Jump to content

REVEJAKTA 2011/2012


jmonsen

Recommended Posts

ScooterEngan.....er akkurat denne jeg har. Men kjøpte min på Ebay til halve prisen :lol:

Er en fantastisk dekning på dem om du modder dem litt. Åpne sensoren å ta ut den tynne lille ledningen som ligger kvelilet rundt inni boxen. Denne fører du ut gjennom det lille hullet under sensoren, å vips så har du 200 meter lengre dekning. Sett så lokket tilbake, å du har en vanntett sensor som tåler både vær å vind.

Enkleste måten du kan teste rekkevidden på er om dere et to stykker.....en beveger hånden foran sensoren mens du går mot der du skal ha piperen. Så hører du når den slutter å pipe....da er du for langt unna. Men tror ikke noen husvegger skal gjøre noe.

Link to comment
Share on other sites

Fant i går kveld ut at det er et tildels stort hogstfelt i det området hvor jeg jakter rev. Hvordan er hogstfelt egnet til lokkjakt?

 

Og da jeg var der oppe ble jeg veldig i tvil på hvor man skulle sette seg. Man bør jo settte seg å se den veien hvor man tror reven kommer fra. Hvilke kriterier legger dere til grunn for en slik vurdering? F.eks her er det jo skog på alle kanter.. :)

Link to comment
Share on other sites

Om dette hogstfeltet ligger i en skråning, så ville jeg nok satt meg i øverkant......

Men egentlig så er det litt vanskelig å si om du ikke har observert rev der før. Den kan jo ha trekk gjennom alle veier. Du får sette deg en plass som du føler er egnet, så får du observere noen kvelder. Da vil du fort se hvordan den beveger seg om det er rev i området. Men ellers så er jo slike felt ideelle plasser for mikkel å finne smågnagere under stubber å røtter, så er nok derfor den holder seg mye der.

Link to comment
Share on other sites

Tyren:

Ja hogstfeltet skrår noe, men flater og ut midt på, så om man sitter øverst, så ser man ikke nederst, altså mot skogkanten.

 

Men anyways, jeg tar meg en tur til i kveld. Var der i går og lokket, men fikk ikke inn noe som helst.

 

Det fine med hogstfelt, er jo at det er en drøss med ferdige "stoler" over alt, og med shooting sticks da, så er lokkjakta meget behagelig! :)

Link to comment
Share on other sites

Ble nesten fjasko i kveld . :shock:

Fikk en revevalp (tispe ) nå i kveld kl 22.20.

Avstand ca 120m.

Fyrte av og så tydelig trefffff...reven spant noen runder rundt før den la seg i kanten av åkeren ved en bekk.

Venta noen min før jeg skulle gå ned å se, når jeg var der den lå så hørte jeg det rasla i det høye greset ved bekken og skjønte at reven var på vei bort .Fulgte etter den ca 20 meter før jeg fikk gjort slut på dens lidelser. :(

Helt utrolig men reven hadde et hull på ca 8 cm tvers gjennom seg men like forbanna var den i stand til å komme seg fram.

Beklager at jeg ikke poster bilde denne gang .(NOT NICE) :roll:

Link to comment
Share on other sites

da har jeg hatt reven på 250-300m og 60 m uten å få skutt :evil: første ganga jeg så han var han på 250-300m og fikk ikk smell pga hadde ikke støtte og andreganga på 60m da ble det for mye søkker og kuler der så jeg fikk ikke smell der heller. og han reagerte ikke på musepip engang :shock:

Link to comment
Share on other sites

Har et spm her. Har for det mesta jakta på grasjorder men i år skal jeg jakte en del på trøska åkere også.

Er det på enmåte like jevt med nytrøska korn åkre som nyslåtte grasåkre? Om halmet enda ligger der må det da være fint for reven å jakte mus.

Link to comment
Share on other sites

kan bare tenke meg at kornåkre må være bedre enn gress åkre, da musen finner mere mat etter korn. Husker fra de årene jeg bodde sørpå, mye oftere at vi så rev på kornåkre enn på gress åkre. Kansje litt vanskeligere å se reven på slike åkre da den er litt lik i fargen.

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur igår og fikk en lite hyggelig opplevelse...

 

Lokket på rev ved ett nyslått gressjorde, og det drøyde ikke lenge før det dukket opp en mikkel. Liggende med tofot skøyt jeg når reven stod 10m utpå jordet fr jordekanten. Føltes som ett godt treff. Reven skreik og hoppet og spratt i ring noen sekunder før den spurta rett ut i det høye gresset i åkerkanten. Målte opp avstanden til 97m i dag med avstandsmåler. En god del blod på skuddstedet, men sporene forsvant i jordekanten. Fant ikke igjen reven igår. Skuddet fant sted 7 min over kl 22 igår kveld og leitet med ledlykt til kl blei godt og vel 23. Dro dit i dag tidlig i sol lyset også men finner fortsatt ikke igjen reven. Det er en åkerkant som er full av ugress, brennesle, småbusker og planter fra 1m høyde opp til 1,5m. Ett tre meter bredt belte før det kommer en bekk på 1,5-2m i bredden. Samme buskas på andre siden av bekken igjen.

Har saumfart hele jordekanten flere hundre meter både opp og ned på begge sider av bekken uten å finne reven.

Har sagt i fra til grunneier, men får lissom ikke helt roa på meg. Skøyt med 22magnum.

Noen som har noen forslag eller syn på episoden som skjedde???

Link to comment
Share on other sites

her var det et syndens spetakkel i går fra ca 23 å utover, begynte med at en rev skreik like uttafor stuevinduet her. jeg ut med børsa, men hørte at den hadde kurs rett bort fra meg. Kledde på meg utstyr for å dra å fiske litt, hadde ikke kommet ned til båten før jeg hørte den komme mot meg i stor fart......men da hadde jo selvsakt ikke jeg med børsa :lol:

Var ute å fisket en liten stund. Da jeg kom på land, sto den pinadø på hau nedi åta......å jeg hadde hatt en kjempe sjangse om jeg nå bare hadde hatt med.....børsa.

Den sprang jo som bare f.. da den så meg, men tok ikke mere enn en liten time før den igjen begynte å hyle. satt nesten to timer å ventet på at den skulle komme på åta igjen, men neida :lol:

Håper den kommer samme runde i natt, noe jeg tror da den ikke ble skremt på annen måte enn at den så meg i natt.

Link to comment
Share on other sites

Dusty: Hvordan sto reven da du skjøt? Klarte du å se om det var lyst blod(lungeskudd) Kan høres ut som du traff reven langt bak.... Da vil den prøve å bite seg på bakparten, for så å stikke av.

 

Du kjenner vel noen med hund i området? elghund fungerer godt på blodspor. Tipper hunden finner den innen 5min. i en radius på 100m hvis den er død....

Link to comment
Share on other sites

Reven stod med høyre side til, litt på skrå fra meg, kanskje 10 grader på skrå i forhold til meg.

Blodet var ganske mørkt synes jeg, og det var en grei slump med det også... Skal prøve å få tak i hund asap, men er helt nyinnflytta her i hedmark, så kjenner ingen. Kanskje jeg kan ringe mitt lokale jff lag og spørre der??

Link to comment
Share on other sites

Da bærer det opp til Hurdal i kveld, for å prøve lykken der! Snakket med Hurdal JFF nå, og de kunne fortelle om mye rev, og at det hadde blitt skutt 3 sist helg. Så er spent :)

 

Noen som er fra Hurdal, eller kjent, som kan fortelle om områder man bør prøve ut, så skrik ut :)

Link to comment
Share on other sites

Ja Dusty, er ufattelig vanskelig å finne rev om den er skadet uten hund. Den stikker seg vekk i det minste lille hull den kan finne. Så om det er stikkrenner i grøften der du er så skal du ikke se bort fra at den har lagt seg der.

Med en god "slump" blod på skudd stedet, skal det ikke mange minuttene til før den er tømt å da ....død.

Siste jeg skjøt i vår før fredningen, klarte også på en merkelig måte å komme seg bort. Hadde truffet denne i et rent lungeskudd så den gryntet som et villsvin da den kom vaggende mot huset her. Men da jeg fikk på meg skoene å kom meg ut var den søkk borte. Lette i flere dager etter den, men den er fortsatt borte :lol:

Enda det ikke er noen som helst plass her rundt den kan gjemme seg.

Link to comment
Share on other sites

"Mye" blod trenger ikke bety at den er dødsdømt. Ett kjøttsår eller streifskudd kan blø "veldig mye". Når blod treffer bakken så ser det alltid voldsomt ut og spesielt på snø. Men når man har truffet bra, som f.eks i lungeregionen, så kommer det ikke så mye blod ut. Det meste samler seg inne i dyret. En god sporhund eller revestøver, bør kunne klare å følge det sporet selv om det har gått såpass lang tid.

Link to comment
Share on other sites

Ja da gir jeg opp. Ringte til lederen for lokal laget her og spurte. Fikk nr til en kar og ringte. Når jeg fikk tak i han så sa han bare at det ikke var noe vits så lang tid etterpå?!

Dette likte jeg svært dårlig så hvis dette skulle skje meg igjen så har jeg ihvertfall de nr jeg trenger.

 

Beklager å måtte fortelle en slik historie. Dem sier at det kan skje den beste, men liker det like lite fordet!

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg tilbake fra Hurdal. Ble en skuffende tur.. Første som skjer når jeg kommer opp (kjørt fra Oslo, ca. 1t 15min) er å oppdage at lyddemperen ligger hjemme. Jeg skyter med helt ny ammo, så har ikke fått testet treffpunktet uten demper, men av erfaring så trekker det litt opp og til høyre.

 

Justerer sånn ca. og prøver et skudd mot et greit mål, og treffer. Ok, greit nok, rifla er "tålig" innskutt, men jeg tør ikke skyte på lengre hold.

 

Dette irritasjonsmomentet følger meg hele kvelden, og jeg merker jeg ikke er så motivert som jeg burde være.. Frustrasjonen blir bare større og større etterhvert som det ikke kommer noe annet enn rådyr inn på lokken min.

 

Er vel ca nå klimakset i historien bør komme, at jeg skjøt 3 rev i en smell.. Neida, skjedde ikke noe mer. Så ikke en eneste rev, og mørket kom raskere enn jeg beregnet, så fikk ikke lokka på de siste postene.

 

Blæææh! Skal se om jeg klarer å dra meg opp av senga om et par timer, og ut igjen.. Da til Ås.

Link to comment
Share on other sites

første lokke plass, ingen rev å se :) men et monster av en rådyr bukk !! og i år er det ikke lov til å jakte bukk !! :twisted::twisted::twisted: 2 lokke plass, lokket i 15-20 min, ingen ting å se.. pakker ned igjen, tar ut patronene av børsa.. er 20 meter i fra bilen. da ser jeg ræven løper over jorde...og kaster på meg alt av camo klær, lader børsa.. får lagt meg ned i siv kanten.. og lokker, da kommer den løpende over hele jorde, kommer på 50-60 meter.. legger prikken midt i brystet på ræven.. så klikk, BOOOOOM !! og veksler om og enda booom :lol::lol::lol: har en remington 700 sps med aimpoint.. må få skiftet til kikkert, veldig uvant med aimpoint. men man skal bomme litt å vel :(

Link to comment
Share on other sites

Da er det kun TIMER igjen til revejakta begynner :D Begynner 15. august her i år. Er spådd regn men får være oppe i natt og se hvordan været blir, må nesten prøve en tur allikavel. Akkurat vært å henta revkort så nå er alt i orden :D

 

Får håpe lokkefløytene gjør sitt imorra tidlig :D

Link to comment
Share on other sites

Litt misfornøyd med driveawayen på sommertid, den er så følsom at den reagerer på små gressstrå som beveger seg. Har den stående på en åker nedafor huset, men måtte slå den av da den kom med så mange falske alarmer. minste vindpust så peip den. Litt irriterende på natten det :lol:

Må vel vente til det blir snø for å få den til å funke skikkelig.

Link to comment
Share on other sites

på denne tiden er det ikke noe problem med 30.06 , men er litt usikker seinere på året om man skal bevare pelsen. Har ladet opp neoen 210 grains kuler som går ca 700 m/s med rund nese. Håper dem ikke ødelegger så mye.

Men uansett så daue den okke som du bruker av ammo med 30.06 :lol:

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg rett og slett deppa pga været her.. Det pøser ned i bøtter å spann... :evil:

 

Får vel bare håpe og tro at det stemmer med yr så det er sol kl 20 i kveld det blir jo perfekt til revejakta.

Typisk at det blir sånn her første dagen i jakta..

 

Så da får vi vente til kl tikker 20.00.

 

:popcorn:

:yawn:

Link to comment
Share on other sites

liker ikke reven seg når det er kaldt?:P

 

det er bare og prøve det, man veit aldri om reven er ute eller ikke. og det er fort de er ute og går litt etter dårlig vær.

jeg har nå skutt rev i regnvær, så det går ann. lykke til:)

Link to comment
Share on other sites

Jepp. Så jo rev i dag tidlig også som vi ikke fikk skuddsjangse på.

Er spådd 50mm regn fra 12:00 - 18:00 i dag så får se om det blir bedre. Er så drita lei regnvær nå.

 

Er jo alltids håp om det er litt regnvær også, men det er ukoselig og sitta ute på bakken i detta været her, så synes det ihvertfall kan være opphold før jeg går ut, hvis ikke blir det bare for å absolutt må ut en tur.

Link to comment
Share on other sites

Da ble det en misfarget rev til. :P

Satte meg ut i 2000 tiden.

Grunneieren har sett mye rev i området, så mulighetene var store. Et døgn med regn og nå oppholdsvær gjorde og at jeg regnet med å få en fin jakt kveld.

Grunneieren drev å kjørte ut gjøtsel, han regnet med at der ville dukke opp rev når han forlot området. Det gikk en kort stund fra han dro til jeg så en rev på et hestebeite 150m vekk. Kunne ikke skyte da der var hest på beite og i en ubehagelig vinkel. Like etter oppserveres to rever i lek på samme området som hesten går og beiter. En lys og en mørk rev. Men der er de trygg for hesten er i bakgrunnen. Ser de trekker ned i en grøft og forsvinner. Like etter krysser den mørke reven veien, :) . Nå har den to muligheter. Hoppe opp en liten kant å forsvinne inn i granskogen, eller ta vegen mot der jeg har satt meg. Det gikk et kvarters tid ingen rev kom :( , hadde den lurt meg.

Da skimter jeg en bevegelse i høyre øyekrok. Reven stor vent litt fra meg, holdet er 75m. Skuddet settes inn midskips og går ut gjenom hode.

DSC_7062A.jpg

Rev Nr 2 iår. Tispe ca 5 kg.

Link to comment
Share on other sites

Jaggu ringte ikke vekkeklokka i dag å :mrgreen:

Så en rev på et relativt nyslått jorde oppi her i går, når jeg kom gåendes kom den utti veien 20m framma meg. Typisk meg å ha uflaks så reven hadde nok blitt var i meg først når jeg kom gåendes. Var så bløtt etter 50mm regn så det var ingenting som skal til før det bråker litt når du går. Den reagerte ikke på musepip når den ble borte og da vil jeg si den er støkka. Men får se om den ikke er oppi der nå.

 

Denne drev jeg etter i vår også :evil: Den er jævla forsiktig!

Skitt jakt alle sammen. Har pungtert mopeden :evil: Så har bare et par fine poster å velge mellom, men får tro det klaffer litt i dag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...