Jump to content

REVEJAKTA 2011/2012


jmonsen

Recommended Posts

Jadda! Min første rev falt i natt :)

 

Etter et par lokkeseanser tidligere hvor jeg har blitt oppdaga av reven uten å få skutt, gikk jeg i natt for første gang "all in" med full 3d løvkamo og bulvan og greier. Reven kom etter ca 10 minutter på tredje posten, og ensa meg ikke selv da jeg forsøkte å buksere tofot og rifle med 190 i puls, så kanskje kamoen hadde noe for seg..

 

115 meter, .223 Federal V-shok, 40 grs. Tysk fuglefløyte.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Nå har jeg lagt ut åte, en hel rådyrbukk (fått av viltnemda) og hundefor.

Burde jeg åpne rådyret på en måte eller bare la det være som det er?

 

Mvh Even

Grav det ned rett under bakken. Har gjort tester med dette og reven er ofte skeptisk til ting som ligger oppå bakken. Dessuten liker den og grave. Lagt ut masse dyr så dette har jeg sett ganske ofte.. og nå om sommeren vil dyret ofte råtne før reven kommer. Strø hundepellets (first price) rundt gravstedet. Funker veldig bra.

Link to comment
Share on other sites

Var innom åteplassen min i dag. Nesten all åta var vekke (over 80 kg med oppkværnet kjøtt og fisk). Men ligger fortsatt en del igjen der, blant annet det jeg har lagt inni en søppelsekk midt i solsteika. Dette har blitt tatt hull på, og det har tydelig vært noe å spist her.

 

Men hvis det er kråker som har fortært omtrent all åta, hvorfor var det ikke en eneste en der nå?

 

Og bør jeg kjøre på med litt ferskere åte nå? Var temmelig mye hvitmark der nå, og ikke spesielt apetittvekkende.. :sick: Vil serriøst reven ha denne gørra?

 

Har kasta ut et par kilo tørrfor rundt åta nå da...

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer! Er det mulig å få se utgangshullet? :lol: Eller, det kan vel knapt kalles et hull.

 

hehe det ble hull, litt større enn en tennisball.

 

i190232646_71835_3.jpg

her er et bilde fra en rev jeg skjøt for noen år siden med samme rifla, men med fusion 180 grs...fusion ga slike utgangshull hele tida til meg.

Link to comment
Share on other sites

er det noen av dere superjegere som har tips til jakttereng for rev og kråke på østlandet?

har søkt på inatur ,men der er det ingenting.

jeg får jakte rev på en gård i ski, men det er veldig lite oversiktig område der..

 

jeg har kun jaktet annet vilt tidligere så jeg har ikke noe netverk når det gjelder revejakt.

 

har forsøkt endel gårder i områdene rundt,men med lite hell,noen jakter selv eller så har de satt bort hele jakten til andre.

 

setter pris på kontaktinfo til jegere som disponerer områder eller grunneiere som kan være interessert i viltpleie:)

info: vi er 2 stk voksne seriøse jegere, som i hovedsakt jakter med rifle med lyddemper.

Link to comment
Share on other sites

Det ble enda en hvalp på meg i natt, skutt ca. 0215.

La ut makrellrester og det funket greit.

Skutt med 17 HMR V-MAX. Effektiv og god ammo etter min erfaring så langt.

Har nå skutt 5 rev med denne og alle har endt med knall og fall.

Legger ved bilde av rev og utgangshull (ca. 4 cm diam).

1z3mknn.jpg

v8eogx.jpg

Link to comment
Share on other sites

YEEESSS :D

 

Endelig datt den :mrgreen:

Min aller første rev datt i går 1:11 felt med Remington Core-Lukt i 6,5x55, tispa som veide 5,3 kilo gikk bare en halv meter før den tok kveld, men det er ikkje rart det med et svært utgangshull, og skabb.

Deilig følelse å se reven ligge på bakken. Har sotte på åte nesten alle nettene siden jaktstart å endelig kom reven på åte.

 

yeaus.jpg

 

Sitte meg ut i dag å håpa på ein lika vellykka kveld som i går :D

Lykke til til alle andre som ska ut i dag :winke1:

Link to comment
Share on other sites

I natt var det duket for enn ei natt i revegluggen :D Bror min skaut ei revetispe på dette åte i går, og da eg fikk se at rypeskrotten som han la ut var vekke fekk eg skikkelig forventninger til kvelden :D Han var heima i 3 tio, så det ville si at reven hadde vert der etter det :twisted:

Satt meg ut litt før kl 23 og fylte på åte med makrell rester og noe illeluktende greier eg har hatt på "mørning" i ei brusflaske i ca månedstid..

Etter ei lita stund dukker det opp 2 bukker og ei kolle. Flott start på kvelden og eg er så heldig og får se på disse dyrene i laang tid. Etter kvart beiter dei seg over ein kant og vi er tilbake på revejakt.

Det begynner og bli mørkt ute no og klokken tikker og går, kaffi koppen fylles og tømmes. Klokken blir både 1 og 2 uten at det skjer noe, men plutselig står den der bare 50 m unna. Ingen anelse kor den kom fra, men no er den vertfall her :twisted:

Først trur eg at det er ein katt hiver og børsa sjekker, men klarer ikkje se om det er ein rev med ein gang. Den kvite halen kommer fram og etter oppførselen og dømme er dette ein rev.

I samme øyeblikk som eg finner ut at det er ein rev begynne pumpa og slå og det noe så forfedelig og.

Finner reven i sikte, men lyse på kikkerten er alt for skarpt, så det må skrues ned eit par hakk. Finner reven på ny i sikte. Er ganske mørkt ute, så bogen er vanskelig og finne.

Finner den og reven står litt skrått på meg, men eg latt skuddet gå.

Kikkerten kommer ut av fokus og klarer ikkje finne reven igjen. Er 100% sikker på at skuddet satt der det skulle, så bare venter på at lyset skal komme fra i stor tru om at den ligger der.

Kl tikker 0400 før det blir lyst nok til at ser reven ligge 5 m unna åte. Datt rett ned på skuddplassen og nok ein gang gjorde winchester 223 silvertip jobben :D Skuddet gjekk skrått igjennom bogen og laget eit utgangshull litt større enn ein 20 kr.

 

KL 02.37 kom denne reven. Det var ein hann rev på 6,8 kg med knekt høgre hjørnetann, manglet noen fortenner og kløyvd øret ca 2 cm, så stor tru på at dette er revir hannen i område. Veit det går 2 stk valper i dette område, så kansje det blir ein tur ut i kveld også :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fredrik...har sotte mange netter å kikket, helt til steinene begynte å bevege seg :lol:

Men nå bruker jeg konsekvent varsler på åta her hjemme. Noen ser kansje på det mere som avlivning enn som jakt, men det får nå være.

Er i allefall en utmerket måte å få mikkel på.

Man kan jo også legge seg, våkner likavell når det piper... :lol:

Å har du den "modda" utgaven, så har du jo lang rekkevidde på den også...

Link to comment
Share on other sites

Har ingen revevarsler på mine reveåte. Her er det kun venting og atter venting som gjelder. Det er ikkje så gale som det høres ut. Mye som skjer i skogen vettu :D I går satt eg og såg på 2 stk hjortebukker (10 og 8 tagger) og ei stk kolle i 1,5 t for eksempel..

Nøyaktig på slaget kl 0400 våkna visst alle skogens fugler til liv:D

Plutselig var det fugler som sang på alle kanter.

Innimellom alt dette av og til opplever du revefall eller i det minste ser rev og da er all ventingen verdt det er no ivertfall min meining.

No på sommertid sitter eg bare med joggebukse, ullgenser og ull teppe å tempraturen kan ikkje klages på vertfall :D

Link to comment
Share on other sites

En liten hannrev med litt skabb på halen i kveld ca kl 2045. Skutt på 143 meter med 35 grains v-max i 1100 mps med 223. Vekt (legger ut i morra). Løp 20 meter og sloknet. Ikke gjennomskutt, disse kulene kan bli interessante å bruke i vinter når pelsen er fin.

 

Sjekket kulebanen på 110 - 140 og 160 meter forresten. En cm over på 110, faller en halv cm til 140 meter og faller fire cm til ut til 160 meter. Skal prøve flere avstander også med denne kula, 180 og 200 meter.

Link to comment
Share on other sites

Var ute på revejakt i natt. hadde lagt ut fire åter, og gjekk for å sjekke om det var rev i dei. i dei tre første åtene var det ikkje rev. men på den fjerde åta var det ein rev. men den såg meg og, so den forsvant over ein kant med ein gong. eg låg meg ned for å sjå om den kom tilbake. ti minutter etter hoppa reven oppå ein kant 1-1,5 meter ifrå meg, og eg kvapp som eg aldri har gjort før. men reven stakk berre ca 8 meter vekk, og heldigvis for reven var det eit tre imellom oss, so eg måtte løfte hagla rundt treet før eg kunne skyte, og akuratt i det eg skulle skyte, forsvann reven bek ein haug.

 

Det er ei revejakt som eg aldri har opplevd før.

Har aldri høyrrt om nokon som har fått ein rev so nermt før. so eg vil gjerne høre ein lyd vist det er andre som også har fått reven inn på so nermt hold :D

Link to comment
Share on other sites

hehe!

satt på post med rifla og lokka med tysk fugleskrik, da

en sekstakker kom stormende ut av koråkeren på under 10 m.

fikk lokka den inn med noen brøl til ca 5 meter :lol:

så x3m1 cammon funka bra :D , men revetassen ville

ikke ikveld, prøver om 3 timer :D

scaled.php?server=11&filename=20110721215851194.jpg&res=medium

Link to comment
Share on other sites

prøver å sette meg ut rundt kl 3 i natt :) da får jeg håpe det blir noe, har ikke fått noe hele jakta.. men men.. får se hvordan det går i natt ;) kommer vel en dag der jeg også klarer å få en revetass :) er det greit og lokke med musepip osv på natta også ?

Link to comment
Share on other sites

hva kan jeg bruke til åte? og hvor kan jeg eventuelt finne noe jeg kan bruke ? er det bare å høre med slakterier osv om de har liggende noe illeluktende møkk fra gammalt slakt ? og hvor lenge må det ligge ute før det blir oppfattet av reven ?

Link to comment
Share on other sites

fikk inn en voksen rev på Psyco tweety fløyta igjen i kveld...men den kom 20m bak meg, så når jeg snudde på hodet så støkket jeg den...dette var bare 100m oppom huset så jeg tok det ikke så serriøst...skulle vel ha hatt camoen klar likevel, endte med bomskudd.

 

får bare prøve igjen litt senere :wink:

Link to comment
Share on other sites

Endelig.

Nå har jeg hatt åte ved hytten min i mange år. Ifjor fikk jeg bilde av en rev på vilt kameraet mitt. I kveld satt ØKH og jeg ute på terassen. Sterinlys og hyggelig prat. Vi ser det blinker i vilt kameraet. Opp med kikkerten, der står der en fremmed katt. Den får vi studere litt på i morgen. Kan være naboen sin.

Vi forsetter å prate og se ut over en blikk stille fjord. etter en time blinker det i kameraet igjen. Snur hodet der er noe langt med hvit hale tupp. Henter sauer 202 higlanden cal 22-250. Finner reven i sikte.

Resultat en hanrev på 6,6 kg. Den døde i smellen.

 

Bilder kommer.

Link to comment
Share on other sites

hehe!

satt på post med rifla og lokka med tysk fugleskrik, da

en sekstakker kom stormende ut av koråkeren på under 10 m.

fikk lokka den inn med noen brøl til ca 5 meter :lol:

så x3m1 cammon funka bra :D , men revetassen ville

ikke ikveld, prøver om 3 timer :D

 

Fikk inn bukk og geit etter 2 min lokking med tysk kaninskrik fløyta jeg også forrige dagen. Virker som om bukken kommer inn på all slags lyder om dagen :D

Link to comment
Share on other sites

scaled.php?server=11&filename=20110721215851194.jpg&res=medium

Hva er deres betrakning av sikker bakgrunn ved revejakt på jorder??

Jeg hadde aldri løsnet rifleskudd i retning bak bukken, men hadde en dal til venstre i bildet hvor jeg kunne skutt.

Bruker varmintkule, så rikosjerer ikke meg forstått, men det er jo på ingen måte sikker retning med hus/veier bak evt vilt.

men med hagle er jo saken en annen :)

 

Kjølen- ja er rart det der, musepip og fugleskrikfløytene har lokka inn bukker ved 3

tilfeller for meg nå, men ingen rever.. :lol:

Trur det er været, og at reven ikke liker at alt er søkkvått, men morro å

se at det er liv i skog å dyrka mark mens man venter da. :smile:

 

Fredrik- Gjerpensdalen i telemark. Fine jaktmuligheter

her, men vanskelig å være jeger pga støy fra skudd og tettbebyggelse.

Mange driver også med hest, (håpløse folk) som ikke tåler ETT smell.

Også er det krevende å jakte med rifle pga sikkerheten, Men siden jeg er grunneier

vil jeg jakte her uansett :D

Link to comment
Share on other sites

Til CULT Skutt rev er ikke mye av verdi. Viltforvalteren betaler ut skudd premi etter fremvisning. Bruk den som åte eller få den begravd eller fjernet på en forsvarlig måte.

 

Til østlandspredator min erfaring med fisk er dårligt. Har hatt fisk på et åte i over 5 år. Der er skutt to rever på det åte. Den ene datt i går kveld.

Link to comment
Share on other sites

Til CULT Skutt rev er ikke mye av verdi. Viltforvalteren betaler ut skudd premi etter fremvisning. Bruk den som åte eller få den begravd eller fjernet på en forsvarlig måte.

 

hvem er viltforvalteren?

 

funker en død rev som åte for annen rev altså? Bør en i så fall flå dyret?

Link to comment
Share on other sites

vsøli,du sier ikke noe om avstanden til husene....

 

Er vel litt off topic detta her, men gjelder revejakt med rifle. :)

 

Utifra bildet er det vanskelig å se avstanden.

Men med rifle som har en rekkevidde på rundt 4000 meter, vil det da være en sone som det er "forbudt" å løsne skudd :?:

Rikosjetter kan jo endre retning både vertikalt og sideveis.

Avstanden er ca 3-400 meter, derfor var dette en haglepost, men dalen ved siden til venstre ser jeg på som forsvarlig.

 

Jordekanten til høyre som har tett skogholt med huser bak, ca 5-700 meter.

Er selv meget bevist på hva som er bak målet og nøler IKKE med å holde igjen skudd.

 

Ser på flere lokkejaktfilmer på rev at det er huser i bakgrunnen eller ukjent bakgrunn, trolig innenfor 1 km.

Vet det er oss jegere som skal vurdere dette, men ang revejakt er det ofte flate jorder i "tettbebyggelse" som man jakter på.

Vil en varmintkule formateres slik at faren for rikosjetter reduseres forsvarlig, selv trur jeg altid

at ei riflekule kan fortsette langt, og ofte finner jeg ikke noen plass jeg kan løsne skudd annet en der det er ei fjellside i bakgrunnen, og da er det svært få plasser å jakte ..

Link to comment
Share on other sites

Naboen ringte og sa det gikk 2 rev nede ved elva i regnværet. Eg hoppa i regnkleda og kom raskt på plass, men såg ikkje anna en nokre småfuglar. Satt meg ned og lokka i nokre minuttar, men ga meg for det kom ein person gåande langs elva og fiksa strømgjerde.. :?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...