Jump to content

REVEJAKTA 2011/2012


jmonsen

Recommended Posts

Har fått ordnet meg flere jorder å jakte på i nærheten, og hadde med en kompis i går. Satt en times tid på jordet uten lokk da det kom en valp bakfra og løpende over jordet. Kompisen bommet da reven ikke ville stoppe, og vi tenkte løpet kjørt. På veien tilbake til bilen oppdaget vi en rev nedi veien og prøvde et par forsiktige musepip. Reven beit på og smatt inn i et holt mellom veien og jordet ved siden av, så vi løp samme retning for å komme ut på jordet før reven. Da vi fortsatte lokken etter å ha plassert oss kom reven luskende oppover med en fugl i kjeften, på let etter en ny godbit. Den grådigper'n.

1stk Federal V-shock 40grs Nosler Ballistic Tip .223 i bringa etterfulgt av et 3min ettersøk(fant'n ikke igjen i gresset med en gang) og kniven var sesongens første rev et faktum.

 

Må bare si med en gang at jeg er misfornøyd med Federal V-shock 40grs Nosler Ballistic Tip .223. Har nå skutt 6 rev med denne og to har fått store skader, men ikke falt, til tross for gode skudd. Synes det er lite trivelig at den ikke detter i smellet til tross for god plassering på treffet. Greit nok at den kan pumpe seg full av adrenalin før dere rekker å si "Kaffedokter! og så løpe. Men at jeg blir nødt til å avlive med kniv eller andreskudd når kula har gått i brystet, men ikke klart å komme skikkelig gjennom ribbein før den har fragmentert(og følgelig gjort lite skade i brysthula), er ikke gøy.

Mener bestemt det ikke er skyteren det står på.

 

Skal teste Winchester Silvertip 55grs for å se om det hjelper. Noen andre som har forslag til ferdigladet knall for å få fall i .223?

Link to comment
Share on other sites

Var en tur nå inettermiddag. Lokket med musepip med mp3 og høytaler. Hørte plutselig bevegelsei det tørre løvet RETT bak meg. Hadde hagla i hånda, og prøvde å snu meg ROLIG, men da hørte jeg løpesteg i løvet, og jeg rakk ikke se hva deg var :/

 

Sjangsen er vel stor for at dette var rev? Helst en valp da..

Sitter du med spilleren i fanget, eller er den strategisk plassert en del meter unna?

Link to comment
Share on other sites

finner dette verldig rart... har hatt mykje aktivitet på åte siste tia før jakta startet, men no disse 2 nette det har vert lov har det kun streifa ein rev forbi åte på rundt 100 m. Bror min som såg denne, men han hadde ikkje sjangs til og skyte da det var veldig mørkt og reven var i alt for stor fart.. Tar ein pause fra åtejakten i dag og prøver heller litt lokking på forskjellige områder :D satser på bedre uttelling der!

Link to comment
Share on other sites

Det vil nok fungerer bra selvom ikke de er helt nyslåtte. Viktig at gresset ikke er så høyt slik at du kan se reven hvis den dukker opp.

 

Sies at er jordet helt nyslått og gresset ligger igjen i strimler så føler reven seg veldig trygg. Hører det blant annet i den nyeste revefilmen til Clausen..

Link to comment
Share on other sites

Sitter du med spilleren i fanget, eller er den strategisk plassert en del meter unna?

 

Hmm, der sier du noe! Jeg hadde plassert den ca 5 meter ut til høyre for meg.

 

Er jo 15m ledning på denne saken, bør jeg bare legge den så langt ut, rett foran, meg som jeg kommer?

 

Kan og lage en lokkelydfil på feks 30 min, og da kan jeg plassere, og kammuflere den f.eks 50 meter foran meg.. Hva er lurest?

 

Er det noen andre som bruker høytaler til lokking?

Link to comment
Share on other sites

Hatt ei fin natt, skjølv om eg verken såg eller skaut rev. Då eg røyste meg opp og skulle til å gå frå første post såg eg det satt det ein villkatt bak meg. Ser optimistisk på nybegynnerlokkinga mi og konkluderer med at det ikkje var rev i området der og då, berre ein katt :lol: Brukte forresten tysk fugleskrik..

Link to comment
Share on other sites

Det ble en rev i natt også, om enn på en merkelig måte.

Jeg sjekket åtet jeg har liggende et lite stykke fra huset.

Hadde reveobservasjon ca. 03 fra en natt tidligere, så jeg var ute og kikket i området. Ingenting å se.

Gikk til sengs, men før jeg sovnet hørte jeg voldsomme skrik utenfor. Dette måtte sjekkes!

I gresset ca. 50 meter fra huset var det et slagsmål. En rev og en katt rullet i gresset i vill slåsskamp.

De tok en liten pause, katten stod på toppen av en haug av gress og kvister og reven stod nedenfor og skreik.

Jeg tok rifla i hånda og sprang ut i bare underbuksa.

Da sprang katten med reven i hælene først en runde i hagen, så en runde til.

Reven kom så tilbake alene, men første skuddsjanse (ca. 15 m hold) var ikke med sikker bakgrunn så jeg fikk ikke skutt.

Jeg trodde da at sjansene vart spilt for reven oppdaget meg. Men han dukket opp på haugen med gress og kvister.

Jeg laget da et musepip med munnen og reven stoppet. 17 HMR er effektiv reveammo så det ble knall og fall også for denne reven.

Og da jeg kom tilbake til huset stod kona utenfor med kamera og fanget en fornøyd "underbuksejeger" med rifla i ene hånden og reven i den andre :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan gjorde du det? Hadde du en spiller eller brukte du høytaleren på i-poden?

 

brukte bare høytaleren på telefonen :roll:

reven hadde blitt oppservert ca en time før så jeg viste at den ikke var så langt unna, brukte kaninskrik da jeg vet reven bruker å luske rundt kaninburet på gården der jeg skaut den :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte jeg skulle prøve med hagle nå i starten, da jeg kun har rifle i 30-06 og Norma Elite blyspiss..

 

Bruker rifle i 308win med norma elite blyspiss selv jeg. Jeg selv har ikke skutt rev med den enda men en kompis har skutt en 3-4 rever. Funker fint den men treffer du stygt så blir det mye søl :?

 

Og ja.. Mange bruker hagla på lokkejakt på sommeren. Fint å f.eks lokke i skogen med hagle der hvor det ikke er så altfor oversiktlig.

Link to comment
Share on other sites

Noen som bruker hagle når dem er ute på lokkejakt ? Jeg tenkte jeg skulle prøve med hagle nå i starten, da jeg kun har rifle i 30-06 og Norma Elite blyspiss..

 

Men spørsmålet er, hvilken hagleammunisjon er god/anbefales på rev ?

 

impact tungsten nr 2-3 er jo fint ;) også har du jo wingmaster hd patroner da ;)

Link to comment
Share on other sites

Satte meg i revejaktrommet :D:D på låven kl 04 00.

Naboene har slått 2 enger med litt mellomrom, og kjørt rundball av grasset.

Kl 0510 kom den første reven springans.

Telte 4 stk, alle med div i kjeften.

Lokket med musepip fra glugga, og etter 15 min poppet et revehode opp på 50 meter i

kornåker`n.

Så forsvant den.

poppet opp en ny rev i en åpning i kornåkern og la trådkorset i bogen på`n

Akkurat da jeg skulle sende 55 grs Granaten i`n byksa den te i smellen,

konstaterte bom :(

revejakta er i gang, men uflaksen fra i vinter kommer tilbake..

Ser fram te en spennans jakttid framover, bare været roer seg litt :smile:

Link to comment
Share on other sites

akkurat kommet inn etter 5 timers jakt på mikkel, men ikke liv å se. Eneste var millioner av mygg som likte meg veldig godt.........

Regner med det blir å rigge til åte igjen her nå, men driveway og hele pakka :lol:

 

oppi haugen?

Link to comment
Share on other sites

var i Bollehaugene......var blikk stille å en million mygg :lol:

Hørte en som skreik, å enten samme eller en annen som dreiv å lekte med rypene. Men helt håplaust når man ikke kan sette seg to min uten å bli oppspist.

Var i Haugen sammen med Kjetil & Jan fredag kveld. Jan fikk en da...

Link to comment
Share on other sites

Hadde forumet hatt en slik hurtigopplasting, så hadde alt vert enklere. Med det mener jeg en at vi kan trykke på en knapp, som sender oss direkte til skrivebordet eller en mappe, der vi kan velge ut bildene og laste opp meget kjapt, så slipper man tid med photobucket, tinypic osv. Tror det hadde blitt flere bilder da, men det er jo litt avansert å få dette til å virke.

 

Men du som spør om reven og regn, reven er ganske værsyk, så det er lurest å lokke under gode forhold. Som vil si pent vær/opphold ;)

Link to comment
Share on other sites

ENDELIG!!

Etter ein veldig dårlig start på revejakten med soving på post og 2 andre netter uten aktivitet hadde eg meg ein kviledag i går..

Typisk nok når eg sjekka åte i dag hadde det så klart vert rev på åte :evil: i og med at eg må ein liten tur på jobb i måro såg det dårlig ut for noe revejakt i kveld/natt..

Etter mye fram og tilbake bestemte eg meg for og sette meg ut fra kl 22.00 til rundt midnatt eller noe..

Har blitt mye jakt dei siste dagene og lite tid til madammen og bedre blei det ikkje da eg sa så fint "stikker ein tur ut på revejakt i kveld og eg" :D uttrykke i fjeset var ikkje til og ta feil av og kommentaren "jakt er ikkje ein hobby for deg, det er ein livsstil!!" passet godt :P etter 2 sec tenking spurte eg fint om ho ville være med siden det bare skulle være ein kort tur..

Dette såg ut til og slå ann og noen timer seinare satt vi i gluggen og speidet utover den lille åpningen i skogen :D

Litt mygg av stort kaliber så visst ut til og være på vandring i kveld, så etter litt veiving etter myggen måtte eg forklare at på revejakt må vi bare tåle sånn viss vi skulle få noe rev :winke1: klokken begynte og nærme seg 23.30 da eg blei var ein bevegelse 30-35 m forann oss i skog kanten.. Fra åte og til skogkanten er det mye høgt gras derfor vanskelig og se reven komme før den står på åte, men fekk børsa opp, men ingenting kunne eg se?? Begynte litt og lure på meg sjølv om eg hadde sett syner no igjen 20 sekund virket som ein evighet plutselig kom det ein liten skikkelse ut på jordet fekk børsa opp og fikk se ein liten rev. Hadde litt problem med og få av sikringen, men etter kvart kom det seg og fekk sendt avgårde skuddet. Ein 55 gr winchester balistik silvertip i kaliber 223. reven rulla rundt og blei liggande stille..

Venta i 15 min i håp om at det skulle komme fleir før vi gjekk bort, men siden kl begynte og bli mykje og vi sku på jobb i måro pakka vi sammen, gjekk bort og plukka opp ei revetispe på 2,4 kg..

 

Snakk om urettferdig etter 1,5 time på revejakt fekk kjæresten min oppleve revefall :D Noen er bare heldig! Men kan vel ikkje akkurat si at eg ikkje er heldig eg heller :D Kan faktisk reise til syden med godt samvittighet på fredag og :D

2q2k9qp.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hadde egentlig lovet reven et døgns våpenhvile grunnet tungt regnvær. Men fikk melding av søster mi på andre sida av elva, at hun hadde sett to på en åker rett før de var hjemme... Har sett mye skabbrev i området der, og visste det gikk i alle fall ei tispe (voksen, men kjønn er synsing) og en valp igjen i området. Da måtte jeg bare kaste meg i bilen og komme meg av sted, men de var ingen sted å se.

 

Satte meg ned i området med syco tweetyen. Dro noen fugleskrik, men ingen respons. Satt sikkert 15 min før jeg reiste meg forsiktig. Da ser jeg tispa nederst på åkeren, men 250-300 meter er vel drøyt hold, i alle fall med 22 WMR. Hun er kraftig angrepet av skabb, så selv fuglelydene var uinterssante (eller så er jeg jævlig dårlig å lokk....) Prøvde meg på noen musepip, og vips ble hun interessert! Lusket et stykke mot meg, men forsvant inn i vegetasjonen langs ei grøft. Jeg huket meg ned igjen og gjorde meg klar, men ingen rev kom ut i andre enden. Vinden var vanskelig, så hun kan ha fått drag av meg, eller at hun har et krypinn der noe sted. Jeg snek meg litt nærmere langs noe buskgrass, satte meg ned og fortsatte med musepip. Vips kommer valpen skrått bakfra på 35-40 meter. Heldigvis tusler den bak en rundball, sånn at jeg utnytter blindsonen til å få flyttet børsa i tofoten - og bang. Årets nummer fem var et faktum!

Link to comment
Share on other sites

Nye reveobservasjoner i natt ved åtet. Første bilde kl 0200 og siste bilde kl 0515.

Første bildet en voksen rev, andre bildet en hvalp. Tredje bildet er ca. 2 1/2 time senere enn det første så jeg tror det er en tredje rev.

29uw17b.jpg

15f2wh.jpg

k3vi3q.jpg

 

Fikk totalt 60 bilder av rev med viltkameraet i natt.

Ligger an til postering fra kl. 0130 og utover denne natta.

Link to comment
Share on other sites

mye fine bilder her ja ;) på det viltkamera har du mms sending da eller ? :) og hvordan kamera bruker du ? :)

 

jeg la ut åte på lørdag så får fortsette å fore framover :) er no j*** med kråker der så åta blir fort borte.. jeg og en kompis skaut 9 rever der fra nyttår til februar :) glugga ble bygget i juleferien ;)

Link to comment
Share on other sites

I kveld skal jeg ut med hagla å prøve lykken med tysk fugleskrik og musepip, om været holder seg slik som nå.

Må takke Tor Ola Dehli for en enormt kjapp levering! :)

 

Har 4 patroner med Winchester XX. Etter å ha lest litt diverse på amerikanske sider, så virker det som det skal være en meget god patron. Egent seg meget bra til bukk, så jeg tror den skal funke på reven. Men jeg tror jeg heller bruker wingmaster hd i kveld.

Fant fatterns millitær kamuflasjenett, sitter med den over meg. Har 2 plasser å lokke på, med ca. 500 meters avstand. Ikke flat mark, men høyere, da man må gå opp en bakke, før man får flat mark igjen.

Link to comment
Share on other sites

Har et Keepguard 680. Ikke MMS.

Står ca. 25 meter fra husveggen hjemme så jeg har god mulighet for å sjekke ofte.

Det skal vistnok være bra at kråka er på besøk. Det gjør det mer interessant for reven også.

Fisket makrell i dag, så i natt får reven fiskeslo og rester etter fileteringen. Håper det faller i smak.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Nå har jeg lagt ut åte, en hel rådyrbukk (fått av viltnemda) og hundefor.

Burde jeg åpne rådyret på en måte eller bare la det være som det er?

 

Mvh Even

Tenkte jeg skulle gjøre det samme. Hvordan kommer man i kontakt med viltnemda? Finner ikke ut noe i den kommunen her..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...