en person?

 

K

Alik dette er fremstilt er det vel ikke et drap, men uhell?

Nuvel, jeg er ikke jurist. Men det er kanskje std proaedyre ved slike hendelser?

 

 

Sendt fra min HTC som er vanskelig å rette skrivefeil med...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...