Jump to content

REVEJAKTA 2011/2012


jmonsen

Recommended Posts

Grattis til alle som har fått nedlagt rev idag. Ble full klaff for meg også :D

 

KammerBilde.jpg?t=1310702076

 

Lokka inn med tysk fugleskrikfløyte og smårollingene ble lurt med tysk musepipfløyte. Alle fikk èn stk Norma Jaktmatch ("Fågel/Elektron") 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

@Fredrik:

 

IMAG0044.jpg?t=1310709383

 

Disse anbefaler jeg på det varmeste.

Øverst: Tysk musepipfløyte

Midten: Tysk kaninskrikfløyte

Nederst: Tysk fugleskrikfløyte

 

Ellers anbefaler jeg Crit'r call Pee-Wee.

 

De tyske fløytene er uten membran, så de er enkle å få riktig lyd i. Mens Crit'r Call-fløytene har åpen membran, noe som medfører at en må trene en del for å finne riktig plassering av lepper/tenner på membranen for å få riktig lyd. Ellers er det bare å sjekke Youtube for å finne lokkefilmer. på hjemmesiden til storfangst ligger det lydfiler til tysk fugle- og kaninskrik (nesten nederst på siden). Musepipen går av seg selv :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg var en kort tur på min første lokkejakt sommertid i natt, og jisus, reven kan lage lyder som skremmer fanden på flatmark hvis man ikke er helt forberedt på det!

Det var såvidt jeg ikke angret på at jeg ikke hadde en ekstra boxershorts i sekken :D

 

Hadde akkurat gitt opp post 1, og begynt å gå mot post 2, dessverre noenlunde uforberedt på å *støkke* rev, da en rev plutselig hylte ut idet jeg skulle passere i skogkanten langs ei myr.

 

Jeg så den ikke først, men holdt meg i ro, og kunne etterhvert høre at den sirklet seg sakte rundt meg i skogen mens den bjeffet med ujevne mellomrom, nærmest som en

nysgjerrig hund som ville provosere meg til på en eller annen måte å avsløre hva jeg var?

 

Jeg prøvde å lure meg innpå, og fikk etterhvert et lite halv sekunds glimt av ryggen dens i skogkanten på 120m, men kom ikke til noe skuddsjanse før fugle-leven

avslørte at den sneik seg vekk langs ei myr på andre siden av skogen

 

Så det ble ikke noe fangst, men artig var det ihvertfall :-)

 

 

Fra det jeg kan finne på youtube, begynte lydene forresten med det som minner mest om Vixen's scream, og gikk etterhvert over i noe som lignet mer på Alarm bark:

Så kanskje det var valper i nærheten?
Link to comment
Share on other sites

@Fredrik:

 

IMAG0044.jpg?t=1310709383

 

Disse anbefaler jeg på det varmeste.

Øverst: Tysk musepipfløyte

Midten: Tysk kaninskrikfløyte

Nederst: Tysk fugleskrikfløyte

 

Ellers anbefaler jeg Crit'r call Pee-Wee.

 

De tyske fløytene er uten membran, så de er enkle å få riktig lyd i. Mens Crit'r Call-fløytene har åpen membran, noe som medfører at en må trene en del for å finne riktig plassering av lepper/tenner på membranen for å få riktig lyd. Ellers er det bare å sjekke Youtube for å finne lokkefilmer. på hjemmesiden til storfangst ligger det lydfiler til tysk fugle- og kaninskrik (nesten nederst på siden). Musepipen går av seg selv :wink:

 

Takk for tips :)

 

Er litt usikker på hvor jeg får kjøpt disse...? Var på XXL i går å sjekka, der hadde de kun denne Nordik Predator.. Men de har to utgaver tror jeg?

 

På den lokkjaktfilmen, så sier de noe om at musepip er tingen nå på sensommeren, da valper og tisper ikke har guts til å gå inn på f.eka hareskrik.. Skal man da satse på musepip når man lokker nå?

 

Og et SISTE spørsmål: når dere lokker, lokker dere f.eks litt med hareskrik, for så å lage litt musepip, eller må man "velge en" på den posten?

Link to comment
Share on other sites

Opplevde noe veldig morsomt inatt :mrgreen:

Jeg satt å lokket over et jorde med Syco Tweetyen. Selv satt jeg på en haug på den ene siden av jordet, så jeg hadde oversikt over hele området, og bak meg sto det skog.

Begynte litt småforsiktig med musebelgen, men etter 5 min gikk jeg over til Verminatoren og fuglelyder. Jeg satt lenge og lokket og ingen rev kom ut på jordet. Jeg visste at jeg hadde et aktivt revehi tvers over for der jeg satt, men det var tydeligvis ingen reaksjon på lydene jeg satt å spilte oppå haugen der :D

Etter det hadde gått 15-20 min så begynte jeg å innse at det kom ingen rev, så da bestemte jeg meg for å blåse en siste gang i lokken og dermed sitte i noen minutter til etter siste frekvens var avsluttet.

Når 2 min var gått så hørte jeg det knaket i kvister i skogen bak meg, men jeg regnet med at det ikke var noe. Jeg bestemte meg for å sjekke ut det likevell, og akkurat i det jeg snudde meg så stirret jeg rett inn i øynene på en liten revevalp som sto 3 meter bak meg og gnog på en tørr grankvist :mrgreen:

Noen få sekunder føltes som lange minutter mens vi sto der å stirret hverandre i øynene, og etter en rask beslutning så heiv jeg meg rundt og fikk rifla opp i venstre skulder. Revevalpen begynte å få med seg hva som skjedde og tuslet rolig ivei. Jeg skjøt et skudd etter den, men bommet...

Da kastet jeg meg opp, kamret enda en V-max, løp bak haugen og inn i skogen. Der!

Valpen gikk bare rundt og latet som ingenting der inne, så jeg fikk opp børsa, i rette skuldra denne gangen :wink: Fant reven i kikkertsiktet og sendte ivei varmintkula...

Reven falt død om i skuddet, og jeg kunne konstantere at årets første rev var nede for telling :mrgreen:

 

Et kvarter senere falt det enda en valp for Browningen :twisted:

 

Veldig morsom opplevelse, og ikveld drar jeg ut for å postere ved et aktivt revehi, så det blir veldig spennende :D

Link to comment
Share on other sites

Mens andre sovner på post :cry: satte meg ut kl 11 og vent og venta kl blei 12 spenningen steig betraktelig. men søvnen tok viss overhånd og våkna opp i stolen og lurte faktisk litt på ka eg gjorde her?? før det gjekk opp for meg at eg hadde sovna :( jobben får skylden for dette :winke1: Skal ha meg noen timer på puta no også prøver vi ny økt på samme åte i natt :D:D

Link to comment
Share on other sites

Det ble 2 hvalper på meg denne første morgenen.

Satte meg i bilen ca. 0545 og på vei til post traff jeg en liten kar som tasset i veikanten.

Jeg passerte, stoppet bilen og fikk henta rifla baki uten at revetassen stakk.

Jeg plystret uten at lille mikkel engang enset meg. Men da jeg laget muselyd stoppet han og snudde sida til.

Og straks smalt en CCI 17 HMR V-MAX i bogen. Det ble knall og fall for mikkel som lå en halvmeter fra der den ble truffet.

Fremme på stedet jeg egenlig skulle, krysset en ny hvalp veien. Jeg fant et sted jeg trodde mikkel skulle dukke opp og startet lokking.

ca. 10 min gikk og luringen kom selvfølgelig fra en annen retning enn jeg forventet.

Fikk slått ut tofoten og gjort klar rifla. En liten muselyd og reven stoppet og kikket midt i krysset.

En ny V-MAX forlot løpet på CZ'en og traff stakkaren midt i panna. Så stille det ble......

Hadde også ute viltkamera på et annet åte og her har en voksen rev vert på besøk litt etter kl. 03 i natt. Så mer spenning i vente :D

Link to comment
Share on other sites

Akkurat hjem fra jakt! Og det er ikke bare bare.. Det var min første jaktdag noensinne. Jeg lokket med en "the vigilante". Fant en bra topp, på et hogstfelt, der jeg hadde oversikt over et stort område.

 

Jeg lokket to ganger, og dæven døtte med du! Der kommer det jo en rev!!! Jeg hadde jo ærlig talt ikke forventet det.. :D Reven så bare rett ned, jeg er sikker på at jeg kunne ha reist meg opp uten at reven hadde enset det. Problemet som nå kom var at reven gikk ned i en dump, der jeg ikke kunne se den lengre! Nybegynnerfeil angående plassering av meg.. Man lærer så lenge man lever..!

 

Men så kom plutselig reven opp akkurat der jeg hadde beregnet at den skulle komme opp. Og da ble det pang!! Reven falt rett ned på plassen.

 

Jeg lå nå der med verdens største øyne og en puls som antakeligvis overgikk min maxpuls...:) hehe.

 

MEN det som så skjedde synes jeg ikke var noe hyggelig, og håper dere kan hjelpe meg hvis dere har opplevd noe av det samme..

Revetispa hadde unger i magen.. Og de levde fortsatt. Det synes jeg rett og slett var litt skremmende, og jeg fikk ikke en god følelse av det. De eller den pep og bevegde litt på seg inni der.

Jeg tok så en stokk og avlivet det som var der inne.

Jeg må si ettersmaken min på revejakt ikke er veldig god nå. Selv om jeg glad for mitt første bytte.

 

Håper dere kan dele noen lignende opplevelser!

 

Takk for at dere leste.

Link to comment
Share on other sites

Gratulere, det var morro, men det skjer av og til litt uforklarlige ting i dyre verdenen. For det var veldig seint og ikke hatt yngla nå. Tror ikke det er så vanlig. For ynglingen skal foregå i midten av april og ut mot mai. Var dette ei lita revetispe?

 

Slik skjer under beverjakta også, hvis en får skutt ei svær hu, der kan det også være livlig i magen enkelte ganger

Link to comment
Share on other sites

Hu var kjempediger og veldig tung! Skal jeg tippe veide hun over 15 kilo. Det var bare litt rart å se og høre at hun små unger. Men det er vel sånn det er. Han jeg tok jegerprøva av sa at om våren er det bra å skyte revetispa, da kan hun ha unger, og da blir vi kvitt flere på en gang.. Ikke at jeg føler at det var bra, men det er vel sånn med første skudd kanskje. Jeg kan ikke si jeg ble mindre jaktsulten av det. Det var jo en kjempemoro oppelvelse. Men et sjokk var det jo

Link to comment
Share on other sites

Var en tur nå inettermiddag. Lokket med musepip med mp3 og høytaler. Hørte plutselig bevegelsei det tørre løvet RETT bak meg. Hadde hagla i hånda, og prøvde å snu meg ROLIG, men da hørte jeg løpesteg i løvet, og jeg rakk ikke se hva deg var :/

 

Sjangsen er vel stor for at dette var rev? Helst en valp da..

Link to comment
Share on other sites

tidenes nybegynnerfeil inatt....

Var ute, å hadde vært innom alle postene mine og var på tur hjem igjen.

satte meg ned på førsteposten for å lokke litt til med hareskrik.

Skjedde ikke så mye så jeg bestemte meg etter en stund for å pakke sammen å dra hjem.

Tømmer rifla og setter på linsebeskyttelsen på kikkerten, slenger den på ryggen å finner meg ei buske å late vannet på...

Mens jeg gjør mitt der jeg står, kikker jeg rundt meg, og oppover myrdraget, å jaggu f*** meg står det en rev å kikker på meg 60-70 meter unna!

ble ikke knall og fall, ikke i nærheten engang...morsomt å se at det er rev oppi her da :)

Link to comment
Share on other sites

normal_283158_2043604722730_1022707816_32307990_7010216_n.jpg

 

vinterjegeren ute på lokkejakt....3 rever på 2 dager.....litt snodig og jakte rev om sommeren,men gøy alikevell.mine 2 første lokkerever.(må bare bøye meg i støvet,det er faktisk mulig å lokke i lofoten og,selv om jeg hadde mista trua) lokket inn på psyko tweety.voksen tispe og hann.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat hjem fra jakt! . Det var min første jaktdag noensinne.

 

Velkommen til en våt, kald, frustrende, spennende, og givende verden.

 

Men så kom plutselig reven opp akkurat der jeg hadde beregnet at den skulle komme opp. Og da ble det pang!! Reven falt rett ned på plassen.

Jeg lå nå der med verdens største øyne og en puls som antakeligvis overgikk min maxpuls...:) hehe.

 

Gratulere, for det er ikke alt for mange som har fall på første jaktdagen. Vær stolt av det!

 

MEN det som så skjedde synes jeg ikke var noe hyggelig, og håper dere kan hjelpe meg hvis dere har opplevd noe av det samme..

Revetispa hadde unger i magen.. Og de levde fortsatt. Det synes jeg rett og slett var litt skremmende, og jeg fikk ikke en god følelse av det. De eller den pep og bevegde litt på seg inni der.

Jeg tok så en stokk og avlivet det som var der inne.

Jeg må si ettersmaken min på revejakt ikke er veldig god nå. Selv om jeg glad for mitt første bytte.

 

Det er som sagt over, naturen er rik, på alle måter,

og det er ikke alltid ting er som det skal.

Skjønner absolutt at du ikke syntes akkurat det der var artig, men tenk heller på at det ikke er normalt med drektige tisper i disse tider.

(ellers hadde det jo ikke vore åpent for jakt)

Og du skal ha honnør for måten du løste dette på første jaktdagen din.

 

Du skal ikke være redd for at det skjer deg flere ganger, så kos deg videre med jakta.

Link to comment
Share on other sites

Om tispa virkelig var med valper nå, så kan det umulig vært de som lagde lyder.

Skal man lage lyd så må man som kjent ha tilgang til luft og det er det normalt sett lite av i ei livmor.

Sprett tispa opp og sjekk hva det er den har i magen, tviler på det er valper...

Link to comment
Share on other sites

Gleder meg til jeg kan jakte rev jeg også :D Fra 15. august og utover.. Var ute en tur i går og bare så litt og da fant jeg denne tateren... Fikk tatt bilde av den med et speilrefleks kamera... ser så vidt at den stikker opp hode nede til høyre blandt rundballene :mrgreen: BAAAAAAANG! :lol: eller ikke.......

 

 

 

284283_10150375467424922_531594921_10328739_22004_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Storfangst er etter min mening den beste nettbutikken for lokkejegere, dessuten er det rask å bra kundebehandling så bare skryt til tor ola.

 

Butikken er meget god, men kan bli bedre. Få fjernet at man må være 18 år for å kjøpe utstyr derifra. Lokkefløyter, camo og annet diverse burde ikke være 18 års grense på. Håper den kunne blitt fjernet ASAP! :)

Link to comment
Share on other sites

Butikken er meget god, men kan bli bedre. Få fjernet at man må være 18 år for å kjøpe utstyr derifra. Lokkefløyter, camo og annet diverse burde ikke være 18 års grense på. Håper den kunne blitt fjernet ASAP! :)

 

Det har vel strengt tatt noe med handel over nett og regler i forhold til det.. Ikke akkurat butikken det står på..

Link to comment
Share on other sites

Butikken er meget god, men kan bli bedre. Få fjernet at man må være 18 år for å kjøpe utstyr derifra. Lokkefløyter, camo og annet diverse burde ikke være 18 års grense på. Håper den kunne blitt fjernet ASAP! :)

 

Nå skjønner jeg ikke helt hva du tenker på? Skal ikke være noe aldersgrense for å handle hos meg :)

Link to comment
Share on other sites

finner dette verldig rart... har hatt mykje aktivitet på åte siste tia før jakta startet, men no disse 2 nette det har vert lov har det kun streifa ein rev forbi åte på rundt 100 m. Bror min som såg denne, men han hadde ikkje sjangs til og skyte da det var veldig mørkt og reven var i alt for stor fart.. Tar ein pause fra åtejakten i dag og prøver heller litt lokking på forskjellige områder :D satser på bedre uttelling der!

Link to comment
Share on other sites

Mi første fløyte var Mini predatorfløyta. To veker etter lokka eg inn to rever samme kvelden på under en time. Kom som et skudd etter 2 min ut av skogen og måtte rope fleire ganger for å stoppe han, så ingenting galt med den nei. Dessuten er lyden nesten identisk med citr call std- fløyta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...