Jump to content

REVEJAKTA 2011/2012


jmonsen

Recommended Posts

Da har jeg ordnet med hovedåte. Fikk en påkjørt hjortekalv i helga. Den passa perfekt i åtegropa. Lempa igjen med jord. Skal få ligge og spre lukter utover. Skal sette opp varsler og montere lys.

Fikk også ei kasse med hjorteavskjær. Det blir spedd på med etter hvert. Samt hundepellets. Åteplassen er som tidligere skrevet helt ny. Får ta seg tid og la revene bli kjent med plassen før jeg begynner å skyte.

Link to comment
Share on other sites

Hei, lurer på når hareskrik funker best? Har kjøpt meg Crit´r Call Pee Wee som jeg skal bruke.

 

Etter hva jeg har hørt og lest av andre erfaringer er det på senhøst/vinter denne fungerer best. Har selv en Crit'r Call fløyte jeg skal prøve senere i vinter. Blir spennende og se om denne gir noe effekt.

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt å starte med åtejakt nå i høst/vinter. Men der hvor jeg skal sitte på post er der ikke mulighet for 220V til lys.

Er det noen av dere som har en god ide hvordan jeg kan få lys til å jakte om natta? Er det noen av disse med solceller som fungerer.

Lyset bør vel stå på hele sesongen?

Link to comment
Share on other sites

akkurat dette emnet ha vært diskutert ofte her inne uten at det har kommet noe fasitsvar. Om du ikke har mulighet til 220w....har du veldig begrenset mulighet, eneste er bilbatterier og 12w.

Men er jo et slit om du skal drasse disse med deg hjem hver gang for å lade dem. Å la den stå på 24/7 er også utelukket da.

Men om det er så avsides at du ikke kan få strøm dit, så er det ikke mye lys som ødelegger nattesynet ditt.

Det er maaaaannnge her inne som ikke har lys, bruker kun det lyset som er ute. Med et litt lyssterkt sikte er det faktiskt ikke så vanskelig å se som man vil ha det til. Å når snøen kommer blir det enda bedre å se.....

Link to comment
Share on other sites

akkurat dette emnet ha vært diskutert ofte her inne uten at det har kommet noe fasitsvar. Om du ikke har mulighet til 220w....har du veldig begrenset mulighet, eneste er bilbatterier og 12w.

Men er jo et slit om du skal drasse disse med deg hjem hver gang for å lade dem. Å la den stå på 24/7 er også utelukket da.

Men om det er så avsides at du ikke kan få strøm dit, så er det ikke mye lys som ødelegger nattesynet ditt.

Det er maaaaannnge her inne som ikke har lys, bruker kun det lyset som er ute. Med et litt lyssterkt sikte er det faktiskt ikke så vanskelig å se som man vil ha det til. Å når snøen kommer blir det enda bedre å se.....

 

Ok så de fleste klarer seg uten ekstra lys.

Her på kysten i rogaland er det lite snø men desto mer dager med reign og mørke tunge skyer utover høsten og da blir det mørkt :D

Men jeg skal forsøke meg utover, har zeiss diavari på børsa så det skulle kanskje holde.

Link to comment
Share on other sites

W-max her inne på kammeret bruker hvitsand, å er godt fornøyd med det. Skal ikke mye til om man bare får nattesynet først.

Men klart at dersom du bor så vanskelig til at du ikke har strøm, så blir det kansje vanskelig å frakte sand eller flis også dit.

Da er det bare å bruke gammel måten da .

Før mens jeg var i min sjønne ungdom :winke1: satt jeg alltid uten lys......å mikkel datt like godt forde :lol:

Å er ikke hver vinter det er så mye snø her oppe i Lofoten heller

Link to comment
Share on other sites

...et par bilder kan vel være greit nå!

 

Søndag morgen fikk jeg årets 10. mikkel. Kom på mitt særdeles nyetablerte åte tidlig på morgenen. Den kom ikke helt inn på åta, men var meget interesert!

IMG_0871.jpg

Min første korsrev (som jeg antar det er!?), og det var jo en finfin måte å innvie Swarovski'en på :-)

 

På ettermiddagen samme dag dukket denne røveren opp på åta!

IMG_0900.jpg

Ble litt usikker på om jeg skulle ta den eller ikke... det endte med at den ruslet videre... denne gangen! Skal sjekke med bygdefolket om dette kan være Albin nr 2... isåtilfelle er jeg ikke særlig gira på å felle den. (EDIT: I ettertid ser det ikke ut til at noen andre enn meg har sett denne reven, så det er nok en fra årets produksjon.)

Korsrev og andre fargevariasjoner er ganske sjeldne i mitt område, synes folk jeg burde felle den eller la den være? :-) (Da blir den vel bare påkjørt eller felt av andre som jeg vet driver revejakt i samme område!)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ser ut som en vanlig sølvrev dette da, så er bare å knalle i vei. Om du får et fint skudd på den er dem fine å stoppe ut.

Her oppe i Lofoten er det mye av den sorten. Om slike formerer seg er det like lite sansynlig at dem får sølvrev unger som at rødreven får det.

Link to comment
Share on other sites

Nå nettopp, kl 12.25 datt årets første rev her. Har hatt rev jevnlig innom åtet ei stund, fanget opp av viltkamera ved åtet. Såg en fin rev på dagtid her for tre-fire dager siden, og i dag kom det innom en liten tass igjen i tjukke tåka. Fikk se den fra vinduet her, og lirket det opp. Skjøt reven med en gammel Savage 24 kombi i 20/76 og 22wmr. Brukte rifleløpet (som går overraskende godt) og v-max.

 

Her er utsikten fra "glugga" åtet ligger nedrøysa under kvisthaugen, i den store sirkelen. Reven ligger oppe til høyre, avmerket med en liten sirkel.

SB1_8938.JPG

 

Og her er revefanten "vel til gards".

SB1_8943.JPG

Link to comment
Share on other sites

Mårn!

 

Første post her på forumet hehe

 

Har ikke fått prøvd med på reven enda i år men tok en i fjor med 22en og en året før med hagla.

 

har nå nettopp bestillt meg en tikka t3 lite 6.5 med burris 3-12.56 med lys og maxim demper.

 

Har null peiling på rifle patroner og lurte på om noen har noen anbefalinger til ammo som funker bra på både rev og rådyr uten at det ser ut som det har blitt brukt 12.7:)?

 

 

Noen som har noen innspill ang. patron til både rev og rådyr?

 

Modern knipset forøvrig denne rakkern på hytta i sverige, så da er det bare og finne tid og ta turen:)

rev.jpg

Link to comment
Share on other sites

...og en helmantel til rev hvis en vil prøve å preparere et skinn?

Det finner du ut av selv. Jeg personlig og de jeg jakter med bruker bare varmint ammo på rev.

De fleste skinna som ikke er skabbete er fult brukandes til preparering. Dersom du skal stoppe ut fikser de litt rare hull ganske så greit.

Link to comment
Share on other sites

Skal ut å fylle på åtet etterpå, nett nå ligger det 2 utskårne sider av en hjort som egentlig hente til tørk før det skulle saltes, men det var mygl på den så jeg tok dem, og i tillegg en biopose med parteringsavfall. Har enda en pose med parteringsavfall som skal ned snart.

 

Men jeg har en halv sekk med kattemat som bare står her, og en del fuglefrø og noen myngla brød. Kan jeg legge på dette i tillegg? Eller er ikke reven noe interessert da?

 

Tips til andre ting jeg kan slenge nedpå? Jeg får ikke tak i hjort eller noe påkjørt nå for tiden.

Link to comment
Share on other sites

Trur reven spiser uansett hva du legger ut til han, men har hørt at han ikke er så veldig glad i selkjøtt. Men kattemat er veldig fint å strø rundt åta, da han er nødt til å gå å plukke det opp. Å dersom det regner , luker det også ganske sterkt.

Når det blir litt lengre utpå vinteren å det blir mere frost, får jeg tak i et ganske stort kujur. Det er snadder til mikke det.

Link to comment
Share on other sites

Sel funket ikke for meg. Hadde ikke aktivitet på åtet lenge etter jeg slengte ut et selslakt.

Det beste åtet for meg er hundepellets av billigste type blandet ut i en bøtte med matblod kjøpt på rema og vann. Om det er frost og/eller skare ute blander jeg i litt ekstra vann rett før jeg strør det ut. Da fryser det fast og jeg får litt bedre tid til å skyte når reven må jobbe litt for føden.

Link to comment
Share on other sites

PederR.....er vel for at det er litt vanskelig å svare konkret på størrelsen. Som du ser her inne, så varierer størrelsen veldig mye.

Men si nå 35cm skulderhøyde og 50cm på ørespissen, da er du ikke langt unna gjennomsnitten.....

Kropslengde er 70-80cm +hals og hode

Rompe ca 50cm

dette ville da vært en godt voksen rev.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...