Jump to content

Skogsfugljakta 2011 - 2012 !


Bård 308

Recommended Posts

Kjapp runde i skogen i dag, med eldstefrøkna i hælene. Udyret løp som et h..., men fant som vanlig ingen fugl. Var interessert i noen skjørtegraner, men det var alt. Med andre ord, en vanlig dag i skogen... Null fangst, null sett, null stand. Typisk for jakthøsten ved hytta.

 

Har sagt opp leia nå, så driver og flytter ut. Er kanskje like greit. Tre sesonger og èn fugl til sammen (to år siden). Første høsten begynte jeg å jakte i slutten av oktober, med mye fugl sett, blant annet sju tiur på en drøy time rett ved hytta. I fjor høst så jeg kun èn tiur der, samt ca ti fugl andre steder i jaktområdet. I år har jeg sett enda mindre fugl. Kun den ene tiuren (som nå begynner å bli diger, men den er av det sleipe slaget. Viser seg kun på laangt hold fra 10. september) ved hytta. Har ellers sett seks, sju fugl til sammen. Èn skuddsjanse siden 10. september. Jippi....

 

Dårligere og dårligere med andre ord.

 

Neste gang jeg drar dit, skal jeg ikke ta med hagla en gang. Null vits å fyre av 200,- for dagskort. Skal bare få pakket ut og vasket ut av hytta.

 

Er vel i grunn på jakt etter ny hytte å leie, i annet område. Men det er ikke lett å finne en helårshytte i bra jaktområde under halvannen time hjemmefra (Hamar), som ligger noenlunde alene. Er jo morsomt å ha med unga og skyte litt med salongrifle på brusbokser, kongler og blink. Vanskelig i hyttefelt det...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 417
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Var ute en liten tur i tåka i ettermiddag, men det ble med to blindstander. Orrfuglen som har vært søkk vekk i noen uker (samme tid som i fjor) er tilbake og det ble ei orrhøne på onsdag. ES'en er snart 12 år og siden det ikke går så fort og langt lenger funker det bra i skogen..

02112011241.jpg?t=1320253281

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur siste søndagen i oktober. Hadde en knall dag i skogen med oppimot 10 grader. Vi hadde opp ca 10 fugler, mest orrfugl. en nydelig blåhane ble med hjem, det samme ble en hare. Jakta på støkk..

 

whyyc4.jpg

 

34g91mv.jpg

 

mvh

k

 

Gratulerer med flott blåhane! Så nesten ut som om det var sommer på bildet, fantastisk mild oktober\november har vært hittil ihvertfall. Kan jeg spørre hvor den ble felt?:)

Link to comment
Share on other sites

 

Gratulerer med flott blåhane! Så nesten ut som om det var sommer på bildet, fantastisk mild oktober\november har vært hittil ihvertfall. Kan jeg spørre hvor den ble felt?:)

 

 

Bare å spørre;) du får ikke GPS-koordinatene uansett:-P men det var ca 1 time sør for trondheim ;-)

 

Ja, har vært kjempemildt, hadde fønvind omtrent når vi var ute, ca 12-15 grader.. ikke daglig kost i oktober\november d nei:-)

Link to comment
Share on other sites

2,2 kg er bra vekt, men ikke allverden.

 

Jeg skøyt ei røy på 2,1 for et par uker siden, og ca 2 kg er normal vekt for ei røy.

 

En bekjent skøyt ei røy på nesten 3,5 kg i Sverige i fjor, da snakker man rekordstørrelse. Vet at det forekommer "transvesitter" på storfugl. En røy på 4,5 kg står utstilt på et museum i Trondheim. Den har drakta til ei røy, men nebbet til en tiur.

Link to comment
Share on other sites

Jaktet i hjem-området i helga.

Mye observasjoner under trening og de første jaktturene tidlig i høst ga meg gode forhåpninger. Men det ble ei gjennomført dritthelg. Været var tungt, grått, tåke, noe regn iblandt. Men det er greit, man har jo gode klær.

Men det var lite fugl, og de var vanskelige. Og jeg hadde uflaks. Hele tiden. Litt feil vind, litt feil bedømninger. En eneste skuddsjanse på hele helga, og det var på ei rugde som hunden reiste rett imot meg. Den kom i flere hundre kilometer i timen (virket det som) og det ble bom bak.

Har hatt masse støkk i helga. Det er mest jeg som har støkt. Iblandt sammen med hund. Veldig lite vind å jobbe med for hundene, og jeg har vel gått for fort til at de har fått søkt skikkelig antar jeg. Samt at når det er langt mellom fuglene så blir iblandt søket så som så.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Mengis: Hormonforstyrrede transe-fugler må nesten holdes utenfor når man snakker om normal-vekt og størrelse. Er klar over ekstremtilfeller, men mitt spørsmål var ift normal vekt på orrhøne og røy...

 

Og fuglen på 5kg fra 1998 er en forstyrret tiur, og ikke ei røy. Ganske fasinerende med feil fjærdrakt.

Link to comment
Share on other sites

Mengis: Hormonforstyrrede transe-fugler må nesten holdes utenfor når man snakker om normal-vekt og størrelse. Er klar over ekstremtilfeller, men mitt spørsmål var ift normal vekt på orrhøne og røy...

 

Og fuglen på 5kg fra 1998 er en forstyrret tiur, og ikke ei røy. Ganske fasinerende med feil fjærdrakt.

 

Tiuren i røydrakt var kun nevnt i en bisetning.

 

Men jeg gjentar; 2 kg +- 2 hg er normal vekt på ei røy. Det har blitt tatt røy på nesten 3,5 kg.

Link to comment
Share on other sites

På fjellet i Valdres skøyt min far ei orrhøne på hele 1,2kg i går. Vi var i tvil om det kunne være noe storfugl-blod i høna, pga størrelsen og noe spesielle farger. Vi har skutt mange orrhøner, men har sjeldent sett dem større enn 0,9-1kg. Vi har havna på at det er ei gammal orrhøne, men den største vi har skutt. Har dere andre ofte sett så store orrhøner?

 

Jeg var og heldig å ta ei fin røy for noen uker siden. Denne ble skutt i lavlandet. Den veide 2,2kg. Den tilsynelatende erfarne utstopperen som fikk den servert sa at han ikke kunne huske å ha sett ei så stor røy før. Perfekt utvokste fjær, og en staselig fugl uten synlige skader. Ser i diverse bøker at det sjeldent blir registrert røy på over 2kg. Erfaringer ang vekt på røy?

 

Jeg skøyt ei røy i fjor (I begynnelsen av desember), den veide 2,4 kg og ble veid med to forskjellige vekter.

Begge vektene viste det samme..

Link to comment
Share on other sites

Som sagt var vi først i tvil på orrhøna. Vi syns 1,2kg var mye og fuglen var kraftigere enn de pleier å være. Den var også litt brunere i fargenyansene. Det var ikke noe ungfugl, men hadde heller ikke slitt nebb. Vi vurderte det allikevel til å være rein orrhøne, men det kan jo være at vi tar feil. Jeg veit ikke hvor mange orrhøner vi har holdt og kjent på opp igjennom, men det må nok være et tresifra antall. Raklehøner har det derimot vært sparsomt med.

 

Røya på 2,4 hørtes skikkelig fin ut!

 

Når det gjelder røy på 3,5kg, høres det for meg ut som et meget spesielt eksemplar. Høres for stor ut til å være ei normal røy. Den har da nesten dobbla normalvekta. Normalvekt er jo opp til 2kg, men sjeldent høyere. Blir litt som røver-historiene om tiur på 8kg. Det er jo allikevel slik at enkelte eksemplarer er sykt store ift standard hos arten. Det rusler jo rundt mennesker som er 2m og 20cm høye og....

 

En annen ting: I området jeg jakter skogsfugl har det vært bra med storfugl og jerpe i år, men veldig lite orrfugl. Har sett en raklehane og hørt at flere er observert. Raklehøns har jeg ikke sett i terrenget sjøl tidligere og ikke hørt om. Har ekspodert litt i år kan man si. Har dere erfart at år med lite orrfugl gjør at det blir flere raklefugl i terrenget? Det gir jo mening, men er mekanismene så enkle at hvis det er dårlig med orrhøner så møter orrhanene direkte opp på tiurleiken og tar for seg av villige røyer?

Link to comment
Share on other sites

Jaktet rundt hytta i helga. Det var veldig mye rim, og "frasete" føre. Veldig vanskelig.

Først på lørdag var det klart og fint, men tåka kom utover dagen og det ble tett tåke. Temperatur rundt null ga masse rim på vegetasjon. Søndag var været klart og fint, med 4-5 minusgrader i starten. Temperaturen lettet, og etter drøyt tre timer var det 5-6 plussgrader. Rimet begynte å falle av. Myrene holdt nesten å gå på, men ikke helt, og det var veldig tungt. Masse lyd når man gikk, nesten som å gå på cornflakes.

 

På lørdag hadde jeg totalt en 10-12 stander, der mesteparten av fuglen gikk da jeg var 50-80 meter unna. En stand på røy som nesten var skuddsjanse, og en stand på orrhøne der fingeren ble krøket idet jeg så en grønn vegg av granbar..... Søndag hadde vi en stand på orrfugl, to eller flere satt sammen i sola. Dessverre var det også nå grantrær i veien. Men en fin stand. Hunda jobbet bra, spesielt eldstebikkja. Men de klarte allikevel ikke å presse fuglen nok til å trykke slik at jeg kom nærmere. Kjempefin helg værmessig, men dårlig jaktmessig. Legger ved noen stemningsbilder:

 

Søndag ettermiddag:

1025993.jpeg

 

 

Lørdag formiddag:

1025991.jpeg 1025992.jpeg

 

1025994.jpeg

 

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Var en tur i Drangedal, Telemark på lørdag.

5 fine og intense stander på rugde, ny opplevelse for meg. Moro :D

Trykket hardt ja.... Det ble en langnebb, de 4 andre flagret forbi.

 

Orrfuglen satt høyt og var veldig lett.

3 stander, en skuddsjanse, men helbom.

Så ikke storfugl denne gangen.

 

Ble en ravn mindre.....

 

Terje

Link to comment
Share on other sites

ble en Rugde og en røy for 14 dager siden.

Førstegangs skogsfugl jeger som var med ut og fikk servert en rugde.

389451_10150434390770935_738105934_10558116_1942664876_n.jpg

 

Far og hund ordna røya selv neste dag ;)

379942_10150435639470935_738105934_10566682_999853987_n.jpg

 

Vi hadde flere situasjoner, men jeg var egentlig godt fornøyd med en fugl i sekken så det ble med det.

Link to comment
Share on other sites

Jaktet i hjem-traktene i helga.

Så ganske bra med fugl, spesielt orrfugl. Litt merkelig, siden disse har glimret med sitt fravært så langt. Men de driver og flokker seg, og er vanskelig samt uberegnelige.

Lørdag hadde vi mange stander, men ofte lett fugl. En gang på en flokk orrfugler som reiste på nærmere 100 meter. Hadde 3 stander der jeg var på skuddhold, to på orrhane og en på tiur. Uflaks gjorde at det ble med en dårlig skuddsjanse, som også ble bom.

Søndag var fuglen ennå verre. Tåka hadde trukket opp til toppene, og lå tjukk overalt. Jeg hørte mye fugl, men så ingen... De lettet lenge før hunden kom inntill og festet stand. Hunden var ofte ikke engang var at de lettet, og stod på setet som nylig var forlatt...

Håpløs dag, og vi avsluttet da også tidlig etter 4,5 timer.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Var en liten tur ute i dag på kveldsjakt. Mye tåke og mye fugl. Hørte fuglene tok av, primært Orrhaner (de jeg fikk glimt av). Hadde en skuddsjanse, men endte med å barke et tre i stedet. Fuglene satt i fjellsiden bak en myr. Masse flaksing - irriterende. Frost i bakken gjorde det umulig å gå stille. Gikk uten hund.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hater skogsfugljakt...

 

Litt nysgjerrig på hvordan andre skogsfugljegere har opplevd sesongen i år. Jeg har tilgang på ca 50-60 tusen mål(pluss nærhet til 100 tusen pluss mål med statskog) fordelt på 3 terreng og opplevelsen har vært lik overalt. Masse fugl men veldig lette på vingene. Har det vært sånn hos dere andre. Har opplevd at de reiser på 100 meters avstand. De jeg har skutt har gått ned på 30-40 meter. Men det har vært vanskelig i år.

 

Har noen andre opplevd det samme??

Link to comment
Share on other sites

Jakter med spets selv og må si at fuglen har vært lett ja. Tidligere i høst var det da noen fugler som satt, men siste måneden så reiser fuglen etter bare noen bjeff. Finnes noen som sitter maks 3-4 minutter. Er vist ikke sånn alle steder har jeg hørt.

Jakter i solør på østlandet.

Link to comment
Share on other sites

Min sesong har for det meste vært helt motsatt...

Jakter mest på Fosen, og noe omkring Innhered, uten hund. Synes fuglen har vært relativt samarbeidsvillig helt fram til nå. En del fugl letter selvsagt utenfor haglehold nå sent i sesongen, men jeg har ikke hatt ut veldig mange fugler på over 50 meters hold. Fikk nesten ikke startet skogsfugljakta før mot slutten av oktober, noe som normalt innebærer få og vanskelige sjanser. Men det har vært OK med fugl, og blitt sjanser på nesten hver tur, selv nå i slutten av november. Innbiller meg at det milde været med lite frost og "knaseføre" har mye av skylda. Noen fellinger har kommet etter "sniking" hvor jeg har overrasket fuglen i "godområdene", men en del fugl trykker faktisk brukbart enda...

Link to comment
Share on other sites

Var en tur i Drangedal på fredag.

Flott høstvær, fin vind og septembertemperatur....

Gikk i alle slags biotoper, men ikke mye fugl.

 

Storfuglen var fraværende.

Orrfuglen var lett og skjær, 3 stander og 1 støkk. 3 haner og 1 høne.

Burde hatt en blåhane i sekken, men den skytinga da.... :oops:

Hadde håpet at hanene hadde flokket seg, men fant de ikke.

Hadde også 2 stander på rugde, den ene ble med hjem.

GS Kaiser går nå konsekvent i bekkefar etter rugda, har skjønt det ja...

 

Håper på å rekke noen turer til..

 

Terje

Link to comment
Share on other sites

Har fått fikset meg et privat terreng i Trysil i forbindelse med åremålsleie av hytte, og i går dro familien oppover for å signere kontrakt. Frue og unger ble igjen på hytta, mens jeg dro med udyret mitt i skogen en kjapp tur, i ført "sivile" klær, uten våpen eller annet. Ti minutter senere gikk bikkja rett på en tiur. I dag takker jeg skaperen for at hagla ikke var med, for bikkja støkket og dro etter i hundre. Ikke snakk om å høre på meg der, nei... :roll:

 

Det hadde vært fælt fristende og skutt etter fuglen, for den lettet og dro rett over myra jeg gikk i kanten på, på ca 30 meters hold. Hadde fint løpt inn ti meter, for myra var fryst hard og bar vekta mi. Og hadde jeg skutt, hadde jeg i hvert fall gjort meg selv en bjørnetjeneste i forhold til å lære bikkja feil... Og jeg har aldri skutt tiur før, samtidig som dette faktisk var årets første, og kanskje siste, sjanse på tiur. Hadde blitt noen harde tidels sekunder å tenke på om børsa hadde vært med! Nå slapp jeg heldigvis å tenke og evt gjøre feil valg... :P

 

Er i grunn kjempefint å gå i skogen her omkring når for tiden. Frost i bakken gjør det fint å gå nesten overalt. Ikke bråker det så fælt heller. Vet ikke hvordan fuglen trykker på denne tida jeg? Tiuren vi hadde opp satt tydeligvis trygt til innpå skytehold i hvert fall. Hadde ikke opp flere fugl på den halvtimen vi "jaktet", så vet ikke hvordan det var ellers.

 

Men til kommende helg er det nok slutt. Er meldt endel snø. Blir nok å ta en tur i terrenget "mitt", men er litt usikker på om det er noe vits. blir nok 10 - 15 cm nysnø om varselet slår til. Rifla blir i hvert fall med, for det kan vel hende fuglen setter seg i trærne fremfor å grave i snøen.

 

Hva ville dere gjort, med 10 - 15 cm nysnø og sannsynligvis snøvær?

Enten: Bikkje og hagle,

eller rifle og se etter fugl i topp,

eller noe annet?

 

Å bruke bikkja er jo risikosport da. Unghund som han er i sin første jakthøst. Veldig variabel i reaksjon på fugl. Noen ganger står han litt, mens andre ganger er det rett på sak. Det er fort gjort å gjøre feil da. Har heldigvis sluppet slike situasjoner i år. Det har jo vært så minimalt med fugl der jeg har jaktet til nå, så det har knapt skjedd noe som helst på turene. Sånn sett er det jo dumt å ha med børse. Samtidig hadde det vært artig og skutt et eller annet og, men da bør vel dyret være igjen på hytta, og det er jo dumt i og med at det er i skogen han lærer! Men samtidig, tenk om han faktisk hadde fått til noe bra...

 

Av og til er det nesten dumt å ha skaffet seg hund! Man må jo faktisk begynne å bruke huet litt mer i skogen! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Wooho.. Fikk min første skogsfugl igår :) En feit og fin røy. 8 turer i skogen hadde jeg hatt, og igår på den 9ende dagen skjedde det. Var en nydelig dag med flott vær og et par blå. Føret var skarpt og det var mye fugl på vingene på rundt 100meter. Men det var en og annen idiot som sto litt for lenge i toppen, så jeg fikk en skuddsjans på en tiur med helbom, men så fikk jeg en skuddsjans på en røy som flaug imot meg, og da var hennes dager talte!! Må også si meg imponert over hunden min, som er en lite terrier på 5kg (ingen jakthund, bare turkamerat) som spurtet på med dødsforakt og sloss som fjøra fauk med fuglen :) Jeg skyter med visbum/bismuth, og fuglene vil jo såklart ikke dø av dette, så røyen begynte å ta beina fatt med engang den datt på bakken.. Heldigvis har jeg hunden som elsker alt som prøver å springe ifra henne, så etter en liten 100meterspurt hadde hun tatt den igjen og kroppstaklet den inn i et kratt :) morro for eier og morro for hund!

 

Så nå er spm.. Hvordan tilbereder jeg denne fuglen? Jeg har dratt ut tarmene på den, og den henger nå på ca 10grader. Hvor mye mat er det i en slik fugl? Er det nok til 4? :)

Link to comment
Share on other sites

Wooho.. Fikk min første skogsfugl igår :)

Gratulerer!!

 

Så nå er spm.. Hvordan tilbereder jeg denne fuglen?

Er det nok til 4? :)

 

Flå den, skjær ut brystmusklene.

Ta vare på bena.

Bruk skroget til grunnlag for saus, sammen med lever og hjerte.

 

Jeg liker det best når kjernetemperaturen er ca 58 grader. ¨Går du mye over 65 grader får du leversmak på kjøttet.

La kjøttet hvile i minimum 15 min for at det skal sette seg før du skjærer det opp.

 

Til fire er nok en røy litt smått... Men med mye godt tilbehør, feks hjemmelagde gratinerte poteter så burde det være ok.

Tips er da å skjære fileten i cm tykke skiver å servere på fat. Da varer kjøttet litt lenger ;)

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Jaktet i hjem-områdene i helga.

Veldig fint vær, mildt og fint. Litt knaseføre på lørdagen, men helt tyst på søndag. En del vind var det dog. Dette gjør det jo ikke enklere, og fuglen er generelt vanskelig på denne tida av året.

Lørdag så jeg 10-12 fugler totalt. Tre stander, to støkk av bikkja og resten støkket på lang avstand av oss i fellesskap. En skuddsjanse på orrhøne, men det ble bom. Lettet på to tiurer (en stand, en støkk) resten var orrfugl.

Søndag så jeg 8-10 fugler totalt. Tre stander også nå. Den ene standen var på minst 4 orrfugler som satt samlet. Kanskje deler av ett kull, eller en liten flokk. En støkk av bikkja, og en av meg. Noen blindstander, som tydet på støkk på langt hold uten at jeg hørte oppflukten i vinden. På alle standene jobbet bikkja lenge før det ble stand. Hun fikk tydelig vitring på lang avstand i den sterke vinden, og virket noe usikker i inngangen. I to situasjoner avanserte vi fram begge to, da hun stadig tok kortere stander og avanserte framover innimellom. Det virket som det var vanskelig å finne fuglens eksakte plasseringen i den sterke vinden. Det var også disse situasjonene som ga uttelling.

Men uansett hadde jeg flaksen med meg denne dagen, og fikk to fugler. En orrhane og ei orrhøne. Av årets produksjon begge to. Jeg er kjempefornøyd med det, spesielt så sent på året. En høst med mange stang-ut situasjoner, ble litt rettet opp.

 

Noen bilder fra helga:

1037434.jpeg 1037435.jpeg

 

1037436.jpeg 1037437.jpeg

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Hvilke choker bruker dere for tiden?

 

Jeg bruker 0,5 og 0,75. (M og IM) med 3er bismuth..

 

Vurderer å dra over til 0,75 og 1 (IM og F) med samme ammo nå til helgen. Hva tror folk om dette?? Blir det for trangt?

Fuglen letter jo på rundt 30meter. Så da er jo det kanskje greit med trange choker?

Link to comment
Share on other sites

Hvilke choker bruker dere for tiden?

 

Jeg bruker 0,5 og 0,75. (M og IM) med 3er bismuth..

 

Vurderer å dra over til 0,75 og 1 (IM og F) med samme ammo nå til helgen. Hva tror folk om dette?? Blir det for trangt?

Fuglen letter jo på rundt 30meter. Så da er jo det kanskje greit med trange choker?

 

Jeg bruker 1/2 på nederste løpet, og 3/4 på øverste. Jeg bruker rio 36 g ladning. Og det funker for min del.

Link to comment
Share on other sites

Har fått fikset meg et privat terreng i Trysil i forbindelse med åremålsleie av hytte, og i går dro familien oppover for å signere kontrakt.

 

Hva ville dere gjort, med 10 - 15 cm nysnø og sannsynligvis snøvær?

Enten: Bikkje og hagle,

eller rifle og se etter fugl i topp,

eller noe annet?

 

Av og til er det nesten dumt å ha skaffet seg hund! Man må jo faktisk begynne å bruke huet litt mer i skogen! :lol:

 

Hvor i Trysil har du hytte da?

Har vurdert det samme selv, utelukkende for å jakte for min egen del. Unga og kjærringa kan jo bruke dagen i en slalombakke.. :winke1:

 

Så lette som fuglene har vært rundt her i år, så blir det hagle under transportetappene og rifla på ryggen framover.

Ser mer og mer fugl i toppene, men det er dessverre ikke lov å jakte fugl med rifle i det faste terrenget mitt. Har vært på rek litt rundt omkring ellers og sett greit med fugl i toppene og til min ergrelse har jeg hatt mange "riflesjanser", dog uten rifle. Men nå er det fint hareføre også, har skutt noen harer på støkk og absolutt flest i perioden bakken fryser. Derfor MÅ jeg ha med hagla, har ikke ro i ræva til noe anna. :roll: Fint å jogge seg en tur med den når det blir kjølig er det også.

Link to comment
Share on other sites

Hytta ligger ved Gjetsjøen, rett vest for Østby. Det er 5 000 mål fra hytta og langs med veien og nordover. Ikke så store terrenget, og en går vel over det meste i løpet av noen timer, men det er da litt. Må bare avtale med grunneier før jeg går ut, i tilfelle han har avtalt med andre. Så får en håpe det ikke er så mange andre som vil jakte der samtidig! Uansett, det er jo andre terreng rundt der og. Et dagskort eller to må man jo ha råd til.

 

Er faktisk usikker på om jeg får jakte der med rifle eller ei. Burde kanskje sjekke først! Er vel lov ellers i Trysil? Men det kommer kanskje an på grunneierlagene?

 

Edit: Det lures på trangboring og. Jeg bruker fast 1/4 og 3/4 til all jakt uansett tid på året. Har nemlig ikke choker... :wink:

 

Rart hvor fælt folk er opptatt av detaljer, synes jeg. Ikke vondt ment, og mange har sikkert nytte av det, men... 12/76 og 89 hauses opp som det eneste rette i mange tilfeller, choker i alle retninger, ejektor eller ikke, fiberoptisk sikte eller ikke...

 

Jeg kjøpte meg en over tjue år gammel hagle i 20/76 med fast trangboring jeg, riktignok med ejektor (vanskelig å velge til/fra på brukt når børsa står der), men uten fiberoptikk, som jeg heller ikke kommer til å sette på. Enkelt og greit! Og fuglen detter med det maskineriet, og i tillegg skyter jeg bedre enn med den "moderne greia" jeg hadde! Så det så... Hvorfor gjøre det vanskelig når det kan gjøres enkelt!? Skulle bare prøve kaliberet et år jeg, for å se hva 20 er for noe rart, men børsa tror jeg jammen jeg skal ha en stund til, for søren hvor nett og hendig den er. Rett og slett konge å ha den med i skogen. Kjøpte 12/76 Sabatti Lady til frua (var den ene de hadde inne til laaav pris), men det er jo rene luftvernkanonen i forhold...

 

Men for å bringe tråden helt back on topic... Jeg tror jeg tar med begge deler til helga. Lørdag får det lille uhyret mitt løpe tulling først. Blir det bare "ramp og herj", blir han utvist og må slite hytta, mens jeg freser rundt med hagla i henda og rifla i sekken på ren støkk! På søndag, før vi tar turen hjem skal tullingen få herje litt igjen. Han lærer tross alt litt bedre av å være byting i skogen enn byting innendørs...

Link to comment
Share on other sites

Har ikke vært vest for Østby. Meeen kartet har jo en del spennende områder. :)

Stort sett er det jo lov med toppjakt. Er vel bare her (som det ikke finnes ei eneste hytte eller vei) at det ikke er lov.. Står ikke at det ikke er lov i hvertfall.

 

Viktig å bytte litt stash, f.eks choke. Det er jegernes svar på rånernes dumpventil. :wink:

Folk jakter da gås i flukt med pil og bue..

 

Sant det du sier, at han blir i hvertfall ikke bedre av å sitte igjen i hytta. Og det kan godt hende du ser fugl i toppene med løshund også. Om rifla er med, er det fort god grunn til en liten periode med selvpålagt båndtvang.

 

Lykke til!

 

Har forresten utvidet garderoben med to rifler som jeg ikke har fått brukt ennå..

Vet nå at syke barn og hektisk jobb er bedre for bestanden enn bag limit..

Link to comment
Share on other sites

Ko-stens: jeg har ikke lest alt du har skrevet her inne (det er jo endel ;)), men har registrert at bikkja de er litt bajas og tjuvreiser/jakter alene endel.

Hva tenker du om langline? Jeg har ganske god erfaring med det. Kanskje på tamfugl til å begynne med, innenfor et begrenset område. Har du fått tak i lina og bikkja reiser uten gitt kommando, så gi den en skikkelig lekse om at den slags oppførsel er helt uaktuell. Hunden virker tøff nok/djerv nok til å tåle det uten å risikere at den blir engstelig for vilt.

En hund som rensker terrenget på egenhånd foran jeger er veldig ugreit for oss med stående fuglehunder. For å si det mildt.

Link to comment
Share on other sites

Hei! re helt ny når det gjelder skogsfugljakt :) Og lurer på eit par ting:

1.Er det noken som har tips til skogsfugljakt uten hund og toppjakt?

2.Er 222 rem ett bra kaliber til toppjakt?

3. Kan einbruke rifle når ein jakter uten hund før det er snø?

4. Er halvautomatisk hagle bra til skogsfugljakt? (tiur, orrfugl og ryper)

5. Kan ein jakte rype med rifle? og i så fall før eller etter det er kommet snø?

 

Takk til alle tips :P

Link to comment
Share on other sites

Hei ungjegern!

 

Tips nr 1 til fuglejakt uten hund er å prøve å feile. Bruk masse tid i skogen.

Prøv å gjøre det systematisk, jeg har fremdeles med GPS på tur og lager en merknad hver gang jeg ser en fugl. (Og rev, hi, spor og andre interessante ting.) Legger det inn på kart når jeg kommer hjem og leter etter fellestrekk mellom de forskjellige områdene alt etter årstid, vær, type skog, tilgang på mat osv. Det gjør det litt interessant å bare se fugl også og det tar toppen av frustrasjonen når tiur'n flyger opp på 60 meter. Prøv forskjellige framryknigsmetoder og forskjellige biotoper.

For å gå kjapt gjennom spørsmålene dine, trass min heller beskjedne erfaring på toppjakt, så har jeg tenkt å satse litt mer på de framover nå:

2: Ja, like godt som noe annet. Gjør deg godt kjent med våpenet og vær forberedt på å skru masse på vind. Ikke velg ammo som maltrakterer fuglen.

3: Vanskelig å oppdage fugl på riflehold før den trekker til toppene. Jeg ville gått med halga og tatt rifla på ryggen.

4: Ja, minst like bra som noe annet.

5: Ja og jeg synes personlig det er lettest i overgangen mellom barmark og snø, da de flokker seg lettere på snøflekkene. (Å jakte rype på barmark uten hund synes jeg er veldig random, (men det har jeg heller ikke brukt mye tid på.)

Link to comment
Share on other sites

1.Er det noken som har tips til skogsfugljakt uten hund og toppjakt?

Uten hund:

Gå i rolig og jevnt tempo. Stopp ofte, spesielt ved myrkanter og når du kommer til hogstflater, skråninger og andre steder der det blir opphold mellom trærne. Vær klar til skudd, for fuglen drar ofte i det du begynner å gå igjen.

 

Toppjakt:

Kikkert er et must. Avstandsmåler er kjekt. Vanskelig å bestemme avstand uten (synes jeg i hvert fall). Gå rolig, stopp ofte og bruk kikkerten nøye. Gå aldri ut i åpent terreng uten å ha saumfart området først. Ofte har fuglen sett deg før du ser den. Kommer du mer plutselig på en fugl, som av en eller annen grunn ikke drar, gå rolig rett mot. Ikke beveg deg sidelengs. Fuglen ser mye lettere sideveis bevegelser. Greit, men ikke et must, å ha relativt god maksforstørring på kikkertsiktet. Det holder med 3-9x40 feks, men det er kjekt med større likevel. Tenk likevel på at optisk kvalitet er viktigere enn høy forstørring (erfaring ved å sammenligne en Nikon med 20x kontra Zeiss Classic med 10x. Sistnevnte syntes jeg bedre om, og Nikonen er ingen dårlig kikkert det.). Uansett. Toppjakt foregår i dagslys. En MÅ ikke ha en verstingzeiss med rødpunkt og 56 mm objektiv til det.

 

Når det gjelder toppjakt om vinteren, synes jeg det er greit med riflesekk. Da har man hendene fri til skistaver. Bruk fjellski/jaktski, gjerne med skifeller under, så tar du deg opp bratte motbakker og. Rifla trenger du ikke bære i hendene uansett, for du har aldri behov for nærmest fluktskyting med rifla lell. Bruk vinterkamo og! Mange tuller rundt hvitt tøy på børsa og, men vær obs her på om du vikler tapen eller stoffet for hardt rund, kan du trekke forskjefte inn på løpet og miste presisjon. Tror jeg gjorde det forrige vinter. Skjøt inn med 6 mm samling to dager før avreise. Klarte å bomme på drøyt hundre meters hold i vindstille. Er meg en gåte hvorfor jeg bommet, men jeg hadde tullet bandasje rundt børsa og tatt i litt for at det ikke skulle falle av igjen... En teori er at forskjeftet kom innpå løpet i hvert fall. Hvit kamo til børsa kjøper du på apoteket i form av vanlig støttebandasje som er selvheftende pga mønsteret. Ingen vits å kjøpe det til 200,- hos jaktsjapper når du får det på apoteket til en femtilapp eller så.

 

2.Er 222 rem ett bra kaliber til toppjakt?

Ja, like bra som noe annet, om det ikke blåser så mye. Svenskene er glad i kaliberet. Bruk helmantel, feks Norma jaktmatch/fågel. Er de som hevder man bør bruke blyspiss, da kaliberet er såpass lite. Men som svenskene sier, la heller være å skyte... Du er nærmest garantert ødelagt fugl med blyspiss.

 

3. Kan ein bruke rifle når ein jakter uten hund før det er snø?

Ja, men det er jo vanskeligere å finne dem, siden man ikke har en mørk kontrast mot hvit snø. Tidlig om morgenen er bedre enn midt på dagen. Om natta/tidlig morgen, sitter gjerne fuglen i trærne enda. Det er bedre sent i sesongen enn tidlig.

 

4. Er halvautomatisk hagle bra til skogsfugljakt? (tiur, orrfugl og ryper)

Ja.

 

5. Kan ein jakte rype med rifle? og i så fall før eller etter det er kommet snø?

Ja. Du kan også bruke .22 lr (som for øvrig ikke kan brukes på tiur da denne er større enn hare) om du holder deg innenfor fornuftig hold og det ikke blåser mer enn en jomfrus myke pust i nakken. Du kan jakte både før og etter snøen har kommet. Best senhøstes, da det er lettere å se en hvit rype mot mørke fjellet, eller rett etter snøfall når det er flekker. Mange jakter også på vinterstid. Hva som er best vet jeg ikke da jeg ikke har prøvd mer enn en halvtime... Bruk for guds skyld ikke noe annet enn helmantel her heller om det er .222 du lurer på her og. Prøv blyspiss på kråka og se...

Link to comment
Share on other sites

Jaja.. Da får man legge hagle på hylla for i år.

 

Vært en tur i Trysil i helga og tittet litt på det nye jaktområdet jeg får disponere. Først en tur uten hund i nitiden i dag tidlig, men ikke spor av fugl noe sted. I tolvtida tok jeg med datteren min pluss hunden. Ikke spor av fugl da heller, da et annet sted.

 

Stakkars hundefanten har fått lov å boltre seg i stort sett fugletomme områder i høst. Synd, for det hadde vært moro og sett noen fuglesituasjoner og. Det har det nemlig vært kjemisk fritt for omtrent.

 

Imidlertid har han etter hvert begynt å søke veldig bra. I dag var han helt glimrende synes jeg, men selvfølgelig uten å komme i kontakt med pippip.

 

Det er forresten ti cm snø oppi der nå. Sikkert ikke de beste forholdene det.

Link to comment
Share on other sites

Jaktet i hjem-området i helga igjen

Lørdag var det sterk vind, snøvær og en og annen plussgrad. Med andre ord guffent vær. Men godt jaktvær for fuglejegere. Bortsett fra litt hard vind, var det glimrende forhold. Fuglen trykket da også bra. Hadde tre stander, alle i tett skog. Hadde bare en halv-sjanse på en, og det ble bom.

Hadde imidlertid en kjempesjanse like før, da ei orrhøne gikk opp midt på ett hogstfelt. Fløy rett ifra meg, en liten buske i veien, men jeg tok ett steg til side. Hagla ved kinnet, sikring av, fuglen på kornet... Men heldigvis besinnet jeg meg, da det var en ren støkk og uten verdi for hunden. Bortsett fra at felling manglet, så var det en fin dag i skogen.

Søndag var det skikkelig "fraseføre". Etter gårsdagens snø og sludd hadde det fryst på og det var som å gå på corn flakes. I tillegg var det fortsatt til tider sterk vind. Hadde flere stander som ble løst ut når jeg nærmet meg. Tydelig fugl som lettet da jeg kom brasende... Hadde en stand der jeg var innpå, og såvidt så fuglen. Men bare en skygge og altfor lite å skyte på.

Ingen fangst denne helgen.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Så ble det nok en tur i skauen på søndag.

Satt oppe på lørdag kveld med pinnekjøtt og det som hører til. Så ut av vinduet på en herlig vinternatt, stjerneklart og ikke et snøfnugg. Det ble med den ene akevitten (stooor riktignok...) og opp tidlig neste morgen.

Speilglatte og polerte veier fra Skien til Drangedal men kom velberget inn i skauen.

Ca 5 blågrader, lettskyet, rimfrost og fin vind....perfekte forhold bortsett fra knekkebrød-føret...

 

I dag var det hogstfelter som skulle samfares. På vei til det første støkket vi en hane. Ved inngangen til det første feltet ble det stram stand. Sakte avanse og så gikk hane nr. 2 i lufta utenfor skuddhold. Rett etter ny stand ved et bekkeleie. Under forsering av frossen bekk gikk 3-4 haner opp, var for treig med tyrkerhagla :oops: Vi fulgte bekken og inne i tetta ble det ny stand. Denne gang på rugde, også denne lever i beste velgående. Kursen ble satt mot en ås hvor storfuglen pleier å holde til. På vei opp nok en ny stand. Regnet med rugde også her, men under avansen gikk en blåhane i lufta. Bom på første, men smell nr. 2 funket. Årets første hane lå på bakken :D

 

Oppe på åen var det tomt, på vei ned stand på høne som lettet på lang avstand.

Sneiet innom første hogstfelt, ny støkk av hane. Deretter stand og reis av 3 haner, men for tett. Rett etter ny stand, ny hane i lufta og bom. Mye moro !!!!

 

1043558.jpeg

 

 

Terje

Link to comment
Share on other sites

Var en tur på fredag og møtte på kvit harepus i grønn skog.. Skjønte ingenting siden dette er første gang jeg har påmøtt pus i vinterdrakt. Så ble stående paralysert og ikke engang tenke på å skyte.. Den spaserte forbi meg i rolig tempo på ca 7-8meters hold.. Jeg har en liten svart terrier som jaget den opp fra et hull.. Og det ble full fest når den fikk los på pus og sprang som et piska skinn gjennom skogen i sikkert 20minutt :) hehe.. den kom luntende tilbake med tungen ut av munnen og et stort smil og godt fornøyd med treningsøkten..

 

Støkket også fugl i hytt og gæver men bomma på alt som var :) en fin naturopplevelse og en underholdende dag i skogen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...