Jump to content

Totalsplintret kule i hjort?


East Clintwood

Recommended Posts

2a6kzua.png

30rrvo6.jpg

 

Bildene er kun til illustrasjon.

 

Trenger litt input på hva som har skjedd her.

Skøyt en kolle i helga med 9,3x62.

 

 

1: Inngangshull, ca like stort som kuledim. Midt i bogen.

 

2: Utgangshull, ca like stort som bunnen av en 1/2l cola. Rett bak framdeinet.

 

3: Enda et hull, stort som en stor appelsen. 3 Ribbein knust

 

4: Beinet var fullt av blod, men kunne ikke finne hull/skader. (flådde i lyset av en hodelykt, så kan ha vært uten at jeg så det)

 

Konsekvensen av hull nr3 var sprukket vom.

Det jeg ikke skjønner her er helt hva som har skjedd. Hvis kula har splintret må den ha kommet ser forbi ribbeina i hull nr.1 før den har vinklet 90* for å komme ut lenger bak i hull nr.3. Kan ikke se skader i skinn mellom 1 og 3.

 

Kolla ble skutt på 65 meter utpå en liten myr.

Kulevalget var en 18,5g Norma Oryx i 9,3x62.

 

Har kula rett å slett eksplodert? Eller er det andre ting som har skjedd?

Link to comment
Share on other sites

Har hatt samme problemet med Oryx kula i 6,5X55 på rådyr. Dyret måtte ha 2 skudd før det la seg ned. Første fint plasert i bogen på høyre side av dyret og var sikker på godt treff, men fikk litt rar reaksjon fra dyret og siden det sprang 90* bort fra meg så fikk det et i nakken/halsen og da stoppet det opp. Kommer fram og finner et dyr med appelsin-stort hull og ikke noe dyp inntrengnings dybde på høyresiden og et stygt sår i nakken/halsen. Sårene såg nesten ut som utgangs sår av grovere kaliber på rådyr. Kunne nesten tro jeg hadde brukt varmint kuler fra .223 eller noe sånt. Hadde også fri sikt og ingen kvister som jeg kunne ha truffet med kulene, er ikke spesialist men kan det tenkes at loddinga eller hva de har gjort i oryx'en ikke holder sammen med mantlen slik den skal? Men får se det lyse i det at det var en rådyrbukk og ikke elgen som skulle jaktes helga etter som fikk disse "super" kulene :shock::roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Det hadde vært interessant hvis noen av dere som opplever slike uhell med oryx kunne teste noen patroner/kuler fra samme eske i et testmedia og sett hvordan resultatet ble da.

 

Ja, jeg sitter igjen med 11 Oryx fra samma pakka som ikke får være med på jakt igjen. Hva slags test så du for deg? I hva slags media?

Link to comment
Share on other sites

Bruk en annen kule i 9,3n så slipper du dette. F.eks Lapua Mega 285 grain. Har også brukt Barnes i 250 grain. Begge med svært godt resultat på et tilstrekkelig antall elg til at jeg føler meg bra sikker på at de holder sammen i tilstrekkelig grad.

 

Har ikke noe tro på at vi snakker om beinsplinter hvis vi snakker om at flere sidebein er herpetisert.

Link to comment
Share on other sites

Har forferdelig opplevelser med flere moderne kuler, og spesielt Oryx. Grisete slakt på både inngangs siden og utgangsiden med Oryx i 6,5. Har mange Oryxer igjen som er pakket ned og skal aldri mere brukes på spisbart vilt. har også opplevd at en Oryx ruslet tvers igjennom en elg uten og etterlate seg annet enn et 6,5mm hull.

 

Bruker nå kun MEGA da det er eneste kulen som jeg stoler på.

Link to comment
Share on other sites

Trodde ikke at folk i 2012 brukte Oryx lenger.

Det er den største drittkula som noen gang er produsert. Jørund Lien skryter fælt av denne drittklumpen, men jeg har ikke snakka med 1 eneste jeger som er fornøyd med dritten. Dritt kule som lager mye dritt i fint kjøtt. Bruke noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Oryx på over 20 villsau og rundt 10 hjort i 6,5x55 uten og ha noe spess og utsette på hullene. Har stort sett hatt lignende slakt som resten av jaktlaget med andre kulevalg. Så når den nye 9,3 pipa skulle døpes hadde jeg ingen betekligheter med å velge Oryx.

Så rart at noen er superfornøyde og ikke ville valgt annet, mens andre bare har triste ting å si.

Jeg har for få dyr bak meg med kula til å kunne trekke en "final" konklusjon. Men er det da slik at noen bare har flaks, mens bare har uhell med samme kule?

 

Virker litt snodig i mine ører.

Kan Norma ha så stor kvalitetsforskjell på kulene sine? Eller er jeg helt på jordet nå :roll:

Andre teorier?

Link to comment
Share on other sites

Trodde ikke at folk i 2012 brukte Oryx lenger.

Det er den største drittkula som noen gang er produsert. Jørund Lien skryter fælt av denne drittklumpen, men jeg har ikke snakka med 1 eneste jeger som er fornøyd med dritten. Dritt kule som lager mye dritt i fint kjøtt. Bruke noe annet.

 

Hadde lyst til å skrive dette selv..hehe..turte ikke...Farlig å stikke fram hodet,vettu :roll: Men;;; fullstendig enig. Oryx må være den mest overprisa drittkula på markedet. Har selv sett rådyr som har sett ut som et offer for ei landmine ved bruk av oryx. Treffer kula bein av en viss str. på kort/moderat hold så går den fullstendig bananas i dyret. Splintring i 360 grader.

 

I tilfellet til trådstarter så tror jeg kula har truffet bogblad/overarmsbein og avgitt splinter i de påviste retninger. Sånt en kan se hvis en bruker konvensjonell blyspiss. Visst er oryx bonda,men det hjelper lite hvis den ikke er hardere enn en passe tygd Bugg tyggegummi...

Link to comment
Share on other sites

Trodde ikke at folk i 2012 brukte Oryx lenger.

Det er den største drittkula som noen gang er produsert. Jørund Lien skryter fælt av denne drittklumpen, men jeg har ikke snakka med 1 eneste jeger som er fornøyd med dritten. Dritt kule som lager mye dritt i fint kjøtt. Bruke noe annet.

 

Da kan du ringe til meg så skal du få snakke med ein som er fornøyd med den både i .35 Weelen og 6,5x55 :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har stort sett vært fornøyd med Oryx'en, men hadde en uheldig opplevelse nå i høst. Jeg skjøt en reinsbukk med standard Norma Oryx i 6,5x55 på 70 meter på skrå bakfra som dere ser på bildet. Ok inngangshull bak bogen:

 

db790298.jpg

 

Hoveddelen av kula har kommet ut som den skulle gjennom bogen på motsatt side, så dyret datt fort med begge lungene gjennomskutt. Jeg liker imidlertid ikke at det også er et hull 30-40 cm lenger bak som dere ser med den store blodutredelsen lengst bak. Jeg kan ikke skjønne annet enn at her har kula delt seg og kommet ut to steder. Det mest massive den kan ha truffet i inngangen er ribbein, og det er overraskende at det kan skade kula så mye.

 

Sarte sjeler får lukke øynene:

 

dcc18ca7.jpg

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Trodde ikke at folk i 2012 brukte Oryx lenger.

Det er den største drittkula som noen gang er produsert. Jørund Lien skryter fælt av denne drittklumpen, men jeg har ikke snakka med 1 eneste jeger som er fornøyd med dritten. Dritt kule som lager mye dritt i fint kjøtt. Bruke noe annet.

 

Her var det mye dritt snakk... :wink:

Joda, har snakket med MANGE jegere som utelukkende har gode erfaringer med kula i flere kaliber, og har selv sett mange slakt som er helt eksemplariske etter treff med Oryx.

Men.... Jeg har også sett ting med denne kula som gjør meg betenkt. Det ble skutt en okse på 250 kg med Oryx i 8X68 på laget mitt i høst. Etter treff i "kula" gikk Oryxen ad dundas, og gikk aldri inn i motorrommet. Bra jegeren skjøt ett skudd til selv om han var sikker på førsteskuddet. Fant igjen kula, og den lignet på en vrengt sokk med ca 50 % restvekt.

Link to comment
Share on other sites

Jakter ikke med Oryx selv, har ingen erfaring med den. Så det jeg "vet" om den er det jeg har lest. Kan det tenkes at ei kule er god i noen kaliber, men ikke i andre ???????? Bare en tanke jeg fikk. At Oryx i 308 er ei god kule, men ett eller annet i konstruksjonen gjør at den ikke er god i kaliber 366 ?? Vet ikke, bare en tanke.

 

Bruker mye Nosler Partition selv, den har fungert fra kaliber 264 til 375, aldri hatt problemer som beskrevet her. Har brukt den på rådyr, elg og villsvin. Forskjellige avstander, kulevekter og hastighet har gitt samme resultat hele tiden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Oryx på over 20 villsau og rundt 10 hjort i 6,5x55 uten og ha noe spess og utsette på hullene. Har stort sett hatt lignende slakt som resten av jaktlaget med andre kulevalg. Så når den nye 9,3 pipa skulle døpes hadde jeg ingen betekligheter med å velge Oryx. (snip)

 

Har noelunne samme erfaringer som du, godt fornøyd med oryx for 308, slaktet har sett bra ut (hjort og rådyr). Har nå 9,3 som jeg til nå kun har skutt 2 rever med, og begge to så ut som om de hadde svelga en håndgranat. Blir litt betenkt med å bruke samme kaliber + kule kombinasjon på rådyr, så jeg lurer også på dette.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt villsvin med 232grs Oryx i 9,3. Ingen overraskelser selv om den ene kula (oppfølgingsskudd forfra fordi grisen ble liggende og sparke) tok ut overarmsbein, krysset brysthulen og harvet igjennom 6 ribbein før den la seg til ro ved hofta. Grei jobb av en kule som omtales som veldig myk.

Helt grei prestasjon også av 325grs Oryx på annet villsvin, men ingen store utfordringer for kula den gang; pent treff bak bog og kun to knekte ribbein.

Er dog nyfiken på Rhino-kuler. Noen som har erfaringer m disse?

Link to comment
Share on other sites

Skrev tidlegere her i tråden om min "erfaring" med Oryx på rådyr. Når jeg tenker så var det en liten ring av Irr rundt tuppen mellom blyet og mantelen på de som jeg hadde liggende. var ikke værre en at det løsnet med gnikking med en finger, kan det være galvanisk korrosjon eller noe med loddinga eller hva de gjør med Oryxen som har blitt feil? De andre pakkenne jeg hadde hamstret i god tro ble trenings skudd...

Ser nesten ut som 6,5x55 har mest problem med Oryx i denne tråden? Kansje vi kan finne fram eskene og se om det er fra samme lotten? har selfølgelig kastet mine esker...

Link to comment
Share on other sites

Trodde ikke at folk i 2012 brukte Oryx lenger.

Det er den største drittkula som noen gang er produsert. Jørund Lien skryter fælt av denne drittklumpen, men jeg har ikke snakka med 1 eneste jeger som er fornøyd med dritten. Dritt kule som lager mye dritt i fint kjøtt. Bruke noe annet.

 

Her var det mye dritt snakk... :wink:

Joda, har snakket med MANGE jegere som utelukkende har gode erfaringer med kula i flere kaliber, og har selv sett mange slakt som er helt eksemplariske etter treff med Oryx.

Men.... Jeg har også sett ting med denne kula som gjør meg betenkt. Det ble skutt en okse på 250 kg med Oryx i 8X68 på laget mitt i høst. Etter treff i "kula" gikk Oryxen ad dundas, og gikk aldri inn i motorrommet. Bra jegeren skjøt ett skudd til selv om han var sikker på førsteskuddet. Fant igjen kula, og den lignet på en vrengt sokk med ca 50 % restvekt.

 

 

Dette er vel ikke så rart egentlig. Jeg har både 8x57is og 8x68S og det er viktig å være litt våken på om kulene er laget for 8x57is eller .325 WSM, 8mm RemMag, 8x68S. Norma lader bare Oryx i 8x57is til 8x68S valgte de å bruke Swift.

Litt spennede at det begynner å komme mer kuler for .325 WSM som passer 8x68S godt. Selv bruker jeg 200grain TSX og er veldig fornøyd med den foreløbig. Før eller siden blir det endel graps med alle kuler, men det vil nok skje oftere jo større andel av bly det er i kula.

Link to comment
Share on other sites

Skøyt 3stk Oryx 200grs ca 860-870m/s i 1,5-kvige ca 40m hold, 2 første rett bak bogblad litt høyt.( disse to ga lite skuddreaksjon :?: ). Kom så travende på skrått mot meg og fikk ett til på samme plassen, og klaska da i bakken i smellen. Den siste gikk rett igjennom lunga, delte denne mer eller mindre ferdig i to(eller flere biter) og slapp luft inn rundt lungene(=lungekollaps) på andre siden. De to første satt i skinnet på motsatt side med 179 og 178grs restvekt(90 %). Er litt "skuffet" med tanke på at jeg hadde sett for meg gjennomskyting, selv med treff i ribben. (antall skudd kommer av at jeg er mer erfaren skytter enn elgjeger, og trodde oppriktig at 300wm skulle klaske elgen "litt raskere" :D i bakken).PS:Skuddene ble avgitt på 2-3 sekund(fortalte de andre, i hodet mitt ventet jeg lenge mellom hvert skudd :wink::D )

 

Konklusjon: Fornøyd med Oryx, men skal teste Barnes TSX i 22-250 til rådyr utover høsten med tanke på å teste den i 300wm neste år.

AS

Link to comment
Share on other sites

Å få et dyr som er maltraktert av skudd er ganske trist. Spesielt hvis beinsplinter er drevet rundt i kjøttet. vanlig blodutslag er ganske enkelt å fjerne og er nesten ikke til å unngå uansett hvilket kaliber eller kuler en velger. Hva man regner som ødelagt kjøtt erganske subjektivt. Var med på et elglag for mange år siden, de kar vekk 8-10 kg som de mente ver ødelagt. Jeg tok med meg kjøttet hjem, skar opp mellom hinner og fjernet blodutslsag og satt igjen med 9 kg reint kjøtt.

Jeg har ikke all verdens erfaring med Oryx, har skutt et tredvetalls vilt med denne kula, fra store afrikanske til rådyr og bever. Det som er merkelig er at jeg har vært veldig godt fornøyd med kula. Har hatt lite og ingenting kjøttødeleggelser med den (270Win)

PÅ norsk vil forsøker jeg å legge skuddet bak bog, dette er alltid god medisin for å ikke ødelegge unødvendig. Men på afrikansk vilt har jeg alltid skutt bevisst etter bein for å immobilisere dyret raskest mulig(det er jo ikke jeg som skal spise dette) Men det merkelige er at kjøttødeleggelsen her og har vært minimal. Min erfaring er at kula holder godt sammen og har gjenfunnet et par stk, bl.a i kudu skutt delvis forfra, fant kula i låret på motsatt side, tipper på ca 85% restvekt, soppformet og fin- etter å ha knust MYE bein!

Men det viktigste i denne tråden er at folk bruker det de har tro på. Selv har jeg gått over til kobber, eneste årsaken til dette er at jeg fikk sinnsykt god presisjon på hjemmesnekrede patroner med TSX.

Eneste kula jag ikke vil bruke på jakt er Sellier& Bellot i 7x57R. Skjøt et rådyr med denne og dyret gikk 2 km med et bra treff. Sikkert ei OK kule, men jeg mista trua.

Har også en merkelig opplevelse med Swift A frame. Skjøt en bever bakfra, sittende på land. Beveren datt som en sekk den,men ble overasket da jeg fant kula i nakkeskinnet. Hadde ikke ekspandert, var bøyd som en banan og blyet tøt ut av spissen, så nesten ut som når du klemmer på ei tannkremtube !! Utelukker treff i kvist eller annet som kan ha fått kua til å tippe over, dyret satt ute på ei myr uten et strå i veien. Blir vel som jeg har skrevet tidligere et jo mere en jakter, desto flere spørsmål dukker opp. OG bastante meninger skal en være forsiktig med, hver eneste jaktsituasjon er ulik det er det eneste som er sikkert.

Link to comment
Share on other sites

Har forferdelig opplevelser med flere moderne kuler, og spesielt Oryx. Grisete slakt på både inngangs siden og utgangsiden med Oryx i 6,5. Har mange Oryxer igjen som er pakket ned og skal aldri mere brukes på spisbart vilt. har også opplevd at en Oryx ruslet tvers igjennom en elg uten og etterlate seg annet enn et 6,5mm hull.

 

Bruker nå kun MEGA da det er eneste kulen som jeg stoler på.

 

Og jeg har opplevd dette med MEGA og lar aldri denne være med på jakt i 6,5 men er kanonfornøyd med oryx.

 

Vanskelig å bli klok på kulevalg.

Link to comment
Share on other sites

Har de som er misfornøgd med Norma Oryx tatt kontakt med produsent eller leverandør slik at dei kan finne ut ut om det er feil på kula/produksjonsserien?

 

For skikkeleg å hardteste ei kule for å sjå om den klarer grove bein så kan ein skyte i tørt avispapir, det får alle tak i så testen er lett å gjennomføre. Klarer kula dette uten å gå sund vil eg ikkje tru det er noko feil på kula. Tørt avispapir er ikkje noko for vanlige bly/mantel kuler ,men passar for bonded kuler, partition, semihomogene eller homogene kuler. Forvent ein del lågare restvekt enn i vått papir , spesiellt for dei bonda kulene.

 

For å gi ein peikepinn på kva du kan forvente så tar eg med nokre resultat ifrå tørt papir 7mm kule hastigheit ca 2700fps avstand ca 30m

Norma Oryx 156gr restvekt 65%, Hornady Interbond 154gr 72%, Kodiak 160gr 79%, Swift Scirocco II 150gr 81%, North Fork 160gr 84%,Swift A-Frame 160gr 93%, Nosler Partition 160gr 67%,Barnes TSX 160gr 100% Eg har utelatt ekspandert diameter,men den er nok mindre for dei fleste kulene samanlikna med i våte aviser.

 

Intrenginga varierte frå 20.3cm (8tommar) til 33cm (13t). Kulene er her rangert i rekkefølge etter inntrenging der Oryx er dårlegast.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har sikkert flådd/partert et tresifret antall hjortevilt skutt med Oryx opp igjenom årene- og noen ganger opplever en det som Periculum og 6,5x55 bruker har opplevd. Men har sett det samme resultatet med andre kuletyper også. At en "mister troen" på den kuletypen er vel helt naturlig- om det er begrunnet er en annen sak. Oryxen er etter mitt hode verken værre eller bedre en andre loddede superkuler- i tillegg er den som regel veldig presis i de aller fleste våpen. Treffer en forkjært på ribben på tur inn i dyret risikerer en alltid en skur av beinsplinter uansett kuletype. Skyter en da bak bogen er veien kort for splintene gjennom mellomgulvet- og kjøttet er plutselig fullt av dritt. :?

I slike tilfeller går det ihvertfall bort mye kjøtt.... :?

Link to comment
Share on other sites

Det er flere som dømmer kuler nord og ned eller hyller de etter å ha brukt de en gang.

 

Det er veldig naturlig at flere har dårlige erfaringer med oryx. Det er vel en av de mest brukte kulene på norsk hjortevilt (kanskje den mest brukte?). Finnes jo i alle jaktbutikker og ligger ved de fleste standplasser når jeg tar storviltprøven.

 

Statistisk sett er det meste som er skrevet i denne tråden unyttig informasjon.

 

Konklusjon: Bruk det du har tro på selv. Jeg bruker oryx i 30-06 på det meste og er fornøyd (men har elendig statistisk grunnlag for å påstå at den er bedre enn noe annet)

Link to comment
Share on other sites

Det er jo mye sant i det du skriver Auting.

Det ville jo alltid være blest rundt noe som blir så mye brukt. At vi kan trekke en endelig konklusjon ut fra det folk i denne tråden har svart, er jeg enig i at blir litt feil.

 

Men si nå at flertallet av de som har svart har rett, og at Oryx ikke en den superkula Norma og andre "kyndige" skal ha den til.

Hvorfor er den da så populær blandt norske jegere? Jeg lader ikke selv (enda) og har da heller ikke muligheten til å teste ut ørten forskjellige kuler.

Så hvis Oryx er ræva, hva annet i ferdigrulla er løsningen?

Link to comment
Share on other sites

Merkelig at en såpass mye brukt og omtalt kule skal få så lite kritikk på fedrelandets største jakt&våpen forum, bare en snau side... :roll:

 

Forøvrig må jeg vel bare prise meg lykkelig over at jeg har våpen i kaliber som tydeligvis fungerer med Oryx, for min del har nemlig konstruksjonen fungert upåklagelig i både 9,3x62 og 8x57.....forresten har de fungert bra i broderens .30-06, faderens .308 og 6,5x55'n til min bedre halvdel også.

 

På avstander fra 12 til 280 meter har 15 gram Oryx i 9,3x62 levert hver gang, hyggelig presisjon og en pent soppformet kule med god restvekt.

Den laveste restvekten jeg registrerte var 90,7% og da hadde kula gått gjennom 2, 5 nakkevirvler før den la seg til ro i tunga på elgen.

Forresten, jeg har hatt en uheldig episode med en patron som klikket, men en defekt tennhette kan da umulig ha noe med kula å gjøre.

 

 

Mine herrer, basert på deres erfaringer skal jeg ihvertfall ikke bli med dere i noe tippelag! :P

Link to comment
Share on other sites

Har skutt 2 sifret antall Hjort og Elg med Oryx i 30.06 og aldrig opplevd at kula ikke har gjort jobben på en ordentlig måte. Det er flere på jaktlaget som bruker Oryx både i 6,5 308 og 3006 og dette er noe vi aldri har opplevd. Så dette tror jeg er må være en produksjonsfeil hos Norma.

De burde ha fått kuler i retur så de kunne ha testet dem.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hei

Eg har lagt merke til noko intresannt i denne debatten.

Det ser ut til att 15 grams i 9,3 henger bedre sammen.

Dette stemmer nemlig det som vart hevda av en ivrig hjemmelader og våpenselger i helga.

15 grams Oryx er bedre enn 18,5grams.

(Han hadde inne begge deler)

Hass påstand var att Kulene benytter samme mantel,men att den til 18,5gram strekkes for å passe.

Kan dette være tilfeller med div cal 30 oryx også?

165 gr får gode skussmål.

Mens 180 får blandet tilbakemelding...

Og att mantelen brukes til forskjellige vekter og evt cal bare strekkes/presses for å passe?

Eg veit ikkje korleis produksjonen av desse kulene foregår.

Men er det nokon her inne som kan bekrefte/avkrefte dette?

Link to comment
Share on other sites

Det kan kanskje vere noko i det HEK skriv, men erfaringane eg har med oryx i 6.5, .308, 30-06, 8x57 IS og 9.3x62 (286 grs) er at framparten ser ut som etter ein kræsj med toget. Og nei, ingen av kulene har vore bort i kvist på vegen. Om ein likar blaute kuler, så er RWS Evo, woodleigh eller remington CoreLokt ultra mykje betre ut frå mine erfaringar

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble veldig skeptisk til Oryx for en del år siden.

Ikke så lenge etter at den kom på markedet, kjøpte jeg den patronen for å bruke i min 308 og etter at jeg hadde skutt i overkant av 30 rådyr og 10-12 rever, syntes jeg at den var veldig voldsom og virket veldig bløt.

Den ødela store mengder kjøtt og ga store utgangshull.

Spesielt ved treff midt på bogplata på rådyrene, så de ikke ut.

De var effektiv medisin for å drepe en rev fort, men det var godt at jeg ikke hadde tenkt å ta vare på skinnet fra dem.

 

En kompis hadde samme erfaring med Oryx i sin 30-06 på rådyr.

 

Jeg tester alltid ut en kule på rådyr før jeg bruker den på større vilt, og valgte etter den erfaringen å ikke bruke den på elg og heller ikke på rådyr mer, samme hva mer eller mindre kjente og mer eller mindre uhildede skribenter måtte finne på å skrive.

Jeg fortsatte å bruke Swift A-frame.

 

Idag bruker jeg Barnes TSX og TTSX i de fleste kalibre.

 

Jeg har også testet Fusion en del på rådyr og på noen Plains Game i Sør Afrika. Den er etter min mening en billigere versjon av Oryx som jeg også ikke vil bruke mer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er borti en del slakt og en del oppskytinger i løpet av året.

 

Ved noen tilfeller under trening/oppskyting, i løpet av flere år, har jegere vært ute for at kula (oryx) deler seg før den treffer skiva, og en har fått 2 treff på elektronikken. Tilfeldigheten var den at dette har skjedd på nyoverhalt rein/skiver og nytrekte bånd. Det har vært mange teorier ute og gått, men i og med at dette ikke ser ut til å ha noen sammenheng med lot, caliber eller noe, har en vel ikke endet på noen konklusjon. Ikke så lett å teste heller, iom at en ikke vet når/hvorfor dette skjer. I de tilfellene jeg vet dette har skjedd, har det skjedd med kun 1 i hele pakken og fra ulike lot.

 

Er borti partering av en del dyr, mesteparten hjort, i løpet av høsten, skutt med alskens sorter ammo, både kjøpt og hjemmeladet, og opplever ikke at oryx blir nevnt oftere enn annet når en kommer over et dyr med større skader og mere splinter. Noen ganger lager oryxen store skader av en eller annen grunn, men det gjør andre sorter også.

 

Jeg bruker Oryx selv og er godt fornøyd med den, men jeg ville gjerne valgt 6,5 på rådyr fremfor 30-06. Er mange som foretrekker den, og mange som foretrekker annet. Er vel viktig å finne det en selv er trygg på gjør jobben.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hverken Oryx eller Fusion kommer noen gang i mine våpen mer!

Har skutt hjort med Oryx i 6,5 og 285gr 9,3. Begge så ut som de var påkjørt av toget som en sa over her. Blod over faen meg halve dyret. :evil:

 

kompis skjøt en piggbukk med Fusion i 30-06 på 40 mtr. Fyttihælvete for et slakt! Så ut som en håndgranat var lagt inni dyret... (Vet ikke kulevekten her).

 

Nei her blir det aldri annet enn A-Frame i 6,5 iallefall. Aldri hatt et dårlig slakt, og med denne har eg sikkert felt 20 hjort.

 

I år blir det prøvd Woodleigh i 9,3'en.....så får vi se....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...