Jump to content

HJORTEJAKTA 2011


Hjortetrekk

Recommended Posts

  • Replies 783
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hvis det er noen som har bruk for en hundekar etter hjorten i løpet av sesongen er jeg og hunden klar for oppdrag :P har drever som skulle hatt mere jobb.... er ikke innteresert i kjøtt, men vil gjerne bruke hunden mest mulig. den jager hjort bra og det er skutt fler dyr for den.

hvis det er noen der ute som vil prøve drivende hund på hjortejakt ta kontakt på PM

Link to comment
Share on other sites

Etter mykje om og men, blei det ein tur for å sitte på bøen i går kveld. Erfaringsmessig er det i utg.punktet små sjanser for uttelling på kveldsjakta så tidlig i sesongen i dette terrenget, men jaktfeberen var ikkje til å bremse likevel. Var på plass i 19 tida og den einaste på jaktlaget som var ute. Ettersom alle hadde minna meg på kor små sjanser det var hadde eg også veldig lita trua, men ville berre komme igang med haustens store begivenhet.

 

Skytelyset var fremdeles bra da eg bestemte meg for å sjekke den andre glugga i andre enden av låven. Satt der i 3 min og speidet over terrenge før eg gjekk tilbake til utg. punktet, og der...2 dyr hadde komt utpå i mellomtida!! :shock::shock:

 

Eg kunne tidlig konstatere at det var to fjorskoller. Både på størrelsen og oppførselen deira med mykje leik og løping fram og tilbake var eit sikkert teikn. Eg venta til breisida var klar, holdet var litt over 100 meter; PANG...Høyrte tydelig innslaget i bogen og dyret sprang 20 meter før ho falt over ende.

 

Så var det det andre dyret. Ho sprang opp i skogkanten men nølte nokre sekund og var tydelig nysgjerrig på kvar kompisen blei av. Holdet var rundt 150 meter, men eg hadde gått anlegg og til slutt kom også breisida til syne. PANG! Dyret falt rett ned. Men da skjedde det rare. Ho begynte å dra seg framover liggande og kom seg bak ein bakketopp. Då eg kom opp til skuddplassen var det mykje blod, og dyret låg berre rett bak kulen. Men det var fortsatt liv i ho og eg satte derfor eit skot i haudet for å være sikker. Det viste seg at innslaget låg i grenseland høgt og hadde berre snitta eine lunga.

 

 

Ein oppleving rikare og kunne ikkje drøymt om ein betre start på hjortejakta :overrasket::D

Kamerat låg sjølvsagt igjen heime ettersom trua ikkje var særlig stor. Man lære berre av erfaring :lol:

Link to comment
Share on other sites

Fekk skote min fyrste hjort i kveld. Ei ung hind. Dyret fall like før halv 8.

To ungdyr kom ned på jordet eg satt ved, medan eg var midt i ein kaffikopp. Eg fekk lurt meg bort til rifla, men då kom det ein bil på vegen ved sida av jordet, sjåføren rulla ned vindauget for å fotografera dyra, og dei gjekk til skogs att. Ikkje lenge etterpå kom dei attende, og medan eg venta på at dei skulle stilla seg fint opp, så køyrde ein lastebil forbi, og dyra gjekk vekk nok ein gong. Dei kom igjen like etter. Og då eit av dei stilte seg fint opp med breisida til, på berre 60-70 meters avstand, var det ikkje anna å gjera enn å la skotet gå. Dyret sprang eit lite stykke, eg vil tippa ein stad mellom 30 og 50 meter, før det velta. Eg brukte min Schultz & Larsen Victory i 30-06 og ferdigrulla Oryx.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til alle som har skutt dyr :D Og for første gang i livet kan eg og skryta på meg å ha skutt ein hjort.

 

Stod opp klokko 5 da planen var å jakte litt på bøen før drivjakten tok til.

Møtte opp på jaktbuen klokko 6 som avtalt, der var det ingen venta til halv sju før eg drog heim igjen, lagde meg kaffi å slo på tven. Klokko 9 bar det ut til jaktbuen for å møte jaktgjengen. Fant fort ut at han eg skulle på bøjakt med hadde forsåve seg.

 

Fekk tildelt poster, for første gang satt eg på post med rifla, med en ledsager ved siden av. Fikk beskjed av jagarane at drivet var begynnt, gikk ikkje lange tida før vi hørte losen, losen kom nærmare og nærmare, gikk rett bak oss og forsvant, plutselig høre eg nåkke som knekke bak meg, snur meg og der ser eg ein halvanen åring på vei rett opp mot ledsageren, tenker at no smeller det, bikkjen kommer rett bort til meg og har mista sporet, kollo hadde lagt seg ner i nåkken buska midt imellom meg og ledsageren, den reiste seg no opp og sprang vekk fra oss. Rett etterpå smalt det fra naboposten.

Satt å ventet på jagarane da det plutselig kommer en kolle helt rolig å stille opp dalen nedenfor meg, den e heilt innte fjellveggen sånn at eg ikkje får skutt, bøyer meg litt fram for å se om den har kalv men der ser den meg, eg hive opp børso men ser bare hodet på hjorten som står 2-3 meter foran meg, den løper bort og stiller seg perfekt til ledsageren min men det er et tre i veien. Denne hadde ikkje kalv sjølv om den var ganske stor.

 

Til slutt kommer jagarane inn til posten å jaget er snart ferdig, vi blir sittende litt til, nåkke som viste seg å ver ein god ide, jagarane gjekk inn til ein traktorvei da eg hører ein fela skriking og hoiing par 100 meter bak meg. Sitter dønn stille og hører på knakingen, bak meg kommer bukken spankulerende fornøyd med tunga ut av kjeften, den ser meg å hiver seg rundt på bare 3 meter, eg snur meg men det e for seint.

FAEN tenke eg, men før eg nesten får tenkt det ser eg bukken i rolig gangfart på stien nedenfor meg. Den er på 40-50 meter, legger ann finner bogen og trykker av, rett ned i smellen, ledsageren seie at eg ska ner å stikka den, springe ner til bukken, tar børsen inn til åuge for å se om den e dau, blunker igjen aue, eg roper på ledsageren å spør om han kan komme ned, han kom ned stakk bukken å min første hjort var et faktum, attpåtil var det en BUKK og :D

 

Fantastisk opplevelse dette her, har gått på hjortejakt med dette laget siden eg var 10-11år å endelig var det min tur til å skyte en hjort :mrgreen:

 

 

973152.jpeg

 

12 takker med en slaktevekt på 85 kilo :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Da var jakta igang for min del.

Min datter konfimerte seg på søndag, så jeg har ikke fått mulighet å starte før søndag kveld.

Kl 20.30 fikk jeg se denne bukken på et gammelt utmarksbeite etter en times posting, på ca 200 metes hold.

Den sto da med fronten mot meg.

Etter 10 minutters beiting hadde den kommet 20-30 meter nærmere, og snudde bredsiden til.

Bukken datt i smellen etter et bevist høgt plassert skudd. 8 tagger og 75 kilo slaktevekt.

Godt å være igang, mye jobb gjenstår.

 

344z3gi.jpg

 

2lcabm0.jpg

 

mod. jaktlykke har fiksa bildet :)

Link to comment
Share on other sites

Etter litt sniking og litt venting gikk skuddet av. Min første hjort vart eit faktum lørdags morning. 8) Ei kolle på 62kg. Skuddet satt perfekt og eg er kjempefornøgd :mrgreen:

Hadde ein fin sjangse på nokre små bukkar i gårmårres og, men vart spolert grunna kikkert som vart våt av regn og den dugga seg.. Kjøpt butler creeks i dag, så er klar til helga :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til alle som har lykkast og ikkje minst til dokke som fekk første hjorten på samvittigheten. Det nok den beste opplevelsen gjennom ein lang jaktkarriere, så tygg lenge på den ;)

 

Dogg er eit kjent problem og har opplevd det fleire gonga, men for min del skjer det oftast i fuktig vær. Trur ikkje butler creek er tingen for å løyse problemet. Det blir heller verre :(

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg skutt min første hjort! fjorkolle som falt i 5 tiden, på ca 100 meters hold...

Bomma totalt på en kalv tidligere på dagen så detta var morsomt:)

Blir nok flere kan jeg tenke meg ;)

har ikke veid den, får se om det blir noe av ;)

skutt med mauser mod 98. i kaliber 30.06 med Norma elite express ;)

 

162094m.jpg

 

Slaktevekt ca 35 kilo ;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har også vært på hjortejakt. På forhånd var jeg litt spent, fordi jeg skulle være med et lag med jegere som jeg ikke kjente fra før. Alle bekymringer viste seg helt ubegrunnet. Trivelige, seriøse og svært dyktige jegere, som tok meg godt imot. Vestlandsfanden er definitivt oppskytt, men det visste jeg fra før.

 

Terrenget var nesten like nytt som selskapet, men jeg har jo vært mye i distriktet før. Så jeg viste at det var bratt og tett.

 

Hjortejaktgranvin101109117.jpg

 

Hjortejaktgranvin101109118.jpg

 

Når det ser ut slik vet du at du blir svett på ryggen før dagen er omme.

 

Første dagen skulle jeg poste i et langt drev. Posten jeg fikk lå langt oppe i fjellsia, oppå en liten kul. Tett løvskog begrenset sikten i alle retninger, så rent skuddfelt kunne jeg ikke være sikker på mer enn noen meter til hver side. Jeg tenkte selvsagt mine kjetterske tanker om posten, men hadde jo ikke annet å gjøre enn å stå der jeg ble plassert. Laget driver en form for trykk/drivjakt, og tidlig i drevet var de fremste postene i kontakt med dyr. Etter litt frem og tilbake kom et ungdyr frem på en post og ble liggende der. Drevet fortsatte, men det var lite aktivitet rundt plassen der jeg satt.

 

Etter omtrent fire timer på posten begynte det å ane meg at drevet måtte være over snart. På kartet kunne jeg følge driverne med på hvor driverne var, og jeg forsto de var noen hundre meter unna. Ryggen og ræva var støl etter mange timer på sekken, så jeg reiste meg opp. Idet jeg reiste meg syns jeg at jeg hørte et eller annet. Var det ikke et avvik i bekkesilderet jeg hadde hørt på de siste timene? Minuttene gikk uten at jeg hørte noe mer. Plutselig la jeg merke til en bevegelse mellom kvist og blader 40-50 meter unna. Jeg så bare noe brungult, og tenkte først at det var en driver som hadde kommet frem. Merkelig så stille driveren sto.... Det brungule beveget seg igjen, og jeg fikk se et hjortehode med gevir på toppen som gled over en glenne før dyret stoppet igjen. Sakte fikk jeg børsa til skuldra. Egentlig ville jeg at dyret skulle vise seg mer før jeg eventuelt skjøt. Slik det sto nå var det meste skjult bak kvist og kratt, og skyte stående på friske dyr gjør jeg nødig. Da jeg fikk dyret i kikkerten vurderte jeg på nytt. Det var langtifra sikkert at dyret kom til å eksponere seg mer, og jeg hadde en liten luke mellom kvistene frem til bogen. Men skyte stående gjennom en liten luke da? 3000 stående skudd de siste fire månedene betalte seg nå. Siktebildet lå pent og rolig på bogen, og jeg forsto at sjansen var god nok. Skuddet gikk av seg selv-bukken heiv seg rundt og ble borte mellom kvistene. Idet jeg fikk meldt fra at jeg hadde skutt på en bukk hørte jeg noe tungt som gikk i bakken inni krattet. Der lå bukken,- liten i krona, men ganske stor i kroppen. Sikkert en sånn som egentlig burde vært spart, men noen hjorter må jo taes ut også.

 

Hjortejaktgranvin101109113.jpg

 

Telefon130911140.jpg

 

Bukken ble skutt med en 150 grn Barnes TTSX i 308, ladd til ca 840 m/s. Bukken sto litt mer på skrå en jeg trodde, og vi fant igjen kula bak mellomgulvet. Det var et lite hull i vomma, men ingenting hadde lekket ut. Hadde egentlig trodd at TTSX ville gå gjennom en hjort i den vinkelen, men det gjorde den ikke. Hm. Noe å merke seg før elgjakta. Ekspandert så kula ut som i reklamen:

 

Telefon130911141.jpg

 

 

 

Telefon130911130.jpg

 

Lystbetont trening med 22LR :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

974606.jpeg

 

974607.jpeg

 

 

Fjorkolle og fjorbukk skutt med 10 min mellomrom. Begge dyrene kom innpå samtidig. Fjorkollo ble skutt på og datt etter 10 m. Spissbukken ble nesten ikke skremt og gjekk å beita videre. Kom så på skuddhold og ble skutt ca 10 min etter kollen. Gjekk 3-4 m. :)

 

Dette skjedde da 10.sep.

Link to comment
Share on other sites

kom akkurat igjen fra slakting, skaut min tredje hjort for i år:)nummer 20 totalt:D på mitt fjerde år som jeger så er veldig fornøgd:)skal prøve legge ut litt bilder her

 

har skutt ein 8 taggar som vegde 62 kilo

ein spissbukk som vegde 60 kilo

ein kalv som eg ikkje veit vekta, skal vege den etterpå:)

Link to comment
Share on other sites

Da var de første fire dagene av årets hjortejakt over. Har jaktet i et fantastisk tereng i Gloppen kommune. Fint åpent lanskap i overgangen mellom skog og høyfjell. Men som nye i ukjent tereng blir det fort noen tabber. Postene setter seg litt galt, vi driver litt på måfå.

Men fire dagers jakt og sett ti dyr er ikke til å kimse av.

Jeg fikk en kolle på post, den valgte en mindre lur veg opp mot høyfjellet og sikkerheten.

Fikk studert henne i noen minnutter før hun valgte å snike seg opp under meg. Var sikker på at hun var uten kalv, så den ble kjapt avlivet.

Litt nedtur å finne at det var melk i juret.

 

normal_DSC_7173A.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da bære det til fjells i morga tidlig. Etter ei veke med regn er det meldt knallvær heile helga, og væromslag er det beste vi kunne fått no. Vi skal jakte langt inne i eit dalføre (Furnesdalen) kor hjorten ofte trekker inn og over skoggrensa når regnet avtar. Basecamp`en er ca 980 m over havet og vi skal ligge i telt til søndag.

 

På samme høgda sitter vi med god oversikt både nedover dalen og på andre sida. Taktikken er som vanlig at vi sitter og speider til vi finner dyr og unngår å trekke ned i skogen før dyra viser seg. Dette har dei siste åra vist seg å være meget effektivt i denne dalen, men vi er som sagt heilt avhengig av væromslag fra regn til sol.

 

Har vert rimelig daudt her på forumet i det siste. Ingen som har noke å rapportere med bilder? :D

 

Hjortetrekk

Link to comment
Share on other sites

Skaut årets første hjort den 10. kl.06.20 Det var ei fjordkolle på 50kg (tørrvekt) Skutt på ca. 100m. Brukte Sako AII med hjemmerulla lapua mega i 308W. Etter første skuddet sprang ho ein runde og stoppa på skuddplassen og tok et par steg, såg ut som ho halta på bakfoten så ho fekk ei kule til, det hjalp, rett ned. Begge var gode treff...

 

Skaut kolle og kalv ca kl.20.50 i kveld. Hadde akkurat pakka sammen etter posteringsjakt og hadde kjørt broren min hjem, når jeg kjørte forbi der vi hadde jakta såg eg kolle og kalv. Eg kjørte ca.300m videre og parkerte bilen. Sneik meg ut av bilen og ladda opp. Eg smaug meg tilbake langs veien, når eg kom fram i lysningen stod dei der. Fem minutter gikk før kalven snudde seg i rett stilling og eg skaut, den datt rett ned og kolla stod i ro. Eg ladda om og gav den et skudd, og vekke var den. Etter ei lita stund gikk eg ettter og fann ikkje kolla igjen, tilkalte naboer og falimie for slakt og hjelp til å finne kolla. etter ca et kvarter uten resultat ringte eg vilttelefonen og bad om ettersøk. De var oppatatt men sku ringe opp igjen. Vi tok ein siste runde med lommelykta og synes vi såg noe (i det høye gresset...), jeg gikk ned i skråningen og utfor et 1,5m høyt stup lå kolla. Var en lettet skytter som ringte tilbake til vilttelefonen og sa han ikke trengte ettersøk. Samme oppskrift som over,(sako og mega) 60meters hold. Kolla for vel 30m.

 

Dette var forøvrig hjort nr, 2,3 og 4 for min del:)

Link to comment
Share on other sites

Har vert rimelig daudt her på forumet i det siste. Ingen som har noke å rapportere med bilder? :D

Joda, jeg kan vel legge ut et bilde av den diiiiiiigre spissbukken jeg skjøt nå i kveld :)

 

Jeg og bikkja satt på en liten fjelltopp og det var sol og regn om hverandre - passe blaute ble vi også. Amigo setter seg opp og markerer at noe er i lufta, og etter en stund så dukker det opp en hjort nedenfor meg. Det er ikke mulig å skyte fra der jeg sitter fordi han forsvinner ut av synsfeltet da. Jeg må forflytte meg raskt opp på en liten haug og nå ser jeg ham godt. Men - å sette seg ned og skyte går ikke fordi han igjen forsvinner ut av synsfeltet - og stående skyting på 113 m gjør jeg bare ikke :roll: Dyret har fått ferten av meg og stirrer opp på toppen der jeg er - og jeg vet at skal jeg skyte må jeg gjøre det nå - han blir ikke værende her for å si det slik. Jeg slenger ene beinet opp på en stein og får god støtte for albuen og legger trådkorset i bogen og trykker av. Innslaget høres godt - men dyret forsvinner ut av syne. Hører ingenting og ser heller intet.

 

Vi klatrer ned og jeg seler på Amigo på skuddplassen og han sporer kun 25 m og der ligger bukken steindau.

 

dsc02900bz.jpg

 

Synes det er en grei jobb for bikkja å få spore fram til fall; vi går såpass lite ettersøk at han har godt av treningen :)

 

dsc02907d.jpg

 

Da var dyr nr 2 i boks!

Link to comment
Share on other sites

Hadde en artig episode i kveld. Posterte oppi lia, men i nærheten til granskog blir det fort mørkt. Gikk ned og fikk se dyr på innmarka. Kom meg inn på vedskjulet og fikk se tre dyr nær skogkanten. Mellomstor bukk (6-8 t/70-80 kg) og to spissbukker, den ene hadde laaange stenger. De beitet seg mindre og mindre gunstig til for meg. Ordna meg anlegg på en vedpalle og ventet. Dyra kommer bedre til, men nå begynner det å bli litt sent. Kanskje 2115. Har egentlig kurante forhold for skudd, 60 m og god sikt i kikkerten, men noe sa meg at jeg skulle vente til morrajakta. Vel, brått tar spissbukken som har de lengste stengene seg en runde bak bukken og rir han. Bukken står dønn i ro, men spissbukken blir litt kort i beina. Tre ganger gyver han på. Holdt på å bryte ut i latter av hele greia. Snakk om ung grabukk.

 

Dette er ikke uvanlig på storfe m.m men har aldri sett det hos hjort før. Andre som kan ha sett noe slikt før?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...