Jump to content

Opprop mot den nye våpenforskriften.


hjortefot.com

Recommended Posts

Hjortefot har avbildet 6 våpen på sin side, hvor mange jaktvåpen MÅ man eie for å drive allsidig jakt?

 

Hva om jeg vil ha ei sideliggerhagle i 20/76 til rypejakt?

Ei enkeltskuddsrifle i 7x57R til reinsdyr og hjort i høyfjellet

Ei hundeførerbørse, eller et eget ettersøksvåpen?

 

Hva er farlig med det?

:?:

Link to comment
Share on other sites

Man kan jo like gjerne nekte landets innbyggere å ha mer en en personbil, og at det kreves særskilt bruksberettiget behov for å kjøpe bil nr 2

 

Biler er jo som kjent skyld i mange menneskeliv hvert år, i motsetning til jaktvåpen i et våpenskap, kun brukt av kyndige jegere med respekt for våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke meningen å være negativ, men det kan jo synes som om enkelte politikere er det.

 

Man må huske på at de politikere som bestemmer dette, ikke føler det på kroppen selv, de lytter jo til "eksperter", hvem det nå måtte være.

 

Det er vel en vurdering av hva folk "har bruk for", og hva dette kan brukes til som ligger bak?

Link to comment
Share on other sites

Elgjakt: let og tung børse 2stk

Hagler: 20 kaliber for rypejakt, 12er for skogsfugl, 12er pumpe e.l. for sjøfugl 3 stk.

Drilling for rådyrjakt 1 stk.

22 for rypejakt obg annet småvilt 1 stk

.223 e.l. for rev og slikt 1 stk

Grov børse for villsvin eller afrikajakt 1 stk.

6.5 for rådyr/toppjakt 1 stk

 

 

Skavvise, da er vi oppe i 10, så kan jo de som ikke er interessert i f.eks villsvin eller turer til Afrika fjerne en der, de som ikke trenger to børser til elgjakt kan jo ta vekk en der, fortsatt er man oppe i 7-8 våpen for å ha en litt allsidig jaktgarderobe.

En .22 må man jo nesten ha, så da stjeler den allerede en plass i garderoben, som i praksis betyr at man har plass til 5 jaktvåpen, det synes jeg blir rimelig snaut, kanskje Storbeget er en av de som mener 6.5 kan brukes til absolutt all jakt.

 

Med denne begrensningen så blir det vel bare så man må prøve å få så mange våpen som mulig ervervet for konkurranseskyting, så man ikke tar opp plass i jaktgarderoben, så kan man heller ta de rene jaktvåpnene som ikke er like egnet til konkurranse der.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettopp lest igjennom de nye lovene og det endte jo opp med omtrent det vi var forespeilet. Som det er nevnt tidligere, det er ikke skrevet noe sted at det ikke er lov å jakte med ei konkuransebørse, dvs at du kan kjøpe en Sauer jaktmatch til jaktfelt og bruke den på bukkjakta i august. Seinere i jakta på rådyr bruker du jo drillingen. Da har vi 5 igjen. Elg, rein og hjort kan gjerne jaktes med samme våpen, det vet alle, men jeg er selv glad i forskjellige våpen så det må nok brukes opp to "jaktvåpenlisenser" til på disse. Jeg ville ført opp en 375 H&H til elg/afrikajakt ( fungerer også utmerket på villsvin), samt en kort liten rifle i f.eks 308 til jakt på hjort, rein samt når en går med hunden på elgjakt. ( Ettersøk ). Da har vi igjen 3 "jaktvåpenlisenser" som kan brukes på en sideligger i kaliber 20 til rypejakt og en over under i kaliber 12\76 til skogsfugl samt sjøfugl. Om en unngår bruk av stål er det plenty med trøkk i en hardt ladet 12\76. Jeg hadde en 12\89 tidligere, men den ble aldri brukt så jeg solgte den. Nå skulle jeg mene at de fleste behov var dekket, og det er faktisk bare "kjøpt" inn 5 våpen. :D Om noen savner en 22LR, så føres den selvfølgelig opp som konkuransevåpen da du trenger en CZ til sommertrening til jaktfelt!! Det vil selvfølgelig være mulig å komme seg rundt denne garderobe problematikken om en er ivrig nok.

Jeg kan alltids være enig i at vi lovlydige våpeneiere ikke burde oppleve disse begrensningene, men på den annen side har jeg forståelse for at de ønsker å sette noen grenser. Vi skal huske på det at vi som er på dette forumet og tilsvarende forum ikke akkurat er like lite interesert i våpen som den menige jeger. For jegere flest vil det aldri være aktuelt å kjøpe noe særlig mer en et par rifler og ei hagle uansett.

Link to comment
Share on other sites

Selv om jeg gjerne skulle hatt et gevær kun til bane har jeg ikke lyst til å avskrive det fra jakt

Det trenger du da heller ikke, det er ingen regler som forhindrer bruk av jaktvåpen til konkurransebruk eller omvendt.

Det var jo enda bra! Bare så synd at jeg på neste våpensøknad må skrive noe som egentlig ikke stemmer for å få den gjennom.

Link to comment
Share on other sites

Har vel omtrent samme holdning til effekten som deg, federal79.

Men har nå signert, noe som er å gjøre langt mer enn å la være.

Om Norges fiskerforbund bryr seg om hva jeg mener er vel heller tvilsomt, da jeg aldri har kastet bort penger på noe medlemskap der, og heller aldri kommer til å gjøre det.

Link to comment
Share on other sites

Da er oppropet signert og sendt, også lagt ut link på facebook og sendt mail til venner og bekjente om å signere oppropet. Sitter nå å pønsker ut en mail jeg kan sende til justisminister og andre politikere samt njff. Håper nå at norske jegere og skyttere våkner opp og begynner å protestere mot den stadige økningen i regler og forskrifter som gjør hobbyen vår mer og mer detaljstyrt.

 

Er det forresten noen som vet hvor en finner mail adresser til politikere? Har ikke tenkt å skrive noen harmdirrende utskjelingsmail da jeg mener det gjør mer skade enn gang, men en høflig og saklig protest mener jeg er på sin plass. For å vise at vi som har våpen og skyting som hobby ikke bare godtar alt, men faktisk kan protestere når vi er uenige.

Link to comment
Share on other sites

Åjada mail til njff vil bli sendt den, men ettersom jeg ikke er så redd for å bli ledd av så kommer nok endel politikere også til å få mail. Så får de heller le av meg, da har vertfall jeg fått markert min misnøye. Har en drøm om at njff også kommer på banen, men stoler ikke på det etter den katastrofale taklingen av blysaken.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg sier "ledd av" , så mener jeg ikke at ditt engasjement er latterlig for å ha det sagt.

 

Min frykt går i retning av at det er gitt blankofullmakt fra NJFF, med lovnad om en småfeit embetsstilling som belønning.

 

Jeg frykter som mange andre, at dette er nok et skritt i en strategi, som går i retning av å fjerne den meninge mann fra all jakt.

Link to comment
Share on other sites

Da deler vi den samme frykten. Både når det gjelder jakt og også skyting og muligheten for den vanlige mannen (eller kvinnen) i gaten å inneha de våpen en trenger for å dyrke sine hobbyer og intresser. Vi skal ikke lenger enn til Storbritania for å se hvilke følger en enkel hendelse har fått med vanlige menneskers mulighet til å eie skytevåpen. Jeg er ikke så optimist at jeg tror at et slikt lovverk ikke kan bli hverdagen i Norge hvis vi som jegere og skyttere ikke snart våkner opp. Tror nok ikke en mail har noen magisk virkning på å snu dette siste lovforslaget, men noen tusen mailer kunne kanskje fått politikerene til å tenke seg litt om til neste gang. Vi nærmer oss trossalt et valgår nå.

Link to comment
Share on other sites

Oppropet er et fint tiltak. Og bedre en å ikke gjøre noen ting! Linken burde sendes vidre til alle man kjenner som måtte ha jakt og skyting som interesse.

 

NJFF har jeg desverre ikke så mye tro på kommer til å hjelpe i denne saken (eller noen særlig andre saker som kan sees på som politisk ukorrekte). :(

Link to comment
Share on other sites

signert, og har også sendt en mail til NJFF i håp om at de kan gjøre seg fortjent til medlemskontigenten min. Hvis ikke så får også jeg melde meg ut i protest mot deres tafatthet.

 

Men så var det øvrigheta, jeg kan tenke meg at mail fra ett par tusen individer kan om ikke snu loven, så ihvertfall få øynene deres opp for missnøyen, og det burde være ett mål for oss (og fullt mulig), la oss si 2500+ mailer til Statsministerens kontor, Justisministerens kontor og eventuelt andre instanser man kommer på. Spesielt kritikk av måten vi blir omtalt som kriminelle og mer eller mindre kalt for en gjeng galninger som gjør norge utrygt. Noen meget veltalte personer som kan sette opp en standardmail vi kan kjøre Copy-> paste-> signer-> send på?

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg lest forskriften. Så langt har jeg ikke sett noe som berettiger en stor protestaksjon.

Derimot har jeg sett endringer som innebærer forbedringer for oss skyttere.

Jeg tror ikke en vil få med seg de seriøse organsiasjonene på noe stort felttog mot denne forskriften.

Link to comment
Share on other sites

Er det forresten noen som vet hvor en finner mail adresser til politikere? Har ikke tenkt å skrive noen harmdirrende utskjelingsmail da jeg mener det gjør mer skade enn gang, men en høflig og saklig protest mener jeg er på sin plass. For å vise at vi som har våpen og skyting som hobby ikke bare godtar alt, men faktisk kan protestere når vi er uenige.

 

Prøv her:

 

http://folkevalgtbasen.ivarjohansen.no/ij_db_list.php

 

GG

Link to comment
Share on other sites

Hvordan står det til med "NOJS", er det klart enda? Dette hadde jo vært en gyllen mulighet til å vise at de jobber for oss... :|

 

 

By the way, er det 6 våpen av fritt? for eksempel 4 grovkalibret bolt-rifler.

Er det noen som har en link til forskriftene?

 

 

brunoherblirdetlivengerdal

Link to comment
Share on other sites

Hvordan står det til med "NOJS", er det klart enda? Dette hadde jo vært en gyllen mulighet til å vise at de jobber for oss... :|

 

 

By the way, er det 6 våpen av fritt? for eksempel 4 grovkalibret bolt-rifler.

Er det noen som har en link til forskriftene?

 

 

brunoherblirdetlivengerdal

 

Link til forskriften : http://www.regjeringen.no/upload/JD/Ved ... ter/Ny%20våpenforskrift.pdf

Link to comment
Share on other sites

En hagle holder definitivt ikke, spørs jo selvfølgelig om en er ute 2 ganger i løpet av høsten, eller om man jakter aktivt. Selv utenom jaktsesongen nå, så har to hagler streika for meg og da jeg sitter pokker ikke å venter på å få fiksa de igjen før jeg kan skyte igjen. Nei, da må en i skapet og ta ut ei hagle til.

 

 

AHHH, du har ikke Beretta :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg lest forskriften. Så langt har jeg ikke sett noe som berettiger en stor protestaksjon.

Derimot har jeg sett endringer som innebærer forbedringer for oss skyttere.

Jeg tror ikke en vil få med seg de seriøse organsiasjonene på noe stort felttog mot denne forskriften.

 

 

Synes denne grensen med 6 jaktvåpen er tøvete, for å si det mildt. Selv om jeg nok kan klare meg med 6 våpen er det slettes ikke noen ønskesituasjon. Og hvorfor i all verden skal myndighetene da sette en grense ved akkurat 6 våpen. Høringsforslaget gikk jo ut på 8 våpen, noe som var levlig, men heller ikke ønskelig. Hva er vitsen med å sende forslag ut på høring når det åpenbart ikke taes hensyn til uansett?

 

Frykter også at organisasjonene svikter også her. Spesielt njff har visst seg særdeles tannløse når det gjelder lovverk, både når det gjelder blysaken og også dette med obligatoriske treningsskudd. Vi trenger ikke jakt og våpenmotstandere når vi har njff. Så vi som jegere og skyttere må nok protestere selv og vise at vi ikke lenger tar alt fra myndighetene for god fisk.

Link to comment
Share on other sites

Vel, det gjenstår å se hva de kommer med. Jeg har som tidligere sagt at jeg har ingen illusjoner i så måte. Det brenner iallefall under føttene på det sentrale NJFF, så dersom de i det hele tatt har gangsyn, bør det komme noe krasst derfra om noen dager.

 

Imidlertid, NJFF`s "pip" på egen hjemmeside, gir ingen grunn til å stoppe dette oppropet.

Link to comment
Share on other sites

Så ser det ut som om njff våkner, så nå får vi bare krysse fingrene for at det denne gangen blir en skikkelig protest og ikke stopper med denne notisen på nettsiden deres. Men er absolutt enig med at oppropet bør fortsette. Synes dette oppropet var et bra iniativ.

Link to comment
Share on other sites

Kva er det som foregør her eigentleg??

 

Her har vi fått ei forskriftsoppdatering som på mange måtar gjer kvardagen lettare for oss, og så er det berre syting og klaging??

 

Nokre døme:

 

- Alle løpslengder over 40cm vert tilletne, både hagle og rifle.

- Utlån av handvåpen vert tillete.

- Ingen vil no verte nekta å kjøpe ei børse fordi ein har same kaliber/bruksområde frå før.

 

OK, er einig i at det var tullete å redusere "garderobepakken" frå 6 til 8 våpen, men eg ser det faktisk ikkje slik som mange tydelegvis gjer, at ein då ikkje får meir.

 

Nei, eg vil heller snu det på hovudet, og seie at det vert ENKLARE å få dei 6 første(som i enkelte politisidtrikt kan vere temmeleg vankeleg, særleg fleire til "samme" bruksområde), og NEPPE mykje verre å få nr 7-8-9, ettersom det finst minst så mange TOTALT FORSKELLIGE bruksområde, som altså gjev GOD NOK GRUNN til å få kjøpe dette.

 

Øystein

Link to comment
Share on other sites

Selv om NJFF tilsynelatende våkner (det gjenstår å se om det blir bare bjeff og lite med ordentlig biting), så er det lurt å spre ordet om oppropet. Jeg ser at det i øyeblikket er 170 underskrifter, og ganske mange relativt kjente jakt/skyte skikkelser blant de. 8)

Link to comment
Share on other sites

- Ingen vil no verte nekta å kjøpe ei børse fordi ein har same kaliber/bruksområde frå før.

 

Nei, eg vil heller snu det på hovudet, og seie at det vert ENKLARE å få dei 6 første(som i enkelte politisidtrikt kan vere temmeleg vankeleg, særleg fleire til "samme" bruksområde), og NEPPE mykje verre å få nr 7-8-9, ettersom det finst minst så mange TOTALT FORSKELLIGE bruksområde, som altså gjev GOD NOK GRUNN til å få kjøpe dette.

 

Øystein

 

 

DET står det ingenting om i forskriftene. Står bare at mna kan innha inntil 6 våpen.

Man må se rundskrivene før man kan si det med sikkerhet ikke blir behovsprøving slik som idag.

Men det blir føringer (behovsprøving?) på HVA man kan kjøpe blant de 6 første.

 

Jeg regner heller med, som mange andre, at det blir behovsprøving for de 6 første og bortimot umulig å få flere. Vil ikke kalle det

Link to comment
Share on other sites

Det virkelig store problemet her er at PoD nå kan forby som de vil halvauto, magasinkapasitet over f. eks 5 eller 3 skudd som de blant annet har i Canada (5 skudds grense), pumperifler og -hagler som f. eks england, bestemme at alle pistoler må ha minimum 5-6 tommers løp, som i Danmark (som gjør at alle pistoler som importeres der må enten lages spesielt (Glock) eller modifiseres av importør, noe som vil koste en del spenn.

 

Og selvfølgelig, slik loven nå står så er våpengarderoben død og begravd, og vi har hvis en del elementer i PoD får tolke loven (som de skal før loven trer i kraft, og som jo også var grunnen til kaoset som til slutt satte i gang denne nye forskriften) så kan 6 våpen være maks antall, til det punktet der de som har over det registrert til jakt får brev fra politiet der de må velge 6 og avhende eller behovsprøve resten.

Link to comment
Share on other sites

Dette kunne vært verre synes jeg men vi må vel nesten se an rundkrivene før vi feller en endelig dom?

 

Det som bekymrer meg er forbudet mot halvautomatiske våpen, synes det er rart ikke flere har tenkt på dette.

 

Har vi tillit nok til at POD lager en fornuftig liste her? Blir listen som i dag eller benytter de sjansen til å forby nesten alt som kan smelle mer en en gang i minuttet?

Link to comment
Share on other sites

Forbudet mot halvautomatiske våpen er ikke noe problem, i det minste ikke noe større enn det var før. Dette er rett og slett en klargjøring av eksisterende praksis med at våpentyper må godkjennes, de klarte jo å forby det de ikke ville ha før så jeg tviler på at dette endrer på mye.

Link to comment
Share on other sites

Dette kunne vært verre synes jeg men vi må vel nesten se an rundkrivene før vi feller en endelig dom?

 

Enig. Imidlertid frykter jeg at rundskrivene ikke akkurat blir positive, sett med en våpeneiers øyne.

Jeg mener bestemt at NJFF, sammen med de øvrige skytterorganisasjonene, må ha som kortsiktig strategi å skape såpass mye støy rundt de punktene i forskriften som man er misfornøyd med, at det kanskje tar noe av brodden fra de kommende rundskrivene. På lengre sikt må de samme organisasjonene jobbe for å få gjort de nødvendige endringer i forskriften. Å tro at det er mulig å få til vesentlige endringer i en helt ny forskrift på kort sikt, er jeg redd er fånyttes.

Link to comment
Share on other sites

Har skumma litt igjennom forslaget. Ser både positive og negative elementer, samt at der er opent for ein del vurderingar og bruk av skjønn, som kan slå begge vegar...

 

På den positive sida, ein del presiseringar som blir lettare å forholde seg til, og min løpslengde 400mm. Syns og det er greit med skåp frå fyrste våpen.

 

Sjølve grunntanken til justisministeren, med at det skal bli vanskelegare å få våpen i privat eige, tykkjer eg er særs negativt fokus.

 

Når det gjelder garderoben, so syns eg det opprinnelege forslaget var bra, slik som eg tolka det. 8 våpen uten veldig strenge krav til behovsdokumentasjon, strengare over 8 våpen. Hadde gjort det enklare for 95% av jegrane i Noreg. Eg likte ikkje at det vart redusert til 6 våpen!

Korleis dette vert i praksis, kjem veldig mykje an på tolkinga av behov innanfor garderoben, og ikkje minst tolkinga av "meget kvalifisert behov" over 6 våpen. Kan bli både himmel og helvete, og ikkje minst kan det fortsatt bli stor variasjon mellom dei ulike distrikta.

 

Eg skreiv under på oppropet, fordi eg er i mot nedgangen frå 8 til 6 våpen.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

- Ingen vil no verte nekta å kjøpe ei børse fordi ein har same kaliber/bruksområde frå før.

 

Nei, eg vil heller snu det på hovudet, og seie at det vert ENKLARE å få dei 6 første(som i enkelte politisidtrikt kan vere temmeleg vankeleg, særleg fleire til "samme" bruksområde), og NEPPE mykje verre å få nr 7-8-9, ettersom det finst minst så mange TOTALT FORSKELLIGE bruksområde, som altså gjev GOD NOK GRUNN til å få kjøpe dette.

 

Øystein

 

Etter all sansynlighet blir det behovsprøving som før, dette er bare et endelig øvre tak(6). Å få flere våpen i samme kaliber og bruksområde er det heller ikke sikkert det blir noen endring på. (tviler på det)

Men det kan selvfølgelig tenkes det nå blir noe lettere i enkelte distrikt, eventuellt like vanskelig i samtlige

 

Slik jeg ser det så sier de generelle føringene fra staten at antallet våpen skal ned, dette gjøres med å sette tak + behovsprøve. Å gi "frikort" på inntil 6 våpen, f.eks 6 grovrifler/eller 6 like våpen/kaliber/bruksområde, strider mot grunntanken bak dette.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder kravet til dokumentasjon tror jeg at de kontorene som er særlig vanskelige i dag kommer fremdeles til å være det fremover også. Den største forskjellen fra dagens ordning blir at rundskrivene vil presisere kravet til dokumentasjon for de som vil ha mer en 6 våpen. Jeg har aldri vært ute for at våpen Norge har klart å lette på en eneste paragraf i våpenloven. Erik Braaten løftet en advarende pekefinger den gangen loven gikk over til å bli en forskrifts lov. Nå får vi resultatet, de som tror POD kommer til å bli litt snille med oss dersom vi oppfører oss pent og ikke protesterer, er ganske så naive. Enten reiser vi oss nå og forlanger at skytter og jeger organisasjonene drar på seg støvlene og gjør noe eller så er dette kjørt. Det som opprører meg mest er at det forslaget som lå på bordet var jobbet frem av en bred gruppe inkludert representanter fra POD og politiet, det har de nonchalant sett bortfra

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...