Jump to content

hvilken 110-130L sekk?


b9600

Recommended Posts

Jeg trenger ny tursekk å den bør romme mellom 110 og 130L. Det er et hav av sekker å velge mellom. Hva skal man velge?

En ting til, finnes det sekker som har mulighet for å montere rifla fast i på siden?

 

Prisen bør være under 4000 kr.

Link to comment
Share on other sites

Skal du bære tungt, f.eks reinsjakt, må en ha rammesekk. Har selv Power frame 130 ltr. Eneste minus etter min smak, er at det er veldig mye reimer i alle retninger. (har ved et par anledninger fått dem midt i fleisen i stormfullt vær i reinsjakta) Ellers en veldig god og slitesterkt sekk.

Link to comment
Share on other sites

Norrøna Recon Pack. Ingen over, ingen ved siden. Koster flesk, men verdt det.

Prøvde det som fantes av sekker i forsvaret når jeg var inne, og er ingen annen sekk jeg heller ville hatt til tunge bører. 60 kilo + er null problem med den sekken.

Link to comment
Share on other sites

Norrøna Recon Pack er nokk den ultimate sekken. Det er denne grensa vi bruker her på grensa og har gått mange mil med den sekken med vekt oppimot 50-60kg.

 

Utrulig kor godt denne sekken takler tyngde. Er også utrulig gode reimer på den. Den nye utgaven skal vist vere enda bedre. Skal kjøpe meg den sjølv.

 

Er foresten ingen problem og feste våpen på siden av denne sekken, går også ann og ta av sidelommer om det trengst.

Link to comment
Share on other sites

Brukte Reconpacken mye i militæret, men kjøpte selv norrøna beito. Ramma og bæresystemet er likt, men den er 1000 kr billigere, jeg kjente han i butikken så jeg fikk den 2000 kr rimeligere enn reconpacken. Beito er på 110 liter, dette pga soveposerommet nederst som er fjernet. Er istede åpent der, passer fint å feste ting der som man ikke vil ha inni sekken. Har bært noen reinsdyr i den, og det er så behagelig som det går ann å ha det med ett reinsdyr på ryggen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Bergans Alpinist 130l. Den har en VELDIG god bærekomfort opp til ca. 30kg. For bører som er tyngre enn dette finnes det nok bedre sekker.

Men så lenge man ikke skal bære supertungt (eller ligge-på-sofaen-i-to-uker-med-vondt-i-ryggen-tungt som jeg kaller det :wink: ) er denne sekken et funn med sin gode plass og komfortable bæresystem.

Link to comment
Share on other sites

Eg har en Bergans Finnmark.

100l

Denne er eg godt fornøyd med, Bergans var også den eneste fabrikken som ville gå god for att deres sekker skulle tåle 50 kg over lengre tid.

Link to comment
Share on other sites

Norrøna Recon Pack. Ingen over, ingen ved siden. Koster flesk, men verdt det.

Prøvde det som fantes av sekker i forsvaret når jeg var inne, og er ingen annen sekk jeg heller ville hatt til tunge bører. 60 kilo + er null problem med den sekken.

 

 

Er det terrenghjul på denne? Eller går den ved siden av deg? :lol::lol:

 

For 60kg pluss ser jeg som lite sannsynlig at er no problem, for folk flest iallefall...............

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Har hørt at den nye varianten. Ikke er like bra med tung vekt som den klassiske pakkramme sekken?

Har en kompis som er Fallskjermjeger. Han sa at den nye varianten ble ikke funnet godt nok med tung pakning hos dem.

 

 

Stemmer nok dette. Var inne som Artjeger 07/08, der fikk vi etterhvert en ny utgave av reconpacken, grønn farge, ikke camo, som hadde nesten flate rammevanger. Veldig mye bedre å gå med, hadde hoftebelte som var vribart og høydejustering på ryggen bla. a.

Men av 24 sekker, røyk 15 de to første ukene. Resten røyk etterhvert.

Problemet var det samme på alle, en metall"hempe" som var ganske skarp, som skulderstroppene var sydd rundt.

Sekkene tålte da ikke mer enn 20 kg før reimene ble "kuttet" av den hempa.

 

Nå er det mye mulig det er endret på nye utgaver. Og går nok også på garanti hvis den blir ødelagt,

så det er vel egentlig ikke noe problem. Men kan jo være greit og vite..

Link to comment
Share on other sites

Har hørt at den nye varianten. Ikke er like bra med tung vekt som den klassiske pakkramme sekken?

Har en kompis som er Fallskjermjeger. Han sa at den nye varianten ble ikke funnet godt nok med tung pakning hos dem.

 

 

Stemmer nok dette. Var inne som Artjeger 07/08, der fikk vi etterhvert en ny utgave av reconpacken, grønn farge, ikke camo, som hadde nesten flate rammevanger. Veldig mye bedre å gå med, hadde hoftebelte som var vribart og høydejustering på ryggen bla. a.

Men av 24 sekker, røyk 15 de to første ukene. Resten røyk etterhvert.

Problemet var det samme på alle, en metall"hempe" som var ganske skarp, som skulderstroppene var sydd rundt.

Sekkene tålte da ikke mer enn 20 kg før reimene ble "kuttet" av den hempa.

 

Nå er det mye mulig det er endret på nye utgaver. Og går nok også på garanti hvis den blir ødelagt,

så det er vel egentlig ikke noe problem. Men kan jo være greit og vite..

 

Høres jo håpløst ut av norrøna å lage en sekk som ikke tåler mer enn 20 kg, det er jo ikke mer en nista til en reinsjeger veier :mrgreen::mrgreen: Vil tro dette må ha vært en prototype til utprøving, norrønasekker er normalt like solide som det fjellet vi går på.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har Norrøna sitt hoftebelte som dreier rundt oppheng midt på noen stor fordel kontra Bergans? Tåler det mye vekt/slitasje eller kan det være et svakt punkt over tid?

Noen som har fått testet Norrøna recon pack mot Bergans powerframe?

 

Av store rammesekker er der noen andre en Norrøna og Bergans? (Formål - Reinsdyrjakt)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Var til fjels i helga med tung bør, ca 25 Kg ++ . Og kompisen min som har ein Norrønna Recon 125 liter, sleit mindre enn eg som har ein Bergans 75 liters sekk. Vil nok tru at du bli mindre sliten i hoftene sidan detter er bevegelig. Det er ein del av tyngda som bærer på hoftene, hvis du iallefall justere sekken riktig.

 

Hoftene mine, var slitne, etter et par timers gange med 25 Kg + +, medan kompisen min klaga ikkje i det heile tatt.

Og det er jaggu god plass i den sekken. Eg bruker berre sekk med så tung bær, 1 - 2 gonger i året. Men eg er ikkje i tvil, min nest sekk blir den Recon Pack`en.. :D

Link to comment
Share on other sites

Hvilke kriterier gjør at man bør velge rammesekk, og når bør man velge anatomisk?

 

Hvor tungt du skal bære og hvor langt du skal bære det. En tommelfingerregel er at om du skal bære tyngre enn 25 kg over lengre tid bør du ha en pakkrammesekk. Mye letter å få plassert vekta rett i sekken når du kan komprimere lasta inn mot ramma/ryggen. Under reinsdyrjakta i fjor bruka jeg en anatomisk 110 l. Den veide 47 kg når slaktet lå oppi. Gikk forsåvidt greit da det var ett lettgått terreng og ikke så langt. Gikk ut ilag med en kar som hadde Reconpack. Vi veide sekken hans på veiestasjona og den veide 63 kg. Prøvde denne på ryggen og den var faktisk mere behaglig å gå med denne enn min egen tross 16 kg ekstra.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har nettopp kjøpt meg en Recon Pack. Den hadde samme problem som nevnt tidligere i tråden. Innfestingen til skulderreimene sitter i noen utstansede hull der det er temlig heftige grader. Stroppen ble frynsete av å bære den tom hjem fra butikken. Har ikke turt å legge noe vekt i den før jeg hører fra norrøna.

 

En kan nok komme langt med en fil og litt tape, men på en sekk til oppunder 4-5000,- burde det ikke vært nødvendig. Bortsett fra dette oser den av kvalitet, og den er svær som et telt. Gleder meg til å ta den i bruk.

 

Sekken erstatter en Bergans Trollhetta 95L+. Den blir for spinkel når en nærmer seg 25kg, og designet med masse smålommer og lommer bak istedet for på siden er etter min menig for spesiellt intereserte. Recon Packen er ren og pen i utformingen med få men større lommer.

Link to comment
Share on other sites

Brukte den Nye Recon Packen på reinsjakt i år jeg.....med tung bør opp til hytta og tung bør hjem....

Samt at jeg brukte den hverdag på mine "utflukter". Kjenner ikke igjen det som er nevnt over her.

Når jeg først fikk tilpasset den til meg og min rygg, bærer jeg like mye som mine jaktkompiser uten problemer.

 

 

Bursdags gaven fra min samboer er jeg KNALL fornøyd med og er ikke redd for å anbefalle noen å kjøpe den.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes mange bra sekker der ute, selv loffa jeg rundt i canada i 2 måneder i sommer med en Bergans Alpine 130L, hadde flere strektninger hvor sekken veide rundt 50 kilo uten at sekken blei vond å bære(var vell heller musklene som klagde). Kan anbefale den på det sterkeste! Men jeg ville vurdert om man trenger 130L, på dem fleste turer kommer man veldig langt med 110L sekken.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Når det gjelder anatomiske sekker kontra sekker med pakkramme. Er det stor forskjell på hvor svett man blir på ryggen ? Har lest at pakkerammesekker er mer luftige. Merker man noe til dette?

 

Ønsker selv en stor sekk, men det er ikke spessielt viktig for meg å kunne gjøre den tyngst mulig.

Link to comment
Share on other sites

Og jeg har i årevis brukt Bergans Powerframe og Norrøna ReconPack på reinsjakt - det finnes ikke snev av tvil hos meg når jeg anbefaler Norrøna.

 

Hva er det du liker bedre på Reconpack enn Powerframen ettersom det ikke er noen tvil?

 

Jeg innbiller meg at de er helt like kvalitetsmessig, så det må vel gå på rominndeling i sekken og lukkemekanismer?

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg mener Norrønas sekk er av langt bedre kvalitet enn Bergans sin. Jeg har skrevet om dette tidligere, men la meg bare gjengi et konsentrat: Bergans Powerframe har ødelagt to reinsjakter for meg, fordi den rett og slett har løsnet i sammenføyningene. Ikke særlig festlig å bære reinsslakt to mil med én skulderreim, f.eks.

 

Det er mulig jeg hadde en mandagsutgave, men jeg fikk inderlig nok av den da den gikk i stykker året etterpå også.

 

Dessuten synes jeg hoftebeltet på Powerframen ikke fungerer særlig bra. Det er stivt og såpass ubevegelig at det stadig sklir ned. Man kan selvsagt argumentere med at det bare er å huske sekken opp igjen, men da synes jeg hoftebeltet på ReconPack er sinnssykt mye bedre, det er smalere og dessuten er det festet i et kuleledd ved korsryggen, som gjør at hoftebeltet følger dine hofters bevegelser når du går. Det gjør jo ikke Bergans sitt.

 

Som sagt - det kan godt ha vært en mandagssekk, jaktkompisen min kjøpte Powerframe samtidig som meg, og har bruukt denn på akkurat de samme jaktturene som meg, og har båret NESTEN like mye kjøtt som meg. Og han synes ekken er kjempebra. Men for min egen del var nok uansett nok. Bergans tok tilbake sekken uten å kny, beklaget mine opplevelser og ga meg hele kjøpesummen tilbake. Veldig ryddig gjort.

 

Derfor anbefaler jeg Norrønas ReconPack fremfor Bergans Powerframe.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Noen som har sammenlignet Powerframe 3800 og 3810 ?

 

Jeg lurer spessielt på om skilleveggen på den minste versjonen (PF 3800, 130 liter) er like høyt montert som på storebroren (PF3810, 158 liter).

 

Jeg har kun funnet PF 3810 i butikkene, og jeg trodde faktisk at det var dobbel snølås på toppen når jeg kikket nedi sekkeposen. Etter min smak alt for høyt montert i sekkeposen.

 

Mangler å få testa sekkene med skikkelig vekt i, men rent utformingsmessig og størrelsesmessig så liker jeg reconpacken best. Så for meg står det mellom den minste Powerframen fra bergans eller Norrøna reconpack.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har selv en tidlig utgave av Bergans Powerframe, og er veldig fornøyd med den. Men en kompis kjøpte en ny for litt over et år siden, og der knakk plastinnlegget i hoftebeltet, midt bak på ryggen, på første reinsdyrjakta i høst. Dette ble forøvrig erstattet av Bergans.

Link to comment
Share on other sites

Jeg opplevde at hoftebelte belte ble "løst" på min 3810 under siste jakta. Skrev en mail til bergans og fikk beskjed om at de hadde hatt et parti som hadde gått ut med forkorte skruer som festet hoftebelte til rammen. Så jeg ble tilsent nye skruer. Litt tungt å gå med en svaiende sekk på 60 kg. Med den meste av vekten på skuldrene.

Link to comment
Share on other sites

Valg av sekk kan være veldig individuelt. Før du kjøper noe som helst bør du gå ned til en sekkeforhandler og teste et visst antall sekker. En god butikk vil la deg fylle opp sekken slik at du kan teste sekken med reel vekt i; enten i butikken eller en rundtur i byen.

Dette er første trinn å gjøre når du skal kjøpe en sekk.

 

Deretter kan undersøke hvem som har produsert sekken; Bergans eller Norrønna. Uansett hvilken du velger får du en kvalitetsekk.

 

Selv har jeg en Bergans Alpinist 110 liter som jeg er meget fornøyd med. Sålangt har jeg vandret omtrent 15 mil med vekt fra 20-28 kg. Det oser kvalitet.

 

Verre er det med Bergans Trollhetta 95 liter; denne vil jeg fraråde folk å kjøpe. Plundrete og smal sekk og et fryktelig gnagende hoftebeltet for tyngre bører.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...