Jump to content

Voldsforskning


gråbein2

Recommended Posts

Vel du kan jo kjøpe ferdig oppskåret brød. :roll:

 

Rund tupp hindrer vel ingen å skjære strupen av på noen? Men selvsagt,- hvis din eneste erfaring med kniv er at den kan brukes til å stikke med virker nok dette som et fornuftig forslag.

 

Jeg ser nå likevel for meg at treskjærere, jegere og fiskere, - for å nevne noen få,- vil gå "trange tider" i møte! :thumbdown:

 

Nå er det jo også slik at det stort sett er i kriminelle gjengmiljøer man bruker kniv til å drepe. Disse bryr seg katten i lovene så dette er igen bare et solid slag i tomme luften!! Kun "vanlige" med aktverdig behov som vil bli rammet av en slik lov. Og når noen vil lage "rund tupp" på bundskniven min så går de faktisk til angrep på min kulturarv, og det gjør meg veldig sur! :evil:

Link to comment
Share on other sites

Hun har noen forslag til hvordan Norge kan få ned tallene på vold med kniv.

 

– En mulighet kan være å lage kniver med rund tupp. Utover dette må man jobbe med normer, følelser og det sosiale samspillet til personer som er i faresonen, sier voldsforskeren

 

Uff ja, ho var skikkeleg uheldig med den der. Men på den andre sida har eg slett ikkje tru på ei einsidig, tøff linje, heller: http://eies.wordpress.com/2008/08/02/%c ... iminering/" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

personer som er i faresonen

Hvem siktes det til her, mon tro...? Jeg tenker vel at det de som er "i faresonen" er de som står i fare for å bli knivet, men av en eller annen grunn tror jeg ikke det er det som menes... :roll:

 

Jeg husker da jeg begynte på grunnfag i sosiologi (for mange mange år siden), da viste en av de mest profilerte forskerne på instituttet stolt frem en "dokumentar" han og et par andre hadde laget om hvor farlig det var med voldstegnefilmer på tv og hvordan vi bare var en generasjon unna apokalypsen. Tror den het "Parabolbarn" eller noe sånt, og gikk på NRK på begynnelsen av 90-tallet. Bare sånn apropos forskere og ideene deres...

Link to comment
Share on other sites

Jeg reagerte litt på den her jeg...:

Hun peker også på at uprovosert knivstikking ofte skjer når en person har opplevd å bli krenket over lang tid.

Jeg forstår ikke helt hvirdan det da kan kalles uprovosert...

Men strengt tatt tror jeg det er journalistikken som stinker her, ikke forskeren.

Link to comment
Share on other sites

Regner med det snart kommer krav om FG godkjent knivskap. Disse må ikke forveksles med våpenskap. Disse må ikke blandes. Kniver i et skap og våpen i et annet. Kanskje kulekniven blir den eneste lovlige kniven. Den kan kjøpes etter innvilget søknad fra knivkontoret på lensmannskontoret om du kan dokumentere behov.

 

Lykke til med søknaden folkens

Link to comment
Share on other sites

Øøøø trodde siste innlegg osa av ironi. Men kanskje ikke så enklet å ta en spøk??

 

Sarkasme var virkemiddelet ditt. Ironi ville f.eks vært om Hassel spøkte med deg, og du likevel kom med svaret jeg har uthevd.

Link to comment
Share on other sites

jeg leste den der nyheten. og ble rett og slett irritert. skal det være slik , må vel alle folk ende i tvangstrøye i hver sin seng. for kan ikke folk ta livet av hverandre med kniv, så bruker de noe annet. og da er stua eller huset fullt. tenkte jeg skulle sende henne en mail og spørre om hun virkelig trodde det ville bli bedre om kniven hadde rund tupp. så søkte på politihøyskolen. der sto hun ikke. så jeg søkte på nettet, og da sto det at hun hadde jobbet på PHS men var nå på universitetet i oslo. men der fant jeg ikke henne. syns at det å komme med slike uttalelser fjerner all troverdighet til en slik "forsker". jeg fikk utlevert en bajonett fra kongen en gang. den var ikke skrp. og det var forbudt å gjøre den skarp. men den er skarp nå, grrit å ha en kniv stående i gruen tenkte jeg. slikt vil de som vil ha en spiss kniv også tenke.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det slik at når Avisene skriver om en sak vi kjenner til (ulv / Våpen / Skyting) så er Journalisten nedsnødde idioter uten peiling på noe som helst. Men når de skriver noe annet så er de hetl til å stole på, påløitelige kilder og korrekte gjengivere av den hele og fulle sannhet?

 

For de som har fulgt med litt, så ble forslaget om butte kniver lansert i england for et år eller to siden (Og strraks avvist forøvrig) Jeg tipper Journalisten har henvist til dette. For om man gidder å lese artikkelne i stedet for å syte, akke og oie seg over alt som er vondt og vannskelig i verden, så går det nå greit frem at forskeren ønsker å gjøre noe med årskaene til vold. Ikke redskapen.¨

 

Joad, man kan tøyse med slikt også - men ofte er den uforusette konsekvensen at det faktisk skaper mer avstgand mellom borgerenen (Oss) og forvalterene, uten at det er noen grunn til det. Og det kan neppe ramme noen andre en oss som eier sportsvåpen.

Link to comment
Share on other sites

nOrdmann illustrerer her på en utmerket måte, det poenget med hvordan selv spøker blir tatt til inntekt for "den skumle onde makten som er ute etter å ta oss" konspiratorikerene. Her poengteres det at man må være servil, for å ikke kaste seg med i hylekoret. Med mitt noe begrensede intellekt så kan ikke jeg helt se hvordan det å anta at en journalist har vridd et svar til egen mening eller skrevet på en måte som lett lar man ta feil, er å underkaste seg den lovlige valgte regjeringens myndighet.

 

Forøvrig kan jeg glatt skrive et mer servilt inlegg, men ikke så lenge vi har en regjerings koalisasjon som ligger såpass langt til høyre på den tradisjonelle politiske aksen.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det slik at når Avisene skriver om en sak vi kjenner til (ulv / Våpen / Skyting) så er Journalisten nedsnødde idioter uten peiling på noe som helst. Men når de skriver noe annet så er de hetl til å stole på, påløitelige kilder og korrekte gjengivere av den hele og fulle sannhet?

 

Du er inne på noe veldig viktig her. Ofte kan man lese artikler om et ukjent emne som virker informative. Det er lettforståelig, logisk, og gjerne med en grei konklusjon. Man leser, fordøyer og tenker at man har lært noe nytt i dag også. Så når jeg kommer over en artikkel om et emne jeg faktisk vet noe om ender jeg som regel med å rive ut håret i frustrasjon, for det er forenklet så grundig at det ikke lenger gir noen mening og evt. konklusjoner er tatt rett ut av tynne lufta.

 

Min konklusjon er at journalisters oppgave er å videreformidle et emne de ikke forstår til folk som ikke er interessert i å forstå. Resultatet blir da også deretter.

Link to comment
Share on other sites

Bjørnebekk er vanligvis veldig edruelig i sine uttalelser så jeg tror/håper dette er resultatet av en ivrig journalistvikars innsats bak tastaturet.

 

Kan det ha noe å gjøre med at det meste man hører fra henne er et lass med selvfølgeligheter som hvem som helst kunne produsert?

Link to comment
Share on other sites

selvfølgeligheter som hvem som helst kunne produsert?

Noen ganger gir forskning åpenbare resultater. Det er likevel nødvendig forskning, fordi veldig mange åpenbare sannheter smuldrer opp når man begynner å se nøyere etter. Men om disse utsagnene er basert på reell forskning eller bare nok et tilfelle av kvalifisert synsing aner jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Har et inntrykk av at uannsett hva folk bruker til å drepe andre med. Så vill et forbud bare bety at en annen metode vill bli brukt.

Tror rett å slett samfunne må se dypere på enkelte milijøer å starte fra grunn av.

Ser mye ligger rundt samfunnsproblem som narkotika for å ta et eksempel, på dagens ungdomskoler er det lite innsikt/læring om dette som kommer ut. Kan noe slikt være med på fjærne narkotika, kan dette lindre ringvirkningene..?

Link to comment
Share on other sites

Det er derfor det er viktig å ta til motmæle mot en mener er feil eller galt.

Den store allmuen tar dette som informativt og tenker at dette var vel gjennomtenkt og reduserer vold med XX%

I verste fall blir slike forslag ikke bare skrevet i media, men forselått som lovendring og da er en ute å sykler.

Link to comment
Share on other sites

Bjørnebekk er vanligvis veldig edruelig i sine uttalelser så jeg tror/håper dette er resultatet av en ivrig journalistvikars innsats bak tastaturet.

 

Kan det ha noe å gjøre med at det meste man hører fra henne er et lass med selvfølgeligheter som hvem som helst kunne produsert?

 

 

Bjørnebekk er alltid tydelig på at redskapet er bare det, et redskap; og at det andre faktorer som gjør at folk dreper/tyr til vold. Hun kommer igrunnen med veldig få "selvfølgeligheter".

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det slik at når Avisene skriver om en sak vi kjenner til (ulv / Våpen / Skyting) så er Journalisten nedsnødde idioter uten peiling på noe som helst. Men når de skriver noe annet så er de hetl til å stole på, påløitelige kilder og korrekte gjengivere av den hele og fulle sannhet?

 

Problemet er at journalister ER nedsnødde idioter! Vi kan vel alle komme med lassevis av eksempler på dette i forhold til saksområder der vi besitter en viss sakkunskap. Det virkelig store problemet er at det er ulike saksområder disse eksemplene kommer fra!

 

Den gjennomsnittlige journalist leverer fra seg omtrentligheter som av desken i avisen blir tøyd og strukket slik at man kan lage en overskrift som selger! Sannheten eller "virkeligheten" er av underordnet betydning synes det som. Har man erfaring med media tar man høyde for manglende kunnskaper og forer dem med fakta med teskje, men selv det hjelper ikke for journalisten skriver like forbannet det han trodde om saken ( selvsagt helt feil! ) før han snakket med deg og fikk faktainformasjon. Mine erfaringer har gjort at jeg ikke lenger gidder å snakke med media! Blir bare frustrert av det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Syns det med kniv forbud på offentlig sted i Norge er helt rett,man må jo ha en meget god plausibel grunn for og bære kniv på seg i det hele tatt,og det med butt spiss ,tror jeg ikke hadde hatt noen effekt ,man hadde bare endt med "butte" skarp slipte blad,eller løvtynne fjærstål blader istedet.

Bare for og vise hvor strengt knivforbudet her til lands er kan jeg henvise til en konkret hendelse: Jeg skulle til Danmark på buejakt,(ja ,det er lov og jakte med bue i Danmark,på alt småvilt og til og med rådyr men man må avlegge teori og skyteprøve med buen og prøven er streng.) AVSPORING;men tilbake til tema:

Jeg skulle ta bussen til København fra busstasjonen i Oslo,og i køen måtte jeg åpne veska,hadde også med buekoffert til buen,men åpnet den andre veska for og ta opp noe i forbindelse med billett kjøp.(og der lå et par kniver og pilspisser synlig)

Da var det en som sto i køen der bak meg ,som plutselig bare gikk,tenkte ikke mer på det før han kom tilbake med en vekter ,vekteren stillte seg opp og ba meg stå der med ham til Politiet kom ,han hadde alt ringt dem,skjønte lite da.

Politiet kom ,og det var først mye stress og amper stemning,fikk forklart hva jeg skulle vist papirer og dok på at det var lov,men de ville leite igjennom vesker o.l og se,de fikk de.

De ble veldig opprørt av jaktspissene som er expanderende,skarpe baberblader som skal monteres på pilene og først etter og ha sjekket lovlig heten flere ganger fikk jeg beholde disse.

Så de forsto etter hvert at dette var i Danmark på lik linje med annen jakt helt lovlig,og jeg ble tilslutt dimmitert og fikk sette meg og vente på en ny buss til Danmark og jakt turen min.

 

Jeg mistet selfølgelig bussen og måtte ta neste,og endte med og få en bot(1500,-) for en liten kniv jeg hadde i beltet ,en liten brukskniv,for den ikke var nedpakket slik den skulle være,og den ble beslaglagt ,resten fikk jeg beholde uten mer stress.

Så til og med med alt dette "farlige "jakt utstyret med meg var det og bære kniven i beltet et slikt sted et klart brudd på regler og lover og dette måtte jeg innfinne meg med.

Og det er nok sikkert like bra at de også er så streng på dette for det er mange der ute som ikk engang burde ha en skrutrekker.

Det var sure penger og lenge til neste buss men jeg synes det gjerne var greit nok likevel etter nærmere ettertanke.

Link to comment
Share on other sites

Du sikter kanskje til at slike forbud bare rammer lovlydige borgere og kriminelle ikke uansett ikke bryr seg eller innretter seg i henhold til lovverket...

 

Politiet burde beklaget at deres mangel på kunnskap forsinket turen din og sett gjennom fingrene på den lille kniven for å forhåpentligvis vinne tilbake noe goodwill...

Link to comment
Share on other sites

Kan skjønne at noen synes dette er pirk og at det er vel mye at de kan reagere ,og bøtelegge på denne måten for et slik fille ting ,men,Med tanke på miljøet rundt stasjonen her og det harde oslo miljøet ellers er jeg glad dette blir håndhevet strengt,men er jo og rom for og praktisere håndheving av dette forbudet,på en vettug skjønnsmessig måte andre steder nvor det er mer lovlydig og fredligere. :D

Det har nok endel med både reaksjonen og den strenge håndheving av forbudet og gjøre.

Her var det nok mest stedet jeg var på som gjorde at det ble reagert slik,og som bruker av stasjonen er jeg glad at mange av dem som henger rundt der blir fratatt "farlige gjenstander",

men den plausible grunn /og aktverdig formål,skal jo gjøre at de som yrkesmessig og på andre måter trenger slikt i jobb eller andre "lovlydige" gjøremål ikke skal rammes,

og vil jo håpe de da viser litt skjønn her og praktiserer slik at man kan utøve: arbeid ,friluftsliv,fiske og annet som er innen for de"normale" og "lovlydige" gjøremål,på en forholdsvis enkel og gjennomførbar måte.

 

Men forstår at det er steder der miljøer har så godt feste at det ikke kan tålereres at noen i det hele tatt bærer kniv.

Men med tanke på at jeg fremdeles satt der og ventet på neste buss og var utstyrt "like farlig"ennå var det kansje litt i overkant med bot og beslag av denne lille belte kniven.

Men at de kom da en annen påpekte at det var observert noe som han opplevde som farlig er noe jeg synes er helt greit,og er glad de kommer hurtig på slike bekymrings meldinger,så får det heller være slik at man får tåle at en og annen,som følge av dette; blir kontrollert som ikke har gjort noe galt og har alt sitt på det tørre,for dette er et offentlig sted med masse forskjellige folk og det er absolutt et sted hvor de etter min mening bør være strenge og håndheve forbudet på en "strengere"måte enn de nødvendigvis må andre steder.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

At de kom og sjekket ut en bekymringsmelding ang. våpen synes jeg er bra.

 

At de valgte å bøtelegge deg for en mindre fortredelse når de så åpenbart bare burde bedt deg pakke ned kniven og dimittert deg i tide til å rekke bussen din synes jeg er hårreisende... De er innenfor lovverket, men jeg synes det er lite real behandling.

Link to comment
Share on other sites

Re bot for kniv...

 

I en produksjons-tankegang er bøtlegging av uskyldige intetanende personer posivt. Da har tjenestepersonen faktisk og dokumenterbart gjort noe bra i kampen mot kriminalitet.

At politiet er slik innrettet medfører at det tilsutt er bare dumminger som blir avslørt og bøtlagt, de proffe er nettop det, proffe, de er klar over hvilke regler de bryter og unngår å flashe det feks i billett køen på oslo S.

I min verden skulle den som anmeldte deg hatt bot for falsk anmeldelse, og tjenestepersonen bot for uforstand i tjenesten.

Link to comment
Share on other sites

Det har vært en periode med stor tro (også i Norge) på det "The broken windows theory", ideer for streng polisiering på forseelser, som en kan lese seg opp på om en vil.

New York har praktisert dette i mange år, illustrert ved den voldsomme og helt normale arrestasjonen av sigarett selgeren Eric "I can't breathe" Garner.

Det mangler ikke på kritikk av teorien og om den faktisk er årsak til bedring av krim statistikken, i feks New York (bedring sammenfaller med økonomisk oppgang og redusert arbeidsledighet).

Nok om det.

De som har forståelse for bøtleggingen av jrr50 bør spørre seg om de føler at land og folk nå er blitt tryggere, om de ser det paradoksale i situasjonen ved å ha en bag full av skarpe piler helt legalt mens kniven er fy, om de selv forståelsesfullt og takknemlig ville tatt boten for kniv i sitt eget belte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...