Jump to content

HJORTEJAKTA 2011


Hjortetrekk

Recommended Posts

Var oppi skogen nettopp for å sjekke et kamera som står ved en saltstein. Det er rett oppi beitet. Gikk rolig, regn og litt vind. Men stort sett seig den ned lia og i mot meg. Satte meg under noen store graner og speidet de 40-50 m bort til kameraet. Mente å se en bevegelse. Det er lauvskog og smått med store glenner. Får så se en hjort til venstre og litt nedenfor kameraet. Bakenden på en annen hjort skimter jeg også. Så kommer det litt ruskevind fra siden/bak meg, og dyra dro ut. Minst fire dyr fikk jeg med meg. Rusla opp til kameraet og fikk sett et par av de på bilde. De hadde kommet dit 20 min før meg. Artig med litt action en onsdagskveld. :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 783
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hjortejakta i ytre sunnfjord blir ''spennande'' i haust. Trenden er at bestanden er kraftig på retur på grunn av for høg avskyting. Advarsler og hjortetellinger som tilseier at bestanden er meir en halvert sia ifjord - til tross, så har forvaltninga beslutta at løyvetala for den neste treårs-perioden skal forbli uforandra :shock: Men det er kanskje ikkje så rart, når dei som skal vere med å ta slike beslutninger har sal av hjortekjøtt som bi-inntekt om haustane - og dei har tunellsyn så lenge dei klarar å skyte inn litt pengar kvar haust.

Og når jegerar/grunneigarar som tidligare har brukt sunn fornuft og ikkje skutt kvotane sine, fordi dei ser at det ikkje er dyr nok i terenget til det, no varslar at dei er lei galskapen og at i år kjem dei til å skyte ned alt dei har kvote på og ferdig med det - så blir det spennande og sjå kor lenge det går, før alle parter er villige til å innsjå kor landet faktisk ligger.

 

Hjorteforvaltning i mine trakter er ein vits :evil:

Link to comment
Share on other sites

Eg syns det er kjekt at det er hjort å skyte på i skogane. Uten at eg her tar noko standpunkt, stiller eg eit par spørsmål:

Er det berre eg som har lagt merke til at det er veldig varierande, nærmast frå dag til dag og person til person, om det er alt for mykje eller alt for lite hjort her i landet?

Er det først i år stammen har fått ein knekk?

Enkelte seier at dei nesten får hjorten ned pipa, og andre seier at "jakta i år kjem til å bli skrinn," kven har rett?

Link to comment
Share on other sites

Loaded: problemet her er at bestanden av hjort kan variere mykje innanfor eit ganske lite geografisk område. Og når folk vil ha flest mogleg løyver, henviser dei til andre plassar i kommunen, der det er større hjortetettheit og brukar den bestanden som argument for si nedskyting.

 

Elles har eg eit intrykk av at bestanden har auka i innlandet og gått nedover i kyststrøk.

Link to comment
Share on other sites

Loaded: problemet her er at bestanden av hjort kan variere mykje innanfor eit ganske lite geografisk område. Og når folk vil ha flest mogleg løyver, henviser dei til andre plassar i kommunen, der det er større hjortetettheit og brukar den bestanden som argument for si nedskyting.

Dette er ei av dei største utfordringane i den lokale forvaltinga dessverre. Misunnelsen er større enn kjønnsdrifta og alle er opptatt av at fordelinga skal vere rettferdig. Det funkar dessverre dårleg i høve til hjorten då den ikkje har skjønt desse demokratiske prinsippa som vi er opptatt av :wink: Grunneigarar og jegerar må nok berre tåle at enkelte andre har meir løyver i forhold til arealet enn dei sjølv har...

 

Elles har eg eit intrykk av at bestanden har auka i innlandet og gått nedover i kyststrøk.
Eg har inntrykk av det same. I ein del av kystkommunane er vel det heilt i tråd med målsetninga, so det er jo bra. Men det fører jo til ein del nye utfordringar no når ein skal prøve å holde ein bestand stabil.
Link to comment
Share on other sites

Nå var det jo ny fellingsrekord i sogn og fjordane i fjor, så at det er litt hjort i fylket levner ingen tvil.

Dette er jo vann på møllen for de som vil beholde "sinsjukt" med løyver

Det som kan være en tankevekker er at nedgangen kom så brått på de plassene med høgest avskyting.

Det er veldig mangen vald som har unormalt høg avskyting så det blir spendene tider fremover. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jaja, eg er ikkje bonde og ikkje plaga med beiteskader. Eg er jeger og vil no helst at det skal vere litt hjort i skogen kvart år. Å ligge i fjøsen å desimere bestandar kan andre ta seg av. Eg trur nok at mange er meir opptatt av å fylle fryseren enn å begrense skadene på åker og eng. Der blottla eg nok mitt standpunkt :winke1:

Link to comment
Share on other sites

siste året i 5 års plan i fjor, no blir det et års pause for å diskutere storvald!

Noen som har erfaringer med storvald her? Vårt vald har drevet med sparetiltak på store dyr ialle aldersgrupper

+ freding på storbukk med utak år om anna i 15år. Dette har fungert utmerket for vårt vald der jegere respekterer dette.

Vi skaut ned stamma på 90talet med nesten berre skrapdyr, siden har vi fulgt denne politikken og opplevd strålende resultat.

(treng ikkje ver rakettforsker for å forstå det). Alle som driv forvaltning veit at dette er vanskelig med tanke på, alle må

dra i samme retning, vanskelig eller lett terreng å jakte i osv. Men jegere som er bevisste i sin avskytingspolitikk med hensyn

til å spare store bukker og store koller(spesielt lederkoller) vil mest sansynelig ha ei lettere å meir kontrolerbar jakt enn dei

som ikkje. Dette med tanke på brunstområder og tradisjonelle trekkruter/mønster. Dette er hva vi har erfart men ikkje sikkert

fasit andre steder.

Link to comment
Share on other sites

ser problemet selfølgelig, slik var/er det her også men det blir bedre og bedre. Nokken må begynne en plass, etter kvart som yngre tar

plass blir det bedre og bedre. Vanskelig å frustrerende prosess dette, med en del sure kommentarer osv men dette stilner når det bærer

frukter. Dyra "vår" vandrer mykje mindre enn før, slik er vi litt heldige. Har tru på at dette har med avskytinga vår! Men kven veit 100%!!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det ser ut som om hjortestammen i Rauma kommune er på vei nedover. Men alle roper om for mye hjort og vil øke kvotene. Vi søkte om fem dyr ekstra for å ha som skrapdyrpott. Fikk 21 dyr ekstra!!!

 

Hadde en runde med de andre i styret, og vi var enige om at det ikke var aktuelt. Dermed ble det forfattet en klage til viltnemda om tildelingen. Vi søkte om fem dyr ekstra, og det står vi ved. Ikke 21 dyr ekstra!

 

Regner med at de gjør om på vedtaket. Sikkert litt undrende. Er vel ikke alle storvald som klager på å få for mange dyr....

 

Se ellers link for vårtellinger for et utvalg av områder i kommunen:

http://utmarkslaget.com/vaartellingsfigur%202011.pdf" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Er ikke ute etter skryt. Bare forståelse for at man kan oppnå mål om reduksjon av stammen på mer edruelige måter enn å klinke ned alt på fire føtter over ett år... Og tallenes tale er klar. Vi har nådd en topp og seiler fint nedover nå. HØRER DU DET, LUCASEN???

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Godt det er flere som reagerer på Lucasen's personlige vendatta mot hjorten.

At det er mye, tildels for mye hjort enkelte plasser er hevet over tvil. Men dette er

langt fra sannhet alle plasser.

At vi alle plasser vasser i hjort, er en media skapt sak med hjelp av folk som Lucasen.

 

At det gis tildelinger på bakgrunn av en telling, som viser rekord er jo også tvilsomt.

 

Er også skeptisk til effekten av utvidet jakttid. Trenger vi 4 mnd med hjortejakt? Jegere burde heller gå på jakt når det er jakt.

De som venter på at det skal bli kaldere i været, hjorten skal begynne å brøle eller at trekkdyra fra andre plasser skal komme, begynner ikke å skyte dyr 1.9.

Ser at det vil være en fordel for "perifere" vald hvor hjorten trekker ut tidlig.

 

Det største problemet hjortejegere har i dag er å bli kvitt kjøttet. For noen år siden kunne man selge 1/1 og 1/2 dyr, i dag vil flesteparten ha det ferdig partert og pakket.

For de fleste jaktlag er dette en utfordring. De færreste har tilgang til eget slakteri eller har ett bygdeslakteri i nærheten.

Hvis vi skal kjøre land og strand for å få levere hjorte slakt, til svært begrensede tidspunkt, kan vi like greit ta med geviret og la skrotten ligge i skogen.(satt på spissen)

Det å ta hånd om 6-7 dyr på låven eller i redskapshuset gikk greit, når man på samme område nå skal felle 20 stk blir det en helt annen sak.

 

Hvis noe av fellingsavgiften kunne vært brukt til støtte for de som vil starte vilt slakteri i kommunen, mener jeg dette hadde hvert vel anvendte penger.

Tror også dette ville ha påvirket avskytingen og sørget for at fellingsprosenten har gått opp. Jakta kunne forgått over en kortere periode.

Når egen fryser er fylt opp og jaktlaget må begynne å ringe rundt for å høre om noen vil ha hjortekjøtt, blir jaktlysten for mange laber.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Vi fikk økt kvoten m 2 dyr og det fikk omtrent alle vald i isterdalen !i fjor var det 5 ungdyr og 2 storbukker igjen på kvote etter jakta og i år øker de enda mer? en annen ting er at jakte på storvaldet er satt fra 10/sept til 30 nov så dette gjør det vanskeligt for enkelte vald pga ved mye snø så trekker dyra ned mot sogge og der er det kun gode venner som får slippe till!! :roll:

Link to comment
Share on other sites

Når egen fryser er fylt opp og jaktlaget må begynne å ringe rundt for å høre om noen vil ha hjortekjøtt, blir jaktlysten for mange laber.

Samtidig åpner det seg en unik mulighet for å selge hjortejakt til noen av de mange jegere som ikke kan skyte hjort på eget terreng.

Link to comment
Share on other sites

Ej he spørt mej sjølv om koffor i alle dage vi skal skyte ned so masse dyr !?

De e grætt nokk at at de e masse dyr og de kan bli nokken skadeplassa på furu og tre? Men de e no bedre at hjorten tek skogen i stede for at de skal vekse heilt igjenn! vi syt no heile tida om at skogen he tatt over heile landskapet og de veks igjenn over alt ! Og at de e so mykje flått der hjorten e ? De e no vertfall berre tull fra mi side. Og de e berre og sjekke på svanøya. inn i de område der dei he hjorten på ekje de 1 einaste flott. Men med en gong du kjem ut av gjera så kryr de av flått.

jakta i et ganske bra terreng og i fjor har vi aldri sett so lite dyr før !! Vi gjekk nesten over 1 måne før de løsna for oss!!

Mi meining e vertfall at de e heilt tåplig at vi skal skyte ned heil hjortestamma no!!!

alle snakka so mykje om at de e so mykje hjort og sann,, at dei he aldri sett so mykje hjort ut på markane før? All hjorten som FINST va no sikkert ned på når dei hadde tellingane,, Sku nokk ete sej opp etter den kalde og harde vinteren!!

vist de skulle ha gitt ekstra dyr så gi vertfall Fritt dyr !! Då kan dei som vill ha hjorte stammen oppe skyte missforma bukka og skrapdyr !!! OG ikkje voksa kølle! Då drep ikkje du berre 1 dyr men 3 !

Link to comment
Share on other sites

Flott video Mork! Sånt varmer en stakkar på nattskift:) Hadde en runde med bilen i går for å sjå om da var noe liv på bøene. Var ikke så mye å sjå då det ikke har kommet opp så mye gress etter slåtten, men fekk no sett 11 hjorter på 4 km. Ingen med horn, men fekk og sjå en kalv. På den samme str som den på filmen til Mork.

 

Siden mitt gamle viltkamera ble stjelt, så er nr2 på veg i posten i øyeblikket. Skal gøyma den betraktelig bedre ja....

Link to comment
Share on other sites

Var å sjekka et viltkamera i her en kveld. På et sti nær innmarka. En fin fin bukk ble avbildet. Ser ut til å bli 12-takker. Artig å se disse sommerbukkene. Som ei kolle med gevir. Slank og elegant.

 

Skulle sjekke et annet kamera også, men på innmarka gikk det fire hjorter, så jeg droppet å støkke de. Mulig en kommende 6-takker, en spissbukk og to koller.

 

Skal sjekke det siste kameraet snart også. Det står med videofunksjon på en fin plass i skogen. Nå har det vært varmt og fint noen dager her, så det kan bli noen artige filmsnutter av badende hjort.

Link to comment
Share on other sites

Er på besøk hos svigers i Møre og Romsdal. Dutti dævan kor mye hjort det er her( ennå meir rådyr btw). Gjekk en tur med bikkjo i går etter jeg var kommet fram. Såg 8 stk på 3.5 km. Deriblant en fin 12-tagger. Misunner de lokale jegerene her a gitt! Skal ta med kamera i kveld og se om jeg ikke klarer å få tatt bilde av noen :) og seff.. rett inn på hit:)

Link to comment
Share on other sites

Man trenger ikke ha doktorgrad for å se hvilken vei det går. Et utvalg av vårtellinger i Rauma kommune, M&R:

http://utmarkslaget.com/vaartellingsfigur%202011.pdf" target="_blank

 

PS! Se ros kurve-Eidsbygda: De fortsetter med 150 da. som arealkrav...... Det betyr nok at visst de vil oppnå en fellingsprosent som er fornuftig >75 %, så må de skyte alt de ser, store som små dyr.......

 

Det er vanskeligere å justere opp enn ned arealkravene. Og derfor er vårt vald måteholdne når det gjelder dette.

Link to comment
Share on other sites

Kom nettopp inn døra fra det som skulle bli ein liten kveldstur, men som endte opp med å bli 2 timer annsmygning :lol:

 

Vi har nettopp kjøpt oss leiligheit i eit område kor det fram til for 6-7 år sida berre var dekt av skog. I dag er det komt opp fleire rekkehus og leiligheter på rekke og rad nedover mot fjorden på halvøya. Likevel er det nokre skogsflekker her og der, men ikkje slik det ein gong var.

 

Eg gjekk nedover veien som eg pleier på mine kveldsturer og hadde nettopp passert siste rekkehuset da eg fekk auge på ein brun flekk ca 200 meter unna nede på eit jorde (einaste garden på heile halvøya). Naboen hadde nevnt at han hadde sett rådyr her ein gong, men det var mange år sida. Nysgjerrigheten tok overhand og eg småsprang tilbake til boda og rota meg fram til kikkerten som enda ikkje var pakka ut. Sprang som ein idiot tilbake der eg såg dyret.

 

Siden det hadde begynt å skumrast og avstanden var stor til dyret, sto eg midt på veien med ein lyskastar over meg. Det viste seg å være en rådyrgeit som gjekk og beita på den nyslåtte enga. Mens eg sto der høyrte eg ein lyd i skogen rett til venstre for meg. Etterkvart knaka det noke voldsomt og eg tenkte at eg hadde støkt dyr. Lyden kom nærmare og nærmare og plutselig hoppa det fram ei fjorskolle på asfalten rett framfor meg på 15 meter. Eg stod pinn i ro og tenkte at ho nok hadde merka meg. Mens ho sto og stirra på meg hoppa det fram enda eit dyr, ein spissbukk og pulsen steig enda noken hakk. Dei sto og såg på meg i 2-3 min før dei gjekk rolig langs vegen ifra meg.

 

Då dei hadde trukket ut på marka for å beite, lista eg meg rolig opp i skogen der dei kom fra for å finne ein ny og bedre posisjon lenger framme kor eg kunne studere dyra. Då eg kom fram på ein kant fekk eine dyret teften av meg og la på sprang inn i skogen igjen. Ein stor opplevelse tenkte eg og rusla ned ein hammar og ned til veien igjen.

 

Men nysgjerrigheten hadde ikkje heilt sluppet taket. Eg ville gå enda lenger for å sjå nærmare etter geita eg såg først i kikkerten. Då eg kom nesten heilt fram til jordet, tenkte eg at også geita hadde blitt støkt. Men der tok eg feil. Ho hadde gått inn i hagen til eit av husa og kom plutselig sprettande over jordet og inn i skogen på 20 meters hold. Enda ein kjekk opplevelse tenkte eg. Men eg ville ikkje heim enda. Kona hadde jo lagt seg og merka ikkje om eg kom heim ein time fra eller til :lol:

 

Eg fortsatte å gå mot fjøset der eg hadde sett rådyrgeita og då eg hadde passert tunet hoppa det fram nok ei geit på ca 50 meter. Eg var over meg av begeistring og tenkte at no var det på tide å snu heimover igjen. Då eg hadde komt tilbake til der dei to hjortane hadde hoppet fram og beita på jordet, såg eg enda to små skygger på jordet. Til min stor forbauselse hadde rådyrbukken komt fram mens eg var borte med gårdstunet. Han var mildt sagt i full brunst og sprang etter geita fram og tilbake i ett kvarter med meg som tilskuer på 50 meter. For en opplevelse!!

 

Då geita sprang inn i skogen, sto bukken igjen. Prøvde febrilsk å lage kontaktlyd med grasstrå, men fikk ingen lyd. Forsøkte som siste forsøk med egen stemme og fant den lysaste tonen som eg noken gang har fått til etter stemmeskifte. Bukken blei umiddelbart nysgjerrig og etter 4-5 kontaktlyder kom han som ei kule mot meg og stoppa ikkje før det var 5 meter mellom meg og han. Stirra på meg og hoppa majestetisk inn i skogen igjen. Eg sto igjen med ein heftig opplevelse og 150 myggstikk på 2 timer.

 

Måtte berre dele opplevinga med dokke sjølv om det blei skildra med litt vel mange detaljer :P

 

Håper sommaren går fort :)

 

God natt!

Link to comment
Share on other sites

Når egen fryser er fylt opp og jaktlaget må begynne å ringe rundt for å høre om noen vil ha hjortekjøtt, blir jaktlysten for mange laber.

Samtidig åpner det seg en unik mulighet for å selge hjortejakt til noen av de mange jegere som ikke kan skyte hjort på eget terreng.

 

Dette er en strålende idè, så lenge prisene er fornuftige. Ser at fler og fler som tilbyr jakt legger prisene temmelig høyt. Vi må huske at det også finne "nybegynnere" her. Disse burde vel få prøve seg de også uten at de må betale høye summer.

 

Og en annen ting. Dersom det er så mye hjort som det sies å være og at dette fort kan bli et problem er det jo egentlig mot sin hensikt å overprise hjorteløyver?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Eg leste ein gong om eit prosjekt som skulle finne ut kor vanleg det var at koller fekk to kalvar. Dei observerte masse koller (husker ikkje talet, men kansje 1000?!), og ingen av dei født tvillingar. Viss eg då huskar rett konkluderte dei med at koller ikkje kunne få tvillingkalver, eller i det minste at det er uhyre sjeldent. Så ja, vil sei at dette er sjeldent.

 

Ei kolle ein må ta vare på;)

Link to comment
Share on other sites

Er en stund siden jeg har vært innom denne tråden nå, men jeg kan jo oppdatere vår status på Hareid.

Storvaldet jeg jakter i har fått tildelt 150 dyr de neste 3 år, med start i høst. Tellingene de siste 3 årene har vært stabile, vi har felt mer hjort fra år til år, men tellingene er jevne. Det ble telt 3 dyr mer i år enn i fjor, men om de som teller hadde kjørt runden sin en time seinere, så hadde det kanskje vært 3 dyr mindre.

Jeg er ute og kikker hver kveld, og på en liten biltur rundt i valdet, langs de jordene som det går å kjøre bil ved, har jeg telt opp i mot 50 dyr, da dekker jeg 50% av valdet. Storbonden jeg jakter for, forteller om en økning av dyr hjemme på gården hans, der har det vært lite hjort de siste åra. Jeg ser mange kalver, og til dels store koller. Jeg skjøt noen koller med kalv i fjor,og slaktevekta på kollene lå på rundt 50 kg, mens kalvene lå på 30 kg. Litt merkelig egentlig. Har ikke skutt eldre kolle som har veid over 65 kg på 7-8 år, så det er noe å tenke over.

 

Har skutt opp med 2 børser, den 3dje, 338 Lapua Magnumen er ikke ferdig ennå, men den skal bli med så snart den er klar.

Jeg har hugget vekk endel bjørk rundt omkring, det gror igjen alle steder, og jeg har gjort noen forbedringer på den ene jakthytta mi. Bla laget grillplass, og gjort hytta tettere. Og så har jeg lagt inn varme ;) Det ble nokså kaldt der i fjor, under måneskinnet, så en propanovn er nå installert. Det gjenstår nå å få opp selve jakt tårnet, dette gjøres om 14 dager, litt i seineste laget, men min erfaring fra tidligere tilsier at hjorten ikke reagerer nevneverdig på at det kommer en liten konstruksjon på plass i markkanten iløpet av jakta.

Må oxo lade noen runder med jaktammo, og så er det bare å legge seg ut i hytta og vente, 9 september, det er vel litt måneskinn den natta.

Link to comment
Share on other sites

då var brølinga igang framme i dalen vår:D

 

det er eit god tegn:)i fjor begynte dei ikkje før midten av oktober, så i år blir det kansje små kalvar, men då veger nok neste år igjen opp for det:)

 

 

Skal ikke vedde mye, men en del på at det ikke er noe brunstbrøl fra hjort du har hørt. Er det husdyr på beite der?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...