Jump to content

Skogsfugljakta 2011 - 2012 !


Bård 308

Recommended Posts

Inne fra en lang og herlig dag i skogen :D . Tidlig på dagen var fuglen "laus" og slapp seg godt utenfor skuddhold, men i kveldingen ble den mer samarbeidsvillig. Etter å ha fått i meg middag bar det til skogs igjen. ca 10 minutter fra utgangsdøra lettet det en svær rugg av en tiur. Jeg hørte hva slags fugl det var, ble "veldig på hugget" og skjøt første skuddet for tidlig. Jeg rakk å tenke "rolig" før fuglen fløy ut over en fin glenne rett nedfor meg. Svingen føltes bra, avstanden var god.... og skuddet blåste barken av en furulegg som "plutselig" dukket opp. Vel vel, nå vet jeg i hvertfall hvor han bor :wink: .

 

Kort tid senere fikk jeg en orrhøne ut fra et kjerr. Hun datt sammen i smellen -og ble dermed årets første skogsfugl for min del :D . Rett etterpå lettet en fin røy rett framfor meg, men hun ble borte bak en busk før hun tilbød meg en skuddsjangse. Jeg bommet selvfølgelig med begge løp (fikk forresten furu nr to for dagen).

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 417
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det er meg en fryd og lese hvor mange "jeg kan best og vet best" folk det er her.

1 ikke gå ut fra at vi alle har samme mål og ønsker som deg selv.

2 glem ikke bestefar som skjøt mere fugl en oss med en trett cal 16 ss med 32-34g ladninger. i høgstøvler vadlelsbukse og slitt islender.

3 Ha det fint i skogen etter egene mål.

4 Har ikke du sett vilt så er det ingen andre som har det. Eller???

5 Mine hunder er allerbest av alle, garrantert tror jeg da. (uten om de gangene jeg bommer og det er fint og ha en hund og skylde på)

 

Ps: joda jeg klarer og få en og annen svart en i bakken hvert år...

Link to comment
Share on other sites

Australsk småviltjakt startet opp igår i Gudbransdalen.

Uttellingen ble bra etter mitt syn.

1 kakadue og 1 Australsk villkanin.

Han dere ser i bakgrunnen er en såkalt indianer med blå snikkerbukse. Veldig utbrett i store deler av sør Australia.

Han var veldig sint fordi jeg ved en ulykke har skutt ene tammkanin til høvdingen.

156wn6c.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Lite fugl å sjå på Bygland og. Hadde meg ein kveldstur fredagskvelden. Var ute i nesten tre tima såg berre ei orhøne og den flaug opp på 60m :?

Hadde meg ein tur i dag tidleg og då skremde eg opp ein flokk på 5-6 orhaner der eg fekk 2. Ein god time seinare skremde eg opp 3 der eg fekk den eine. Alle dei tre orhanane var voksne so lurer på om det har gåt galt med klekkinga her i år.

Har vert andre oppe å fåt lit fugl men heller ikkje dei har fåt kyllinger. :|

Link to comment
Share on other sites

I Hurdal, der jeg har jaktet litt denne sesongen tror jeg det er opphold fra onsdag 5. oktober. For min del da, blir det jakt fra lørdag morgen til tirsdags kveld. Vet ikke hvordan det er andre steder. Ellers kan jeg fortelle at brunfugl er fredet der jeg jakter, med det resultat at alt jeg/bikkja støkker opp er nettopp det. Ikke allverdens med fugl i terrenget, men vi går på fugl på nesten hver økt. Tungsten pakken til 299 for ti smell, som jeg kjøpte i fjor er fortsatt like hel og fin. Hadde vært moro å løsnet skudd i det minste, men det kommer muligens noen sjanser neste uke. Skitt jakt videre allesammen, artig tråd å følge.

Link to comment
Share on other sites

Brukbart med fugl så langt og har hatt endel flotte stander der flesteparten ikke har gitt skuddsjanser.. Artig med litt av hvert i stand da det har gått opp både røy, orrhaner, orrhøner, jerper og ei rugde. Så langt har det blitt en jerpe, en orrhøne og en rugde :winke1:

 

Orrhne.jpg?t=1316369080

 

23092011220.jpg?t=1316808606

Link to comment
Share on other sites

Jaja. Da har man vært på jakt i Våler og Åsnes i helga. I Våler var vi borti èn fugl på fem timer. Meningsløst dårlig der i år. Blir ikke mer jakt der. Reiser ikke seks mil og betaler to hundre kroner for å går tur i skogen. Kan gå gratis i nærområdet... I dag gikk jeg og en kompis en halvannentimes tur ikke langt fra Namnå. Der hadde vi faktisk opp fem fugl, så der er det nok ikke så ille, selv om jeg hører det er dårlig der og.

 

Nitrist tur, spesielt på lørdag. Lengter etter å få noen skikkelige sjanser nå. Det er nemlig to år siden sist (var dårlig i fjor og, der jeg jakter, spesielt p slutten av sesongen). Er faktisk akkurat to år siden jeg sist skjøt en fugl!

 

Et par lyspunkter var det imidlertid. Bikkja tok stand for første gang. I løpet av en sommer i langline og to jaktturer uten å se fjøra omtrent, tok han stand på lørdagen. Dessverre var det en tomstand, men fuglen var i nærheten. Den klarte jeg å støkke femti meter unna, nedenfor en skrent. Og enda bedre var det i dag. Etter ti minutters gange stod han på en orrhane. Jeg så det dessverre ikke, men kompisen, som gikk tjue meter unna meg så det hele. Men, han støkket den da. Litt heit i huet. Dro etter, men stoppet da jeg ropte. To minutter etter føk han gjennom et kratt, og en (muligens to) fugl dro i vei på andre siden. Noe heit i huet, men nå har jeg i hvert fall fått bevist at bikkja finner fugl og faktisk klarer å stå litt. Håper jeg klarer å komme oppi situasjonen neste gang!

 

Ellers ble jo helga kronet med bomtur etter rev i går efta/kveld, og bomtur etter rådyr i dag tidlig... FIRE bomturer på to dager... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Har vært to helger og hele forrige uke på hytta, nordøst for Hamar.

Med unntak av en dag på Ringsaker fjellet etter rype, ble det skogsfugl jakt alle dagene.

 

Ikke veldig mye fugl i området. Andre jegere jeg har snakket med er også enige om det. Det fantes i starten noen store kull av alle slag, men det var langt etter de. Jeg fant ingen av de. Etter mye jakt i området fra starten og til nå, er de nok spredt allerede. Man finner en og annen fugl på hver tur, men ikke mange.

 

Første helga og starten av uka trykket fuglen veldig dårlig. Vi fant mange seter, og i de få standene vi hadde så gikk fuglen på 30-40 meter. Utover i uka trykket fuglen bedre, og nå i helga synes jeg den trykket bra. Vi hadde flere fine stander i slutten av uka, men klarte ikke å utnytte det av ulike grunner.

 

Utbyttet ble ikke rart, ei orrhøne ble fasiten. Sitter igjen med en følelse av mange ubrukte sjanser, uten at bomskudd er årsaken. Heller det at jeg ikke har skutt i det hele tatt. Litt lange hold, litt tett skog, feil vurdering av standen og satsing på feil "glenne" til å skyte i. Hadde blandt annet kjempesjanse på voksen tiur i starten, men stod litt dekket da den gikk opp for tidlig (før jeg fikk kommandert reis..). I ettertid så jeg at om jeg hadde tatt to små skritt, som jeg hadde hatt utmerket god tid til, så hadde det faktisk vært nærmest "straffespark". Men jeg hadde sikkert klart å bomme på det også.....

Uansett, jeg trøster meg med at det er bedre å angre på ett ikke avfyrt skudd enn å angre på ett avfyrt, som skadet viltet.

 

Ett par bilder fra uka:

983787.jpeg 983789.jpeg

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Da har man fått prøvd seg litt etter skogsfugl i Østerdalen på flere jaktområder.

Kun støkk/smyg. Har fundert mange timer på om jeg skal ha fuglehund...

 

Fått følgende observasjoner:

Forsøk 1: Fjellet 2, Skogen 0, Myra 18. Kun observasjoner, slapp seg tidlig. 50/50 orr- og storfugl. Skutt og bekjempet røy samt 3m høy trestamme. Tilbakelagt distanse: 3,2 mil. Solo

Forsøk 2: Skogen 5, Myra 2. Kun storfugl. Distanse 14 km. Solo

Forsøk 3: Fjellet 2, Skogen 19, Myra 12. Overvekt på storfugl. Skutt og bekjempet tiur på 4,3kg. Distanse 12 km, 3 pers.

Forsøk 4: Skogen 1 - røy. Kjapp tur på 2 timer for å få med dagsslutten. Solo

Forsøk 5: Fjellet 2, Skogen 2. Storfugl. Distanse 13 km, 2 pers.

Forsøk 6: Myra 3, Skogen 0, Fjellet 2. Storfugl. Distanse 3,1 mil. Solo

Forsøk 7: 18 km i myr og blandingsskog, små koller. 0 observasjoner. 4,5 km rundt parkeringsplassen - 2 tiur, 5 røy, 8 orrfugl.

Forsøk 8: 11 km fjellskog, små koller/høyder. Observert 5 tiur, 5 røy, 10 orrfugl. Skyfri himmel, 4-6 s/m vind. Skutt og bekjempet 1 orrhane fra kull! 2 pers.

 

Forøvrig sett bare 3 ryper totalt...

Har i tillegg sett 2 rødrever, fin pels og den ene var den største jeg har sett. 40 og 60m og litt langt for hagla.

 

Så forresten bjørn i begynnelsen av skumringa. Trodde først det var ræva på en elg som stod nedi ei grop eller noe.

Sett 16 elg, så tok ikke det så nøye, gikk bare sakte nærmere for å se hvor nærme jeg kom og kanskje få tatt et bilde. Vind rett i mot og lett regn, så kom inn på 30 meter før jeg plutselig så at hodet satt unormalt langt ned til elg å være og så rett på meg. Følte ikkeno stress, ble bare litt skuffa når den skjøt seg av gårde inn i skogen uten at jeg hadde fått bilde av det jeg antok var elg.

Artig å ha sett det close up! :-)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da var årets, og livets, første Tiur felt. Etter utallige turer i skogen, så fikk jeg endelig has på en gammaltiur.

For en opplevelse!! Har sett endel fugl i høst, og enda mer hjortelus.

Nå er det vel bare å vente på at elgjakta er over før man prøver seg igjen....

105wqs4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Var ute en kort tur på hjemlige trakter igår kveld, men det ble en møkkatur.

Varmt og tørt. Vind på toppen der jeg jaktet. Måtte gå i medvind først, og støkket tilsammen fire storfugler på det. Deriblandt en voksen tiur. Støkket også en orrfugl av ukjent slag, da hverken bikkja eller jeg var helt i nærheten. Men den var utvilsomt stresset av oss. Støkket på slutten en orrhøne som bikkja burde funnet. Vet ikke riktig hva som var feil igår, men det ville seg liksom ikke noenting. Men morsomt med såpass mange observasjoner, ihvertfall.

 

Nå til helga blir det en dag på rypejakt, og en dag med skogsfugl igjen.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Er det åpent for småviltjakt noe sted neste uke?

Eller er det totalfredet fordi det elgjakt?

Kan ta fri neste uke og har lopper i blodet...

 

Fra Elverum og sørover er det lov å jakte til og med 2. oktober. Samme i kommunene vestover, altså Løten, Stange, Ringsaker og Hamar. Elgjakta starter 5. oktober. Vet at i hvert fall i Løten feks, skal det være ro i skogen to dager før elgjakta starter.

 

Funderte på å reise på enda en bomtur til Braskereidfoss i efta og bli der i helga, men etter en seriøst fæl møkkauke med bare stress, blir det å overvintre en kveld på sofaen i stedet, så får en se om en reiser i morgen. Har lyst å prøve "spilljakt" med bulvaner og lokkefløyte en morgen og tror jeg har funnet en fin myr hvor det vanker noen kranglefanter.

 

Tror faktisk jeg er i nærheten av tjuefem bomturer på rappen nå (noen ganger to på en dag), siden slutten av november for to år siden, men pytt... Trua er nå der. Før eller siden... :)

Link to comment
Share on other sites

Da et det nytt forsøk i skogen:) må ta en siste økt før elgjakta begynner, og dem stopper annen jakt i 10 dager. Kom opp på hytta i formiddag. Gikk mæ en liten runde og så 2 orrhaner, men det ble bomskudd... Har inntrykk av at det eneste det er nok av i skogen er hjortelusa:( men kanon fint vær nu. Sitt på trappa på hytta med en kald pils nå i 17+ og skyfri himmel.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken tidspunkt er best å jakte på etter tiur og orrfugl. skal jakte i krokstadskogen i nedre eiker

Tidlig morgen eller ettermiddag, mellom 12 og 15 virker de som fuglen er helt andre steder enn i skogen. Men det er mye fugl i skogene i nedre eiker.

Link to comment
Share on other sites

Var ute to turer igår (søndag) ved hytta. Lite fugl, men hadde oppe seks totalt. Det første bikkja gjorde var å ta stand på første søksrunde :shock: ca. 150 meter unna. Rakk å lade hagla og gå 10 meter imot, da løste hun ut og dro etter som bare f.... Vet ikke om fuglen gikk først eller om det var tjuvreis, jeg hørte aldri vingeslag.

En stund etterpå stod hun igjen, og jeg kom opptil. Når jeg kom opptil løste hun ut, og begynte å nøste. For så å slå godt ut mot tett granskog langs en bekk. Jeg burde jo ant tegninga, men stod igjen på beitefoten. Hun rotet litt inni kjerret, noen småtstander, og ut kom tiuren. På for langt hold! Hadde jeg vært oppmerksom og fulgt på, kunne jeg fått en sjanse. Det var ihvertfall min feil. Like etter stod hun igjen på andre siden av en større bekk (samme bekk, men litt lenger ned). Når jeg kom meg over stod hun fortsatt. Når jeg kom opp så løste hun ut igjen og nøstet. Klok av nylært skade, hang jeg på så kvisten sprutet. Kom ut mot ei myr, og dukket akkurat ut i en lysning da ei orrhøna passerte ei glenne. To sekunder for sent.... Ikke vanlig at orrhøna springer, så i dette tilfellet var det en lite djerv inngang på fugl fra bikkja sin del. Hun burde spikret høna i myrkanten. Men siden det ikke er veldig mye fugl, og det var orrhøne, så er det kanskje like greit. Jeg misstenker imidlertid at det var fler fugler der, det hørtes slik ut. Men jeg så bare høna.

Resten ble heller dårlig. Tre støkk og ett mulig arbeide på en tiur til som isåfall lurte oss var fasiten.

Møkka dag!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Etter heller laber innsats på lavlandsprøve i helgen (som vi ikke snakker mer om), dro vi en tur i skogen på lørdags eftan.

Hun hadde 4-5 fuglearbeid, men fuglen var lett og fløy når jeg prøvde ansmygning... poppkorn løv. :(

 

På Søndag hadde vi en støkk og et fint fuglearbeide, hvor Hedda jobba på beitefot intenst for å hente vind og jobbe mer på fot for så til slutt å finne fuggel, men da kom jeg akkurat tidsnok til å se/høre fuggelen dra ut utafor hold.

 

Fuglen er nervøs nå, og hjortelusflua er det nok av!

Link to comment
Share on other sites

Jakta torsdag og fredag før helga, og da var ikke fuglen sæ ille lett på vinga. Mange letta innenfor skuddhold, men selvfølgelig bak trær, kratt etc...

Fikk med meg en tiur på fredag (se tidligere innlegg).

Lokket til meg Jerpe flere ganger på torsdag. Det var utrolig artig å klare å lokke dem så nærme.

Morsom fugl!

Link to comment
Share on other sites

Ettermiddagstur med bikkja. Ett par stander på storfugl, uten skuddsjangs.

Både orrfugl og storfugl holdt seg oppe i trærne, der de kikka på bikkja inntil jegeren nærmet seg, og fordufta derifra.

Taktikken ble å følge på bikkja ganske stille og sakte..

En tiur la kursen gunstig for skytteren, og tumlet død i bakken.

Flott fugl, veide 4 kg.

GPS (halsbåndet) viste 17 km på denne 2-3 timers turen.

 

IMGP0365.JPG

 

Foto0514.jpg

Link to comment
Share on other sites

var ute 2 ogen halv time i gårkveld....skaut ei jerpe etter ca 100m fra bilen, pleier egentlig ikke å skyte de, men noen i slekta ville ha en jerpe på midagsbordet så da var det like greit å smekke den i boks :wink:

 

Ellerså så jeg ikke fjæra utenom ei elgku å kalv...helt til jeg omtrent var ved bilen igjen da det lettet to storfugler på ca 100m....merker at løvet har begynt å falle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...