Jump to content

Skogsfugljakta 2011 - 2012 !


Bård 308

Recommended Posts

Synes det er mest trist at du aldrig får skutt no ko.stens!Nå har du muligheten til å få mer i sekken,når du har hund!Det kreves ikke så mye nødvendigvis,å få til en brukendes hund..men tar den stand som den burde nå,er mye gjort allerede,da må den slippes!Ellers håper jeg du får no fugl i høst!Tidsklemma er no dritt..Virker som Hedmark er et dårlig år for skogsfugl dessverre..tror dem klekket for tidlig jeg..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 417
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jaktet på Grue Vestside på lørdagen,ved Kirkenær.Var helt greit med fugl her,ila dagen var vi borti fugl 12 ganger.Jaktet 2 timer om morgenen og 4 timer på ettermiddagen.Antall fugl vi så var rundt 30 stk.Var kun borti storfugl 2 ganger,en enkel voksen tiur og to røy som satt sammen.

 

Ble 2 hanekyllinger i sekken.

Link to comment
Share on other sites

Drangedal, Telemark.

Lørdag: Laaaang dag, dobbelbom på rugde (som vanlig...), hørte en storfugl, støkket en hane. Den gikk ut på 100m+...

Fant ikke noe fugl, to tomstander. Gikk høyt og lavt, åpent og tett, barskog/lauvskog/blandingsskog, myrer og fjell.

Mange jegere, ingen overflyvere, hørte bare 4 skudd gjennom hele dagen. Pratet med en annen jeger, hadde ikke sett eller hørt noe...

Bikkja ble halt og hvilte derfor på søndag.

 

Men vi kommer igejn :D

 

Terje

Link to comment
Share on other sites

Jaktet nordøst for Hamar i helga.

Mye jegere, spesielt på lørdag. Lørdag formiddag fant vi bare seter, og jeg misstenker at noen hadde vært før oss. Lørdag ettermiddag hadde vi oppe tilsammen fem fugler. Trolig hadde vi også en avanse på en tiur til som jeg aldri så, men bare hørte. Kom for langt bak, var ikke rask nok...

Søndag regnet det og var tett tåke, så jeg var bare ute en to timers tur. Så tilsammen seks fugler.

Det er nok ikke ett topp år, men jeg synes egentlig ikke at det ser svart ut.

Oppnådde ingen skuddsjanse dessverre, noe som skyldtes dels overivrige hunder, og overivrig eier......

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Skogsfugltur på søndag i nordre nordland (narvik omegn). Flott vær og gode vittringsforhold uten at det hjalp bikkja eller eier for den saks skyld noe nevneverdig. Hadde avanse på gammeltiur'n men den trakk det lengste strået. Det ble stort sett med det. En blindstand på tomt sete noen timer etter tiuren lurte oss.

 

Ny strategi og nytt terreng til helgen.

Forøvrig veldig godt å være igang igjen :)

Link to comment
Share on other sites

Jaktet i et terreng på Hadeland og der har jeg kun støkket ut voksen fugl. Ikke sett noe kull med unfugl i det hele tatt.

Mulig det har vert en dårlig sesong for oppvekst.

Uansett er det helt topp å være ute etter ei lang uke på kontoret. :D

 

Bare å stå på før eller siden så sitter`n

 

Fortsatt skitt jakt.

Link to comment
Share on other sites

hadde opp et et kull med 2 røyer og 2 tiur i dag som det ble bom på, bare ventet litt så hadde jeg hatt en bedre sjangse men :oops: like etterpå lettet ei rugde 2 m foran meg, ble 2 bom bak. gikk laaaaangt så lettet det en fugl som jeg tror var ei røy...gikk enda lengre, å kom til samme plassen igjen etter å ha runde en stor ås...da letta det en tiur, men tiuren var for rask for skuddsjanse...5 timer i skogen i dag....langt imellom hver fugl.

Link to comment
Share on other sites

Spennende å høre om resultatene til folk, men skriv i alle fall hvilket fylke du har vært!

 

Hjemme fra en helg øst for elverum nå, og fant veldig lite fugl. Hadde bare opp 5-6 stykker hele helgen og ingen skudd løsnet. Kanskje vi bare er dårlige til å lete?

 

Mulig, jeg sett 25+23 på to dager, ila totalt 3,4 mil. Dog et stykke lengre nordover. Kun hatt 3 på ordentlig skuddhold og den ene ble det for mye kratt foran. De to andre datt. Den ene som datt kræsja inn i en stabel med tømmerstokker. En skikkelig stor stabel.. Og jaggu traff den et hull mellom stokkene og ble sittende fast et par meter inni der. Drev på over en time med pinner og tau før det ble mørkt og da jeg kom tilbake med ei større, klarte jeg ikke å se den. Synd, men fikk en pen tiur på 4,3kg i dag da..

Link to comment
Share on other sites

De koster 250 kr på xxl og ikke 400. Om du skal ha noe som er myke haggel, så har du fiocchia tundra eller tungsten matrix.

 

Vel og bra, men nå har det seg slik at jeg jakter med tungsten uten at det har overbevist meg i nevneverdig grad.

 

250,- er ikke så mye dyrere enn det jeg betaler for vismuth og tungsten, så da kan slike hagl være verdt et forsøk når jeg jakter uten bikkja. Men hvordan er tilgjengeligheten hos XXL? Jeg har en bit vei å kjøre for å komme meg dit -og de gangene jeg har reist dit for å handle har de skjelden hatt det jeg har vært. ute etter i butikken.

 

Med editor i bakhodet og i påvente av at ammo-innlegg blir slettet, så kan jeg informere at jeg også bor midt på det samme tjernet som deg og kjørte bomtur til XXL i vår. Når jeg dro var det fint lite igjen som kunne brukes på tiur og ingenting (med vettu pris) på leirdue. Rypeammo fikk jeg nok av. Jeg gidder heller ikke å bruke wingmaster, men setter min lit til Eley VIP Bismuth Magnum. I går datt både fuglen og det lille treet som snek seg innpå meg idet fuglen tok av. Av alt jeg prøvde forrige sesong, så var det den ammoen som ga best uttelling. Nå liker jeg også å sikte litt og ikke blåse av gårde før fuglene letter fra bakken. Det var forresten XXL Sentrum.. vet ikke åssen det er på XXL Alna, rakk ikke innom..

Link to comment
Share on other sites

Da er det to dager til jeg skal luske meg ut i skogen. Ikke lett å få til å jakte når en har pappaperm, men med god hjelp fra mor og svigermor blir det nok noen turer. Onsdagen blir det bare et par timer, men til helgen er det tid for guttetur til fjells.

Skal jakte i Ringsakerfjellet. Har fått sprikende prognoser i forhold til skogsfugl. Takseringen sier at det er et dårlig storfuglår og et moderat orrfuglår, men så har jeg snakket med folk som har vært i skogen i disse dager og trent bikkja si og de sier at det er mye skogsfugl.

Time will show, som det heter.

 

Dessverre har RJFO priset ut de 4 første dagene så onsdag er første dag med jakt for alle. Krysser nå bare fingra for været.

 

Les om jaktturene mine på http://www.jaktogfiske.biz" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Destinasjon;Hedmark,øst for norges største tjenn..

 

Jakta lørdag i 4-5 timer,hadde omsider 1 tiur og ei røy og 2 orrfuggler på vingene,skøt dobbel-bom på tiur`n... Ble så forfjamst da den kom rett imot gitt! Rart med det når`n har gått 3-4 timer uten å sjå ei fjør :D Ser dårligere ut med fuggl i år,gikk også en liten tur på søndag med null resultat,eneste jeg fant var ei bjelle av ei sau-tikke som antaglig var tatt av rovdyr...

Ble også en liten runde i efta,da ble det endelig ut-telling i form av ei voksen røy;-)

Link to comment
Share on other sites

vært en tur uten å ha sett noe skogsfugl på den ene lille spetten jeg kan jakte på.

men skal ei hel langhelg jakte på godplassen min :D men ammo jeg bruker som jeg er godt fornøyd med er Blackloud BB og 2'er

 

 

Er ikke BB noe stort for skogsfugljakt ? :P tror du trygt kan gå ned til 3 eller 4, blackcloudn er jo gode patroner så tror ikke det skal være noe problem :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vart en rype på meg på lørdag og en gammaltiur (4,26kg) og en korp på støkk på søndag.Den tiuren redda hele helga.var et adrenalinkick av en opplevelse!så den først på bakken på rundt 35meter.klarte å snike meg inn på ca 2,5meter på undersia av den før den tok til vingene.bare lyden av at den letta var like rått som å felle den på ca.15meter.gleder meg til fortsettelsen.grattis til alle som har fått fangst her inne

Link to comment
Share on other sites

ble jaggu meg ei røy, ei orrhøne, en orrhana og en orrfugl kylling på meg i helga :) å skutt på 4 tiur !! fy faen.. kommer bilde senere i dag...

 

var dette i hedmark? og i tilfelle hvor? hadde tenkt meg på jakt på finnskogen i helga, men har hørt at det er fryktelig dårlig med fugl i år. har mulighet til å jakte i ringsakerfjellet også, så kansje det er et bedre alternativ?

 

 

ja, det var i hedmark :) men sier ikke hvor, link til bilder her : http://www.facebook.com/media/set/?set= ... .653961538 for alle som vil se..

Link to comment
Share on other sites

Fikk en liten tur på en drøy time igår kveld.

Kraftig vind, noe som førte til lett fugl. Ihvertfall orrfuglen. Den satt mest ute på hogstfelt, og jeg så fugl som lettet på opptil 200 meter.

Storfuglen satt mere i tetta, og den trykket noe bedre. Støkket en røy først i medvind, men hadde stand på en tiur som jeg bare så skimten av. Helt på tampen fikk vi en stand på ei røy. Den ble med hjem, og årets første fugl er sikret.

Hunden gikk veldig bra igår. Noe dårlig medvindssøk, og noen blindstander jeg kunne vært foruten. Men ellers godt fornøyd med hennes prestasjon.

 

Har dessverre ikke bilder, da det ble for mørkt for mitt mobilkamera.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Nå fikk jeg nettopp vite at jeg har jaktet ulovlig i 4 dager...

Jakten starter ikke før den 15. her, men det står hverken på kortet eller på noen andre plasser jeg har leitet.

Fikk høre det av en grunneier, men jeg sa klart ifra at det ikke er min feil da det ikke står noen plasser... Så han sa det skulle gå igjennom denne gang...

Link to comment
Share on other sites

har en kråke lokk vis jeg bruker den kan den skreme skosfugelen :?::?::?::?:

 

Hvorfor skal du fly å blåse i den lokken hvis du skal jakte skogsfugl?

 

Mitt forslag er at du enten jakter skogsfugl,eller prøver deg etter kråka.

Når jeg selv jakter skogsfugl så tar jeg selvfølgelig ut alle predatorer som tilfeldig havner i min vei,som det er lovlig å felle.

 

Når det er sagt så vil du heller ikke "skremme"skogsfuglen selv om du setter deg ned og tar noen strofer med fløyta.

 

Bottom line er at du gjør som føler for!

Link to comment
Share on other sites

Spennende å høre om resultatene til folk, men skriv i alle fall hvilket fylke du har vært!

 

Hjemme fra en helg øst for elverum nå, og fant veldig lite fugl. Hadde bare opp 5-6 stykker hele helgen og ingen skudd løsnet. Kanskje vi bare er dårlige til å lete?

 

Har vært ute og sett litt rundt Elverum jeg også. Fant ganske lite selv. 3 fugl på ei mil, og så bare den ene.

Fant rykende fersk bjørnemøkk da. :)

Har brukt 2 av jaktdagene til å passe junior som hoster og spyr og alt som holder far borte fra jakta.. Jadda....

Satser på nytt forsøk i morra.

Link to comment
Share on other sites

Elendig med fugl i Elverum og Åmot hvor jeg har jaktet denne uken. Riktig nok har jeg ikke gått så voldsomt mye, men jeg har et klart inntrykk av at det har gått veldig galt de fleste steder, har bare funnet ett eneste kull.

 

Derimot har jeg hatt tidenes uke for rovvilt: tirsdag så jeg ulv i Åmot og i dag, torsdag, så jeg bjørn i Elverum. Ulven var inne på 15m og bjørnen var på 60m, begge fikk fart på seg da de så det stygge trynet mitt. :P

Link to comment
Share on other sites

Gammeltiur ja. Har hatt min skjerv av sjanser på de der.

 

Gammeltiuren har mange egenskaper. Den er, skuddsikker, har stealthegenskaper, har unike kunnskaper om hvor det kommer folk slik at de kan stikke av i ufarlig retning og har intelligens på Einsteinnivå... Om jeg forresten noensinne får i bakken en femkilos eller så, skal jeg sende fjørdrakta til Rena leir. Kan hende de kunne hatt bruk for den til å lage skuddsikre vester eller no... :lol:

 

Hvordan i kølmørke jeg har klart å bomme på dem er en gåte... To stk i perfekt sideflukt på hhv 10 og 20 meter, en i profil på bakken ca 20 meter unna. Den siste må ha vært på størrelse med en liten lastebil... :roll:

 

To år siden sist jeg skjøt på tiur nå, så det er vel snart på tide. Vet det bor en fin en, ikke av de aller største, men stor nok (litt over fire kg kanskje) ved hytta jeg leier, men, det var det med de unike kunnskapene og intelligensen da. Den er hærn fløtte meg borte når jakta starter! Tre år på rappen, og jeg har sett den rett før jakta hvert år. Så den to ganger i slutten av jakta i fjor, en gang arrogant spankulerende på veien nedenfor hytta da jeg kom kjørende. Ville selvsagt ikke skyte fra bil/vei, så jeg bare skremte den ved å gå ut av bilen. Den andre gangen dro den på 35 meters hold i skogen. Han visse jeg ikke ville skyte på over 30 meter (mon tro de også har innebygget avstandsmåler i øynene)...

 

I sommer har jeg sett den to ganger. Reist på perfekt haglehold, også i heeelt åpent lende, senest to uker før jakta, men nå? Nope...

 

Men bare vent... 8) Men jeg får ikke jaktet på enda en uke nå. Den som venter på noe godt osv.

Link to comment
Share on other sites

Elendig med fugl i Elverum og Åmot hvor jeg har jaktet denne uken. Riktig nok har jeg ikke gått så voldsomt mye, men jeg har et klart inntrykk av at det har gått veldig galt de fleste steder, har bare funnet ett eneste kull.

 

Derimot har jeg hatt tidenes uke for rovvilt: tirsdag så jeg ulv i Åmot og i dag, torsdag, så jeg bjørn i Elverum. Ulven var inne på 15m og bjørnen var på 60m, begge fikk fart på seg da de så det stygge trynet mitt. :P

 

 

 

håper du tømte børsa di på den ulven ??? :lol::evil:

Link to comment
Share on other sites

En kveldstur i orrfuglland i fantastisk septembervær, ikke så mange fuglene på vingene. Her er fjellbjørkeskogen snau etter bjørkerustsoppangrepet i sommer, og fuglen satt lavere i terrenget enn der jeg brukte mye av ettermiddagen. En fugl lettet innenfor skuddhold, og den ble med til slutt. To lange søk måtte til for å finne fuglen da den tydeligvis ikke var død i smellen. Hørte en kortvarig "dødsbasking" ca 150m unna der fuglen datt ca 3-4 min etter skuddet, og etter møysommelig leting fant jeg den jammen til slutt.

 

Fin unghane, skutt med gode gamle Valmeten, spesiallagd for orrhanene :)

SB1_8721.JPG

 

Terrenget- her er det plass til mange orrfugl. Men dårlig med høstfarger.

SB1_8731.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...