Jump to content

Opprop mot den nye våpenforskriften.


hjortefot.com

Recommended Posts

Da har jeg signert, sannsynligvis til liten nytte... Kunne tenkt meg et par våpen til på garderoben da jeg vel allerede har mine 6.

1 stk 22LR til trening og kråke.

1 stk 223 til rådyr og mindre villt.

1 stk 3006 til hjort, rådyr og evt elg.

1 stk gammel star 12/70. Ikke godkjent til stål, men vil gjerne ha i reserve for hovedhagla.

1 stk Beretta 12/89 som hovedhagle.

1 stk gammel krag jeg arvet. Denne går sikkert inn på "kvoten" da den har vært i mitt eie noen år.

I tillegg tror jeg mitt neste våpen blir en drilling, og kanskje en lettvekter kaliber 20 til rypejakta.

Da må jeg kvitte meg med 1-2 våpen og alternativet da er å lage spiker av Gamlestaren og å plombere kragen jeg arvet. Lite ønskelig begge deler... :cry:

Link to comment
Share on other sites

Meget velformulert og godt fra Moland, håper dette hjelper.

Det kan sikkert være lurt om flere brev dumper ned i postkassa til Storberget, så personlig kommer jeg til å sende et hvor jeg uttrykker min støtte til NJFF's mann. Selvsagt i høvisk tone. Om alle her inne setter av 5-10 minutter til å sende noen ord hadde det i allefall markert at vi ikke er totalt apatiske :)

Link to comment
Share on other sites

Det er kjempefint at Moland tar tak i dette, men slik som dette frembringes nå så er det kun jegere og jaktgarderoben som tas vare på, andre sportskyttere faller på en måte utenom her, det beste hadde vært en organisasjon som tok vare på ALLE skyttere, uansett forbund og fremmet deres sak i norge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke dette er tilfelle hos NJFF - jeg har snakket med dem. Jeg synes det er viktig å ta flaggsakene først og ikke pøse på med alle mulige feil og overtramp med det samme, for da blir det bare ei lang sytesmørje. Sak for sak, med full tyngde. Og gudene skal vite at det er mye å sette finngeren på i denne prosessen...

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som kunne ta en "copy/paste" av brevet og postet det her? Får den ikke opp av en eller annen grunn... :?

 

Justisminister Knut Storberget

Justis- og politidepartementet

Postboks 8005 Dep.

0030 OSLO

 

Vår ref: Ark.: 522.0

Deres ref:

Hvalstad, den: 16.07.08

 

 

Våpenforskriften må forandres

 

Den nye våpenforskriften er en skuffelse for landets jegere, og jeg ber om at den raskt blir omarbeidet på ett punkt som er av meget stor betydning for oss. Den nye forskriften kan dessverre komme til å medføre mer byråkrati og større irritasjon blant ansvarsbevisste jegere i forhold til hva vi kunne forvente.

 

For 3 år siden ble det lagt fram en utredning om saken fra et offentlig utvalg som samlet den tyngste politifaglige kompetansen på dette området som finnes i Norge, og hvor også jegerne og skytterne var representert. Forslagene fra utvalget var ikke på alle punkter slik vi skulle ønske, men de representerte et klart framskritt. Et sentralt punkt i utvalgets forslag var at alle som fylte kravene for å ha våpen, skulle kunne anskaffe inntil 8 komplette jaktvåpen med en forenklet godkjenningsprosedyre, såkalt våpengarderobe. Hensikten var å fjerne unødig byråkrati og forskjellsbehandling mellom politikamre. Forslagene ville dessuten frigjøre politiressurser til fordel for kriminalitetsbekjempelse. Et annet sentralt punkt var skjerpede krav til oppbevaring i sikkerhetsskap.

 

Noen jegere klarer seg med en rifle og en hagle, men for de fleste er ikke det nok. Aktive jegere har behov for jaktvåpen som er skreddersydd for ulike typer jakt. Det er langt fra ideelt å bruke samme rifle på rev, rådyr og elg, eller samme hagle på duer og gjess. I noen distrikter er dette uproblematisk, men det verserer dessverre for mange historier om politikamre som bruker store ressurser på å stikke kjepper i hjulene på ansvarsbevisste og hederlige jegere som ønsker seg et jaktvåpen til, for å kunne jakte enda mer sikkert og humant. Disse forholdene ønsket utvalget å endre på.

 

Vi legger til grunn at Departementet med den nye forskriften legger opp til likebehandling og gjennomfører tanken med såkalt våpengarderobe med en forenklet saksbehandling, slik vi får inntrykk av i Departementets omtale av forskriften. Vi må kunne forutsette at Departementet vil besørge at dette gjennomføres også i praksis, slik at enkelte politikamre ikke lenger kan fortsette sin meningsløse praksis med å legge hindringer i veien for ansvarsbevisste jegere som ønsker seg et skreddersydd våpen for en bestemt type jakt.

 

Utvalget som utredet saken konkluderte etter grundige vurderinger med at det burde være en garderobe på 8 våpen. Det er for oss uforståelig at Departementet har redusert dette til 6 og Departementet har heller ikke gitt noen begrunnelse for sin konklusjon. Sikkerheten kan ikke være en reell begrunnelse for denne reduksjonen. Registrerte våpen oppbevart i godkjente våpenskap havner ikke på avveie, verken om det er 6 eller 8 våpen i skapet. Vi ønsker derfor at forskriften endres på dette punktet slik at grensen blir 8. For mange jegere er det et reelt behov for dette.

 

Under alle omstendigheter bør Departementet sørge for at politikamrene gir dispensasjoner til jegere som er allsidige og bruker skreddersydde våpen på ulike typer jakt. Da kan fort behovet bli minst 8 våpen.

 

Dette dreier seg ikke om ulikt syn på behovet for sikkerhet. Sikkerheten må komme først, og den ble grundig politimessig vurdert av utvalget som utredet saken og konkluderte med skjerpede krav til oppbevaring i sikkerhetsskap.

 

Jeg vil på denne bakgrunn på det sterkeste be om at Departementet tar saken opp til ny behandling og øker antallet jaktvåpen innenfor det som er blitt kalt en jaktvåpengarderobe fra 6 til 8 våpen og at Departementet påser at det nå blir likebehandling og en forenklet prosedyre for de som allerede tilfredsstiller kravene. Vi ønsker at sikkerheten ivaretas fullt ut, samtidig som unødvendig byråkrati fjernes og hensynet til likebehandling ivaretas. Vi står mer enn gjerne til rådighet og kan gi gode råd i en slik prosess.

 

 

Med vennlig hilsen

NORGES JEGER- OG FISKERFORBUND

 

 

 

 

Torstein Moland

Leder

 

 

Er ikke sikker på om dette er riktig måte å legge ut det som ble skrevet, men her er det i hvertfall..

Link to comment
Share on other sites

Eg må seie at eg syns ordlyden i brevet frå Moland er veldig bra. Akkurat so krass og kritisk som ein kan vere mot utarbeidinga av forskrifta dersom ein skal framstå som seriøs. Argumenterer bra!

 

Ingen med gangsyn i behold kan vel synest at dette brevet er å legge seg flat, som enkelte beskyldar NJFF å gjere.

Link to comment
Share on other sites

Synes også brevet fra Moland var godt skrevet og et godt stykke arbeid. Kjekt å se at njff biter fra seg denne gangen. Håper også de andre skytterorganisasjonene kommer på banen( noe de alt kan være for alt jeg vet).

Njff skal vertfall ha ros for å ha protestert i denne saken. Klarer de å holde trykket oppe nå skal jeg bite i meg noen sure kommentarer anngående dem tidligere i tråden.

 

Har selv sendt mail til justisministeren og vet om flere som har gjort det samme. La oss håpe at presset fra organisasjoner og private gjør at myndighetene tar protestene til etteretning og endrer forskriften. Er vel kanskje litt vel optimistisk, men vi kan da håpe.

Link to comment
Share on other sites

Det er soleklart. En må absolutt tenke igjennom hva en skriver. Holde det på et saklig og høflig nivå, for all del unngå å bli spydig og ufin. Og det tror jeg nok de fleste som skriver også gjør. Da tror jeg ikke protestene kan gjøre noen skade uansett, men kanskje er det et lite håp om å bli hørt.

Link to comment
Share on other sites

:arrow: Bare 371 underskrifter så langt? Dette er vel en sak de fleste vil signere her?

Tips fler her da!

 

Helt enig. Selv om en slik underskriftskampanje ikke nødvendigvis har den største effekten, så er det klart at "mange bekker små..."

 

Folk burde sende en link til venner og bekjente via e-mail. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da er det signa, så får vi se om det hjelper å slåss. Tviler sterkt, men er drittlei dette overformynderiet. Dem får jo ikke minska våpen hos de kriminelle, så da må dem gå etter oss seriøse jegere/samlere, og dem som har fått arvgods gjennom flere generasjoner.

 

Myndighetene er i ferd med å knekke jaktinteressen for veldig mange, med alle disse tåpelige forslaga/lovene sine.

 

Men stå på folkens. Skriv under alt dere klarer. Man kommer ihvertfall ingen vei uten å slåss.

Link to comment
Share on other sites

Å si at NJFF endelig viser at de er i stand til å bite fra seg vil jeg kalle en kraftig overdrivelse! Det ENESTE punktet i den nye forskriften de sender en liten kommentar på er antall våpen i garderoben. Hva med forbudet mot halvautomatiske våpen?????? Dette er jo helt vanvittig! Et typisk tannlaust knefall i kjent stil fra Njff kaller jeg det!

Link to comment
Share on other sites

:!: Men de gjorde da NOE bharsvik! Ser ikke ut til at det er så mange andre som gjør

noe som helst annet enn å diskutere...

 

Når skal vi møtes i Oslo og lenke oss fast til bilene til Knut Storberget og Jens Stoltenberg? Sitte forran kontorene i en protest? :mrgreen: (Eller gjøre noe lurt?)

Link to comment
Share on other sites

Einig i det at dei kunne nevnt innskjerpinga på halvauto.

 

Men generelt sett syns eg (som nevnt tidlegare) at NJFF la seg på ei fin linje i dette brevet. Det er relativt krasst og kritisk i ordbruken til å vere eit innspel av denne typen, på dette nivået.

 

Hadde dei komme med ein tordentale av eit slikt kaliber som enkelte meinar dei bør, blir det ikkje tatt seriøst. Og NJFF mister anseelse blant øvrigheita.

 

Men det er no mitt syn på det.

Link to comment
Share on other sites

Å si at NJFF endelig viser at de er i stand til å bite fra seg vil jeg kalle en kraftig overdrivelse! Det ENESTE punktet i den nye forskriften de sender en liten kommentar på er antall våpen i garderoben. Hva med forbudet mot halvautomatiske våpen?????? Dette er jo helt vanvittig! Et typisk tannlaust knefall i kjent stil fra Njff kaller jeg det!

Du har tydeligvis ikke fått med deg dette du da?

http://www.njff.no/portal/page/portal/n ... ypage=TRUE

Link to comment
Share on other sites

Å si at NJFF endelig viser at de er i stand til å bite fra seg vil jeg kalle en kraftig overdrivelse! Det ENESTE punktet i den nye forskriften de sender en liten kommentar på er antall våpen i garderoben. Hva med forbudet mot halvautomatiske våpen?????? Dette er jo helt vanvittig! Et typisk tannlaust knefall i kjent stil fra Njff kaller jeg det!

Du har tydeligvis ikke fått med deg dette du da?

http://www.njff.no/portal/page/portal/n ... ypage=TRUE

 

Ikke da jeg skrev innlegget, men nå har jeg fått det med meg. Likevel er jeg fortsatt ikke imponert! Dersom du ser litt etter vil du registrere at det brevet som er referert over er den versonen som faktisk ble sendt til myndighetene. Kommentarene om halvautomatiske våpen står jo bare på hjemmesidene til Njff.....

 

Jeg kan også være tøff i trynet hjemme i min egen stue. Tror til og med jeg kunne banket Tyson der. I ringen hvor det virkelig gjelder derimot.... -Akkurat som Njff!

Link to comment
Share on other sites

 

Ikke at jeg forventet så alt for mye av Hjortfots underskrift kampanje, men jeg er faktisk litt skuffet over at det ikke er flere som har skrevet under så langt: 429 stk.

 

Dette tyder på at spredning av nyheten ikke har blitt gjort i noe særlig grad...

 

Hadde det vært et tilsvarende opprop rettet mot å "redde sel unger", eller noe annet politisk korrekt, regner jeg med at det sannsynligvis ville ha blitt det flerdobbelte med underskrifter i løpet av kort tid. :roll:

 

Kanskje jegere/skyttere ikke fortjener mer en de får, når man ikke greier å få flere personer på landsbasis til å skrive under? :?

Link to comment
Share on other sites

:D Jeg har registrert min stemme her til tross for at jeg ikke er noe jegerfilibom-bom!

Hver eneste stemme teller selvsagt! Det forteller iallefall LITT om viktigheten av saken?

 

Hvor kommer forøvrig tallet 8 fra? Som i 8 våpen i jaktgarderoben? Jeg skriver OM tallet,

men vet ikke NÅR og i hvilken sammenheng det har blitt foreslått 8 våpen..

Da regner jeg med en reprimande fra noen som vet? :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvor kommer forøvrig tallet 8 fra? Som i 8 våpen i jaktgarderoben? Jeg skriver OM tallet,

men vet ikke NÅR og i hvilken sammenheng det har blitt foreslått 8 våpen..

Da regner jeg med en reprimande fra noen som vet? :oops:

 

Det var 8 som var i det opprinnelege høyringsforslaget. 8 var vel eit tal som dei fleste synest var ok, og betrakteleg lettare å svelge enn 6 våpen. Denne reduksjonen på 25 % ved kun eit pennestrøk er vel det dei fleste reagerer mest på når det gjeld den nye forskrifta. Uten noko vidare forklaring, og på eit tal som i utgangspunktet var ganske brei einsemd om.

 

Men akkurat kven som kom med talet 8, og kva bakgrunnen var, det veit ikkje eg heller.

Link to comment
Share on other sites

Hvor kommer forøvrig tallet 8 fra? Som i 8 våpen i jaktgarderoben? Jeg skriver OM tallet,

men vet ikke NÅR og i hvilken sammenheng det har blitt foreslått 8 våpen..

Da regner jeg med en reprimande fra noen som vet? :oops:

 

Det var 8 som var i det opprinnelege høyringsforslaget. 8 var vel eit tal som dei fleste synest var ok, og betrakteleg lettare å svelge enn 6 våpen. Denne reduksjonen på 25 % ved kun eit pennestrøk er vel det dei fleste reagerer mest på når det gjeld den nye forskrifta. Uten noko vidare forklaring, og på eit tal som i utgangspunktet var ganske brei einsemd om.

 

Men akkurat kven som kom med talet 8, og kva bakgrunnen var, det veit ikkje eg heller.

Link to comment
Share on other sites

:) Takk for hjelpen, VestlandsJeger. Jeg forstår heller ikke at antallet ble redusert, men

det gir sikkert mening hos enkelte bare å redusere for å gi intrykk av at forskriftene / forslagene

INNSKJERPES for et tryggere våpen-norge......

Hvis noen fortsatt husker hvem som kom med 8-tallet og begrunnelsen bak er jeg fortsatt intresert.. :|

Link to comment
Share on other sites

Det er gruppen som utarbeidet det opprinnelige forslaget til ny Forskrift til Våpenloven som kom opp med tallet 8 som en fornuftig våpengarderobe for jaktvåpen (§2-8, side 41). Dette tallet har tydeligvis POD nå redusert til 6 etter eget forgodtbefinnende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...