Jump to content

REVEJAKTA 2011/2012


jmonsen

Recommended Posts

V-max-

Ja vinkelen er ned mot bakken.

Så er vel annerledes med 55grn hornady SP varmint enn en helmantel.

Ser også i youtube klippet på lokkjakt på rev vinterstid at han svensken jakter i lignende omgivelser, og feller rev med hus i bakgrunnen, men selvfølgelig er skuddet rett i bakken. Bare diskutert med jaktkamerater ang. skudd fra glugga hjemme, og har finni soner hvor skudd trygt kan sendes :smile:

Uansett, har jeg huser rett bak målet skyter ikke jeg, men viss det er utenfor en viss vinkel ift. målet og kula ekspanderer/pulveriseres ved treff uansett hva, kan man vel trygt felle revetassen.

Link to comment
Share on other sites

Går det ikke å sette seg i en litt annen vinkel da ????.....eller er det mere hus på andre kanter ??

Hadde nok skutt selv fra den vinkelen med en w-max. Men man må jo helt klart være mere forsiktig. Vet om folk som i iveren etter å skyte mikkel har trykket litt for hardt på avtrekkeren før dem hadde han i siktet, å da kan det lett gå galt i denne situasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Går det ikke å sette seg i en litt annen vinkel da ????.....eller er det mere hus på andre kanter ??

Hadde nok skutt selv fra den vinkelen med en w-max. Men man må jo helt klart være mere forsiktig. Vet om folk som i iveren etter å skyte mikkel har trykket litt for hardt på avtrekkeren før dem hadde han i siktet, å da kan det lett gå galt i denne situasjonen.

 

Derfor jeg er ekstra forsiktig og påpasslig med pipeføring å avtrekk her i dalen, jo er mulig det :)

Bare lurte på om folk mente at en slik bakgrunn ikke egner seg, men har innsett at alle revejorder rundt i norges land stort sett

har bebyggelse i nærheten, så da er vel det et svar i seg sjøl, Bare være forsiktig som alltid :smile:

 

skjønner ikke hvor reven har gjømt seg... kanskje de er i skauen fram te neste slått igen:(,

får vel ut i skauen å skremme de med lokken imorra :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kan ha mye med hendelsene som har skjedd. Kan også skyldes dårlig vær.

 

Men her er det sol, lettskyet og 24 grader. Jeg sitter inne i stua med vannkopper å ser på naboen som har begynt med slått nummer 2...

 

Får vertfall speidet litt etter rev, har jeg tid og hold, finner jeg børsa. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kjørte en liten tur i stad for å se om kantarellen hadde begynt å komme. Fikk se en brun-svart liten rev på atlega. Aldri sett denne fargekombinasjonen her før. Den ble var oss og dro oppi skogen. Har ikke tid til å jakte nå om dagen. Men skal se etter akkurat denne reven. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da falt endelig rev nummer to for året. Har sett den ved flere tilfeller siden jakta starta, men ikke klart å få has på den. Kombinert med en pause siden 22.7 tok det litt lengre tid enn planlagt.

Jeg hadde vel egentlig nesten gitt opp å få tak i den, da den har vist seg uvanlig vár, men tenkte jeg kunne ta en tur i natt likevel. Tålmodighet betaler seg har visst noen sagt engang, og man kan jo ikke lukke ørene hver gang. Hadde sittet en snau time hvor jeg innbilte meg at den kom til å gå forbi da jeg vurderte å gi opp, men bakte en pris for å holde ut litt til. Da jeg fikk statta tålmodigheten i overleppa oppdaga jeg plutselig en gresstust jeg ikke kunne huske å ha lagt merke til før. Fulgte med på den et minutts tid, men ingen bevegelse, så jeg lagde et par musepip med munnen i tilfelle. Plutselig kom gresstusten i hundre mot meg og stoppet ikke før den var ved kanten av åkeren to meter fra meg. For en gangs skyld glad jeg gadd å bære med meg hagla i tillegg til rifla. Fikk desverre inn et halvdårlig skudd idet reven kastet seg rundt for å løpe, men ikke noe tre lange steg, en jaktstøvel over nakken og en kniv ikke kunne gjøre noe med. Vil tørre å påstå at den ikke led mer enn toppen 30sek.

 

Nå skinner sola og presset har gitt seg for denne gang.

 

Edit: Kan legge til at med en vekt lagd av 2tom4tom, tau og spyleveskekanner med vann, bikket den 8 kilo. Kan også legge til at vekta var presis med en 10liters bøtte med vann på hver side, så den burde være riktigere en å tippe for hånd :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Fikk endelig tid til ei kort økt i gårkveld med rifla. Beitepussa ei atlege som ligger godt skjult med skogen rundt. Kjørte hjem og fant fram rifla. Sneik meg tilbake og satte meg i jakttårnet jeg har fint plassert ved atlega. Hadde ei økt med den tyske musepipen, som jeg forøvrig syns er veldig korrekt i lyd. Ikke noe å se, så jeg kjørte på med Psycho Tweety. Etter kanskje 10-15 min kommer det en rev ovenfra. Den ble var meg da jeg laget litt lyd i bua. Begynte å tusle vekk fra meg. Fikk den i sikte på knappe 40 m. Plystra og den dro breisida til. Da var det enkelt å plukke den. :D

280711_rev.jpg

 

Kjønn/vekt: Tispe/ 5,7 kg.

Jaktform: Postering og lokk

Skuddavstand: 40 m

Rifle/sikte: Sako Vixen/Swarovski PV-N 2,5-10x56

Kaliber/kule:.222 rem/Lapua 55 grs SP

Link to comment
Share on other sites

Da var nr. 5 i boks !!

Fikk rapport fra svogeren om en tispe med 3 hvalper i et område jeg ikke var klar over ca. 5 min kjøring hjemmefra.

En nabo i nærheten der hadde også sett rev rundt huset sitt.

Lette etter et sted å lokke da en hvalp kom gående i veigrøfta ca. 100 meter unna.

Den var nok opptatt med å lete etter noe å ete for den ble aldri var meg så jeg fikk skyte den på ca. 40 meter.

Fortsatt med 17 HMR og V-MAX. Traff litt lavt denne gangen så reven sprang ca. 20 m før det ble stille.

 

nl4rvt.jpg

97iot1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg kom hjem fra havet natt til onsdag og slengte ut fisk og hundemat onsdag kveld. I går var hele området trakka ned av rev og jeg slengte ut litt ekstra hundemat.

I dag hadde jeg tenkt å sitte på åta men nå var plutselig hytta som ligger 30m unna befolket for første gang på evigheter så det ble ikke jakt i natt.

Sto en på åta når jeg kom og så en på vei tilbake. Lover i alle fall godt for neste uke :D

Link to comment
Share on other sites

vinden kødda bort en rev i kveld.den var og geipet til meg på 130 m før den fikk ferten av meg......nå er de lyse lofotnettene over....gatelysene er på i ca en times tid når det er overskyet.pussig hvor mye som skjer med lyset på bare 14 dager..... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ble en rev i natt på åte/lokk. Hannrev 6,2 kg. Trodde det var en valp først, den såg så liten og pusk ut. Men når jeg fikk veid den og sjekket gebisset så var det nok en voksen, mulig skabb, ikke lett å se men veldig tynn i halen i forhold til andre voksne rever som jeg ser er skutt her på kammeret, samt at det var ei veldig søtlig lukt av den. Bilde kommer når mobilen blir ferdig ladet.

Link to comment
Share on other sites

Ble en rev i natt på åte/lokk. Hannrev 6,2 kg. Trodde det var en valp først, den såg så liten og pusk ut. Men når jeg fikk veid den og sjekket gebisset så var det nok en voksen, mulig skabb, ikke lett å se men veldig tynn i halen i forhold til andre voksne rever som jeg ser er skutt her på kammeret, samt at det var ei veldig søtlig lukt av den. Bilde kommer når mobilen blir ferdig ladet.

 

Mobilen din brukte rimelig lang tid på å lade :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

2011-07-30_05_48_55.jpg

Predator fangsten natt til i går. Begge skutt gutt med Remington 700 i 30-06 Norma Express blyspiss på rev og helmantel på kråka. Reven skutt 01:42 og kråka skutt 05.40, lang natt i bua. Gikk ut å satte meg kl 24:00, hørte etter 1 time, hyling fra rev. Men det hørtes ut som at den ble bare lengre og lengre borte, så ble det stille. Hadde med meg ut div fløyter og musepip/buttolo. Gjorde noen støt med Buttoloen, forsiktig noen ganger for så å øke på litt, etter 0,5 timer kom denne. Den ble skutt og jeg satt en stund etterpå for å sjekke om det kunne komme flere da det så ut til å være en valp, men etter ca 45 min gikk jeg ut og hentet reven, bestemte meg for å sitte å ta en kaffe og nyte natta, da hørte jeg rev som hylte 1 gang, tenkte kanskje at det kunne være mora som lokket på ungen sin. Men det kom ikke flere. Bestemte meg for å holde ut til jeg fikk tak i ei kråke på morgenkvisten. Kråke kom, ei datt, skal brukes til Hubro jakta etter kråke, ligger nå i fryseren. Ser ut som en valp men var faktisk 6,2 kilo. Hadde også dårlige tenner, tenner som var borte.

Link to comment
Share on other sites

Ble en rev i natt på åte/lokk. Hannrev 6,2 kg. Trodde det var en valp først, den såg så liten og pusk ut. Men når jeg fikk veid den og sjekket gebisset så var det nok en voksen, mulig skabb, ikke lett å se men veldig tynn i halen i forhold til andre voksne rever som jeg ser er skutt her på kammeret, samt at det var ei veldig søtlig lukt av den. Bilde kommer når mobilen blir ferdig ladet.

 

Mobilen din brukte rimelig lang tid på å lade :mrgreen:

 

Jepp, Samsung Galaxy S II trenger en stund.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det egentlig å prøve å lokke inn rev i et område som er inngjerdet?

 

I store deler av det området jeg jakter i, er det jorder ol. som er gjerdet inn. Noen med vanlige gjerder, og noen med strømgjerder (slike doble/triple med streng som går ganske langt ned).

 

Har reven ofte funnet seg en vei inn, så han vet hvor han skal gå for å forsere dette gjerdet, eller er det bare å drite i? :)

Link to comment
Share on other sites

Takk alle! :)

 

Historien er kort og god: Jeg satt i glugga og stirra ned på åta. Hadde vært noen her dagen før, og da hadde de ikke sett noe på åta, så tolmodigheten min var liten.

 

Jeg tok så opp iPhonen, koblet den til høytaleren, og spilte av denne kaninskrikelyden: http://www.2shared.com/audio/_Vh2vZi1/K ... _lang.html" target="_blank

 

Etter ca. 10 min spilling, ser jeg noe bevegelse i skogkanten 80 meter unna. Jeg var da helt sikker på at det måtte være en stor katt. Har sett katt på åta før her, så det var nærliggende å tro. Da det er veldig kupert (hogstfelt) i teigen jeg speider utover, forsvant "katten" veldig fort. Men plutselig, kanskje 20 sek. senere ser jeg helt tydelig en rev klatre opp på en stokk som ligger horisontalt på bakken. Den stopper midt på stokken og speider. Jeg får opp børsa, sikter og skyter. Reven faller pladask rett ned fra stokken, og jeg kunne kun skimte noen få krampetrekninger.

 

Da jeg kom fram til reven åpenbarte det seg raskt at dette var en rask død:

31jul2011_0291.jpg

Kula har hatt en noe merkelig bane gjennom reven. Jeg skjøt ovenfra og ned, sikta mot hals/hode da den stod i halvveis vinkel mot meg. Men kula har helt klart gått opp og ut midt mellom øra. Så er vel på sett og vis en stjernetreff.

 

Så her er reven i sin helhet:

31jul2011_0292.jpg

Er ei tispe, men fikk ikke veid den. Men den er i allefall ikke under 5kg. Noen som har en forming om dette er en valp fra i år? Aldri skutt rev før, så jeg vet lite om hvor stor en voksen vs. valp er...

 

Og så den stolte jeger:

frsterev.jpg

(Er ikke sint altså, men bildet ble nå engang slik... :) )

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er lettere å skrive når man får skutt noe og har en god histore eller et resultat å vise til.

Var ute lørdagsmorgen fra ca. 0515 og et par timer. Har lykkes med dette tidligere.

Lokket i og sjekka 3 områder, men ingenting å se.

Ikke engang kråka var villig til å sitte lenge nok. :x

Denne morgenen går nok fort i glemmeboka, og er en av mange.

Men man blir ikke demotivert av slikt.

Bare mer interessert i finne ut hvor mikkel gjemmer seg og hva man skal gjøre for å lure ham neste gang :P

Link to comment
Share on other sites

Og så den stolte jeger:

frsterev.jpg

(Er ikke sint altså, men bildet ble nå engang slik... :) )

 

Går ut ifra at du er normalt høy for en nordmann, så da vil jeg også gå ut ifra at dette er en valp fra i år. når jeg holder en voksen rev etter bakbeina subber den nesa i bakken når jeg holder den slik som deg.

Link to comment
Share on other sites

Spørs jo hva man legger i normal :P Er 196, så er vel av den høyere sorten. Men er vel uansett en valp da ja.. Må ordne meg med ei vekt til neste gang.. Kan DX har noe billig ræl.. :)

 

Noen som har opplevd lignende ekspansjon som jeg beskrev? Den ble skutt med Hornady Varmint blyspiss.

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om en høvelig billig revevarsler. Det er en fjøs og noen husvegger som er mellom detektorn og mottakeren, og det er ca 100 meter fra åta. Har sett på Spypoint sin revevarsler og den ser ikke så verst ut, 270-300 meter leste jeg rekkeviddene var og det burde vel holde i massevis, det eneste er prisen, rundt 2500 full pris. Nå er den på tilbud og koster 1800 hos jaktfall.no .... selv det syns jeg blir i det dyreste laget.

Link to comment
Share on other sites

Fikk inn en rev på lokken i kveld, men ikke noe skudd :trist: Den kom inn på venstre side av meg på ca 30 meter, å da jeg skulle skifte skytestilling å finne den i kikkerten så bråsnudde den å stakk :twisted: Skal jeg vente mange dager før jeg kan prøve å lokke på samme plassen igjen?

Link to comment
Share on other sites

Rev nr 3 felt i går kveld. Nyslått jorde og perfekte forhold. Så 2 rev til, men de ble ant støkket av noe så vi så ikke mer til de. Reven klarte å komme seg inn i tetta, fant lungeblod og bestemte meg for å vente til i dag og bruke hund. waika fikk prøvd seg for første gang på å spore rev

waika%20&%20reven.JPG

Link to comment
Share on other sites

brukte samme kule som Fredrik i min 222 sist vinter. Traff en rev like bak forfoten , kulen gikk litt på skrå forover å traff bogbladet fra innersiden på andre siden. Forandret retning å kom ut oppe på ryggen på reven......ikke noe pent syn. Etter det skuddet bruker jeg bare W-max.

Link to comment
Share on other sites

Tok 3 rev på åte natt til 1 aug, 2 unger og en voksen. en kompis skøyt også en unge.

 

Dette er i Svergie har tilgang til jakt nær hytta, så 11 rev den natta, så blir nok mer jakt framover.

Men var stillt på åte natta etter, selv om det ble sett fler rev der natta de 4 ble skutt, måtte spore 2 rev med hund kan det være derfor de holder seg borte nå?

 

De er vel tilbake om et par dager. Så får vi jakte på andre plasser det er sett rev imens.

 

Opplevde at 2 rever sprang unna selv med klokke treff i lunge/hjerte regionen er dette normalt med norma oryx? den kompisen skøyt i stakk 5-10 m selv om halve hode var bort skutt.

 

Opplevde også at en reve unge kom helt opp til oss når jakta var avsluttet, sto plutselig der ca 5m ifra oss selv om vi pratet og hadde hodelykter på, først når en av åpent bildøren får å få taki hagla stakk den. utrolig hvor nyskjerrige de er.

Ser endel ligge på bilveien når det er varmt også, så blir vel snik jaktpå de til åte er aktivt igjen, har hatt lite suksess med lokking.

Link to comment
Share on other sites

Sesongåpning, lokka inn ei tispe med Syco Tweety'n. Fugleskrik. Kom etter 10 min, tispe, men har sannsynligvis ikke hatt valper. Skutt me 22 magnum, 33 grains V-max. Rørte ikke ei klo etter skuddet. Fint kaliber for vi som skal ta vare på pelsen til vintere. Artig dette.....

Link to comment
Share on other sites

Ble 3 rev på meg i kveld, hvor av 2 på lokk med lyder lastet ned på Iphone.

Nyslåtte gressjorder og lokk er effektivt....

 

Rev nr 3 var en hann på drøyt 8 kg. Kom løpende etter kun 20 sekunder lokking med angstskrik rådyrkilling som jeg fikk fra en Kammerat forleden..... Takk til Jaktgal95 :D

Link to comment
Share on other sites

Fikk se en rev om svinset på jorde mens bonden presset høyet. Fikk på meg løv camoen, fant rifla og kom meg ned ved jorde. Bonden ble ferdig og reiste når jeg kom ned, så det var fritt frem. Beveget meg i kanten av jorde mot der jeg hadde sett reven. Vinden rett i mot meg, perfekt. Da jeg kom opp på høyeste punktet av jorde, så jeg reven. Det var litt usikker bakgrunn, så jeg ventet litt. Reven begynte å bevege seg til høyre og mot meg. Der fikk den øye på meg, men trodde nok jeg var en merkelig busk, så den kom nærmere for å sjekke. Tror holdet ble under 10 m da jeg skjøt. Rev nr 4 :-)

 

rev%202%20aug%20redg.jpg

Link to comment
Share on other sites

Blir bare mere å mere imponert av driveway en min, tenkte jeg skulle sjekke hvor lang rekkevidde den hadde med den "modda" utgaven. Gikk ca 400 meter fra huset over hauger å gjennom skog, likavell hadde den dekning.......må bare si at det er imponerende :D

Link to comment
Share on other sites

http://www.viltkamera.no/webshop/revevarsler-p-183.html

 

Funker denne greit?

Det står at rekkevidden er 120 meter i åpen terreng, her er det ca 70-90 meter fra åta men det er en fjøs og et par husvegger i veien...

den var jo rimelig så visst dere tror den funker så tror jeg at jeg kjøper en sånn.

og et annet spørsmål, er den vanntett?

Link to comment
Share on other sites

Da er det kun 11 dager til revejakta starter for min del :D Bua snart ferdig, kamo dress og litt anna greier handles på Jakt og fiske dagene i elverum :D Ny kikkert kommer enten morgen eller fredag så dette tror jeg blir bra :D

Link to comment
Share on other sites

Etter mye ferie og lite jakt blir det ein tur på reveåte i natt :D har hatt bra aktivitet der i det siste.. Bror min har sotte der fram til kl 12, men ingen observert så det er etter 12 reven tydeligvis er der. Ser fram til ei lang natt i gluggen :D lykke til dere andre som skal ut og :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...