Jump to content

HJORTEJAKTA 2011


Hjortetrekk

Recommended Posts

  • Replies 783
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

I morra er det hjem og lade jaktammoen, og så har jeg ordna ny slakteplass, det skal bli godt.

Ha i alle år slakta hjort i ei gammal løe (låve) og han som eier den er like sur og grinete hvert år. Nå har jeg snakka med en annen grunneier, og har fått et flott rom til full disp, med betong gulv, masse lys, varmt og kaldt vann, traktor og alt av taljer og annet utstyr. Må bare få organisert sakene og kjøpe meg en elektrotalje.

 

Skal ta noen bilder og legge ut når jeg kommer hjem og kommer i sving.

Er greit å ha det litt bedre på stell enn det jeg har hatt tidligere, når jeg skal slakte 50 dyr der.

Link to comment
Share on other sites

Sånn for å friste dere litt.

Har 2 bukker så holder til rundt her eg bor, blir sett nesten vær dag. Var å tok noen bilder av de på torsdag. Flott e de, naboen har plukket ut en som skal felles når jakta begynner :)

 

DSC_6422.jpg

 

DSC_6430.jpg

 

Den mørkeste skal felles. (Venstre)

Link to comment
Share on other sites

I vårt storvald prøver vi så godt vi kan og forvalte hjortestamma på best mulig vis: 30% bukk, 35%kolle, 35%kalv.

Bukkane har vi delt inn slik: 44% spiss bukk,40% ungbukk Mindre en 10 taggar. 16% stor bukk 10 taggar eller meir. Vaksen kolle 40% 1/5 års kolle 60%. Håper vi klarar å nå dette målet. Valdet er på 50000 mål og vi har 88 fellings løyver årlig.

denne planen er godkjent av komunen for fem år (2011-2016) Dette er tredje driftsplanen vår.

Vårteljingane og fellingsstatistikken syner at vi har en nokon lunde stabil bestand her i distriktet (søre sunnmøre) men det hadde vore ynskeleg med fleire bukkar, difor har vi denne fordelinga.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Xesray, dette er jo litt interesant. Hva er begrunnelsen for at denne skal felles og ikke den andre?

 

Det er to ganske like bukker, som en må gå utifra er like gamle.

 

PS. Mener ikke at vurderingen til naboen er feil, jag bare lurer.

 

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Har vert så heldig å bli spurt om eg ville prøve å felle noen skadeløyver på hjort :D

bonden hadde fått tildelt løyve på 2 koller og 2 kalver.

I går kveld var meg og en kompis på jakt etter dyra og var så heldige å få skyte 2 kalver og ei kolle :D

Det ble en fin start på hjortejakta for i år !

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som om at fjorårets fredning av eldre koller har fungert etter planen.

Vi har nå minst 8 dyr i terrenget. :D Foran jakta på samme tid i fjor så vi bare ett og annet dyr.

 

Vi har konsekvent latt være å skyte voksne bukker siden 2008, så dette blir spennende!

Flere av storbukkene vi hadde på post i fjor hadde grove gevir.

 

 

Børsa en innskutt med Barnes VOR-TX, -jeger og hund er klar for jakt!

Link to comment
Share on other sites

Satt meg ned i stolen en kveld å så ut på jordene til nabobonden. Da fikk jeg øye på 3 dyr. Tok kikkerten å kikka, og der var det 3 spissbukker som går sammen. Har sett de 3 en gang før også.

 

Begynte å lure litt på om dette er vanlig ?

Hva vil da skje når dem vokser å blir større? Hjortebukker som går i lag har jeg aldri sett, og jeg ser hjort hver kveld på jordene.

Link to comment
Share on other sites

Vetlevetln: Skjer vel ingenting spesielt når dei blir større. At bukker går sammen er nok heilt vanlig. Spesielt på vinterhalvåret går ofte store bukkeflokker samla, men også sommarstid. Fra midten av september og ut til starten av november derimot, er bukkane i bunst og lite mottakelig for en vennskapsprat med sin kollega...

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Da ble det jammen hjortejakt på meg også i år. Begynner og bli noen år siden jeg var på vestlandet på hjortejakt sist. Har noen kjepefine kompiser som gidder og dra på en gammal gubbe med kols. Men litt kan vel jeg bidra med jeg også. Det går jo utmerket ann og jakte på bøen mens gutta går litt i liene. Artig skal det ihvertfall bli og kjenne litt på miljøet igjen :D .

Link to comment
Share on other sites

Endelig har jeg fått en god plass for viltkamera mitt. Når jeg var å byttet minnekortet så var det 12 filmer med hjort på :)

Er i et "hjortekryss" som går fra bøen og opp på fjellet. Akkeruat der kamera står er det en traktorveg så hjorten pleier å beite på også. Desverre ingen bukker å se, men samtlige koller(sikkert mye av de samme dyrene men) som viser seg har også kalv.. Lover bra!!

 

" target="_blank ( er nettopp lastet inn, tar kanskje en stund før den blir tilgjengelig)

 

" target="_blank Film nr 2
Link to comment
Share on other sites

Da ble det jammen hjortejakt på meg også i år. Begynner og bli noen år siden jeg var på vestlandet på hjortejakt sist. Har noen kjepefine kompiser som gidder og dra på en gammal gubbe med kols. Men litt kan vel jeg bidra med jeg også. Det går jo utmerket ann og jakte på bøen mens gutta går litt i liene. Artig skal det ihvertfall bli og kjenne litt på miljøet igjen :D .

 

Skal du til Hareid?

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Da ble det jammen hjortejakt på meg også i år. Begynner og bli noen år siden jeg var på vestlandet på hjortejakt sist. Har noen kjepefine kompiser som gidder og dra på en gammal gubbe med kols. Men litt kan vel jeg bidra med jeg også. Det går jo utmerket ann og jakte på bøen mens gutta går litt i liene. Artig skal det ihvertfall bli og kjenne litt på miljøet igjen :D .

 

Skal du til Hareid?

 

Nei, til Nordfjoreid.

Link to comment
Share on other sites

Jepp :)

 

302004_10150365805011970_567821969_10273221_1296996620_n.jpg

 

 

Jeg var tidlig ute - sånn i 21-tida. Grunnen er at jeg skulle poste på en liten bø og det er klin umulig å komme inn der umerket dersom det allerede er dyr på stedet.

 

Så jeg la meg til å sove og våkna vel sånn 00.05 :) Det gikk et skudd like etter så det var flere jegere enn meg ute i natt! Været var variende fra myyye regn til duskregn, men sikten var bra. Det er korte hold her - de fleste dyra jeg har skutt her er skutt på rundt 30 m.

 

Denne kolla var alene og kom brått inn fra intet (de har sikkert et hull i bakken de kommer opp fra...?). Hun var alene og jeg bestemte meg raskt for at denne skulle jeg ta. Fant bogen og klemte inn avtrekkeren og kolla gikk rett ned. Avstand ca. 60 m. Inn rett bak bogen og ut midt i bogen på andre siden - hun stod litt skrått.

 

Skutt med Fusion 180 grs i min 30-06. Slaktevekt 40 kg - det var ei fjorkolle.

 

Så nå skal jeg få i meg litt mat, skifte litt tørre klær og så skal jeg ut en tur på morgenjakt :)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Grattis Lykke, bra det der :D . For min del må jeg vente til siste uka i oktober gr. en masse annen jakt. Men, jakt er jakt. Æljjakt er morro det og, særli når man har med egne hunder.

Link to comment
Share on other sites

Har fått frakken av dei 2 første,dårlig med bilder vart litt pes da eg måtte ha bikkja til å finne nr2...

Konklusjonen var att det vat godt skote men dårlig leita...

Skaut først ei kolle, fulgte den i siktet til ho stupte.

Flytta so over på piggbukken, men den kom aldri klar av ett einerkratt so eg klatra ned fra stigen og flytta meg 50m

Fikk han klar og klemmte på.

Stupte momentant. eg hengte børsa på skuldra glad og fornøgd.

Det neste eg ser er ein piggbukk som sjangler fra meg.....Faen.....Takkeskudd tenkte eg. fikk ikkje innpå ett til.

Vomma kolla og fikk den til gards.

Henta hund og sette på da hadde det gått ca 1 times tid spora i 50m.....

Piggbukken låg på flekken der han forsvannt ut av syne.

Eg trudde han reiste videre men stupte der.

Det r godt å væra i gang. har heldigvis rikelig med jakt og den varer lenge.

Guttongen får sin første tur med eget gevær i kveld :)

Link to comment
Share on other sites

Henta hund og sette på da hadde det gått ca 1 times tid spora i 50m.....

Piggbukken låg på flekken der han forsvannt ut av syne.

Eg trudde han reiste videre men stupte der.

 

 

Du fekk god trening til hunden :winke1:

Alle skulle la hunden gå på sporet etter påskutte dyr, sjølv der ein veit at dyret ligg berre 50m lenger borte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...