Jump to content

HJORTEJAKTA 2011


Hjortetrekk

Recommended Posts

Svenskene skyter 40 % kalv på elgene sine. De har en flott elgstamme med høg snittalder.

Visst vi kun skal tenke kjøttmengde ved uttak på hjort, tror jeg er litt på feil retning i forvaltningen.

Vi er vel ulvens erstatter. Ulven tar ikke bare ungdyra......

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 783
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Visst det ikke har blitt skutt noe det siste døgnet, endte vi på 53 hjorter denne høsten/vinteren. Ble lagt ned en del dyr den siste måneperioden. To grunner: 1. Ei magisk grønn nyatlege. Der er det tett med dyr, og feltet fikk skutt sine fire-fem siste på innmark. 2. Rundballejakt i et annet felt. Ble vel 4-5 dyr der også. Det låg lenge an til rekordsvak avskyting. Men, det ble brukbart til slutt. 53/65 gir 81,5%. Da opererer jeg med utdelte dyr fra styret i valdet. Fellingsprosenten blir en del dårligere visst vi skal bruke (pålagt av viltnemda :roll: ) tildelte dyr: 53/86 som gir 61,6 %.

 

Har ikke fått rapportene enda. Skal bearbeide disse og komme med mer interessante tall på nyåret.

 

Ser at vi gjorde rett i å begrense tildelingene til feltene. Hadde vi delt ut 86 dyr, er jeg redd en del flere produksjonsdyr hadde blitt skutt. Noe som hadde vært ekstremt hardt for den overlevende stammen.

Link to comment
Share on other sites

vart full pott på siste jaktdag her.

Prøvde først eine sida på formiddagen utan å sjå eit einaste spor. etter en matbit gjekk turen opp i andre sida av dalen, der det vart kontakt både fra min bror og eg. Han fekk skote ein kalv(som forøvrig var hans første dyr) og vi fekk fylt kvota. noko som ikkje er gjort alt for ofte(ikkje på grunn av lite dyr, men heller lite jegera). Det var likevel fleir dyr i området. Vi såg vel totalt tre par med kolle og kalv+ ein spissbukk på berre en liten halvtime.

 

11/11 dyr vart sluttresultatet i år, og eg kan sjølv notere meg med 5 av fellingane. No kan eg ta jul med god samvittigheit!

 

God jul til kammerfolket!

Link to comment
Share on other sites

Årets jakt er over - det har vært merkbart vanskeligere å få dyra i år enn tidligere. Det er samma refrenget over heile fjøla; jeg tror vi er kommet over toppen og trenden er på nedadstigende. Et par vanskelige vintre har kanskje også hatt noe å si.

 

Jeg har jakta litt rundt omkring i år og det har blitt 8 hjort og 1 rådyrbukk.

 

Minste dyret var en spissbukk på 34 kg og største en 12-tagger på knappe 80 kg. Ellers har vektene ligget sånn midt i mellom.

Link to comment
Share on other sites

Såg i lokalavisen i dag at ein av nabo kommunen (Meland) hadde 90 % avskyting på hjort. 159 hjorter av 175 løyver.

Til info :)

 

Bor selv i denne Kommunen.

 

Var det skrevet noe ang fordelingen, Kalv, ungdyr, kolle og Bukk?

 

Nordpeak

Nei dessverre. Stod i siste Nordhordland.

Link to comment
Share on other sites

Da er sesongen over for denne gang og børsa er lagt inn med olje og godgjer seg til hausten. Ser fram til nye turer og opplevelser i det nye året. For min del har sesongen vert prega av fleire lære- og minnerike tura. Ettersom vi flytta til sunnmøre og nærmare mine jaktmarker i sommar, har eg fått jakta meir enn aldri før. Det har heller ikkje vert mindre dyr enn ellers i terrenget.

 

Ser allerede fram til neste sesong :)

 

Jaktsesongen 2011 i riktig rekkefølge:

 

 

1. Fjorskolle

2. fjorskolle

3. Bukk

4. Kolle

5. Spissbukk

6. Kalv

Link to comment
Share on other sites

( Sakset fra strilen.no) http://www.strilen.no/nyheter/kortnytt/ ... ortejakta/

 

"I Austrheim kommune vart det skote 83 hjortar i 2011. Det vart tildelt 134 hjortar. Fellingsprosent 62 prosent. I Fedje kommune vart det skote 16 hjortar i 2011. Det vart tildelt 20 hjortar. Fellingsprosent 80 prosent. I Radøy kommune vart det skote 268 hjortar i 2011. Det vart tildelt 365 hjortar. Fellingsprosent 73 prosent."

Link to comment
Share on other sites

Fra mi kommune 23/12/2011:

 

https://www.stranda.kommune.no/Filnedla ... FilId=2021" target="_blank" target="_blank

 

Hei

 

Vi skyt en del mindre eldre bukk enn dokke der inne. ellers e d visst ganske likt.

Har ikkje dei endelige tala da eg mangler siste veka. men med 90%felling av tildelte løyver på heile kommunen og 2 storvald over 100%

so er det nok rom for høgere kvote på enkelte felt.

Link to comment
Share on other sites

Hente hove frå bukken eg skaut i høst idag:)Var renska på rekordtid!Har kansje litt med temperaturen og gjere og, i fjor kom snøen og kulda i oktober og i år er det enda ikkje snø her..

 

Her er litt bilder:)Den øverste er den frå i år..Den andre skaut eg for tre år sidan..Min første skikkelege bukk:)Og det største geviret eg har til no..

DSC02684.jpg

DSC02682.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sesongen som nettop var, var min første sesong der eg kunne skyte, då eg er 16år gammal. Eg er meget (!) fornøgd! 12 skutte dyr på meg :D

5 koller, 3 kalver, og 4 bukker (4tagger, 2x 6tagger og 8tagger) :)

 

Var lite kalvar i år, var vel generelt lite dyr i forhold til i fjor. Naboen, en gammel jeger, meinar dette er grunna hard vinter. Mange dyr har svelt ihjel, og mange koller har mista kalv gjennom spontanabort (eller ka det heite?) :?

Link to comment
Share on other sites

Da er sesongen over for denne gang og børsa er lagt inn med olje og godgjer seg til hausten.

 

Hva skal du bruke på reven da??????

Du har vel tenkt å ta noen hjortekalvdrepere?

Bare spøk, men alle burde gjøre en innsats på reven. Fin jakt er det og.

 

hehe...joda, det kan nok hende rifla blir henta fram igjen i februar/mars når høgsesongen for lokkejakt begynner ;) Men blir ikkje like høgt prioritert i år.

 

Fra mi kommune 23/12/2011:

 

https://www.stranda.kommune.no/Filnedla ... FilId=2021" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Hei

 

Vi skyt en del mindre eldre bukk enn dokke der inne. ellers e d visst ganske likt.

Har ikkje dei endelige tala da eg mangler siste veka. men med 90%felling av tildelte løyver på heile kommunen og 2 storvald over 100%

so er det nok rom for høgere kvote på enkelte felt.

 

Ja, det meiner eg var tilfelle også i fjor. Kan jo vere litt tilfeldig. I år har vi bevist forsøkt å skyte mest mogleg ho-dyr ettersom vi skaut for mange bukka i forhold til koller forrige haust. Det blei suksess i år, og vi kan derfor skyte fleire bukka neste år igjen for at det skal bli ein jevn fordeling.

 

I år er det spesielt dei valda som ligger høgt og lengst inne i dalen som har slete mest. Det har resultert til at dei har måttet skyte resten av kvota si på dei andre valda på storvaldet lengre nede i dalen på slutten av sesongen. Ellers har det vore bra med dyr på Hellesylt i år. Særlig ut i storfjorden langs dei mange nedlagte gardane har det vore mykje dyr i desember. I Oaldsbygda storvalt endte det på 21/23 som er ny rekord. Her er det ingen jorder å jakte på. Alt er skutt i bratte skog/myrområder.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Eg ser at fellingsprosenten i enkelte vald er over 100%. Er dette utslag av skrapdyrfellinger?eller er det andre grunner?

 

Det er alle storvald med 3-5 års driftsplan der du kan føre deler av kvota videre fra år til år. så om du ligg frampå med 4 prosent so skyt du under andre år.

Link to comment
Share on other sites

Har arbeidd litt med tallmaterialet fra hjortejakta 2011. Interesserte finner dette på hjemmesiden til utmarkslaget vårt.

Du finner vekter, snittvekter sesongvis, fellingsprosent for ulike kategorier, oversikt over om dyret er skutt på innmark eller utmark m.m. Vi endte på 55 dyr, av en utdelt kvote på 66. Noen tar for seg av kollene og skyter knapt kalv, mens andre er mer måteholden. Sum summarum ligger vi bra ann i forhold til %-vis avskyting for ulike kategorier.

www.utmarkslaget.com

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått ett tilbud om jakt på Tingvoll fra høsten 2012 og lurer på hva som kan forventes av dyr i området der. Har hørt noen si det er veldig bra der og noen igjen sier middels bestand, det samme gjelder slaktevekter og kjønnsfordeling. Forventer jo ikke at noen av dere er spåmenn og kan si eksakt hva som skal skje til høsten,men ville vært flott om noen med erfaring fra området kunne si om det er og anbefale en avtale i dette området som etter hva jeg forstår ligger ganske langt ute der og helt nede ved sjøen.

Link to comment
Share on other sites

Tingvoll er en kommune med en stor hjortebestand. Kjenner ikke til hvor mye hjort det er på de enkelte stedene i kommunen, men på Straumsnes er det i allefall mye hjort. I følge hjorteviltregisteret har det blitt observert ca. 2 hjorter per jegerdagsverk i Tingvoll de siste årene. Dette indikerer at bestanden er brukbar :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv gårdbruker og ivrig jeger, mitt jaktlag har aldri praktisert hverken saltsteiner, rundballer eller engang viltkamera for å finne hjorten. Men må nå begynne å vurdere om jeg skal jakte på hjorten ved rundballene likevel. har lagret rundballene mine ved fjøsveggen 10 meter fra kontoret mitt og 25 meter fra bolighuset. der er det hver natt 25-30 hjorter som står og spiser hele natten. jeg har faktisk gått ut ved 3 tiden på natten i månelys og fyrt av hagleskudd mot brøytekanter mindre enn 15 meter fra hjorteflokken og de løper ikke 50 meter engang. skadefelling av slikt burde vært lov, for ingenting annet hjelper.

 

jakter ellers kun i skauen, og trives best med det

Link to comment
Share on other sites

Der er jeg ikke enig!

I 2012 burde alle være klar over hjortens skadepotensiale når det gjelder rundballer. Hjortens evner til å lære har gjort at sikkert over 60-80 % av stammen i landet har vært i nærheten/smakt på rundballer.

Som bonde har du fått en ny utgiftspost: Armeringsmatter. Disse brukes som gjerde rundt store rundballelagre. Og vil du ikke bruke penger på forebyggende arbeid, ja da må du enten gi avkall på rundballer eller skyte 20-30 hjort på skadeløyve...........

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...