Jump to content

Siste villmarksliv - 308 "ikke spesiellt flattskytende"


Pripyat

Recommended Posts

Leste en reportasje om toppjakt i siste villmarksliv der de brukte en rifle i .308. forfatteren skrev at "valget ble en .308 som riktignok i forhold til andre kalibre som 6.5x55, 223 og 243 ikke er spesiellt flattskytende, men gir lite kjøttødeleggelse osv... "

 

Er 6.5x55 virkelig en mer flattskytende kule enn .308? .270 win, greit nok - men 6.5?

Link to comment
Share on other sites

Kan nok også litt å gjøre med at det er dette kaliberet som er mest utbredt og finnes ørten forskjellige kuler til dette, altså jo mer jo forskjellig kvalitet. Forøvrig så er treningsammo (Nato 7,62x51) lett tilgjengelig og billig.

Ser jo også drastisk forskjell mellom for eksempel Nato'en og jaktammo når det kommer til om det er flattskytende eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen på 308 og 6,5 er så liten at en jeger har store problemer med å merke forskjell etter mitt syn da. Kikker i ladeboka her nå på ferdigrulla ammo 6,5 i 10,1 gr og 308 i 11,7 så er faktisk 308 ca 1 cm flatere på 200 og 11 cm på 300! Dette er kjapt kikka i boka til dag sundseth.

Link to comment
Share on other sites

Greit med et flattskytende kaliber når du sitter på post på elgjakta med 6.5x55 og det kommer en ulv og en elg forbi i en annen jegers los...

 

Diskusjonen om å skyte i andres los kan tas i tråder om det emnet. Lisensjakt på ulv er om vinteren, ikke i elgjaktperioden. Hold dere til tema. Jegermeistern.

Link to comment
Share on other sites

Kikker i ladeboka her nå på ferdigrulla ammo 6,5 i 10,1 gr og 308 i 11,7 så er faktisk 308 ca 1 cm flatere på 200 og 11 cm på 300! Dette er kjapt kikka i boka til dag sundseth.

Sammenlign gjerne mer enn en patron pr kaliber ;)

6,5x55 er generelt mer flattskytende enn 308win.

10.1 g jaktkule i 6,5 er omtrent den dårligste patronen i kaliberet rent balitisk.

Link to comment
Share on other sites

http://www.norma.cc/sv/Ammunitionsskolan/Ballistik/" target="_blank

 

Så lige på 223 oryx, 6,5 helmantel og 308 helmantel hos Norma. Indskudt lige i blinken på 100m er der ikke forskel mellem disse patroner. De falder alle ca 134 mm på 200m.

De kan selvfølgelig findes eller hjemmelades til hurtigere eller langsommere hastighed og dermed mindre eller mere krum kuglebane.

 

Godt Nytår fra Danmark

 

edit...sidder og tænker på toppjakt.... Tungere kugler giver jo vanligvis mere krum bane - men ikke altid - tjek på norma...

jes

Link to comment
Share on other sites

Ei Lapua FMJBT på 144gr i 6,5x55 - i 840 m/sek, har en dropp på 214cm på 500 meter. På 1000 meter har den falt 1098cm.

30cm fall på 200 meter, 70cm på 300 meter.

 

Ei Berger VLD på 175gr i 308Win - i 800 m/sek, har en dropp på 246cm på 500 meter. På 1000 meter har den falt 1364cm.

33cm fall på 200 meter, 79cm på 300 meter.

 

6,5 er ballistisk sett overlegen de aller fleste normalkaliber.

Link to comment
Share on other sites

.308 kan vel i jaktsammenheng sammenlignes med .22LR, man bør ha med seg avstandsmåler og klikktabell.

 

 

Detter er tøys.

Innen vanlig jakt i Norge er dette bare vås prat.

Snakker vi her topp jakt og langholdsjakt så vill jeg ha brukt klikktabell og avstandsmåler på alle kalibere uansett.

Link to comment
Share on other sites

Ser at Norma jaktmatch (som mange bruker på toppjakt) går ganske likt.

 

Innskutt på 150m:

 

308win Helmantel 9,7g faller 405mm på 300m.

6,5x55 Helmantel 7,8g faller 392mm på 300m.

 

Så ved innskyting på 150m, så er 6,5x55 "hele" 13mm mer flattskytende på 300m!

Tallene hadde vel sett annerledes ut om 6,5`n hadde hatt like tung kule.

Uansett, så tror jeg heller folk bør tenke på andre ting enn disse millimeterene! :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg er egentlig enig etter og ha fått tenkt meg litt om, en .308 er jo bare en billig erstattning for slug når en jakter rådyr, som forsåvidt er det største dyret man bør jakte med denne patronen. Så lenge en holder seg innenfor 40 meter er det ikke noe problem med kulefallet.

Jeg går ut i fra ah de som bruker 7,62 x 51til skyting på 600 - 1000 meters hold ikke har fått med seg dette :P

Link to comment
Share on other sites

Største "feilen" med .308W er at den er så vanlig. Den hadde vært mye kulere om den var laget av en forlenget .30BR Kunne i prinsippet brukt en brotsj for .30BR og kamret dypere. Dette er ganske vanlig å gjøre med 6BR, den kalles da 6 mm Dasher, BRX etc. ".30BR 1,5" Improved" høres mer eksotisk ut. Hva er forresten kriteriene for å være flattskytende?

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet var det vel snakk toppjakt, og det er vel ganske få som skyter tiur på mer en 300 meters hold. På slike avstander har nok skyteferdighetene til den enkelte mer å si enn noen millimeter hit eller dit på kulebanen. En annen ting er at avstandsbedømmelsen er det viktigste, bedømmer en 10-20 meter feil er fort de millimetrene oppbrukt. Hvis en bruker laseravstandsmåler får en nøyaktig avstand, og da spiller det liten rolle om en stiller 14 eller 15 klikk på kikkerten, så hvilket kaliber en velger har nok mindre betydning.

Link to comment
Share on other sites

Mistenker de som bruker den på disse avstandene har et frontfokalt retikkel med stadiamerker for hver halve milliradian, og har lært å bruke dette. ;)

Trenger ikke det. Trenger bare brukbar presisjon og tilfredsstillende balistikk, litt peiling, en tabell som stemmer, en avstandsmåler og repeterbare knepp/klikk.

Link to comment
Share on other sites

Unødvendig sitering av innlegget over er fjernet. Kjell Olav

Faktisk er holdover på stadiamerker (og avstandsmåling med milliradianer) med litt trening enklere enn klikkjustering, men i begge tilfeller er behovet for å KJENNE siktemiddelet sitt, og å faktisk finne ut av avstand og kulebane et absolutt must. Og å trene-trene-trene på å faktisk bruke slikt.

 

For trening på kulebanekrumming er faktisk et godt luftgevær som en HW100 flott hjelpemiddel på f.eks. en 50meter bane. Du får noe av samme treninga på kortere distanser å gå for å lappe... (evt bruk selvanviser!)

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Kulebanedropp er lett å kompensere for. Det som betyr mere er kulas evne til ikke å la seg affisere av vind, fordi det bestandig er lettere å vurdere avstand enn vind (med unntak når det er vindstille). Avstand kan måles med en avstandsmåler. Vind kan også måles, men den har en tendens til å variere både i styrke (i form av vindkast) og etter terreng/formasjon/omgivelser.

 

For å si det enkelt, så er det lurt og velge den kula som har den høyeste ballistiske koeffisienten (BC). Jo høyere BC, jo bedre "flyegenskaper" har kula, og jo mindre vil den påvirkes av bl.a vind.

En "flattskytende patron" (om den er .308win, eller 6,5x55) trenger ikke ha en kule med høy BC. Den kan f.eks ha en lett kule med lav BC og høy utgangshastighet. Det som kjennetegner en slik patron er ofte en flat kulebane ut til 200m +-, for derretter å få en "betydelig" kulebanedropp. En slik patron har ikke nødvendigvis lite vindavdrift selv på "korte" avstander, og kan fort bli konkurrert ut av en patron som skyter en høy BC kule i lavere fart.

 

Når man skal velge en patron, er det lurt å tenke en funksjon mellom utgangshastighet og kulas BC opp mot hvilke egenskaper man ønsker å få ut av patronen.

Link to comment
Share on other sites

Det å "lese" vind over avstand, er også noe man må trene veldig mye på, for å klare gjøre rett "når man trenger dette", og igjen noe man kan trene med noe som koster 35 øre skuddet og ikke 7,5 kroner. Instinktiv måte å lese vind på krever _MYE_ arbeid å lære seg.

 

Hva angår BC, så er ikke dette en konstant. Siden BC er et produkt av blandt annet hastighet og trykk, så er BC en kurve ut ifra hastigheta kula har, som endrer seg under veis. Ut fra tabellene jeg sjekker imot nå, mistenker jeg at jeg ville foretrukket en tung 200grains 4PL7060-kule for 308 (Lapua "Subsonic" B416). Denne har BC G1 på 0.518 og BC G2 på 0.235, og med såpass høy vekt beholder den mere hastighet i løpet av banen. Den får noe krummere bane, men er mere matematisk forutsigbar.

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig så er treningsammo (Nato 7,62x51) lett tilgjengelig og billig.

 

Er vel noen år siden den var lett tilgjengelig hvis det er forsvarets "grønne poser" du sikter til. Med mindre du er ansvarlig for et eller annet HV depot da... Hæren har vel stort sett gått over på 5,56

Link to comment
Share on other sites

en 200grs kule i 308win blir rimelig krampeaktig. Klarer man å få mer enn 770 msek lader man hardt og har langt løp. En 123-140 grs kule i 6,5 (scenar, GT, AMAX feks) har omtrent samme BC og får 100 msek mer omtrent.

Forresten er det en egen tråd(kansje flere) om kal 30 kuler til langhold.

Link to comment
Share on other sites

For toppjakt med .308win er nok Lapua Lock Base 170 gr lada til 750-800 m/s ei god kule, men den er ofte vanskelig å få tak i av en eller annen merkelig grunn. (I tillegg er den dyr). Jeg bruker derfor ofte 150 gr Lock Base lada til 800 m/s på rype og gås hvis jeg jakter med 308.win.

Link to comment
Share on other sites

Når man skal velge en patron, er det lurt å tenke en funksjon mellom utgangshastighet og kulas BC opp mot hvilke egenskaper man ønsker å få ut av patronen.

 

Amen! Det hjelper ikke at kula er aldri så mye overlyds på 1000 m, hvis jeg skal jakte kråke på 250 m. Like lite hjelper det langholdsskytteren at kråkeladningene mine er eksplosive på 100 m. Å diskutere flattskytende gir ingen mening uten å ta med innenfor hvilken avstander man skal skyte.

Link to comment
Share on other sites

Med mindre du er ansvarlig for et eller annet HV depot da

 

Nå er det vel de færeste HV-depot som faktisk inneholder ammo, og skulle de gjøre det er det vel stort sett forsvarets miljøammo. Denne er det vel de færeste som bruker i sin sivile rifle pga hard kule og stor løpsslitasje.

Link to comment
Share on other sites

Det å "lese" vind over avstand, er også noe man må trene veldig mye på, for å klare gjøre rett "når man trenger dette", og igjen noe man kan trene med noe som koster 35 øre skuddet og ikke 7,5 kroner. Instinktiv måte å lese vind på krever _MYE_ arbeid å lære seg.

Men duverden så gøy det er :wink:

 

 

Hva angår BC, så er ikke dette en konstant. Siden BC er et produkt av blandt annet hastighet og trykk, så er BC en kurve ut ifra hastigheta kula har, som endrer seg under veis. Ut fra tabellene jeg sjekker imot nå, mistenker jeg at jeg ville foretrukket en tung 200grains 4PL7060-kule for 308 (Lapua "Subsonic" B416). Denne har BC G1 på 0.518 og BC G2 på 0.235, og med såpass høy vekt beholder den mere hastighet i løpet av banen. Den får noe krummere bane, men er mere matematisk forutsigbar

G1 BC er "konstant nok" ut til 800-1000m omtrent, for 308 kuler, G7 BC er så og si konstant. Bare å slå opp.

 

Ad kulevalg, så anbefaler jeg å ta en titt på de kulene som brukes i konkurranse på 600 og 900yds i USA, det er MYE 155grs, og så er det noe 175 og littegrann 190, men veldig få.

Mange mener at en taper mer i hastighet enn en vinner i BC med de aller tyngste kulene. Kulebanen blir veldig krum, det blir mer effekt av hastighetsvariasjon, kulene henger lengre i lufta, og de må også høyere opp i lufta der det er mer vind, og en annen vind. 155grs i 900m/s er vel nærmest std. noen grener der borte, og 200grs i 770kan ikke konkurrere - dette er noe en har kommet fram til gjennom 1000vis av skytteres erfaringer, ikke teoretiske betraktinger.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

siden det var min uttalelse du pirker så så har jeg vel ikke sagt noe om jaktriflepipe ;)

en 200grs kule i 308win blir rimelig krampeaktig. Klarer man å få mer enn 770 msek lader man hardt og har langt løp. En 123-140 grs kule i 6,5 (scenar, GT, AMAX feks) har omtrent samme BC og får 100 msek mer omtrent.

Her er det tilogmed skrevet at man må ha "langt løp".

Poenget mitt var at man får ca 100 msek mer med de 6,5 kulene jeg ramsa opp enn med 200grs kuler i 308w, i ca samme løpslengde(dvs...må du ha 60 cm pipe i en 308w for å få 770 msek på en 200grs kule, så tror jeg du vil klare ca 100 msek mer med de kulene jeg ramsa opp i en 6,5 med samme løpslengde).

Men ca 870msek får du vel relativt greit i en 6,5X55 pipe som er 60 cm eller lengre med 123 grs kuler.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Å bruke N19, RA10, URP, N560 eller N550 er en oppskrift jeg vil tro skal funke fint til det.

Fabrikkammo er oppgitt til 920 msek med samme kula i 74 cm løp. Og flere får det samme med hjemmeladninger. Om du trekker fra 3 msek pr cm kortere løp så blir det vel ca 880 msek i et 60 cm løp.

(her må du da ha et relativt ferskt løp, de fleste løp mister opp mot 10 msek pr 1000 skudd skutt)

Link to comment
Share on other sites

Med Norma 19 får jeg overtrykkstegn ved ca 840m/s. Det samme gjelder N160 og Rhino 19. Har ikke prøvd med noen av det andre til 8 grams kuler, men har Norma 15 og Rhino 22, og skal prøve det. Løpet har gått ca 4000 skudd nå, men får bare ca 10m/s mindre hastighet en da det var nytt.

Link to comment
Share on other sites

155grs i 900m/s er vel nærmest std.

 

...., og er et utmerklet, om ikke optimalt, kompromi mellom utgangshastighet og BC for å lage hull i papir mellom 500 og 800m. Men jeg er ikke sikker på om jeg ville ha valgt en slik kombinasjon til toppjakt. Det kan fort bli mye søl :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg er egentlig enig etter og ha fått tenkt meg litt om, en .308 er jo bare en billig erstattning for slug når en jakter rådyr, som forsåvidt er det største dyret man bør jakte med denne patronen. Så lenge en holder seg innenfor 40 meter er det ikke noe problem med kulefallet.

 

Seriøst?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja jeg er egentlig enig etter og ha fått tenkt meg litt om, en .308 er jo bare en billig erstattning for slug når en jakter rådyr, som forsåvidt er det største dyret man bør jakte med denne patronen. Så lenge en holder seg innenfor 40 meter er det ikke noe problem med kulefallet.

 

Hahaha, det slår aldri feil. Du skal ha kudos for at du er så konsekvent, Sir! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Slike kommentarer i den kulørte presse tar jeg ikke særlig alvorlig.

Selv om jeg ikke jakter med 308 så synes jeg at vi bør stille krav til en viss seriøsitet når artikler kommer på trykk.

 

Se på fakta, hvor mange patroner finnes det som er mindre flattskytende en 308? Sammenlign det tallet med antallet patroner som er mer flattskytende enn 308.

 

Hva blir svaret? Og hva ligger i begrepet "Ikke særlig flattskytende"?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...