Jump to content

REVEJAKTA 2011/2012


jmonsen

Recommended Posts

Myggproblemet kan også bøtes på ved å sette opp en jaktstige. Jeg snekrer på min 4. stige nå og de blir satt opp strategisk i jordekantene her hos oss. Det hender det kommer en mygg i ny og ne, men langt fra det infernoet man kan oppleve på bakken. Har en mygga hengende i en hyssing i hver jaktstige så er den alltid tilgjengelig, uansett hvem som bruker stigen.

Link to comment
Share on other sites

Alt klart til 15 juli, X3M3 camoen er tatt fram, børsa går hull i hull med litt lettere helmantel i år for lukta av sprengt rev har jeg fått nok av. Må vel til og spikke ny sitte to-fot for den jeg hadde i fjor forsvant under en stressende situasjon under bukkejakta i fjor :D kamera er også klart større minnebrikke er kjøpt inn, får håpe tiden går fort! 8)

Link to comment
Share on other sites

Myggproblemet kan også bøtes på ved å sette opp en jaktstige. Jeg snekrer på min 4. stige nå og de blir satt opp strategisk i jordekantene her hos oss. Det hender det kommer en mygg i ny og ne, men langt fra det infernoet man kan oppleve på bakken. Har en mygga hengende i en hyssing i hver jaktstige så er den alltid tilgjengelig, uansett hvem som bruker stigen.

Leste om en test i bladet Jakt & Fiske ang test av kles plagg mot mygg. Fikk en sekser. Sjekk ut http://www.nordic-outdoor.no" target="_blank" target="_blank

Har vært inne for å sjekke dette ut, men det var ikke lett å finne det testproduktet.

Må visst inn på denne nettsiden: http://www.exofficio.com/search/insect% ... saway/mens

Link to comment
Share on other sites

"Begynn å røyk" Hahah, for en ide! :lol:

 

Venter bare på skoleslutt nå. Eksamen er unnagjort, og så blir det jobb ei uke, så ferie i 2 uker, og så er det 2 dager til revejakta når jeg har kommet hjem fra ferie :) Mauseren har gjort sitt på skytebanen, musepip og crit r call skal innkjøpes, og camoen er klar :)

Link to comment
Share on other sites

prøvde meg for første gang med vogelklage fløyta fra storfangst i går natt på veg hjem fra jobb. Skal si jeg ble positivt overrasket! 15 sekunder med lokking så hadde jeg reven på ca 1.5 meter, hadde det ikke vært for at jeg reiste meg opp så tror jeg jaggu den hadde hoppa opp i krattet der jeg satt, intenst! under en måned igjen!

Link to comment
Share on other sites

IMG_0273.jpg

IMG_0276.jpg

 

da er det ammo i hus til revjakta begynner :twisted:

 

1. fra venstre: blackloud 12/89 bb

2. og 3. fra venstre: winchester supreme elite xp3 180 grain 300 win mag

4. fra venstre: 125 grains lapua scenar 30-06 hjemmeladd

5. fra venstre: 140 grain federal fusion 6.5x55

6. og 7. fra venstre: 140 grain winchester soft point 6.5x55

 

de to frammerste er til avliving i bås og skyting på skjør,kråke osv.

Link to comment
Share on other sites

da er revebørsa klar for årets jakt med ny kkc stokk.

en tikka t3 222rem

fjorårets jakt ga 10 stk å årets mål er 15. skal ta med meg sommer jakta for førstegang

har lokalisert ett par hi i løpet av beverjakta å håper det kan være valper på gang.

en måned igjen.. gleder meg stort:)

Link to comment
Share on other sites

Blir vel en tur ut nå straks for å se om jeg ser no rev på førsteslåtten. Gleder meg mere til andreslåtten, for da er vel valpene med også. Nærmer seg jakta med stormskritt nå, bare så synd at jakta kanskje blir flytt 1 måned fram... F***!!!

 

Var på bana og skjøt i dag. Vil nå si at rifla går godt nok til jakta, nå :mrgreen:

 

Ingen som har observert noe rev på førsteslåtten enda, eller?

Link to comment
Share on other sites

Dem er snart ferdige med førsteslåtten så og si alle steder her nå...

Jammen så jeg ikke en bukk ista også! Blir å følge med den fremover, vet jeg! prøve å få tatt noen bilder av den. Morro da jeg ligger å ser i kikkerten og følger med på den i 5-6 minutter før den trasker inn i skogen igjen :D

 

Rev var det dårlig med å se i dag, gitt.. Men fant da et nytt hi :mrgreen:

Får vel vente til andreslåtten med å se så fælt mye etter reven, eller når jeg får iorden at mopeden :D

Heller følge med bukken litt :)

Link to comment
Share on other sites

vurderer selv jakt på rev i år om jeg finner meg en plass jeg kan få lov av grunneier ;)

 

har kun en .308 rifle som vil bli brukt, men er det for stort til å skyte rev? litt kjedelig å ødelegge den også. Eller går det fint an å bruke dette kaliberet ?

Link to comment
Share on other sites

har kun en .308 rifle som vil bli brukt, men er det for stort til å skyte rev? litt kjedelig å ødelegge den også. Eller går det fint an å bruke dette kaliberet ?

 

Fungerer helt fint det ja :winke1: Helmantel er jo lov på rev

Link to comment
Share on other sites

Rev og grevling.

 

Vi så allerede i mars at det var grevling på åte og har i år registrert store mengder grevling der vi jakter. Viltkamerat bruker vi flittig og setter det rundt der det erfaringsmessig er rev. På alle bilder som er tatt er det grevling, fra 1 til 4 grevling på samme bilde. Har i år ikke sett rev på viltkameraet og det er ikke vanlig. Ser at grevlingen graver på dyrket mark og gjør skade på avling.

 

Vi kommer til å søke viltnemnda om å ta ut noen grevling.

 

Mitt spørsmål er om grevling og rev lever side om side eller om reven finner andre steder der det er lite grevling?

Link to comment
Share on other sites

Mitt spørsmål er om grevling og rev lever side om side eller om reven finner andre steder der det er lite grevling?

 

Vet om et hi som var revehi i høst, i vinter var det grevling hi... Kan hende at dem bruker hiene litt at og fram da.. Er ikke helt sikker jeg men. Du ser ofte at det er grevlinghi ved at det er masse halm i hiinngangen.

Link to comment
Share on other sites

jeg tenker litt på om jeg skal jakte rev med hagle, er det noen som har prøvd dette og har erfaringer med det?

Hvordan skal det gjøres? Er det glugge jakt med åte som er tingen?

Det er ikke noe problem å skyte rev med salongrifle, men er det lov?

Når starter revjakta?

 

Jeg er helt ny som jeger, så jeg stiller sannsynligvis enkle og dumme spørsmål :D

Link to comment
Share on other sites

Revejakt med hagle er knall til åtejakt, hijakt og om du jakter med hund. Til lokkejakt vil jeg si det er bedre med rifle. Jakta i hele høst med hagle og fikk aldri skuddmulighet.. Da mår du sitte dønn kamuflert slik at den ikke får øye på deg.

Link to comment
Share on other sites

Naboen begynte å slå gresset noen steder på bakkane. Ligger 4 remser noen steder. Får håpe man ser reven jakter etter mus. Det er en artig skue!

 

Men det skjedde noe spesielt også når naboen slo,plutselig ser han en liten hjortekalv liggende i gresset 2 meter fremfor slåmaskinen, den ligger der helt rolig, og mora er ikke å se noen steder. Han ringer meg å sier dette, så jeg løper ned å får se denne kalven som sannsynlig kun er noen dager gammel. Men plutselig spretter den opp og hopper bortover i det høye gresset, før den legger seg igjen. Men da noen nermet seg å skulle ta blide, tok den løst inn i skogen.

 

Artig opplevelse, så ut som en liten rådyrkalv, da den hadde hvite prikker på seg :)

Link to comment
Share on other sites

Naboen begynte å slå gresset noen steder på bakkane. Ligger 4 remser noen steder. Får håpe man ser reven jakter etter mus. Det er en artig skue!

 

Men det skjedde noe spesielt også når naboen slo,plutselig ser han en liten hjortekalv liggende i gresset 2 meter fremfor slåmaskinen, den ligger der helt rolig, og mora er ikke å se noen steder. Han ringer meg å sier dette, så jeg løper ned å får se denne kalven som sannsynlig kun er noen dager gammel. Men plutselig spretter den opp og hopper bortover i det høye gresset, før den legger seg igjen. Men da noen nermet seg å skulle ta blide, tok den løst inn i skogen.

 

Artig opplevelse, så ut som en liten rådyrkalv, da den hadde hvite prikker på seg :)

 

Ikke gå innpå en liten kalv. Moren er som regel i nærheten selvom man ikke kan se henne. La kalvene være i fred uten å gå alt for nærme.

 

Ellers er det bare å satse på at reven kan dukke opp på jordet ;)

Link to comment
Share on other sites

Ingen som gikk veldig nær kalven, den bare lå der å så på oss som om den ikke brydde seg. Men det jeg lurer på, er om kalven fannt fram til mora si. Ellers er det en sjanse for at den er tatt av rev eller noe slikt. Får se senere når hjortene begynner å komme ut på jordene igjen.

Link to comment
Share on other sites

Såg en revekvalp i går på eit jorde som vart slått for nokre dagar sidan. I dette området er det mykje mus, og den hadde ei mus i kjeften, så trur dette er ein fin plass :) Tenkte eg skulle invistere i musepip og fugleskrik fløyte, og begynne og øve litt før jakta kjem i gang :D

Link to comment
Share on other sites

skal prøve å lokke litt på reven for første gang i år. har kjøpt meg en musepiplokk. kan jeg lokke reven inn med musepip fra litt avstander? eller må jeg ha en annen lokk først for å få reven inn?

noen som vet om en film på nettet der en kan se i praksis hvordan man lokker med Faulk's Predator Squeaker?

 

Burde jeg sitte oppe i tårn? skal jakte utover ett jorde hadde jeg tenkt. å så kamuflere meg i skogkanten, men har mulighet for å sette opp tårn også.

 

jakter på samme plassen som jeg hadde åte i vinter. burde jeg hive ut noe bikkjefor på ett par dager i forveien og så lokke med musepip på kvelden? når grasset er slått vil jeg tru det vil kunne bli litt aktivitet.

 

takk for tips/råd :)

Link to comment
Share on other sites

Det som nok kan være litt interessant er å ha en foringsautomat med kattemat eller hundemat som sprer 2 ganger om dagen og bruker en bjelle.

 

Hypotesen er da at hvis du da får reven interessert så har du rev 2 ganger om dagen som kommer løpende når den hører bjella.

Link to comment
Share on other sites

Legger du ut hundemat og det forsvinner kan det godt være piggsvin.

Det har vore i hundagaren til hunden våres og forsynt seg godt :shock:

 

Har prøvd å leite lit etter hi/bøle uten stort hell.

I starten av jakten er hvalpene ofte ganske nerme bøle, får å ikke si midt i bøle helt i starten.

vett du hvor bøle har vore i år er det en plass så kan være veldig sansynlig du ser rev. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Haha.. Ei gammel dame her som klagde på at noen hadde sluppet løs en golden retriver på marka til bonden på nedsida, etter litt etterforskning fant han ut neste dag at ''retriveren'' egentlig var en stor j**** rev!! Kom 15/7 sier jeg bare!! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...