Jump to content

Skogsfugljakta 2011 - 2012 !


Bård 308

Recommended Posts

  • Replies 417
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Da er det bare litt over en mnd til vi er i gang igjen her i Norge :D hører rykter om en bra fuglbestand her i Midt-Norge.

 

Å nei, du! Starter nok før det :D

I år som de siste 18 åra bærer det over til "Søta Bror" den 24 for å starte jakta 25 aug. Etter venter 1 uke jakt på rype i Haukeli i Telemark. Som regel har turen etter det gått til Finmark og en uker der opp, men etter de siste års dårlige bestand dropper jeg den turen i år.

I år har vi leid ett reint skogsfuglterreng i Sverige. Har vært å kikket og er spent på hvordan dette blir. Det er mange år siden jeg har jaktet på reint skogsterreng.

Gleder meg som en unge gleder seg til juleaften.

Link to comment
Share on other sites

Da er det bare litt over en mnd til vi er i gang igjen her i Norge....

 

Kan desverre ikke være enig i at det er bare. Er ukonsentrert for tiden, og har brukt dagen idag på å se i skogsfuglens rike 2 og Dianas stigar om spets jakt.

Tidenes lengste 5 ukers periode har startet.

 

7 dager på finnskævven fra den 10. ja :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Gleder meg sykt. Dette er min første sesong som jeger. Har sett noen fugl i terrenget jeg leier. traff på en stor tiur når eg var på revejakt. Gjett om eg banna fordi det ikke var 10.9 og at hagla lå hjemme.. Men blir ihvertfall morsom høst i år:-)

Link to comment
Share on other sites

Bor på Østlandet og er litt bekymeret.

Har snakket med en del folk som farter å kikker i vente på jakta. Er blitt sett veldig lite med fugl i veien. De få kullene som er sett er veldig små. Lover ikke godt er jeg redd for.

Sitter med en spets som er litt over året.

Har ikke fått vært mye i skogen og sett selv, da bilen havarerte første ferie dag. Men har da fått tatt en 3-4 turer og sett litt. Har gått i områder der det var bra med fugl tidligere, men sett lite fugl.

Kan jo vøre litt tilfeldig så klart da jeg ikke har trålet områder, bare ruslet rundt og kikket.

Håper det blir bedre en det ser ut som i hvertfall.

2 uker til treninga begynner :)

Skitt jakt til alle. :)

Link to comment
Share on other sites

Du må huske på at siste 1-2 uker har det vært svært varmt mange steder på østlandet. Da trykker fuglen veldig hardt og det skal mye til for å få den frem/opp.

Hadde en litt artig opplevelse med dette i forrige uke. Var en tur til fjells for å se etter molte. Etter en times rast og hvile skulle jeg til å bevege meg igjen da eldste bikkja tok stand med hele hodet inn i en bregnehott på ca. 1x1m. (bikkja var i band). Jeg prøvde å få den til å reise inn i bregnehotten, men den nektet, noe som overrasket meg litt da han alltid er frisk i reisen. Jeg tok til å sparke med beinet inn i bregnene og ut spratt to ryper. Den ene har sittet max 5-10 cm fra hundesnuta og kjeften. Begge fløy bra og var store å fine kyllinger. Den ene mistet litt fjær da bikkja snappet etter den, men jeg holdt båndet såpass stramt at det var kun noe halefjær som gikk med :D

Det sier litt om hvor hardt fuglen trykker på varme dager med lite vitring.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du tenker på biotop så har jeg gått i myrkantsoner med en del tett skog. Gått på plasser med en del blåbær, unskog med en del lauv etc. Har gått gjenom det meste av forskjellig skogstyper.

Ren furuskog har jeg gått lite i da. Men har jo krysset det og for å skifte terreng.

 

Området ligger øst for glomma, mellom Konsvinger og Flisa. Grue komune.

Ja det er ulv her, for de som lurer på det. Men har til gode å treffe på noen selv. Ikke blitt tatt noen hund i det området som jeg jakter.

Heldigvis.

 

Joda har sett at de jeg har ett ikke har lettet på så veldig langt hold. Er ikke rype her, men det er sikkert det samme med skogsfugl.

Virker som om det lukter litt dårlig. Hadde med meg spetsen på en tur, og den gikk forbi fugl uten at den merket att den var der. Lettet på 10 meter ca. Var litt dødt i været så ikke sikkert vitringen hadde spredt seg dit vi var. Eller lukter det kanskje mindre av årets kyllinger? Min første fuglehund, så er ikke så erfaren på dette området. Har hatt støver før. Litt anderledes jakt det.

Link to comment
Share on other sites

Det lukter nok ikke mindre av årets kyllinger en det som har vært før. Om kyllingene trykker svært godt og det er dårlig vitring kan de være ekstremt vanskelig å oppdage. Jeg har mange ganger gått med hund i bånd og hvor det har gått opp fugl mellom meg og bikkja,mao så har bikkja tråkket over fuglen uten å merke den. Man regner med at en god hund har mulighet til å lokalisere ca. 50% av den fuglen som ligger i avsøkt terreng dersom vitringen er god.

Link to comment
Share on other sites

Støtter den , var på Rafjell-traktene ved finnskogen forrige helg og kunne ikke se så mye fugl. Men når vi gikk samme rute tilbake , støkket vi opp bra :D med fugl. De må ha trykket meget godt , og når vi kom inn fra andre vinkel blitt mer usikre.

Ditt og mitt terreng er jo ikke langt unna hverandre , så tror nok du blir positvt overrasket i år likevel.

Skal på bukkejakt der onsdag - fredag , så kan gi tilbakemelding om fugl til helga :)

Link to comment
Share on other sites

Blir nok enda lenger å vente her. 14/9... Må ut med 1000,- ekstra for å få starte den tiende. Og kun lov med hagle på småvilt, inkl. rev. Er helt ærlig talt usikker på om jeg idet hele tatt gidder. Har knapt sett fugl i skogen i sommer i tillegg, så om det er realiteten kan det være det samme :evil:

Link to comment
Share on other sites

Jada, her er prisene for 2010 på småvilt i Pilske Allmenning. Greit nok at det er et stort område, men likevel...

 

Innenbygds

Dagskort kr 220

5-dagers kr 820

Sesong kr 1430

Tidligjakt kr + 1050

 

Utenbygds

 

Tidlijakt fra 10/9, +1050 kr

Dagskort kr 360

5-dagers kr 1500

Sesong kr 2370

 

I tillegg må det søkes for å få tilgang på såkalt "tidligjakt", som er fra 10/9.

Ellers finnes det ikke tidligjakt på rådyrbukk eller gåsejakt(med begrunnelsen "Det er ikke gås her(bare ljug og fanteri), så derfor er det ikke lov")

 

All småviltjakt starter på samme dato...

Rype, tidligjakt 10/9 3/10 18/10 - 31/10

Rype, ordinær 14/9 3/10 18/10 - 31/10

Skogsfugl tidligjakt 10/9 3/10 18/10 - 31/10

Skogsfugl, ordinær 14/9 3/10 18/10 - 31/10

Hare 14/9 3/10 18 /10 - 23/12

And og Due, tidligjakt 10/9 3/10 18/10 - 23/12

And og Due, ordinær 14/9 3/10 18/10 - 23/12

Rev, mink, kråkefugl 10/9 3/10 18/10 - 23/12

 

For de 4 første dagene av fuglejakten kreves det eget jaktkort som er utstedt etter søknad.

 

 

Edit; Så dette var prisene fra i fjor, så usikker på årets, men de er garantert høyere siden fjorårets var ca. 10% høyere enn for 2009

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er jo allmenningslaget da.

Området er på 6000000 dekar, møtt 4 personer på to år... Begrunnelsen for tidligjakt er at det ikke skal bli så mye trafikk i starten... i fjor var det 50 søkere på tidligjakt, hvor rundt halvparten faktisk henta ut kortet og startet tidlig. Så trafikk er en dårlig begrunnelse.

 

Et av argumentene for prisene er jo selvsagt størrelsen på området, men jeg kunne fint klart meg med halvparten for en tusenlapp, og det er det sikkert flere som er enige med meg på.

 

Personlig tror jeg Pihlske er noen kapitalistsvin som vet å ta seg betalt for en forvaltning som ikke ligner grisen. F.eks. er deres formening om fiskeforvaltning å grave en fem meter dyb, hundre meter bred og tre hundre meter lang grøft, fylle den(og nærliggende myr) med vann og sette ut oppdretsfisk. Uten å ta hensyn til om det er bærekraft i denne kunstige pytten. Når fisken dør og vannet gror igjen lager de en ny grøft på en annen myr.

Link to comment
Share on other sites

"Grugleder" meg til høsten selv. For første gang skal jeg jakte med hund. Uhyret mitt, en bretontass, som runder året et par dager etter jaktstarten, kommer til å ramponere absolutt alt mulig i skogen, samtidig som han glefser i seg gamle lemenkadavre og spyr på teppet i hytta etterpå... Han løper målløst rundt i skogen og finner alt og ingenting, men du verden, det kan bli artig og! :D

 

Burde selvsagt fått fikset mye mer dressur og kurs, men en må da ha tid til andre ting en bikkje her i livet og. Målet er å ha en liten kompis med på jakt, så det sosiale står høyest, ikke fangst. Skulle jeg få fugl for han, ja da blir det noe av det største jeg har opplevd på jakt noengang.

 

Kjøpte han i fjor, veldig mye pga at jeg var driiiitlei støkkjakt. Årsaker var håpløst mange ødelagte sjanser pga støkk på lange hold og dårlig jeger. I tillegg var jeg driiiiitlei av å jakte alene. Hadde jeg ikke fått tak i Birk, hadde jeg neppe jaktet denne høsten faktisk. Ville rett og slett prøve noe annet. Hårviltjakt er tydeligvis håpløst å få til når det sjelden (les: aldri) passer for kompiser, samt at det koster mer enn den skjorta jeg har. Så da er det faktisk bare skogsfugl igjen for meg. Fem år med labert utbytte og 90 % alene ødela mye. For ti, femten, tjue år siden var det helt greit å være bare meg på tur, men jeg har nok blitt mer sosial med åra!

 

Nå har også øvrigheta tatt jaktprøva (og fikk en smekker liten Sabatti Lady i bursdag av gubben - altså meg - og hun kommer sikkert til å skyte tiur umiddelbart, for jeg har nemlig aldri fått det...), og skal bli med noen turer.

 

Så for meg blir det nesten som å begynne å jakte igjen på nytt! Nye opplevelser og selskap i skogen! Endelig en jakthøst jeg ikke trenger å gå med en gnagende følelse av at det blir forrige år oppatt igjen, kjedelig, alene og uten fangst. Juhu.... :D

 

Blir for øvrig øst for Glomma den første helga. Deretter blir det vel faktisk ikke tid før midt i oktober, så mye jakt blir det ikke i år heller, men. Heldigvis har jeg en kamerat som kan ta med Bikkja på jakt når jeg ikke kan.

Link to comment
Share on other sites

Skal prøve meg på skogsfugljakt før første gang til høsten, orrfugl. Har hagle men ikke noe mer. Trenger jeg camo, lokk o.l? Er ikke spesielt fan av å gå rundt i kamuflasjeklær.

 

Du trenger ikke camo, og du trenger ikke lokk. Går du støkk, holder det med litt "fargeløse" klær, som vanlige jaktklær. Har møtt på folk i skogen med grå fleece og dongeri (vel å merke i pent vær), så det meste går. Det er støyen du lager som er verst. Vanntett fottøy er et must. Mye myr å trampe i i skogen! Bruker rimelig JahtiJaktstøvler (som har holdt i fem år hittil, men ikke akkurat brukt hver dag) på tørre dager og Muckboots på bløte dager og når kulda stikker innom en tur.

 

Bruk caps i knallrød eller gul farge. Da blir du sett av andre, kanskje litt i overkant skyteglade, jegere!

 

Skal du postere, holder det at du sitter stille ved et tre i nærheten av feks en spillplass. Da kan det jo være kjekt med lokk, og kanskje lokkeorrfugl (bulvan), som du feks får bestilt på Abcfritid: http://www.abcfritid.no/produkt/fighting-decoy-soiva-teeri?c=bulvaner

Link to comment
Share on other sites

hehe ja kribler nå, går hele tiden å tenker på hvor man skal gå og sjekker vær meldigen på yr.

 

Men onsdag tøffer Hiluxen opp til hytta i jämtlandia :D

 

kjøpt noen skudd som ska bli artig å teste, 50gr 4ere og 42 gr 2+4 fra grytorp, bly 8)

Link to comment
Share on other sites

Noen som har prøvd lokkejakt på jerpe?? Så i det nyeste jakt og fiske at en fersk jeger prøvde det en høst, og ende med et tosifret antall jerper. Satte seg ned og lokket litt når han var på skogsfugljakt når han passerte et typisk jerpe terreng. Høres fristende ut

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...