Jump to content

Skogsfugljakta 2011 - 2012 !


Bård 308

Recommended Posts

  • Replies 417
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Bor i det området.

Mitt inntrykk er at det er dårligere i år en i fjor. Forrige år var jo ett kjempeår her.

Kullene er få og små. Jakter litt nord for Kirkenær jeg da. Mot Åsnesgrensa.

 

Takker for svar!Jeg skal på Grue Vestside heter det vel.Består av Bosekop Utmarkslag, Grue Grunneierlag og Nordre Vestsiden Utmarkslags område.

Blir det ikke noe fugl i sekken,så blir det iallefall Bacon og pils rundt bålet på kvelden :D Og det er gøttere enn prim 8)

Link to comment
Share on other sites

Bor i det området.

Mitt inntrykk er at det er dårligere i år en i fjor. Forrige år var jo ett kjempeår her.

Kullene er få og små. Jakter litt nord for Kirkenær jeg da. Mot Åsnesgrensa.

 

Takker for svar!Jeg skal på Grue Vestside heter det vel.Består av Bosekop Utmarkslag, Grue Grunneierlag og Nordre Vestsiden Utmarkslags område.

Blir det ikke noe fugl i sekken,så blir det iallefall Bacon og pils rundt bålet på kvelden :D Og det er gøttere enn prim 8)

 

Var bra der i fjor hørte jeg.

Ikke snakket med noen som har vært der å undersøkt i år.

Lykke til med jakta. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei bård, har du oversikt over noen plasser det er mulig å få kjøpt kort i sør trøndelag for skogsfugl og rype. Borsett fra valdene tl jff og inatur? :)

 

 

Hvis du ikke vil jakte på statsgrunn, som du sier, så finnes det jo en haug av private grunneierlag i sør-trøndelag som selger småviltkort!

Link to comment
Share on other sites

Hei bård, har du oversikt over noen plasser det er mulig å få kjøpt kort i sør trøndelag for skogsfugl og rype. Borsett fra valdene tl jff og inatur? :)

 

 

Ja, på Hølonda...men er usikker på hvem som selger kort der i år...men skal ha kort der selv i høst så skal gi beskjed når jeg finner det ut :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg ryddet i tråden.

Det var utrolig mange innlegg om patroner til jakta. Til det har vi andre tråder som kan brukes og, blant annet denne: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=20&t=40520, og det er der jeg har lagt spørsmål og kommentarer herfra, så de er ikke slettet!

 

Greit å holde tråden kun for selve jakta, og ikke minst alle håp og forventninger før den starter!? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet hvordan bestand av fugl i Nord - Østerdalen er? Ikke veldig bra bestand i fjor, så satser på et bedre år i år :winke1::)

 

Så masse skogsfugl i fjor (8-34 pr dag jeg var ute), men har ikke sett på langt nær så mye i år.

Er faktisk ikke sikker på å se noen, har gått mange dager helt uten å se skogsfugl.. Har derimot sett mer rype i år enn i fjor.

Link to comment
Share on other sites

Endelig!

 

Børsa er pussa 2-3 ganger etter sist skyting, haglestokken er pusset og oljet utallige ganger, støvlene er pussa blanke, knivene er slipt opp og oljet, skudd er kjøpt inn og sekken er pakket...

Begynte å glede meg til jaktstart vel tidlig iår kjenner jeg, men er vel ikke alene om det. Imorra bærer det til skogs rett etter jobb. Det er tilogmed meldt knall vær, så det blir greit rått.

 

Skitt jakt alle sammen:)

Link to comment
Share on other sites

Hmmm....

 

Først måtte jeg kjapt hjem i dag. Fruen er bortreist til mandag. Siste ungen dukket opp fem på fire. Fem skulle eldstefjøra spille bortekamp i fotball. Måtte reise ti over fire. Endte med å sende ungen med en annen bil da jeg måtte fikse mat til minstemor. Så måtte vi handle, så måtte vi pakke til minstemor som skal bort i morgen. Eldstemor skal i bursdag kl kvart på fem i morgen, og minstemor skal hentes halv fem. Jeg er ferdig halv fire og må innom en butikk og kjøpe gavepapir for å pakke inn gaven frøkna skal ha med seg, for mor har gjemt papiret så j... at jeg ikke finner igjen det, og hun er ikke å få tak i på telefon. Men før unger skal hit og dit, må de ha mat, og før det igjen må jeg få kjøpt haglpatroner. På tre kvarter skal jeg rekke alt dette, for jeg må selvsagt kjøre eldstemor i bursdag. Deretter må jeg få pakket ferdig alt jeg skal ha med og. Må selvfølgelig forte meg, for jeg må rekke å kjøpe jaktkort på kvelden. Midt oppi alt dette fant jeg så klart ut at jeg ikke har patroner til .222'en og måtte lade noen fugleladninger (kan jo hende en ser noe på avstand, eller støkker og ser hvor de slår inn i trærne!). Og det siste som må gjøres i kveld er å forberede seks undervisningstimer til i morgen, samtidig som en må være med på ENDA et meningsløst møte... :roll:

 

Noen som sa stress!? I morgen kveld skal jeg reparere det ved å høre på den øredøvende stillheten i ei koie i skogen! Iskald pils i den ene hånda og en ex phil bok (herre, så kjedelig!) i den andre, samtidig som peisen varmer en i sjela. Bikkja tungt pustende i sofaen ved siden av, uvitende om at han skal finne pippip til pappa på lørdag morgen, noe som for øvrig aldri kommer til å skje da han knapt har sett skogsfugl. Men det gir vi blanke i, gutta skal nemlig kose seg på jakt i helga! :D

 

Skitt jakt, folkens, og skyt pent! :D

Link to comment
Share on other sites

Var ute i kjempevær, får det ikke bedre. hadde vel ca 15 fugler på vingene, de to andre jeg jakta med dro hjem allerede i 11 tiden :lol::roll: mens jeg fortsatte til kl 17, på den tiden hadde jeg bare opp 3 røyer, nr 2 ble med hjem...prøver å unngå å skyte røy, men fristelsen ble for stor etter å ha gått så langt :oops::wink:

Link to comment
Share on other sites

Da er andre dagen avsluttet uten at fryseren er fullere av den grunn. Har besøkt utvalgte steder i terrenget (Hedmark) og registrert store variasjoner i antall sett fugl. I går valgte jeg å gå i høyden pga drittværet de siste ukene, og det viste seg å være riktig valg. I tetta på toppene gikk jeg opp både storfugl og orrfuglkull i fleng, men lengre nede har jeg bare sporadisk støtt på enkeltfugl. Jeg har hatt et par soleklare bomskudd (litt for ivrig de første dagene), men jeg har også hatt et par "bommer" som jeg var rimelig sikker på var gode treff.

 

Som en liten digresjon kan jeg nevne at jeg blir mer og mer skeptisk til alternativammoen for hvert år som går. I "gode gamle dager" hadde jeg som regel fugl på sekken dersom jeg hadde "godfølelsen" i det skuddet gikk. Nå blir det stadig flere slike skudd hvor fuglen fortsetter å fly etter et skudd som kjennes riktig og bra. I løpet av de siste sesongene etter blyforbudet har jeg skutt flere titalls fugl -både storfugl og orre- men ytterst skjelden er fuglen død i smellen. Som regel må jeg knekke nakken på fuglen før den ender på sekken. Dette til tross for at jeg vet at haglen tegner bra med skuddene jeg bruker og at er ytterst forsiktig mtp skuddavstand.

 

Det er nesten så jeg vurderer å gi opp hagle som jaktredskap.

Link to comment
Share on other sites

Da har æ jakta to dager i Hedmark. Fantastisk vær i går... Så endel tiur og et par røyer i går. Fikk en tiur. I dag har det regna i bøtter og spann så det ble en litt innkorta tur. Fikk 1 orrhane kylling i dag. Så et kull, og noen enkelt fugler... Håper på bedre vær i morra:)

Link to comment
Share on other sites

for andre året på rad, har det vore ganske stor reduksjon i antall fugl....

Har hørt det har blitt snakk om reduksjon på 30% i fjor og 30% i år....

Bikkja gjorde "bomstand" 3 ganger på lørdagen, hørte fugl, men så ingen...

Dette er da forøvrig litt øst for kongsvinger.....

 

*edit* kan jo nevne de har skoget ganske bra i senere tid... men om det er grunnen, vites ikke.

Link to comment
Share on other sites

Normal fangst for undertegnede - ingenting...

 

Reiste til Braskereidfoss fredag kveld og var klar lørdag morgen. Knallvær og et lite drag i lufta. Skulle borge for fugl det, men akk. Første runde avsluttet jeg i halv tolv tida. Da hadde jeg gått over en mil uten noe som kunne minne om kontakt med fugl. Tok deretter en tre timers pause og gikk en kort runde ved hytta. Samme resultat.

 

Lørdag kvedl kom en kompis. Vi reiste ut i sjutida i dag tidlig. Prøvde et sted jeg aldri har prøvd før, og der skal jeg aldri dra igjen... Elendig terreng. Null kontakt på fem km. Reiste deretter til et kjent sted. Omsider så vi fugl. Først en orrhane langt utpå ei myr. Sjanseløs på skudd. Deretter to i ganske rask rekkefølge. En orrhane som reiste ti meter fra meg. Dumt jeg hadde bikkjefaen i bånd (idiotoppførsel i hele dag, men er vel ikke annet å vente av en hormonbombe av en halvdressert ettåring). Monterte hagla med båndet i den ene hånda. Bikkja måtte strekke hals for at jeg skulle få riktig montering. Bomskudd så klart, men bikkja er i hvert fall ikke skuddredd! Støkket ei røy litt senere. Det var, for de som lurer og tenker på å kommentere, ikke bikkja som støkket den fuglen (det var den store tullingen som holdt i bikkja som sannsynligvis fikk den av gårde - boffen hadde den ikke i nesa pga med-/sidevind), og det var altså ikke fuglearbeid av hunden. Ellers hadde jeg aldri skutt. :wink:

 

Til slutt gikk vi en kort runde et annet sted, ca 4 km, denne gangen uten rabagasten. Han fikk duppe av i bilen. Hadde opp en orrhane der og, men den var for rask til å komme seg vekk.

 

Så resultatet ble som forventet, men vi fikk da sett fugl i det minste. Hørte endel smell hele lørdag formiddag, så det er kanskje ikke så krise lell. Men fire fugl sett på ca 25 km gåing og 11 timer er vel ikke akkurat enormt...

Link to comment
Share on other sites

Da er andre dagen avsluttet uten at fryseren er fullere av den grunn. Har besøkt utvalgte steder i terrenget (Hedmark) og registrert store variasjoner i antall sett fugl. I går valgte jeg å gå i høyden pga drittværet de siste ukene, og det viste seg å være riktig valg. I tetta på toppene gikk jeg opp både storfugl og orrfuglkull i fleng, men lengre nede har jeg bare sporadisk støtt på enkeltfugl. Jeg har hatt et par soleklare bomskudd (litt for ivrig de første dagene), men jeg har også hatt et par "bommer" som jeg var rimelig sikker på var gode treff.

 

Som en liten digresjon kan jeg nevne at jeg blir mer og mer skeptisk til alternativammoen for hvert år som går. I "gode gamle dager" hadde jeg som regel fugl på sekken dersom jeg hadde "godfølelsen" i det skuddet gikk. Nå blir det stadig flere slike skudd hvor fuglen fortsetter å fly etter et skudd som kjennes riktig og bra. I løpet av de siste sesongene etter blyforbudet har jeg skutt flere titalls fugl -både storfugl og orre- men ytterst skjelden er fuglen død i smellen. Som regel må jeg knekke nakken på fuglen før den ender på sekken. Dette til tross for at jeg vet at haglen tegner bra med skuddene jeg bruker og at er ytterst forsiktig mtp skuddavstand.

 

Det er nesten så jeg vurderer å gi opp hagle som jaktredskap.

Slutt å være gjerrig, kjøp deg heller noen esker med wingmaster hd.

Link to comment
Share on other sites

Slutt å være gjerrig, kjøp deg heller noen esker med wingmaster hd.

 

Og hvor vil du med disse "visdomsordene"?

 

Wingmaster HD er sikkert flott dersom man ikke er bekymret for bikkje og rikosjetter. Videre er det sikkert en god patron dersom man ikke jakter ofte eller mye, men til nærmere firehundre spenn for en tipakning synes jeg de er i overkant dyre. Så du må gjerne kalle meg gjerrig, men inntil man eventuelt får opphevet blyforbudet -eller finner en god erstatning for bly som ikke koster skjorta- så kommer jeg til å begrense meg til korte hold og mindre fugl i fryseren.

Link to comment
Share on other sites

Ikke no bra år for skogsfugl her nei..lite fugl,intet kull,bare voksne luringer,og de sitter ikke tett!Kjedelig når man må gå timer mellom hver stand..noe har gått galt med klekkinga ja!Men ko-stens:når en hund er ett år,burde den være rimelig dressert!Og den skal være løs og jaktes med!Ved å gå med den i bånd,og skyte på fugler på støkk,vil du aldrig få no bra hund,og det hadde vært bedre om den lå på hytta..sorry men måtte nevne det..det er fuglehunder som er jaktpremiert 5-7mnd gamle :wink:

Link to comment
Share on other sites

De koster 250 kr på xxl og ikke 400. Om du skal ha noe som er myke haggel, så har du fiocchia tundra eller tungsten matrix.

 

Vel og bra, men nå har det seg slik at jeg jakter med tungsten uten at det har overbevist meg i nevneverdig grad.

 

250,- er ikke så mye dyrere enn det jeg betaler for vismuth og tungsten, så da kan slike hagl være verdt et forsøk når jeg jakter uten bikkja. Men hvordan er tilgjengeligheten hos XXL? Jeg har en bit vei å kjøre for å komme meg dit -og de gangene jeg har reist dit for å handle har de skjelden hatt det jeg har vært. ute etter i butikken.

Link to comment
Share on other sites

Det måtte komme en kommentar om bikkja ja.

 

Jeg skjøt før bikkja skjønte noe som helst. Tror ikke han oppdaget støkket en gang. Har vondt for å skjønne at det kan gjøre bikkja dårlig. Halvdressert ja, for jeg har bare halv tid og knapt det til å dressere og være med på kurs (har gått på miljøtrening og utstillingstrening i et halvt år, og samtlige som har hilst på han sier han må være det strieste de har sett). Fem dager i uka går med til unga, fruen tar en kveld og jeg blir avspist med en dag i blant. Jeg prioriterer familien fremfor hund. Han er skaffet som familiehund som jeg kan ta med som en jaktkamerat sju ganger i året eller så.

 

De som har premierte valper, kjempefett for dem, og sikkert kanon å skryte av til andre for å si at de er Guds gave til fuglehunder, men slik gidder ikke jeg å bruke tid på når det finnes MYE som er viktigere her i verden... Skal vedde på at bikkja mi er snillere enn alle de til sammen, og det holder for meg, selv om jeg blir frustert over tullinga til tider.

 

Nok off topic.

 

Neste tur for meg blir om to uker. Da blir det ny tur til ødemarka ved Braskereidfoss, deretter rådyrjakt den 25., så får en se hvor mye mer det blir borti strøket der. Skal i hvert fall prøve rypejakt et par ganger før høsten tar slutt og det stygge, hvite detter ned fra himmelen.

Link to comment
Share on other sites

De koster 250 kr på xxl og ikke 400. Om du skal ha noe som er myke haggel, så har du fiocchia tundra eller tungsten matrix.

 

Vel og bra, men nå har det seg slik at jeg jakter med tungsten uten at det har overbevist meg i nevneverdig grad.

 

250,- er ikke så mye dyrere enn det jeg betaler for vismuth og tungsten, så da kan slike hagl være verdt et forsøk når jeg jakter uten bikkja. Men hvordan er tilgjengeligheten hos XXL? Jeg har en bit vei å kjøre for å komme meg dit -og de gangene jeg har reist dit for å handle har de skjelden hatt det jeg har vært. ute etter i butikken.

De har hatt en bra utvalg når jeg har kjøpt, men det går jo ann å ringe på forhånd om du er usikker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...