Jump to content

Skogsfugljakta 2011 - 2012 !


Bård 308

Recommended Posts

Ser at folk ser ganske mye fugl når de er på jakt. Er ganske fersk i skogsfugl-gamet og ser sjeldent fugl. Går oftere en hel dag uten å se noe enn at jeg ser fugl. De få gangene jeg ser fugl er det som regel bare 1 "enkling" og that's it. Er vel bare et par ganger jeg har sett to fugler på en tur.

 

Så spørsmålet mitt er da:

 

Hvilket type terreng er det dere går i? Er det stort sett myrområder/høydedrag eller er det blandings- og gammel furuskog dere går i?

 

Nærmeste skikkelige skogsfuglterreng blir Dividalen i Troms, men det er til gjengjeld alt for langt unna til å ta en ettermiddagstur...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 417
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei Nebel. Nå gjør du meg veldig nysgjerrig. Kan jeg få spørre hvor du jakter? Tenker da på forsøk 8 og9. Hvis jeg ikke tar helt feil så var det deg jeg snakket med ved en veibom i nordre Elverum lørdag for en uke siden. Jeg kjørte en Caravelle, Du fortalte meg om den bjørne historien som du beskriver i et tidligere innlegg. Stemmer dette? Eller tar jeg fullstendig feil :?:

 

Heisann Alie!

Det stemmer vettu. Måtte benytte sjansen (forsøk 9) når svoger'n min tilbudte seg å være med på tur med bikkje. ;)

Forsøk 8 og 9 så jakta jeg et lite stykke lengre innover enn der vi prata.

 

Blir en tur oppover i morra tidlig også, men det er mest for at damene skal få være med ut en tur og grille litt. Men det skader jo ikke å dra et sted man kan ta med halgene, selv om snøen har lagt seg og det er knaseføre de luxe!

 

Ble det noe på deg da?

Link to comment
Share on other sites

@Bjørn1

 

Se innlegget til balter på side 7. (Tall=Furu)

Det er for tiur, men gode muligheter for å finne orrfugl i samme område, dog i litt mer åpent område, alà myrer, voller, hogsflater.

Fuglen vil ha morgenbad, tilgang til friskt vann, mat i form av blåbær og tyttebær som blir det letteste å se etter.

Gjemmested i tette graner, både under skjørtegraner og midt oppi. Da må det være noenlunde størrelse på dem. Ellers ser du etter furutopper der fuglene har beitet.

Spillplass på våren (og høsten for de lett forvirrede stakkarne) er gull å ha track på.

 

Fyfo på sommeren bør bestå i lange joggeturer i skogen og på fjellet, så tar du med GPSen og setter et merke hver gang du ser en fugl. Hvis du er avansert så skriver du inn hva slags fugl også. Om du klarer finne noen spillplasser har du et godt utgangspuntk til høsten.

 

Det beste med jakt, er at det er learning by doing, og det stopper aldri. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei Nebel. Nå gjør du meg veldig nysgjerrig. Kan jeg få spørre hvor du jakter? Tenker da på forsøk 8 og9. Hvis jeg ikke tar helt feil så var det deg jeg snakket med ved en veibom i nordre Elverum lørdag for en uke siden. Jeg kjørte en Caravelle, Du fortalte meg om den bjørne historien som du beskriver i et tidligere innlegg. Stemmer dette? Eller tar jeg fullstendig feil :?:

 

Heisann Alie!

Det stemmer vettu. Måtte benytte sjansen (forsøk 9) når svoger'n min tilbudte seg å være med på tur med bikkje. ;)

Forsøk 8 og 9 så jakta jeg et lite stykke lengre innover enn der vi prata.

 

Blir en tur oppover i morra tidlig også, men det er mest for at damene skal få være med ut en tur og grille litt. Men det skader jo ikke å dra et sted man kan ta med halgene, selv om snøen har lagt seg og det er knaseføre de luxe!

 

Ble det noe på deg da?

Hei igjen. Nei det ble ingen fugl på meg den dagen, hadde med guttungen så det ble mest bålkos og grilling av pølser:) Hadde opp en hana på tur tilbake til bilen, lettet på 100 m. Har inntrykk av at fuglen sitter veldig løst i høst. Har sett forholdsvis lite fugl i område hvor jeg jakter, som ligger noen km lenger sør/øst fra der vi møttes. Virker som du har plumpet opp i et område hvor det er bra med fugl. Ble det noe i dag eller?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lite å vise til her, men min far, han er litt "annerledes" på fuglejakt....

Han sliter på samme måte på rypa, som andre sliter på skogsfugl....

For to uker siden kom han tilbake fra en tur i skogen, som en nedbrutt mann..... som han så pent sa selv, han hadde faenmeg klart å bomme på en tiur..... :lol:

Men forrige helg var litt bedre...

DSC00106.JPG

For storfugl har vi tilgang på gode plasser med mye mye fugl... er vel pr tiden tettere med storfugl i sørtrøndelag, enn i varaldskogen, men ikke helt borte der heller...

Største jeg har skutt i trøndelag var 4.817gr, tilbake i 1994, Denne på bildet er vel 3.8kg.

Link to comment
Share on other sites

@Alie!

 

Ja, har vært ganske bra der oppe, men er veldig lokalt.

Var på tur i dag, men tåka gjorde at sikten var under 100m fra morra av.

Det var helt vindstille og nå var det ikke bare snøen som knaset, men alt av lyng, mose og i det hele tatt. Helt håpløst.

Så møkk fra en fugl, men det var det nærmeste vi kom noe i dag.

I tillegg stakk bikkja fra naboterrenget over, så det var et voldsomt med roping, bålfyring og skyting for å få bikkja tilbake.

Hadde et vagt håp om overflygere da, men neida.. Hjemme og tiner tær og prøve å finne utstyr til toppjakta i stedet.

 

@Østlendingen

Gratulerer! Etter hva jeg har hørt, har jeg hatt lyst til ta ei uke i trøndelag i høst, men tida rekker ikke til.

Link to comment
Share on other sites

jeg og 2 kamerater var ute igjen i dag.

 

så mye fugl, men vanskelige situasjoner, kompisene bomma på hver sin tiur + at så 4 til tror jeg det var, selv bomma jeg på ei røy. Hadde vel opp en rund 15 orrfugler, samt 2 harer. hadde et kjempevær, bålkos ble det også etter en harefelling :D

 

fangsten ble : 1 hare og 1 orrhøne på meg og 1 hare på ene kameraten :wink:

 

Imorgen blir det rådyrjakt først, så vi se når vi blir ferdig om det blir en tur til etter fuglen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med første felt vilt, Sollie! Og til alle andre som har fått fugl i sekken.

 

Har selv vært ute noen dager nå denne sesongen, og er veldig fornøyd med resultatet så langt:

 

9 september så dro jeg, far og bror opp til Odal og gjorde oss klare til årets første jakttur. Der fikk jeg 2 herlige dager ute i skogen før det var tilbake på jobb. Vi starta dagen med å gå sammen, hadde noen observasjoner, men ingen skuddsjanser. Når vi kom tilbake til leiren var det tid for lunsj, for noen. Jeg klarte ikke helt å sette meg ned enda, så jeg tok bilen og kjørte bort til et lite område der jeg alltid har sett fugl. Hadde ikke kommet mer enn 80-100 meter fra bilen da en røy tok til vingene ut fra et lite skogholt og ut mot en åpning, og dermed var årets første fugl felt og jeg kunne sette av litt tid til lunsj.

fo26td.jpg

Det ble med den røya på meg. Bror fikk skutt en Jerpe senere på dagen.

 

Søndagen så regnet det veldig mye. Jeg gikk derfor etter orrfugl, og fikk noen par skuddsjanser på noen høner, men det ble med det. Senere på dagen på vei tilbake mot campen, stoppet jeg for å prøve meg på et lite område der det ofte er tiur. Gikk ikke lange biten fra bilen før en tiur fra årets produksjon letta rett forran meg. Den gikk i bakken og min første tiur felling var i boks! Herlig avslutning på første jakttur. (Dro ut på en dagstur helgen etter og fikk med meg enda en røy hjem.)

2vlt8jc.jpg

 

 

2. Oktober var jeg og far på plass i Trysil, der skulle vi bli i 8 dager å jakte rype og skogsfugl. Etter noen par fine dager med rype jakt. Og etter observasjoner av store mengder med orrfugl på snaufjellet, som letta på lange avstander. Fikk vi lyst til å prøve oss litt på skogsfugljakt igjen.

 

Vi gikk hver for oss tidlig på dagen. Jeg fikk til slutt skutt meg en høne, og far fikk skutt en rype. Etter en kort lunsj bestemte vi oss for å gå sammen. Vi gikk inn i et område hvor vi fant en del spor etter storfugl. Vi hadde opp noen par av dem, men uten skuddmulighet. Vi gikk videre og så braker det løs. Midt mellom far og meg sloss en tiur mot greiner og trær for å komme seg ut i en åpning, der jeg stod klar. Det ble et rent sideskudd, den første skuren med haggel treffer noen greiner rett forran tiur'n. Den neste skuren treffer den i hode/nakke regionen og fuglen klapper sammen og lander 20 meter fra der den ble truffet. Min andre tiur for sesongen(og livet) og min aller første felling av en voksentiur er et faktum!

2ij5i1f.jpg2mmfe4g.jpg

Fytti rakkern så morsomt det var, utrolig følelse. Ble nesten litt skjelven også :) Tiuren veide 4,3 kg.

 

Så nå er det bare å vente til elgjakta er over, så bærer det ut i skogen igjen.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med bra fangster alle! Har folk inntrykk av at det er bra med skogsfugl i trøndelag i år? Selv får jeg inntrykk av det motsatte. Har akkurat hatt tredje bomtur uten så godt som å se snurten av fugl (kun 4 storfugl totalt på tre turer) til tross for å ha gått i "alle" typer skog og i 3 forskjellige terreng. Noen som har noen tips for en solo støkkjeger? Send gjerne pm :P Begynner å bli noe frustert..

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur i hjemområdet på søndag. Kjempefint vær, og det ble en veldig fin tur.

Kom meg sent ut, og det ble ikke noe på morgenøkten. Bare noen blindstander som viste at det hadde vært fugl i området på morgenen.

Etter en lang lunsjpause med bål og flesk, fortsatte vi i to-tiden. Nå fant vi noen fugler, men de var konsentrert. Til sammen 4 orrfugl (3 høner, en hane og en ukjent), og ei røy. Røya satt i veden.

Vi hadde stand på tre fugler, og jeg skjøt ett bomskudd. Burde skutt to skudd der, men er litt preget av trening hvor man bare skyter ett skudd. Glemmer at jeg har to skudd. I en situasjon gikk fuglen på for langt hold, eller mulig tjuvreis. Fuglen fløy utover ett hogstfelt, og svingte en bue rundt meg. Helt i ytterkant av mulig skuddsone. Det ble aldri til å skyte i situasjonen. Dels på grunn av mulig tjuvreis, og dels på grunn av vel langt hold. I den siste sitasjonen var det tett, fuglen trykket godt, og både hund, fugl og jeger befant seg med få meters mellomrom. Fuglen kom i ei glenne jeg hadde sett meg ut, men bikkja var på vei etter og skudd ble ikke avgitt selv om det absolutt ikke hadde vært noen fare.

Konklusjonen er at jeg burde hatt med meg minst en hjem, men det kommer flere muligheter.

Håper ikke snø/kulde kommer så tidlig som ifjor...

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

var ute i går å idag etter jobb.

 

hadde opp totalt 8 fugl i går, for det meste orrfugl, skadeskaut ei orrhøne som jeg ikke fant igjen :evil: like etterpå fløy det opp to jerper som jeg trodde var orrhøner..det ble en treffer. Ellers en fin tur, litt vind og sol.

 

Idag:

 

hadde opp 17 fugler på under 3 timer....11 av dem på en halvtime :P for det meste storfugl..bomma på to røyer...fikk også en rødrev på kornet, men den løp videre etter ei haglskur...var å leita lenge, men fant den ikke igjen :evil: en del vind i dag...hadde opp 3 tiurer, den siste letta på 50m helt åpent på et hogtsfelt ved 18tiden i kveld.

 

Gleder meg allerede til helga :D

Link to comment
Share on other sites

Var ute en liten ettermiddagstur i terrenget på hjemstedet mitt. Hadde med en lånt bikkje. Så to fugler og to ble med hjem. Det var vel anvendte 2 timer. Fuglen har heldigvis begynt å trykke litt mer nå som elgjakta har vart litt

 

 

Blei det to kjøttmeis, eller to tiurer?

Link to comment
Share on other sites

Var ute en liten ettermiddagstur i terrenget på hjemstedet mitt. Hadde med en lånt bikkje. Så to fugler og to ble med hjem. Det var vel anvendte 2 timer. Fuglen har heldigvis begynt å trykke litt mer nå som elgjakta har vart litt

 

 

Blei det to kjøttmeis, eller to tiurer?

 

Hehe, en fin orrhane og en kylling av arten orrhøne. Fine situasjoner med hunden var det også

Link to comment
Share on other sites

Hei alle ivrige skogsfugl jegere! :)

 

Jeg og noen kamerater (fra Stavangerområdet) skal på skogsfugljakt, og leter etter mulige plasser å jakte...

Noen som vil anbefale noen brukbare plasser til skogsfugljakt,? jeg ser for meg at vi ikke reiser lengre enn til Osloområdet, så en plass mellom stavanger-oslo hadde vert toppers :)

 

håper på svar! :D

Link to comment
Share on other sites

Endelig er elgkvoten fylt, og jeg kan slippe til i skogsfuglterrenget her hjemme :D Ble en 5-timers tur i dag, i det etterlengtede oppholdsværet.

 

Dagens første fugl på vingene var ei orrhøne, som kastet seg på vingene nesten øverst på en topp i terrenget. På andreskuddet fikk jeg inn en fulltreffer gjennom noe krattskog, og høna klappet sammen. Herlig, men så var det bare et lite problem... Med den høyden og farten høna hadde da den fikk haglskura, svevde den litt for langt ut mot høyre, og utfor et solid stup :shock: Jeg løp noen meter fram, og rakk akkurat å se ei lita bjørk nede i bratta svaie litt mer enn den burde gjort i det stille været. Så visste jeg i det minste omtrent hvor jeg burde starte leitinga... Dermed ble det en del spennende klatring og leiting i ur og tett granskog før jeg omsider fikk øye på fuglen. Med farten høna hadde hatt etter det luftige svevet var den trykt nesten helt ned i den fuktige mosen, og var usynlig på mer enn et par meters avstand. Tor aldri jeg har vært mer fornøyd med å finne en påskutt fugl!

 

Etter den vellykkede starten så jeg også en tiur og tre orrhaner, så det er da i alle fall noe fugl, selv om det ikke virker å være noe stort år.

Link to comment
Share on other sites

Jeg og en kamerat dro etter arbeid idag på et annet terreng enn der jeg har vært før i uka.

 

Var ute i halv 3 tiden, idag var det nysnø i terrenget...20cm :D så hadde trua på at de trykka bra, starta med en bom på ei røy....deretter skaut kameraten sin første orrhane, han fikk øye på den der den satt under ei stor skjørtegran :D:D samtidig 1min etterpå letta det 3-4 til lenger bortenfor oss mens vi tok et 5min etter fellingen.

 

Fant oss en en åsrygg som var sånn ca 1km lang...begynte å nærme oss slutten på den uten å har hørt en eneste fugl da det plustelig bakser til 10m foran meg, ser det er en stor svart fugl :wink::D får hagla i riktig anlegg å skyter to skudd kjapt, fuglen detter som en sekk, løper så fram å der ligger det en stor svart en ....TIUR! :P da smeller det fra kameraten, men ble bom, var ei røy som satt oppe i ei gran rett over han :wink:

 

hadde 10 fugler til sammen på vingene i dag...3timers tur :D

 

305320_10150370961204030_781559029_8372624_702696662_n.jpg

Meg og tiurn, har ikke veid den.

 

298916_10150370963239030_781559029_8372630_1226212163_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da bærer det av gårde på jakt. Skulle kjøpe meg jaktkort nord i Trysil og gå etter rypa. Selvfølgelig klarte jeg å kjøpe kort på feil sted... Det endte med kort sør for Ljørdalen og ikke nord.

 

I tillegg har jeg klart å forsove meg to timer. Men, selv om motivasjonen for å tråkke i tunge myrer og base seg gjennom krattskog er fullstendig borte, får en vel ta en tur for bikkja sin skyld.

 

Relativt fordømt egentlig, for denne helga var kanskje siste sjanse til å gå etter rypa før snøen legger en kald hånd over fjellet. Neste helg blir det hjortejakt i Romsdal.

 

Menmen, kanskje man får sin første fugl i år, som jeg har skutt selv og som bikkja ikke har tatt!

Link to comment
Share on other sites

Tok jerpelokken med når jeg og guttungen skulle legge ut litt søtsaker i kassene til mårfellene i dag- og fikk raskt inn jerpe på to lokaliteter. Den ene ble med oss hjem, mange år siden sist jeg skjøt jerpe- har nok blitt bløthjertet med årene.

Link to comment
Share on other sites

ppsummering så langt:

Forsøk 1: Fjellet 2, Skogen 0, Myra 18. Kun observasjoner, slapp seg tidlig. 50/50 orr- og storfugl. Skutt og bekjempet røy samt 3m høy trestamme. Tilbakelagt distanse: 3,2 mil. Solo

Forsøk 2: Skogen 5, Myra 2. Kun storfugl. Distanse 14 km. Solo

Forsøk 3: Fjellet 2, Skogen 19, Myra 12. Overvekt på storfugl. Skutt og bekjempet tiur på 4,3kg. Distanse 12 km, 3 pers.

Forsøk 4: Skogen 1 - røy. Kjapp tur på 2 timer for å få med dagsslutten. Solo

Forsøk 5: Fjellet 2, Skogen 2. Storfugl. Distanse 13 km, 2 pers.

Forsøk 6: Myra 3, Skogen 0, Fjellet 2. Storfugl. Distanse 3,1 mil. Solo

Forsøk 7: 18 km i myr og blandingsskog, små koller. 0 observasjoner. 4,5 km rundt parkeringsplassen - 2 tiur, 5 røy, 8 orrfugl.

Forsøk 8: 11 km fjellskog, små koller/høyder. Observert 5 tiur, 5 røy, 10 orrfugl. Skyfri himmel, 4-6 s/m vind. Skutt og bekjempet 1 orrhane fra kull! 2 pers.

Forsøk 9: 7 km fjellskog, små koller/høyder. 4 tiur, 3 røy, 5 orrfugl. Skutt og bekjempet 1 orrhøne fra kull. 3 pers, 1 bikkje.

Forsøk 10: 5 km. Kjapp tur. Så ingenting. 4 pers. Skareføre, tåke og genrelt helt håpløst.

Forsøk 11: Bestemte meg for å ta en liten tur, selv om 5 dager med øvelse og max 4 timer søvn pr natt har gjort sitt. Gikk 50 meter så fløy det opp en tiur. Perfekt hold, perfekt skytefelt og en nissete jeger som blir stående å se på.. Passe trøtt.. Et par km senere gikk jeg på et orrfugl. 8 stk som satt sammen. Fløy først opp 5, ble stående å se på igjen.. fløy opp 2 til, skjøt to bom (og det visste jeg vel egentlig før jeg tok avtrekket), bare for å se at den siste fløy MOT meg rett etterpå. Hadde jeg ladet om umiddelbart i stedet for å irritere meg, så hadde det blitt fugl. Passe irritert setter jeg meg under ei gran, skrur på kråkelokken og kaster den så langt jeg klarte. Hørte kråke tidligere, men kom det noen? Nei.. Går ned igjen og gleder meg til å slenge meg på sofaen, spise litt og sooove. Kommer ned til bilen (byttelånt med frua for å kjøre unger tidligere på dagen) og ser at den har sunket ned..HELT ned og ligger på ramma. FINT! Bergeforsøk nr 1 etter 3 timer ender i at stroppen på 2 tonn gir etter. Med 4 tonns stropp funker det til slutt. Hatt muligheten til å jakte i hele dag, men tåka var på plass, så det var bare å jobbe litt hjemme i stedet.

 

Forøvrig sett bare 3 ryper totalt...

Har i tillegg sett 2 rødrever, fin pels og den ene var den største jeg har sett. 40 og 60m og litt langt for hagla.

Link to comment
Share on other sites

Ble merkelig nok fugl på meg i dag. Den første på to år! Har vært litt for mye stang ut, men endelig datt det en. Så dårlig ut fra starten. Kraftig medvind i det første området vi prøvde. Hadde opp et rypekull på 4 -5 fugl, men de ble for kjappe. Gikk etter, men støkket de bare på lengre hold to ganger. Deretter støkket bikkja ei røy i medvind. Var vel omtrent oppå den fuglen. Men i medvind er det ikke lett å få den i nesa. For langt hold der. Hadde ellers opp en orrhane litt senere, men det var i motsatt retning av der bikkja gitt. Dro på langt hold den og.

 

Deretter ga jeg meg. Kjørte til Ljørdalen for å se om det gikk an å få tak i jaktkort der jeg egentlig ville, men der var det stengt så tidlig. Deretter dro jeg til Jordet, et par mil nord for Innbygda, men der fikk jeg ikke kjøpt noe slik. Holdt på å gi f..., men siden jeg hadde tid til en eftasøkt, dro jeg forbi Østby mot grensa til Sverige. Gikk opp på en topp som heter Elgshøgden. Tungt opp, men utrolig utsikt og fint å orke med en rygg som passer best i horisontalen på en sofa. Hadde opp en eller annen form for fugl på tur opp. På toppen fant bikkja blodspor. Spørs om det ikke var ei rype som måtte bøte med livet tidligere på dagen. Hørte noen fjerne smell der jeg var først, som var mellom Østby og Ljørdalen.

 

På tur ned støkket jeg en stor tiur. Misfornøyd med bikkja der, for jeg tror han burde ha funnet den. Uansett, han var et stykke utover og kom bak meg i stedet, i motvind. Gikk nok litt fort jeg da. Fuglen dro på ca 40 meters hold. Bikkja ut igjen og søkte mot venstre mens jeg gikk rolig. Passe irritert over at bikkja absolutt skulle søke bakover i motvinden... Jeg gikk i retning av der tiuren dro i tilfelle jeg kunne komme borti den igjen. Stoppet etter en liten stund og ventet på bikkja. Han dukket opp, men var nok noe sliten, så han holdt seg tett ved meg litt. "Her må vi gå sakte, Birk, for her kan det være tiur", sa jeg, og plutselig raste det ut en orrhane ti meter unna. I og med at bikkja ikke hadde den i nesa og jobbet på den, slengte jeg i vei et par skudd, og fuglen ble borte, og bikkja likeså. Jeg løp etter, sur for å ha bommet, men så så jeg bikkja jobbe iherdig i en liten grøft i terrenget. Han var i full gang med å flå fugl... Jommen traff jeg! Og begrepet "kjevelås" fikk ny betydning, for ikke f... om jeg skulle få noen fugl. Den var hans! Måtte bryte opp kjeften før jeg fikk den. Apport trener vi på senere... :oops: Men bra han fant fuglen, for den var godt gjemt. Spørs om jeg hadde funnet den, for jeg så ikke hvor den gikk ned. Så den ikke gikk ned i det hele tatt da alt ble borte i kratt foran meg.

 

Etter det ville ikke bikkja søke stort. "Finn fuglen", sa jeg, og da kom han bort til meg. Trodde nok det var den jeg bar på jeg mente... Måtte gå og bære den i hånda da jeg hadde lagt igjen sekken i bilen. Etter en stund søkte han greit igjen, men da var vi ved bilen.

 

Så en aldeles meningsløst bortkastet dag ble kronet med fugl, og da får det være greit.

 

Men jeg ville nå heller vært på fjellet uansett. Knallfint oppi der, så jeg fra toppen jeg var på. Så Fulufjell, Drevfjell og Skardfjell lant unna, med snøflekker her og der. Hadde nok vært kjekt og gått på de... :)

 

Ble imidlertid litt skuffet over bikkja i dag. Søkte ikke helt etter "reglene", og burde funnet et par fugl, tiuren og orrhanen. I tillegg tror jeg han støkket en fugl på første runde. Standvarsleren gikk, men så gikk bikkja, og først 230 meter senere, snudde han.

 

Må nok mer i skogen! Eller aller helst fjellet.

Link to comment
Share on other sites

Jaktet i hytteområdet i helga, nordøst for Hamar.

Lørdag formiddag ikke bra, men noenlunde, med fulg.

Først stand på orrhøne som slengte seg inn i kratt uten å gi skuddmulighet.

Så noen svake og korte stander, som viste seg å være ei røy som satt i ei buske.

Etter en lang periode uten resultat i myrene begynte jeg å klatre. Etter å ha vunnet en del høydemetre, peip standvarsleren på 117 meter. Selvsagt oppover...... Når jeg kom opp, pustet jeg ut skikkelig to ganger og ga reisningsordre. Hun reiste, men ikke kontant. Ble stående usikker. Samtidig hørte jeg noe knak lenger fram, og lurte på om det var elg som jeg hadde støkt. Kom fram til at det måtte være en annen jeger. Bikkja bestemte seg, og dro nedover som bare den. Ny stand 30-40 meter lenger ned. Jeg nærmet meg forsiktig i en åpning. Plutselig bakset det i vinger, og tiuren lettet. For å fly bakover. Jeg så den i ett kort glimt, hadde en bitteliten skuddsjanse før den var gjemt i skogen. Men når jeg kastet opp hagla så jeg markeringsdekkenet bak fuglen, og jeg kunne ikke skyte. Bikkja hadde løpt nedenfor tiuren og stoppet den, presset den oppover. Hadde jeg gått i sporene til bikkja istedet for å gå i glenna, hadde jeg trolig fått en kjempesjanse på tiur som måtte lette oppover....

Etter en pause sammen med jegeren jeg hadde hørt knakk kvister til ett bål, og som viste seg å være en hyggelig kar, gikk jeg videre på runden min.

I ett område med lav dvergbjørk støkket jeg først ei rype uten at bikkja var med. Litt irritert over at hun ikke hadde funnet den, men hun var nok på en runde for å hente vind og jeg var for ivrig. Så fulgte jeg etter bikkja som avanserte framover, og det gikk opp en fugl bak noe kjerr. Jeg trodde meg å ha funnet høyden, og fulgte denne bortover lia. Ei stund etter ble det stand igjen. Helt på kanten, nesten utpå ei lita myr. Jeg håpet at det var rype som lå utpå myra. Myra hadde hvit starrgras, og jeg visste at rypene var så godt som helt hvite. Jeg gikk derfor myrkanten nedover mot hunden. Men igjen ble fuglen mellom meg og bikkja. Og igjen, så lettet den bakover. Men denne gangen var det mer åpent, og jeg fant et par glenner som jeg forsøkte meg i. Så kvisten sprutet. Men uten at det hjalp. Det ble to bom.

Senere jobbet hun lenge med noe og jeg gikk nedtil. Igjen smøg hun seg framover foran meg, tok småstander og jobbet videre. Klok av gammel skade hang jeg på. Men det munnet ut i ingenting. Vet ikke når tiuren (for jeg velger å tro det var tiur) gikk opp, men jeg hørte den aldri. Vi ble nok for sene.

Lørdag ettermiddag, søndag formiddag og ettermiddag kan man gå forbi uten store ord. Til sammen så jeg tre fugler, hadde en stand i tett kjerr der jeg aldri så fuglen.

Resultatløs helg. Bortsett fra lørdag formiddag var det heller dårlig med fugl.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

var til mine besteforeldre i ettermidag, innvitert til lammelår å div snadder :D

 

har jo jaktkort på dette terrenget også, så etter midagen tok jeg gebruder merkelen til gamlingen og dro til skogs, hadde opp en tiur, 1 røy og 2 orrhaner, var ganske mye vind, men orrhanene letta faktisk innenfor haglehold, men ble bom på begge....den siste måtte jeg vente til den hadde passert en hytte før jeg kunne skyte :roll::mrgreen: men arti læl, var ute i bare 1 time :D

Link to comment
Share on other sites

Oppsummering så langt:

Forsøk 1: Fjellet 2, Skogen 0, Myra 18. Kun observasjoner, slapp seg tidlig. 50/50 orr- og storfugl. Skutt og bekjempet røy samt 3m høy trestamme. Tilbakelagt distanse: 3,2 mil. Solo

Forsøk 2: Skogen 5, Myra 2. Kun storfugl. Distanse 14 km. Solo

Forsøk 3: Fjellet 2, Skogen 19, Myra 12. Overvekt på storfugl. Skutt og bekjempet tiur på 4,3kg. Distanse 12 km, 3 pers.

Forsøk 4: Skogen 1 - røy. Kjapp tur på 2 timer for å få med dagsslutten. Solo

Forsøk 5: Fjellet 2, Skogen 2. Storfugl. Distanse 13 km, 2 pers.

Forsøk 6: Myra 3, Skogen 0, Fjellet 2. Storfugl. Distanse 3,1 mil. Solo

Forsøk 7: 18 km i myr og blandingsskog, små koller. 0 observasjoner. 4,5 km rundt parkeringsplassen - 2 tiur, 5 røy, 8 orrfugl.

Forsøk 8: 11 km fjellskog, små koller/høyder. Observert 5 tiur, 5 røy, 10 orrfugl. Skyfri himmel, 4-6 s/m vind. Skutt og bekjempet 1 orrhane fra kull! 2 pers.

Forsøk 9: 7 km fjellskog, små koller/høyder. 4 tiur, 3 røy, 5 orrfugl. Skutt og bekjempet 1 orrhøne fra kull. 3 pers, 1 bikkje.

Forsøk 10: 5 km. Kjapp tur. Så ingenting. 4 pers. Skareføre, tåke og genrelt helt håpløst.

Forsøk 11: Observasjon på 1 tiur, 9 orrfugl, alt på skuddhold. Trøtt jeger som ikke skjøt... Bilen sank ned, 4 timers bergeoperasjon. Solo

Forsøk 12: Nytt område, lavland og skog. 6km, 0 observasjoner på storfugl. Så 6 elg og minst 60 skjør, skutt og bekjempet to. Solo

 

Forøvrig sett bare 3 ryper totalt...

Har i tillegg sett 2 rødrever, fin pels og den ene var den største jeg har sett. 40 og 60m og litt langt for hagla.

Link to comment
Share on other sites

Jaktet rundt hytta i helga også, samt mandag.

Så egentlig brukbart med fugl, men hadde masse stang-ut. Noe som egentlig har vært trenden i høst, så det var jo ikke noe nytt.

Lørdag formiddag; hadde mange blindstander og stander der fuglen lettet på laaaangt hold. Hørt/så 3-4 fugler før en kort pause. Etter pausen tok bikkja stand, på vei opp så jeg at hun løste ut, men ny stand igjen. Dette gjentok seg en gang til, og jeg begynte å få mistanke om tiur.... Kom til slutt opp til hunden, og hadde igjen en meter før jeg skulle gi reisningsordre. En fugl fløy opp, og jeg skjøt ett kjapt bomskudd på den i en glenne. Glemte igjen kinnkontakt, og skuddet gikk vel langt over. Først trodde jeg det var røy, men fant i ettersøket (gjør alltid ettersøk selv på klare bomskudd) helt fersk tiurmøkk. Dette, sammen med hundens avanse / gjentatte stander, gjør at jeg tror det kan ha vært en tiurkylling. Stor var den ikke, men at jeg oppfattet den som grå i oppflukten kunne skyldes motsol. Isåfall var det første gangen at den yngste hunden taklet løpende tiur... Men jeg vet altså ikke sikkert.

En stund etterpå var det stand igjen, på ordre gikk hunden fram og festet ny stand. Det gjentok seg en gang til. Da var vi nesten ved en myr, og på siste reisningsordre reiste hunden ett stort rypekull. Siden jeg stod 20 meter fra myrkanten, hadde jeg bare en smal glenne å skyte i. Glemte igjen kinnkontakten med hagla, og skjøt to skudd over....

Lørdag ettermiddag; flere kontakter, men bare en skikkelig stand. Dette også til en avveksling på ett åpent furumo område. Greide allikevel å velge feil side av ei lita gran, og orrhanen klarte selvsagt å lette tilstrekkelig i skjul...

Søndag formiddag; Noen blindstander og stander der fuglen lettet på langt hold. Ved ett tilfelle (der jeg så, men ikke hørte, at fuglen gikk) var det minst 50 meter fra meg når fuglene lettet.

Søndag ettermiddag; Så ingen fugl, kort tur på 1 time da hunden haltet dagen i forvegen.

Mandag formiddag; Så bra med fugl, mest rype. Hadde tilsammen 3 stander på urolig og lett fugl som ikke ga noen skuddsjanse. Bjella fjernet seg og ble stille. Fant ikke igjen hunden, lette i over 20 minutter. Ble litt engstelig (har vært ulv i området i sommer..) og kalte inn. Etter tre - fire forsøk hørte jeg bjella. Jeg hadde lett 50 meter for kort... Hunden kom til meg, og returnerte. Men da var det ingen fugl der, og ingen stand. Jeg gikk og forbannet meg selv for at jeg ikke hadde lett langt nok, og fikk plutselig se fersk tiurmøkk i myra. Siden jeg gikk i svak medvind, stoppet jeg litt og forsikret meg om at hunden var godt foran meg. Tuslet sakte videre, og plutselig fløy tiuren opp 5 meter foran meg. Jeg gikk for fort allikevel! Bikkja var kort innom leiet, og dro nedover og det ble stand. Også denne gangen måtte jeg gå to runder å lete etter henne. Men klok av skade gikk jeg denne gangen lenger enn jeg trodde hun var. I kanten på en myr gikk ett rypekull opp. Jeg skjøt fort ett skudd, igjen uten kinnkontakt.... Fikk en tanke i hodet: "Sikt for faen...!!". La kinnet til kolben, fant igjen enn fugl og dro på selv om det var noe langt hold. Den gikk ned. Fant den ikke igjen, men det lå fjær der. Stod stille på nedfalls stedet, og hørt rasling. Jeg skjønte at den var under en gran. Når bikkja kom til så forsøkte den å stikke av, men det ble kort prosess..... Rypa mistet en del fjær..... Endelig en fugl! Ikke tiuren jeg nettopp hadde støkt, men jeg var kjempeglad for den enslige rypa. En lang periode med bomskudd og uflaks gjorde at jeg jublet høyt og lovpriste bikkja.

Mandag ettermiddag; Åpnet med å gå i svak medvind. Noen ganger må man jo det, og nå valgte jeg å ha motvind hjemover. Gikk igjen litt for fort, og støkket tiur etter 20 minutter. Litt etter støkket vi minst fire orrfugler. Hverken jeg eller bikkja var nærmere enn 100 meter.... Etter å ha svingt hjemover, og med motvind, spikret bikkja på ei lita myr. Jeg nærmet meg forsiktig, og tenkte at det var ikke sikkert at fuglen var enig i at det er en spikerstand... og helt riktig, jeg hadde igjen en og en halv meter da røya (dette VAR en røy...) gikk opp. Litt kratt var det på myra, og det utnyttet hun. Fikk aldri noen skuddsjanse.

 

Dett var dett. I forhold til før i høst har jeg sett ganske bra med fugl, og selv om også denne helga ga mange nesten-situasjoner så ble det til slutt resultat. Eller plaster på såret, kanskje man kan si....

 

Jeg er godt fornøyd med hunda. De er fortsatt litt for forsiktige i inngangen, og presser ikke fuglen til å trykke. De gir også at en del fugl letter før hunden får festet stand, og det blir gjerne blindstander.

Men alt i alt en god helg.

Noen stemningsbilder:

 

1015699.jpeg 1015702.jpeg Sitting Bull har pause.....

 

1015700.jpeg 1015701.jpeg

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Er vanskelig i skogen om dagen ja..fuglen trykker brukbart for hunden,men når jeg nærmer meg drar den kjapt inn i tetta..skal nesten være fornøyd bare man får glimt av den!Tiuren sitter mye i furua om dagen og..Har egentlig ment det har vært dårlig i høst,uvanlig lite Orrfugl,og kun voksne fugler de jeg har sett(mest høner).Dro ut på lørdags morran,hadde bestemt meg for sted,der var det selvsagt både Elgjegere og fuglejegere i fleng,så kjørte videre til et annet område hvor det var bra med Orrfugl i fjor.Slapp hunden,og stand etter 3min,gikk opp til standen da ei Røy letta,synes det var 5m for langt og holdt tilbake skuddet(liker ikke skyte så mye Røy heller)ruslet videre og ny stand etter 10min,også røy..gikk over hele området uten å finne Orrfugl!Hadde enda ei Røy oppe på slutten.Dro derfra til et nytt område,tenkte å jakte meg oppover i terrenget,og parkerte mye lengre nede enn vanlig.Hunden hoppa ut av bilen,gikk over grusveien og tok stand!tok vel 10 sek,måtte bare forte meg og lade,gikk opp og en hane lettet,litt for tett til å skyte selvsagt..går ca 70m,ny stand,leter litt etter hunden da jeg hører ei høne som klukker noen ganger før den drar..pokker!Går litt videre,ny stand,tredje på under 10min!Finner ikke hunden,hu stod lengre unna enn jeg trodde,hører et pling i bjella hennes,og så vingeslag,ei Rype hvit som snø seiler forbi på 50m,så hører jeg steggen letter,men drar i annen retning på for langt hold..snur og går oppover i terrenget,kommer ut på veien da jeg hører bjella stilner,så kommer ei Røy og seiler nedover retning bilen på for langt hold..jeg jakter litt på andre sida av veien men finner ikke fler,og gir opp,kommer til bilen og skal lukke opp døra da en stegg letter 7m fra bilen..ikke min dag..drar til nytt område hvor det normalt er storfugl,stand på ei Røy,men får ikke skutt..Drar ut søndag klokka ett,til et område det pleier å være mye Tiur,har aldrig sett andre folk der,men nå hadde en selvsagt kommet før meg,så kjørte 300m lengre opp og gikk inn fra annen kant.Slapp den sorte og etter 10min ble bjella stille,fant henne ikke,da hørte jeg hu kom avanserende mot meg uten å se henne,hmm Tiur tenkte jeg,hu tar på nytt stand inni ei øy av skog med lita myr på venstre sida,bestemmer meg for å ikke gå bak hunden,men føleg myrkanten og går på fuglen mot sida,blir litt mer forvirra da.nærmer meg hunden da stortiuren letter på 15m,lett sideskudd,yes endelig!Tiur etter 10min!Hadde noen muligheter til,men ga meg tidlig,var fornøyd..ut igjen tirsdag med to hunder,3 stander,men ikke skuddsjans..I dag sku jeg ta en eftatur til et område hvor Tiuren liker seg,bare 4min å kjøre.Slapp hunden og som vanlig siste turene:stand etter 3min!Gikk opp da en tiur kaster seg ut fra ei furu,vet ikke hvorfor jeg ikke skyter,men synes det var litt tett..tar ned hagla,da enda en letter fra nabotreeet en meter unna den første..vel vel,videre måtte vi,5min ca etter ny stand,Røy i furua som kaster seg ut,kunne fått den men..gikk rundt 100m videre inn,ny stand,nå vil jeg ha fuglen på bakken tenkte jeg!Ser hunden i stand da Tiuren letter på rundt 25m,den kommer i min retning rent sideskudd,får ikke skikkelig sving på hagla,så bli litt overrasket da jeg likevel ser den tegner for treff,ny åpning og jeg skyter igjen,hunden ut i søk etter den og finner den i myrkanten!To Tiur på 3 dager,ikke ofte det nei..halvtime senere,stand,går opp mot hunden,da jeg ser Røya gå på bakken,skal akkurat til å løfte hagla da den letter lynkjapt inn i tetta..3min senere,ny stand i det tetteste granhelvete med greiner helt ned,fuglen letter og jeg går ned på kne for å se den,da den runder og flyr motsatt av det jeg trodde,hadde jeg blitt stående så hadde jeg fått den..men nå ga jeg opp..skal tilbake dit en dag ja!Det som har vært artig tross lite fugl er at siste 8 turene har hu tatt stand etter alt fra 10sek til 10min,flest rundt 3min!Og skjelden man får sjans å skyte mer enn ett skudd på Tiuren,det fikk jeg heldigvis i dag..

Link to comment
Share on other sites

Var ute en liten tur i dag tidlig og dagen startet slettes ikke bra. Det regnet kattunger og vinden gjorde at disse kom inn sidelengs kontra rett ned.

Med andre ord en våt og kald start på dagen. Været bidro nok også til at bikkja var særdeles lite keen på å løpe ut i lyngen , så søket ble dårlig og tempoet bedagelig for både hund og eier.

 

Har gått i ca 1 time når været har roet seg litt og bikkja tydeligvis begynner å få noe godlukt i nesen og begynner å gå spor i stede for overvær.

Etter ca 100-150 meters avanse går tempoet ned og hu sliter med å pin-pointe hvor godlukta kommer fra. Jeg er ca 30 meter bak hu å skjønner at noe er i gjerdet. Øker tempoet litt for å komme meg litt nærmere bikkja da vi aldri har felt tiur og dette utelukkende er tiurterreng. 10 meter fra hunden tråkker jeg uheldigvis på en kvist, noe som gjør at tiuren kommer som et prosjektil ut av en einebusk. Både jeg å bikkja er litt forfjamset, så jeg kommer etter på fuglen å fyrer en salve trekrona på en furu like etter tiurn. Får avgårde et skudd til uten å treffe. Står på en høyde så ser retningen fuglen går og bestemmer meg for å gå etter. Etter 1 times søk bestemmer jeg meg for å gå tilbake til område hvor vi tok opp tiurn da dette var et mye bedre terreng. Kommer tilbake til åstedet hvor de ikke-dødelige skuddene falt og tar meg en god halvtime lunsj.

 

Bruker lunsjen for å planlegge hvor turen bærer videre og bestemmer meg for å gå på nedsiden av høyden jeg sitter på og litt lavere i terrenget ned mot bilen. Har gått 50 meter når tiur nr 2 letter utenfor skuddhold og jeg blir bare stående å se etter den majestetiske fuglen. Bikkja kommer opp der tiurn tok av og fester stand. Jeg vet at tiurn er dratt så går opp til bikkja for å gi reisnings- og utred-ordre (bikkja er urutinert så dette ble for treningen og vise at far vil jakte sammen med hunden). Hu løser tilslutt ut av standen men begynner fort å få mer godlukt i nesen. Nå har vi vinden i ryggen. Kommer over en kolle å hu begynner å bli mer intens i søket, og der ut av intet letter ikke mindre enn 8 skogsfugler samtidig. 6 røyer og to tiurer. Jeg blir bare stående å gape (har aldri opplevd slike mengder fugl på et så lite område, og her er det ikke kjent for å være mye skogsfugl) og ser at fuglen flyr av sted. Bikkja kommer opp mot meg igjen, denne gang i motvind og fester stand, men heit som hu er etter x-antall fugl har lettet så trykker hu på for hardt i stede for å låse av og en gjensitter (røy) tar til vingene. Også denne gang går to skudd i luften men jeg har tydeligvis ikke øya med meg og skyter hull i luften. Meget synd da jeg aldri har skutt hverken tiur eller røy noe som også betyr at jeg aldri har felt det for bikkja.

 

Så oppsummeringen for dagen blir 11 skogsfugl samlet på et område på 4-6 mål og en trekrone ble beskutt og tre store hull i lufta.

 

Synd, ja, men ser allerede frem til en dag ute i marka i morgen også :)

Link to comment
Share on other sites

Fredagsefta tok jeg en liten runde,samme område som sist da det var endel storfugl der.Tok vel under 5min fra jeg slapp hunden til hu tok stand.Dessverre stod jeg bare 12-15m unna,så gikk bare sekunder før Tiuren kasta seg ut fra furua,skjøt ikke fordi jeg liker å være sikker på treff..gikk litt nærmere i håp om at det satt en til der,det gjorde det,og den kom i motsatt retning,pang!Treff!Var grått og trist,og begynte å mørkne så smått,så jeg så ikke det var ei Røy før skuddet gikk(og ting skjer fort i skauen på denne tida).Lørdag var det Rådyrjakt,men dro etter Tiur i dag tidlig i håp om at det kunne være noen som satt på bakken og..Ble ny rekord i dag!Under 10sek tipper jeg fra jeg tok av båndet til hu hadde stand!Gikk opp mot henne,var merkelig litt åpent der,så hadde mistanke om at den satt i tretoppen et sted,kikket oppi trærne,da løser hu sakte ut,tar en bue rundt meg og står på nytt,da letter gamlingen fra ei grein,eneste treet jeg ikke så oppi..opp med hagla,men får ikke av sikringen fort nok før den er borte..hadde jeg tatt av sikringen i det hu tok stand så..tenk å fått skutt tiur etter noen sekunders jakt..har ei sporting hagle,ikke ment for jakt i grunn,så hender sikringen er litt tung om man er våt på fingra(regnet litt).Ruslet innover,og kort fortalt ble det stand på tilsammen 8 Tiur og ei Røy,3 jeg kunne skutt,men det var dette med å være sikker da..om jeg i øyeblikket synes det er 5m for langt eller er litt for mye greiner i veien så holder jeg tilbake,er ikke poeng i at det flyr fugl rundt med hagl i kroppen!Ble så vått etterhvert,og følte de hadde full kontroll i dag,så ga meg etter 2-3 timer.Alle satt i furua i dag,glissen furu mellom tett gammal granskog.imponerende at hunden i det hele tatt får stand i blikkstille vær,regn og tåke!Ikke beste vitring akkurat..synd det ikke ble no fangst på alle de mulighetene,men gammeltiur i november er ikke lettest å jakte på!Men moro lell,og herlig å eie å få jakte med en slik skogsfuglhund!En trøst og at fryseboksene er fulle..

Link to comment
Share on other sites

På fjellet i Valdres skøyt min far ei orrhøne på hele 1,2kg i går. Vi var i tvil om det kunne være noe storfugl-blod i høna, pga størrelsen og noe spesielle farger. Vi har skutt mange orrhøner, men har sjeldent sett dem større enn 0,9-1kg. Vi har havna på at det er ei gammal orrhøne, men den største vi har skutt. Har dere andre ofte sett så store orrhøner?

 

Jeg var og heldig å ta ei fin røy for noen uker siden. Denne ble skutt i lavlandet. Den veide 2,2kg. Den tilsynelatende erfarne utstopperen som fikk den servert sa at han ikke kunne huske å ha sett ei så stor røy før. Perfekt utvokste fjær, og en staselig fugl uten synlige skader. Ser i diverse bøker at det sjeldent blir registrert røy på over 2kg. Erfaringer ang vekt på røy?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...