Jump to content

Billig avstandsmåler - penger ut av vinduet?


mondy

Recommended Posts

Jeg er på utkikk etter en avstandsmåler, men foreløpig er det ikke budsjett for disse dyre i mangetusenkronersklassen.

Fikk se en i en kinabutikk her: http://www.aliexpress.com/product-fm/508025101-BU-laser-rangefinder-range-finder-7x32-1300-yards-free-shipping-wholesalers.html

 

Er dette penger ut av vinduet? Er det noen som har erfaring med billigmodeller av disse avstandsmålerne? Er det det at de er unøyaktige?

Link to comment
Share on other sites

99% av det man handler fra kina er kopier. De kan fungere greit nok, men får du et problem med varen sliter du. Garantien er bare en vits og frakt frem og tilbake blir dyrt.

Antagelig gidder dem ikke engang å reagere på en henvendelse om defekt vare da lille ola nordmann som er på andre siden av jorda ikke gidder å bruke flere hundre kroner i returfrakt på en vare som kosta det samme....

Kjøp i Norge og spar deg irritasjoner og bryderi.

Husk at du må betale moms og toll og annet drit så det blir ikke så billig å handle uansett.

Link to comment
Share on other sites

Joda jeg handler fast med china og syns det er drit gøy ! (trenger sikkert terapi)

Men er mye lurere og handle en billig en i norge på nett,

Enten fra ABC eller Magasinet da har du jo 2 uker angrefrist og vill kun koste deg retur porto skulle du ikke like den .

 

En kjapp kalkyle på linken din tar jo denne laser'n opp i en ca 1200 kr ink. mva Tror jeg betalte 1400 for min på

Magasinet og jeg er måtelig fornøyd.

 

Søk litt på test av billige avstandsmålere! tror de alle har vansker med avstander over 300 meter

Link to comment
Share on other sites

kommer litt an ka du ska bruke den til. eg hadde ein bushnell yard pro som eg brukte på sjøen, va ikkje heilt fornøyd me optikken på den pluss at den kunne vere litt vrien å måle avstander på små mål på litt avstand, og var de litt mørkt/ gråværs dag blei de enda verre. kjøpte ein zeiss voctory 8*26T PRF, denne er litt stor til å ha i lomma men måler uten problem ut til staker på sjøen på over 800m, og målt til fugl på vatnet over 300m. men dette er ingen billig sak til 'berre' å måle avstand med, men er verdt kvar krone :smile:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg er på utkikk etter en avstandsmåler, men foreløpig er det ikke budsjett for disse dyre i mangetusenkronersklassen.

Fikk se en i en kinabutikk her: http://www.aliexpress.com/product-fm/508025101-BU-laser-rangefinder-range-finder-7x32-1300-yards-free-shipping-wholesalers.html

 

Er dette penger ut av vinduet? Er det noen som har erfaring med billigmodeller av disse avstandsmålerne? Er det det at de er unøyaktige?

 

 

Hvorfor ikke unngå problematikken med ukjente billimerker og kjøp Leupold til samme pris??

 

http://www.cabelas.com/product/Shooting ... t104525280" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Har en Bushnell Yardage Pro Sport 450 som brodern tok med seg fra USA for et par år siden. Ble en tusenlapp for den. Noe dyrere her i landet, men den er ikke verdt mer enn den tusenlappen...

 

450 betyr 450 yds, og det stemmer nok. Den nekter å måle stort mer enn det, og helst vil den ikke over 200 meter. Vanskelig å få målt små mål. Til og med et digert tre er for smått når det drar seg over 200 meter (det står 450 yds på tre, men det treet må være et slikt et: http://no.wikipedia.org/wiki/Mammuttre). Noen ganger får jeg målt, andre ganger ikke. Smått irriterende.

 

I skumring er det nytteløst.

 

Mulig batteriet har noe å si? Har jo ikke byttet batteri siden jeg fikk den (9 volt).

 

Vil tro de rimeligste her på berget er av noenlunde samme klasse. Neppe dårligere, men neppe så mye bedre heller.

 

Min: http://fakkelmannen.no/index.php?nr=90&case=4&id=1313&idkategori=246&startrow= (overpriset etter min mening!)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forløperen til denne http://www.ebay.com/itm/Laser-Rangefind ... 0755318831 Min heter 1500 i stedet for 1600. Betalte rundt en tusenlapp for den. Den er til forveksling lik den som selges på ABCfritid.

Har brukt den litt og erfaringene er at den måler helt greit. Har målt ut til 1200m og sjekket i kart etterpå og funnet ut at det stemmer. Hadde den med på fjellrypejakt og målte rypa på 198m, ingen problem. Den har også 7X forstørrelse mot mange som har 6X.

Har hatt den med på skytebane for å få satt opp blinker på ulikt hold, og den fungerer utmerket.

 

Hva er negativt:

Ikke opplyste tall, dvs at det er vanskelig å lese av tallene i skumringen

Den sluker batteri. Bruker å ta ut batteriene når den ikke er i bruk og har bestandig med ekstra sett på tur.

 

Har ikke fått prøvd den i ruskevær, men den er sjelden jeg har bruk for den da.

Så alt i alt er jeg fornøyd med hva jeg har fått for en tusenlapp.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg hadde egentlig tenkt å klare meg uten avstandsmåler til neste høst, men ble litt fristet av julesalg hos jaktfall:

 

http://jaktfall.no/index.php?nr=90&case ... ndsm%E5ler" target="_blank

 

Noen som har erfaringer med denne, fungerer den for steiner/tretopper/etc under 200-250 meter på dagtid? -Tiltenkt bruk er fuglejakt med finkaliber.

Fins det bedre alternativer i den helt nedre prisklasse?

Link to comment
Share on other sites

Om ikke annet så fordi Jahtien "skal" måle til 1400m, Spypointen "skal" måle til 900m.

Det ville ikke overrasket meg om Jahtien kun måler pålitelig til 700m (men jeg blir meget glad om jeg tar feil!) og Spypointen kun måler pålitelig til 400m, men det ville overraske meg stort om Spypointen er på linje med Jahtien. Og en diff på 400kr er for meg verd de ekstra meterne.

Link to comment
Share on other sites

Mange vil nok klare seg med en som måler 400 m. Til jakt.

De som driver langholdsskyting vil gjerne måle opp mot og over 1500 m. Da må de nok opp noen hakk i kvalitet.

Men, til å lasre ett tre for toppjakt eller finne ut om en hjort står på 250 m eller 200 m, holder de billigere utgavene.

Har selv Bushnell Yardage Pro. Kjøpt så tidlig at den kostet meg 4K. Den er nok en del rimeligere i dag. Men nytten gjør den fortsatt.

(Bruker den i snitt under 1 gang i året. Jakter i "min egen bukselomme".

Link to comment
Share on other sites

Om ikke annet så fordi Jahtien "skal" måle til 1400m, Spypointen "skal" måle til 900m.

Det ville ikke overrasket meg om Jahtien kun måler pålitelig til 700m (men jeg blir meget glad om jeg tar feil!)

 

En kamerat fikk en til litt redusert pris mot at han kunne skrive en liten test på den, men han er relativt treig av seg. På forrige HV-øvelse hadde han i allefall prøvd JJ 6021 opp mot en Leica avstandsmåler (vet ikke eksakt hvilken) på halvfigurer på 800m, og fikk samme avstand på begge to. Forskjellen var i hovedsak at JJ'n trengte litt lenger tid til å måle og måtte derfor holdes stødigere enn Leica'n. Prisforskjellen er mellom de to er vel noen tusenlapper.

 

Om han hadde testet de på lengre hold fikk jeg ikke ut av han, men jeg må vel purre ser jeg...

Og hvor sammenlignbart det er å måle halvfigurer (som tross alt er en plan overflate) kontra å måle et dyr med hud og hår, har jeg ingen forutsetning for å si noe om.

Link to comment
Share on other sites

Om ikke annet så fordi Jahtien "skal" måle til 1400m, Spypointen "skal" måle til 900m.

Det ville ikke overrasket meg om Jahtien kun måler pålitelig til 700m (men jeg blir meget glad om jeg tar feil!)

 

En kamerat fikk en til litt redusert pris mot at han kunne skrive en liten test på den, men han er relativt treig av seg. På forrige HV-øvelse hadde han i allefall prøvd JJ 6021 opp mot en Leica avstandsmåler (vet ikke eksakt hvilken) på halvfigurer på 800m, og fikk samme avstand på begge to. Forskjellen var i hovedsak at JJ'n trengte litt lenger tid til å måle og måtte derfor holdes stødigere enn Leica'n. Prisforskjellen er mellom de to er vel noen tusenlapper.

 

Om han hadde testet de på lengre hold fikk jeg ikke ut av han, men jeg må vel purre ser jeg...

Og hvor sammenlignbart det er å måle halvfigurer (som tross alt er en plan overflate) kontra å måle et dyr med hud og hår, har jeg ingen forutsetning for å si noe om.

 

 

Jeg sammenlignet med en Leica Vector rangefinder. Det må nevnes at det var fint vær og opphold når jeg prøvde den.

Prøvde på flere forskjellige hold og mål. Det var aldri mer enn en meter i forskjell på målingene. Jeg målte også ut til 1000 meter, men da på en 2x2m. skive. Skulle jeg treffe med noen av dem ut dit, måtte jeg bruke annlegg for å holde måleren stødig nok.

Var meget skeptisk til denne saken når jeg åpnet esken. Føltes lett og skjør, men den gjør utrolig nok jobben.

Har ikke fått testet den enda i dårlig vær og lysforhold enda. Det blir vel når Jon Inge har maset nok...

Link to comment
Share on other sites

Bare et par kommentarer til målinger og dårlig vær. Har en Leica som skal funke ut til 1000m. Har fått målinger litt lengre enn det i godt vær. I tett skodde derimot slet den fælt. Fikk målinger, men de var ofte for kort og målingene var ikke konsistent. Det skal sies at det var såpass tett at jeg knapt kunne skutt elg på 30 meter.

 

Av små mål har jeg kun testet den mot grantopper med horisonten som bakgrunn og i godt vær og der virket den som den skulle. Siktet jeg bittelitt til side for toppen ble det ikke måling, midt på gav måling.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Noen som har prøvd avstandsmåleren fra Dealextreme??

10x25, stille meg veldig skeptisk til så høy forstørrelse i forhold til objektivdiameter, i alle fall med optikk i den prisklassen.... Men kan jo funke på dagtid? I alle fall ikke noe å si på prisen...

http://www.dealextreme.com/p/professional-10x25-bushnell-monocular-telescope-with-cleaning-cloth-113502

Link to comment
Share on other sites

Hei, har hatt Redfield frå Jakt og Friluft i nesten 1 år, og den fungerer godt til mitt bruk. Måler greit ut til 400-450 meter og av og til lengre, og det er meir enn langt nok. Optikken er god nok til formålet, også i litt skymt ljos- finna ut kor langt det er frå meg til målet.

 

Og når målet er utanfor rekkevidda til Redfield'en- då heldt eg berre litt ekstra høgt (spøk) 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg kjøpte nettopp denne:

http://www.ebay.com/itm/170761792302?ss ... 1497.l2649" target="_blank" target="_blank

Den kom i løpet av en uke.

Jeg har nå været ute og prøvd den en del. Den funker glimrende og stabilt så vidt jeg kan se.

Jeg har målt avstander ut til 1100- 1200 m. Bildet er klart og fint.

I tillegg er det kjekt å kunne måle vinkel.

Jens

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Kjøpte en jahtijakt jj6021 for en ukes tid siden, og tenkte jeg skulle skrive noen ord om den.

 

Kompakt lett liten sak, virker nesten skjør. Men funker rimelig greit sålangt.

 

Jeg var ute etter en lrf som kunne måle ut over 1000 meter, så 1400 meter fristet.

 

Testet første dag i knall sol: måling mot islagt fjellside, 1156 meter, kjapp og grei måling. Prøvde å måle noen steiner, men tror det heller var fjellet som reflekterte. Dro på skytebanen, og målte til gong, 793 meter, vanskelig å holde måleren i ro og måtte bruke støtte. Prøvde å måle noen steiner lengre ute, men det var no Go...

 

Leste litt på nett om optimal bruk av lrf, og testet noen av tipsene idag. Solen er akkurat gått ned, så naturlig lys er sterkt redusert. Målte fra huset ut mot fjellside, fikk målinger på 1453 meter, 1531 meter, og 1711, 1755, 1772 meter! Nå skal det være sagt at målingene ble gjort mot loddrette partier, og ikke steiner e l... Men ble litt imponert over å klare å få målinger på over 300 meter lengre enn det måleren er oppgitt til:-)

 

Ny test: overskyet, men forholdsvis sterkt naturlig lys. Var ikke sjans til å få målinger på de lange avstandene som jeg målte under redusert lys. Testet derfor mot lyktestolper i gata (selve lyskilde, armaturet? grå "boks" på toppen), og målte fra 34m til 281m håndholdt (uten noen form for støtte). 281m var maks jeg hadde mulighet til å måle.

 

Måleren har nok sterke begrensninger med tanke på å måle små mål lengre ute, men det har muligens andre dyrere også...

 

Med tanke på prisen, er jeg foreløpig overrasket over denne lille måleren, som tross alt er i lommeformat.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da ble jeg kvitt noen av feriepengene :lol: . kjøpte meg en leica rangemaster crf 1000 i dag. Har testet litt utover dagen og dette ser lovende ut. Fant ut etterhvert at kvalitet lønner seg. :P . Har fra før prøvd opticron sin som målte ut til 700m,og som virket helt ok helt til den tok inn vann i form av en søledamm :smile: . leicaen er vist vanntett og det mener jeg er en fordel når man bedriver jakt i all slags vær. :P .

Link to comment
Share on other sites

I påvente av at lommeboka er villig til å avgi den nødvendige stabelen med pairlapper med bilder av døde kjendiser som må til for en Leica kikkert med avstandsmåler har jeg handlet en brukt Nikon avstandsmåler.

Liten, lett og måler dønn likt med en Leica jeg har testet mot. Bakdelen er at den kun måler ut til 400meter (tydeligvis begrenset i elektronikken), men formålet er i hovedsak jaktbruk og da holder det i massevis.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror dette med kvalitet kommer med alderen.merker at jeg krever mye mer av utstyret man invisterer i dag en for noen år siden.og det gjelder alt og ikke bare jakt,fiske ,friluftsliv.Chiefen.v-2 du skal se lappene kommer etterhvert :D .fint at du er fornøyd med din nikon.

Link to comment
Share on other sites

Begynte min karriere med en Nikon Prostaff 440 importert for en 1000-lapp fra USA.

Nok til all jakt.. Men så var det alltid slik at jeg ville måle litt utover de 3-400 meterene. Begynte bli interessert i å skyte litt langt også.

 

Leica CRF1200 ble kjøpt inn. Mye ville ha mer. Nå har jeg Leica CRF1600. Den måler det meste jeg trenger per dags dato. Har målt over 1850 meter i medvind med litt flaks.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...