Jump to content

REVEJAKTA 2011/2012


jmonsen

Recommended Posts

Hadde ein morsom og gledelig opplevelse i går kveld. Har nettopp flytta inn i ny leilighet sammen med madamen og jenta på 8 mnd. Berre for to dager sida faktisk. Bur midt i eit bustadfelt med mange nye leiligheter i nabofeltet, men med skogen som nærmeste nabo og barnehagen 100 meter unna.

 

Så til poenget...Hadde lovet kona å ta inn vogna i bua før eg skulle legge meg, og klokka passerte fort midnatt før eg kom meg opp av sofaen og ut. Da eg hadde passert så vidt eine hushjørne blei eg var ein bevegelse i grøftekanten rett ved sida av barnehagen.

 

Tenkte først at det måtte være en katt, men bevegelsen fanga meir interesse og eg blei ståande heilt stille ute i den lyse sommarnatta og stirre ned mot barnehagen. Og joda, antagelsen satt langt inne, men det stemte: Reven kom luskande oppover i retning meg, sjølvsikker og bestemt i blikket gjekk han sikk-sakk med snuten klistra ned i jorda. Han gjekk vidare inn til husveggen til naboen som er under 30 meter unna.

 

Det var ein voksen fin rev uten tegn til skabb. Då han skifta retning, forsøkte eg å plystre på han, men gjekk berre rolig ned til barnehagen igjen. Ein morsom opplevelse mellom all flyttinga dei siste dagane. Var kan skjen nervepirrande historie å fortelle, men ville likevel dele den med kammerfolket, og ikkje kona som nok berre vil rynke på nasa og tenke "å nei, blir det jakting i nabolaget også no da..." :lol:

 

Ha ein fin dag alle saman!

Link to comment
Share on other sites

var på spaning nå i kveld....på en liten tur så jeg 2 stk mikkel....begge på eller i nærheten av nyslått eng...den ene hadde x antall fugleunger i kjeften....

lokket den ene til meg med psyko tweete fløyta....nå først er jeg overbevist at det går å lokke rev,selv her i lofoten :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. Ja, da skal du være godt utrusta for jaktstarten :winke1:

Når du vet det er rev i nærheten så er den tyske musepipen skikkelig effektiv altså. Jeg bruker som regel korte/raske støt, på inn- og utpust, imiterer et museslagsmål. Hva frister vel mer enn en munnfull mus for ungrevene?

Har fått dem VELDIG nære i sommer, så nære at jeg tror jeg bare hadde fått se bare pels i retikkelet om børsa hadde vært med. Skal ha på max 6X når det starter. Får dessverre bare 1-2 kvelder før hele familien reiser på ferie.

Link to comment
Share on other sites

nå er det da 14-7 dager siden markene her ble slått..(såg mye rev på spaningsrunden min,men det var på helt nyslått mark)..tror dere reven holder seg på marker som ikke er nyslått,eller er det best å vente til man slår håa,og nye skåganger blir lagt?

er ikke helt inne på denne sommerjakta.....er på vinteren jeg skyter rev.

Link to comment
Share on other sites

har kun en .308 rifle som vil bli brukt, men er det for stort til å skyte rev? litt kjedelig å ødelegge den også. Eller går det fint an å bruke dette kaliberet ?

 

Fungerer helt fint det ja :winke1: Helmantel er jo lov på rev

 

 

 

ville ikke brukt helmantel ......du skyter .....går igjenom reven . såret lokker seg , og den løper laaaaaaaaaaaangt !

Link to comment
Share on other sites

Mine personlige erfaringer tilsier at helmantel funker helt fint på reven. Har skutt en hel del med Norma Jaktmatch (fågel elektron) i 6,5x55. Så jeg mener dette med at reven ikke legger seg på skuddstedet med helmantel er mer et unntak enn en regel. Uansett hvilken ammunisjon en bruker, plasser dem godt! Og igjen, helmantel funker helt fint på reven :wink:

Har tre mikler fra årets produksjon som vimser rundt i nærheten av mine lokkeposter, så jeg gleder meg skikkelig til å sette meg ute når det nærmer seg midnatt på torsdag :D

Link to comment
Share on other sites

Det er vel nettopp for unntakene at blyspiss/v-max gjør at marginene slår over på en død rev fremfor en som stikker av med et blødende sår.. Alle godt plasserte kuler dreper, men ikke alltid at kulen er godt plassert selv om man tror den er det. Spesielt kuler som treffer i buken/altfor langt nede, kan gjøre at det er greit med en litt bløt tupp på kula.

 

Nå går forresten annenslåtten bak huset her. Blir moro å kikke ut vinduet frem til det starter. Så en rev i går på et annet jorde her, den pleier også og gå bak hos meg. Veldig mye svart i den, spesielt over ryggen. Ser ut som en rødrev med et svart teppe over ryggen.

Link to comment
Share on other sites

Har i dag båret opp over 80 kilo åte til reveåta jeg jakter på. Jeg fikk tak i rundt 80kg med oppkværnet laks, vom og annet kjøtt.. Alt kværnet sammen og frosset i 20kg blokker. Disse ligger nå i en dunge ved siden av et tre.. En 20kg-blokk lot jeg ligge i en søppelsekk, midt i solsteika. Stakk så et par hull i den.. Regner med denne vil generere en del lukt! :)

 

Men hadde kastet ut litt diverse i går, og så ikke ut til at reven, ELLER kråka, hadde vært der.. Er det noen gode tips til hvordan gjøre f.eks kråka oppmerksom på at "her er maten"?

Link to comment
Share on other sites

Ja tenkte faktisk på det, bare slenge en plastpose sammen med all maten.. Men det ligger strengt tatt en søppelsekk der nå da, og denne er sikkert et blikkfang for dem.. Ikke skjelden de "angriper" søppelsekker så.... :)

 

EDIT: Håper bare de kommer iløpet av dagen og morgendagen.. Skal jo selvfølgelig opp med rifla i morgen kveld.. "overnatte" i bua der oppe.. :)

Link to comment
Share on other sites

normal_Bilde071.jpg

 

en røyskatt likte ikke 55 grains v-max...skutt på 80 meter.

 

normal_Bilde085~0.jpg

 

rev skutt i ryggen gav et hull på ca 15 cm....nesten bare bukskinn som holder den sammen.vi snakker superrask ekspansjon når det blir et slikt krater....skutt på 90 m.

 

normal_DSC00437.JPG

 

her en kråke skutt på i overkant av 300 meter med ballistic tip....i 30-06

Link to comment
Share on other sites

17 HMRen ble skutt inn igår, og masse fisk på åta..

Har også lastet ned app til mobilen som spiller i loop.

Har ikke hatt åtet mer enn et par døgn. Har ikke sjekka nedi der om det har vært noe, pga. vitring.

Men idag skal den fylles med mer fisk som har hengt ute i 2 døgn. :-)

 

Så får vi se om jeg orker å sitte oppe. :-)

Link to comment
Share on other sites

Bare 2 timer igjen, så begynner årets jakt :D har foret på åtene lenge og har vert bra med aktivitet, så håpet er der :twisted: var og kjøpte jaktkort tidligere i dag og grunneiger laget har fått i gang skuddpremie på rev, mink og mår ikkje store summen, men positivt vertfall at dei har begynt og tenke i disse baner :D.. (jaktkortet hadde økt i pris også :winke1: ) ellers har vi her 3 stk reveåter som er planlagt i år og målet er og ta ut meir rev enn i fjor :D

Link to comment
Share on other sites

må vell dra å legge ut åte på godplassen....har go tru på at det er rev der,så skal ta med rifla.selv om man aldri ser rev når man har våpen med..... :lol:

har litt slakteavfall,som han skal få bite litt i til i morgen.....er så dålig vær her,at jeg tar meg ei økt i morgen,når vinden er gått på nordøst.....litt mer gunstig og med tanke på strategien på åta.....

Link to comment
Share on other sites

Da er det bare en halvtime til jeg drar ut :D

Lokkefløytene er spilt inn og musebelgen med. A-Bolten er klar til å kamre en Hornady V-Max 50 grs, og alt er pakket og klart.

Dette blir spennende, og jeg drar ut med store forventninger denne gangen :mrgreen:

Skitt jakt til alle revejegere der ute, måtte 2011/2012 bringe oss god jaktlykke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...