Jump to content

Så var albin skutt.


Telemarking

Recommended Posts

  • Replies 115
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

er super media norge-drap tenk og si noe slikt,er jo direkte kopete og skrive noe slikt. så klar en albinoelg er spesiel men det er jo en defekt som ikke burde avles på. at danske skøt når dem hadde avtale på og la den gå er ikke bra.en burde se at det er noe spesielt med en elg som er albino.og er en i tvil så er det bedre og la være og skyte-

Link to comment
Share on other sites

...elg "drept" av jeger du....og VG er ikke snauere enn at man avslutter med "Albin ble seks år gammel. Hvil i fred."

 

Si meg - Har Walt Disney overtatt aksjemajoriteten i Verdens Gang?

 

Akkja - det gjelder å ha fokus, og få satt de riktige ord på......

Link to comment
Share on other sites

Hos ekte albinoer er øynene røde, fordi man kan se de røde blodkarene på netthinnen.

 

Albinisme er forårsaket av en mutasjon som forhindrer dannelse av pigmenter. Det utvendige utseende (fenotypen/framtoningspreget) kan være et resultat av forskjellige mutasjoner innenfor kromosomene (genotypen/anleggpreget). Albinisme kan være forårsaket av en mutasjon som forhindrer kroppen i å fremstille pigmentene, en mutasjon som forhindrer kroppen i å gjenkjenne proteinene som er nøkkelen til pigmentfremstilling, eller kroppens manglende evne til å danne de proteinene som forteller kroppen at den må produsere pigmenter.

 

Bare sånn til opplysning. :|

Link to comment
Share on other sites

Så rasende festlig å se at folk er det minste forbauset over reaksjonene! :D

 

Snart på tide at vi tar Disneyfiseringen av samfunnet på alvor????

 

Hørte om en bever som demmer ned mye skog sentralt på østlandet, og når det er snakk om skadefelling så blir det bråstopp: Hyttefolket mobiliserer - "Redd Børre Bever"!!

 

Slik irrasjonell tankegang bør i alle fall vi jegere holde oss for gode til - Albin er for p***** bare en hvit elg!! :roll:

 

Nei, overlat slikt til kvinner med litt for stort følelsesliv, litt pussig kompassretning og litt for mye sendetid..... (Hvor er Koht..??)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner faen meg ikke vitsen med å gå ut i media når de skaut den elgen, hadde de holdt kjeft å slakta var det det ingen som hadde vist noe.

Når de jævla dyrevernerne får greie på det så er helvete løs. Elg er elg om den er hvit eller grå, spiller vel ingen rolle.

Link to comment
Share on other sites

Iflg Radio Norge var "Albin" "første offer i årets elgjakt" og " hadde en velutviklet hjortekrone".
Var den hvite elgen den første som ble skutt i årets elgjakt? Dvs tidlig om morran 25.sept?

Kansje man burde ringt inn til radio norge å fortalt at elgjakta starta 1.september i 2 kommuner i norge, og den 24. sept (altså dagen før elgjakta starta i resten av landet) var det visstnok felt over 200 elg i disse to kommunene. Så albin var vel "offer nr 200++" i årets elgjakt.

Link to comment
Share on other sites

Om vi jegere hadde spart slike publikumsyndlinger, så ville vi fremstått mere humane , og ikke at vi må ta livet av alt som rører seg....Det er bare at hadde vi spart Albin hadde jegerstanden tjent på det over hele linja.....

Muligens at du har rett. Jeg derimot lurer på hvorfor man skal frede en elg som det sannsynligvis er noe genetisk "utenom det vanlige" med....

Synes det er en betenkelig måte å forvalte hjortevilt på. Hva om denne oksen har dårlig arvemateriale, skal man la oksen leve lengre enn naturlig og få føre dette videre? Kan jo være ugunstig for elgstammen i området på sikt. Så jeg forsto ikke hvorfor elgen skulle fredes pga avvik da jeg hørte på radio at den helst ikke skulle skytes i jakta.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg jaggu sett det og... Kondolanseprotokoll for en ELG! :shock:

 

Har nordmenn blitt gale!? Tenk å bruke tid på noe så meningsløst som å sørge over en elg! Joda, hvit var den, og jeg hadde spart den selv. Helt enig med Tommy Tikka her, av og til er det greit å ikke tøye strikken, men en ELG og kondolanser... Makan... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Om det er noe som skaper negativ omtale av jegere, så er det når slike ting skjer. Det hadde kostet så lite å latt denne elgen få gå.....i motsetning till all den negative kritikken jegere og jakt vil få på grunn av dette.....Sånn er livet bare, denne elgen var en kjendis, og mange likte denne spesielle elgen.....og jegerstanden hadde tjent mye på å la slike fått gå......

Link to comment
Share on other sites

Allmuens følelser for slike spesielle dyr lar seg ikke styre dithenn at det var forvaltningsmessig riktig å skyte elgen. Det er vel ikke så mange "hvite kjendiselger" rundt i landet at det er plagsomt å la de leve? Fornuft eller følelser er noen ganger et dillemma. Men jegerstanden tjener absolutt ikke på slike hendelser. Hvem tjener egentlig på å skyte et kjendisdyr som dette ? Sammenlignet med den omtalen jegerne og jakta får ? Om man tenker på hvordan samfunnet er blitt, så hadde jegerstanden vært tjent med å la den leve.......

Link to comment
Share on other sites

"Allmuens følelser" kan i ytterste konsekvens tolkes til at ingen dyr bør skytes av jegere. Iallefall ikke av hobby-jegere. At kun syke dyr kan avlives, å da av profesjonelle vilt-forvaltere, veterinærer, osv.

Er det like greit da å gjøre det almuen mener er rett? (ja jeg vet, dette er satt litt på spissen, men jeg har snakka med folk som mener dette)

Link to comment
Share on other sites

VG omtaler fellingen som DRAP, spennende ordvalg i disse tider.

Dessuten er jo den aggressive "Nittedals-elgen" også skutt, så nå er det faktisk to drap på gang her...oi oi oi, hvor skal dette ende!

Lurer på om de tenker DRAP hver gang de setter tenna i en bedre middag fra godt vilt...hmmm

 

Nei, la denne danskemannen skryte av viltet sitt, det var han vel undt, selv om det hadde vært gøy å lese om at en eller annen gang ville jo uansett Albin krepere av noe, da hadde det vel vært omtalt som "en grusom og urettferdig ulykke/død/drap/selvmord"...

Link to comment
Share on other sites

Keiko døde for mange år siden.

De kom fra hele verden for å se gravstedet . og opprettet et fond på x antall millioner :roll: .

 

Nå er Albin død.

 

Media/personer synes dette er tragisk.

 

Mulig det.

 

Kona sier jeg er enkel, og hun har sikkert rett.

 

Jeg mener at disse dyrene kunne blitt til mat - istedet for guder.

 

Når vi skyter en elefant i Afrika - kommer det horder for å få kjøtt.

 

Og det får de - etter at trofèene er ivaretatt.

 

Trenger vi noen som jakter?

Og kun noen som er ute etter trofèer?

 

Ja - til begge spørsmål.

 

Hvis ingen hadde jaktet - ville det blitt lite kjøtt for mange av de innfødte.

Snarene deres - klarer ikke å brødfø like mange - som vestlige jegere gjør.

 

T.o.m. i Sør Afrika - som er ganske vestlig/ikke økonomisk truet - kaster de innfødte seg over slakt som vi "millionærer" nedlegger.

 

Så hvis noen av dere kan tenke seg å ta med halvdelen på jakt - er planen å ta med "bedredelen" på neste tur.

Den går før påske.

 

Påmeldingsblanketter får dere av meg :)

Link to comment
Share on other sites

Å la allmuen bestemme ville ikke vært særlig lurt mht. oss jegere, for dagens samfunn fjerner seg dessverre mer og mer fra jakt,fangs og fisketradisjoner her i landet....Det legges jo opp til at dagens barn skal tro at melka og kjøttet lages i bakrommet på rema.....Vises det et reelt jaktklipp på nrk, med skudd, fall, litt sparking før livet til dyret ånder ut, så blir det jo ramaskrik nesten, for folk vet ikke lenger hvordan jakt,fangst, fiske foregår, dessverre...Så derfor er vi bedre tjent med å la slike kjendiser leve.....

Link to comment
Share on other sites

Mine tre barn - har fra de ble født - vært med på slakting.

 

Etterhvert som de har vokst opp - har to av de fremdeles ingen nøkker om å spise selvfanget fisk/selvskutt vilt.

 

Den tredje er blitt WWF`s general :roll: - og hater meg for mine interesser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det var dumt.

Den har fått gå i fred i alle år, og blitt et lite symbol for mange.

Det koster så lite å respektere andre som også bruker naturen, men som ikke jakter. Vi/dere har ingen forkjørsrett over andre brukere.

Kanskje en del av disse krasse "slakte alt vilt" uttalelsene som skaffer oss et dårlig rykte utad ??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...