Jump to content

Skogsfugljakta 2011 - 2012 !


Bård 308

Recommended Posts

  • Replies 417
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Endelig litt resultater! - En kombinert rådyr og toppjakt-tur i lokalområdet ga en tiur på 4kg :) Fornøyd!

 

Himmel lyseblå av frost og 25 cm snø på bakken, også trærne hvite - så ser man en svart blekk-flekk ca 130 meter unna. Lapua mega 285 grains i nakken, fint slakt. Herlig :) Vinner håndballjentene VM nå, så er alt i vater.

 

Langlo

Link to comment
Share on other sites

endelig kom snøen, og med 2 oppsparte feriedager ble det 4 dager til rådighet for mine første toppjakt-turer noensinne. Jeg har 17 hmr på ryggen, har skjønt at det ikke er optimalt for tiurn, men det er nå engang den som er tilgjengelig for bruk for meg akkurat nå. Mange som har meninger om kaliberet, men er det noen som har førstehånds erfaring med 17hmr på tiur? Hvor langt er det forsvarlig å presse holdet? Bruker cci gamepoint for lengre inntrenging enn vmax, og har skutt endel med børsa så jeg kan stort sett plassere den lille kula der jeg vil med 1-2 tommers margin opp til 140m ihvertfall..

 

Første tur ble unnagjort idag, uten å se snurten av fugl. Snøen laver ned konstant hele dagen, men er forholdsvis lett. Er det kun klarvær som teller? Ville tro den stikker til topps uansett vær, den må jo spise selv om det snør :)

Link to comment
Share on other sites

Var på toppjakt idag...... med hagle. Så resultatet ble 0 fugl og mye morro :) heheh. Låg og ålte i snøen og leket ninja, men klarte ikke å lure meg innpå skuddhold. Ved et tilfelle brukte jeg nærmere halvtimen på å luske 100meter :)

 

Har dessverre ikke rifle, så da må man bruke det man har. Men anser det som et rimelig håpløst prosjekt :)

Link to comment
Share on other sites

I går var jeg ute for første gang på småviltjakt, i min første sesong som jeger. Tidligere i år har jeg bare jaktet rådyr (felt to dyr).

 

Vi startet med å gå oppover et bekkedrag, for å se etter jerpe. Jaktkameraten min går nede ved bekken, jeg går på toppen av en ås som går parallelt. Jeg vil anslå at det var 100-120 meter mellom oss i luftlinje i tillegg til rundt 30 høydemeter. I løpet av 30 minutters gange med stopp innimellom støkker vi én jerpe hver, begge på skuddhold (ca 15 og 25 meter). Dessverre er ingen av oss raske nok på avtrekkeren, og ingen skudd blir fyrt av.

 

Etter dette går vi begge opp på åsen jeg gikk på, og går parallelt på hver side av denne, i samme retning tilbake. Jeg vil anslå at vi hadde rundt 150-200 meter mellom oss. Det er mildt, med god og kram sporsnø, og skogen er full av spor etter elg, hare, ekorn, rev, etc. Etter en stund kommer jeg til en lysning hvor det er tydelige spor etter det jeg antar er orrhane (se bilde). Jeg fortsetter, og ser flere spor av samme sorten i området. Så plutselig hører jeg kraftige vingeslag fra skogen rett forran meg. Først letter én fugl, deretter én til noen sekunder senere. Jeg ser dem ikke, på grunn av forholdsvis tett skog, men det høres ut som de er forholdsvis nære. Den ene høres ut som den fløy fremover, på skrått i retning dit kameraten min går. Jeg kaller han opp på radioen og melder ifra, så fortsetter jeg å gå. Etter ca 70 meters gange, letter én til, også denne uten at jeg ser den. Jeg vil anta at dette er en tredje fugl, og ikke en av de to første som har landet så nære igjen?

 

Hjertet mitt banker veldig, og jeg irriterer meg over at jeg ikke kommer nærmere dem. Et par minutter etter den tredje fuglen, letter det en til like ved jaktkameraten min. Jeg antar at dette kan ha vært en av de tre jeg har støkket allerede? Uansett så har vi vært veldig nære orrfugl, uten å få skuddsjans. Jeg er redd vi har gått for raskt fremover.

 

Etter dette er jeg ekstra oppmerksom, og kikker intenst opp i trærne etter tegn på fugl. Så blir jeg plutselig overrasket av en hare som spretter ut fra en gran bare 4 meter foran meg! Den tar meg så på senga at jeg heller ikke denne gangen rekker å fyre av før den er utenfor skuddhold. Jeg kaller opp jaktkameraten, og vi bestemmer oss for å følge etter haren, som har satt av gårde i retning bekkedraget vi fulgte i starten. Jeg går i en lang bue til høyre, og stiller meg opp på post like ved bekken, før kameraten min følger sporet. Dessverre er haren en luring og tar av til høyre etter at jeg har passert den på vei bort til posten, slik at den krysser sporet mitt og stikker av.

 

En fin ettermiddag i skogen med mye action, men uten noen fellinger. Jerpene og haren hadde nok vært i boks dersom vi var mer erfarne småviltjeger og raskere på avtrekkeren... Orrhanene derimot fikk vi ikke sett en gang! Hvis noen har lest så langt, tar jeg gjerne imot tips til støkkjakt på orrfugl uten hund!?

 

Spor etter orrfugl i en lysning:

bilde1gr.jpg

 

Spor etter haren rett før den går inn under en gran, og stikker av til siden etter at jeg har passert:

bilde2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg er redd vi har gått for raskt fremover.

 

Jeg selv liker å holde høyt tempo på støkkjakt. Det kommer litt ann på hvor i terrenget jeg befinner meg. Er det relativt flatt/åpne områder, så har jeg et høyt tempo. Føler i allefall at jeg får fuglen til å trykke litt lengre på de åpne flatene da. Kommer jeg inn i et litt mer kuppert område, så holder jeg ganske høyt tempo da også, med unntak av når jeg nærmer meg en topp eller et søkk. Da roer jeg ned tempo, går ganske sakte og prøver å få mest mulig oversikt før jeg eksponerer meg for mye og eventuelt støkker en fugl.

 

Mange andre går jo også støkkjakt ved å gå rolig, stopper gjerne opp i ny og ned, for så å gå igjen. Får fuglen til å føle seg utrygg og vil som oftest ta til vingene. Jeg selv ble fortalt dette da jeg startet i allefall. Men jeg fant min egen måte, som passet meg bedre. Etterhvert som du blir kjent i terrenget , så vil du sikkert ha noen par faste ruter du følger.

 

Nå skal det også nevnes at på denne årstiden så er fuglen mer forsiktig, og letter gjerne langt uttafor skuddhold. Man kan jo gå på en og en annen som sitter i dokk. Kan også hende at noen par fugl trykker lenge nok, men det er en svært vanskelig periode å komme på skuddhold med hagla nå.

 

Jeg vil anta at dette er en tredje fugl, og ikke en av de to første som har landet så nære igjen?

 

Orr og Tiur flyr gjerne en 200-500 meter før de setter seg igjen etter å ha blitt støkka. Så hvis det var orr, så har du nok hørt/sett 3 forskjellige. Jerpa derimot, klarer ikke å fly så langt om gangen, vet ikke hvor langt de kan fly, men etter hva jeg har opplevd, er det ikke mer enn en 50-60 meter om gangen.

 

Det beste tipset jeg kan gi som støkkjeger, er å gå mye i skogen og bli kjent med område, finne ut hvor fuglen sitter og hvor "go" plassene er. Om du liker å ta det rolig eller ha et litt høyere tempo, er opp til deg selv. Men ta det alltid litt roligere når kommer til områder hvor du vet at du vil overraske fuglen, og ikke motsatt.

 

Håper dette hjalp litt i allefall

Link to comment
Share on other sites

Joakim, les hele tråden, så får du for det første ganske god info og et godt inntrykk av hvordan "folk flest" gjør det.

Det gir også et inntrykk av hvor vanskelig det er og hvor lett det er å nesten få fugl.

Var selv på tur i dag - igjen og har sett en tiur mange ganger - den største jeg har sett, men denne er en skikkelig luring.

Den sitter på et område på 1km x 600m evt på ei lita myr en km unna. Jeg har sett den hver gang jeg har vært der og det samme var tilfelle i dag. Vi var to stk og begge var innenfor skuddhold, men nå valgte den å fly gjennom småbjørkene. Se den idet den lettet i ei 3 meters glenne. Utover det kunne det like gjerne vært en elg, for den fløy tvers gjennom småskogen 1,5-2 meter over bakken. Første gangen jeg har sett det og ble stående å vente på at den skulle få litt høyde, men neeeeida. Ute av syne, men ikke av sinn! :)

Nå er det ganske vanskelig å drive støkkjakt, men med bra snøforhold (stille), og masse klister eller truger, så er det muligheter ennå.

Sannsynligheten for at fuglen har flytta seg siden det var barmark er ganske stor, i hvertfall om snødybden følger høydeforskjellen der du driver.

Selv leter jeg etter orrfugl for toppjakt på østlandet. (Ikke at jeg ikke finner fugl, men det er så tett at skuddsjanser er utelukket med mindre det er rett opp...) :-P

Link to comment
Share on other sites

Var en tur hjemme i Steigen i september. Skulle som om lykken var like bra i år som i fjor da det ble 3 orrer. Været var ikke på det beste mye regn og vind men jeg klarte å få meg en orrhane. Jeg gikk inn i et plantefelt av gran. Plutselig fikk jeg jeg se en orrhane som stod som spikret ca 15 m nedenfor meg, bakken hellet nedover inni skogen. Jeg ble stående og se på den en stund men så tenkte jeg at nå er det like før den stikker. Da jeg hev opp hagla var vingene på fugel på tur opp, pang jeg fikk den. Skal prøve meg på tiur litt lengre nord i helga før fredningen. Prøvde å laste opp bilde men bildet var for stort.

Link to comment
Share on other sites

Jakta er over for min del nå. En tur i helga med bare rifla i sekk på ryggen, men som vanlig ble det ingen fangst. Grei tur likevel i ordentlig vinterlandskap. Observerte tre fugl. Gudene vet hvor de er i år. Tror nesten ikke jeg har sett så lite fugl noen gang, og det på flere plasser. Det var ikke akkurat noe toppår i fjor heller der jeg jaktet.

 

Har prøvd i Braskereidfoss, Ljørdalen og Østby, samt i Etnedal/Lenningen. Har også vært en tur ved Namnå. Leser om folk her som ser tjue, tredve fugl på en tur, og det er vel omtrent det jeg har sett tilsammen på ca femten turer. Ganske kjedelig når man har en fersk fuglehund som til slutt ikke vet hva han driver med, siden han ikke kommer borti fugl.

 

Årets fangst ble bare en enslig orrhane, og boffen tok ei orrhøne på egenhånd. Det er uansett bedre enn i fjor da, for da ble det ingen! Løsnet kun tre skudd mot fugl faktisk, to av dem mot samme fugl, så bare to ordentlige fuglesjaner på ca femten turer er ikke veldig moro.

 

Til tross for så elendig fangst, har det likevel vært et ålreit år. Regnet ikke med fangst egentlig, i og med at jeg har en fersk hund. De to sjansene jeg skjøt på var på støkk da hunden ikke var på nett akkurat da.

 

Menmen, en får håpe det blir bedre neste år.

Link to comment
Share on other sites

jeg og en kamerat tok en ettermidagsrundei går...masse snø, uten truger...ble tungt noen plasser å gå, men gikk bra, gikk i masse dritskog i starten. plutselig hadde vi opp en røy, ble litt sen på opphive, likegreit :wink: så det ble ikke noe smell der.

 

litt senere kom vi fram ved en stor ås, her sitter nok tiurn ble vi enige om...vi spredde oss.

 

Jeg kom opp på toppen der jeg syns jeg ser en svart flekk 10-15m foran meg som beveger seg rett over en snøkant..jammen er det hodet på en tiur jeg ser, den flakser opp å kommer i mellom to store furuer, skyter begge skuddene og tiuren flyver videre...går fram å finner en del fjær på skuddplassen, slapp meg langt ned fra åsen for å leite etter den, men finner den ikke igjen :evil::evil::( fikk vel for mye luft under vingene...like etter at jeg hadde avsluttet ettersøket smeller det to skudd 100m oppom meg...hører jeg en som roper på navnet mitt....hører noe kommer susende igjennom skogen, jammen kommer det en tiur på 30m rett sideskudd til meg, klarer faen meg å bomme på begge skuddene...WÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆ!!!!...to super tiursituasjoner på 100m

 

var vel litt for oppjaget etter første tiurforsøket så tok ikke denne bommen så tungt før etterpå....da var skogsfugljakta over for meg i år... takk for i år :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...