Jump to content

REVEJAKTA 2011/2012


jmonsen

Recommended Posts

Glemte et øyeblikk at det ikke er lov å vise glede over å lykkes med jakta, man skal helst se uberørt og tøff ut, helst litt sørgmodig over at man har tatt et liv... Nå er hvertfall bildet fjernet, da det ikke var mitt ønske å provosere noen her på kammeret, men vise jaktgleden min kompis følte da han var med på sin første revejakt. Som et litt annet bilde enn disse revene som ligger henslengt på grusen eller i veggrøfta rundt omkring. Jakt handler jo om bl.a mestring, og det å vise glede ved mestring er helt naturlig og ikke noe man skal skamme seg over... Nå skal det sies at jeg kan forstå dine følelser rundt bildet, da gliset på bildet kanskje kan tolkes som en grimase for enkelte som ikke kjenner mannen på bildet, og i så tilfelle er det jo beklagelig, og fint at du sa fra, da jeg selvfølgelig ikke ser dette, da mannen ser sånn ut når han er glad, og innse at dette er et fint bilde for meg, men ikke for offentligheten.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Går fint å vise glede respektfullt.

 

Tydeligvis ikke, da vi tolker ansiktsuttrykk forskjellig. Jeg synes dette er en viktig og bra diskusjon etter å ha sett litt på bilder inne på kammeret, om hvordan vi behandler viltet, og jeg reagerer på en del bilder av utgangshull og kommentarer om hvordan dyr har blitt omtrent sprengt utover jordet ved utprøving av ulik ammunisjon. Interessant for oss som ønsker en human jakt med fokus på mat og pels-ressurser, men vann på mølla for jaktmotstandere. Derfor må det være rom for å kunne gi hverandre kommentarer på hverandres innlegg slik som swarstad gjorde til meg, og selv om jeg ikke er enig er det sannsynlig at flere vil reagere, og Swarstad sparer meg for å fremstå som umoralsk, men at RKR påstår at man kan styre hvordan man viser glede (mtp ansiktsuttrykk) er jeg ikke med på. Selvsensur og rett valg av bilde, derimot, er jeg med på :). Forøvrig er jeg så off topic at jeg foreslår vi avslutter her, ihvertfall gjør jeg det.

Link to comment
Share on other sites

Nå orker ikke jeg heller noen lang diskusjon med deg, det jeg syntest var litt over streken var måten reven på bilde ble holdt opp etter nakkeskinnet og glist til.

 

Beklager vis jeg tolket dette feil, om det er slik vedkommen ser ut når han utrykker glede, så har jeg vært for raskt ute og glemt at vi alle er forskjellige. Men du har nok misforstått meg også, jeg mener ikke man skal kunne styre glede/spontane ansiktsutrykk, men det man kan styre, er hvordan man behandler/framstiller felt vilt.

 

Du har helt rett at det bør bli et tema hvordan bildene vi legger ut ser ut.

Link to comment
Share on other sites

Er smådeppa om dagen. Er KUN vært DRITTVÆR hver fordømte dag nå! Jakta morran og kveld siden jaktstart, og har sett rev 2 ganger :roll: Som det såklart, var umulig å få skuddsjangse på.....

 

Men er vel ettersom jeg skjønte spådd litt finere vær utover nå, så får se om det ikke blir å bare titte litt i kveld, evt. postering på et ganske nyslått jorde om det blir sol.

 

Regner med det kommer til å se lysere ut når det blir bedre vær.. Irriterendes å ikke ha fått skutt noe enda....

Link to comment
Share on other sites

hehe, mads med din iver blir det nokk rev snart skal du se :D har du bare postert eller fosøkt og lokke ? :)

 

Hehe.. Har både postert og lokka.. Tror det er været som gjør det jeg..

Men nå har det trossalt vært opphold i noen timer, så om det holder seg til 8 tiden, så får vi prøve igjen :D Da med antageligvis postering.

Hadde jeg visst om et sted det var valper, skulle jeg satt meg til i skogen og postert. Har dessverre bare sett voksne rev rundt her.

 

Skal få skrudd av moped dekket å få bøta det så har jeg litt flere steder å jakte :D

 

I mellomtiden øver jeg med lokkefløytene så det blir bra lyder... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg opplevde noe i gårkveld som jeg har lyst til å dele med andre revejegere. :P

 

Jeg og en kammerat begynte litt med lokking av rev for to år siden, kan ikke si vi har lokka mye men litt innimellom uten å lykkes.. Vi hadde også åte ute i hele vinter uten hell.

 

I går kveld gikk vi ut for å lokke for første gang denne sesongen, vi postet to forskjellige steder og kammeraten min skulle lokke.. Da jeg var komt på post i en skråning over en liten "dal" tok jeg opp telefonen for og skrive melding at jeg var klar, halveis i meldingen hører jeg rastling i gresset og 20 meter fremme går mikkel og tusler! 15 sek. etter jeg satt meg.. jeg ble helt paff og slipper mobilen i lyngen, sniker opp rifla og sikter. Da oppdager jeg at kikkerten står på full zoom så jeg ser bare rødt.:P Ser alikevel at jeg er på rett sted og smeller av.. KLIKK! børsa klikket!! Reven stopper opp og ser meg rett i øynene, jeg sitter musestille til den begynner å gå igjen før jeg tar nytt ladegrep.. men da blir mikkel var meg og går opp i lett jogg.. jeg sikter etter den men den har nå komt for langt unna og bak noen busker til at jeg igjen får skutt..

 

Denne børsa har alldri før klikket, så dette var helt spesielt.. Kulen (nato amunisjon) har jeg spart for minnet sin del. :D

 

 

Jeg lurer på om noen av dere vet om reven følger faste ruter?? Vi skal opp på samme sted i kveld og prøve med musepip, fikk blod på tann nå så det blir nok noen turer.. :lol:

 

 

Marcus

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Reven kan ha fste ruter, å til dels faste tider også. Tror nok ikke denne ble mye skremt heller siden du ikke fikk skutt etter den.

Vet her hjemme hos meg har den faste ruter den trekker mellom. På vinteren når det er snø, har den hardtråkket stier som den følger.

Tror nok dem har sine revir som dem passer på, å da går den turer i ytterkanten av reviret med jevne mellomrom å til faste tider. Eller da så fast den kan uten klokke :lol:

Om det var en årsunge dette, så er det ikke sikkert dem er like faste i rutinene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i dette. Har tatt to i år hvor jeg har sittet på punkt hvor jeg har sett rev passere ved bestemte tider flere ganger.

Som Tyren64 er jeg usikker på om årsunger har disse rutinene, men om det var årsunge så skulle den nok komme enklere på lokk om den er i området

Link to comment
Share on other sites

Skal straks ut å postere etter en gammel jævel som bruker samme rute hele tiden til rundt kl 20 på kvelden, og om den blir var i at det er folk der EN gang kommer den ikke igjen på flere dager ;) 2 dager siden jeg har jakta der nå, så får se hvordan det blir med postering nå :D

Link to comment
Share on other sites

Fikk en rev i gårkveld da jeg posterte etter en råbukk jeg vet om. Kl. 21.30 kom den over atlega skrått mot meg. Lot ikke sjansen gå fra meg. Spesiell fargevariant som ikke har blitt sett her rundt så lenge jeg kan huske. Hva kalles denne typen?

IMG_1100.jpg

 

Kjønn/vekt: Hann/ 6,4 kg.

Jaktform: Postering

Skuddavstand: 40 m

Rifle/sikte: Tikka M55 / Zeiss Classic 2,5-10x50

Kaliber/kule:.308w/ Woodleigh PP 165 grs.

Link to comment
Share on other sites

Tror årsungene er litt mere virren av seg, er mere "lek" med dem, ikke så nøye på tider osv.....

Er nok mere revir hannene som er tid bundet å følger faste ruter. Bare å se om dere har katter, dem oppfører seg på samme måte. Spessielt hannkatter.

Har en "gramåns" som har akkurat samme rute hver gang han går ut. Så går dem å "skvetter" å markerer sitt område.

Dersom dere tar ut en slik hann, vil det ikke ta mange dagene før en ny er på samme området. Å da er denne enda mere aktiv for å markere at han har tatt over.

Link to comment
Share on other sites

Tror årsungene er litt mere virren av seg, er mere "lek" med dem, ikke så nøye på tider osv.....

Er nok mere revir hannene som er tid bundet å følger faste ruter. Bare å se om dere har katter, dem oppfører seg på samme måte. Spessielt hannkatter.

Har en "gramåns" som har akkurat samme rute hver gang han går ut. Så går dem å "skvetter" å markerer sitt område.

Dersom dere tar ut en slik hann, vil det ikke ta mange dagene før en ny er på samme området. Å da er denne enda mere aktiv for å markere at han har tatt over.

 

I år har jeg erfart at hunnene er like store vanedyr som hannene når det gjelder å følge bestemte tråkk på rutine. Men forskjellen er som du sier, at det dukker fortere opp en ny hann om den ble skutt enn om en hunn ble skutt. Tre hanner skutt på samme lille område nå, med få dagers mellomrom, og de blir bare yngre og yngre 8)

Link to comment
Share on other sites

Nok en kveld tilbrakt med å glo etter reven. På vegen inn til området jeg jakter ble jeg var en skygge. Rev? Ja :P . Vel våpenet lå bak i bilen nedpakket, sluttstykke og amo i bryst lommen. Bilen i fart og vinduene lukket. Kjører inn på plassen, reven roter rundt i skråningen 70m fra der jeg parkerer.

Får kommet meg ut fikset opp i våpenet og finner ut at reven er på veg mot noen jordbruksredskaper. Der pisser den rett foran en forhauster (Tispe) . Og så er det rundt den og vekk :( . Men jeg vet der går to rever der på åte. Skal ha de begge før sesongen er over.

Link to comment
Share on other sites

Ikke jakta på et par dager nå. Tenkte jeg skulle ut å ta gammeln oppå her nå :D

Prøve å ta den på postering.. Kommer den ikke etter et par timer gyser jeg på med fugleskrik eller red river fox..

 

Skitt jakt alle som skal ut.

Link to comment
Share on other sites

Bli da ein og anna reven, nr 4 i kveld. Heilmantel 6,5x55 høy hastighet førte til eksplosjon i mikkel. Humant, det er sikkert og visst. 6,5x55 med lyddemper er et utrolig kaliber. Lett å skyte med, flat kulebane og topp presisjon. Artig. Er vel bare 223 og 222 som kan sammenlignes etter mitt skjønn, men de er litt mer var for vind.

 

Er noen i tvil, kjøp 6,5 x55 da har du våpen for enhver anledning. Det er mitt syn på saken.

Link to comment
Share on other sites

Var og la ut helgas ravnejakt til reveåte.. Skulle inn og sjekke tilstanden på revegluggen og da ligger det pinade ein revevalp og sover i ei tønne like ved gluggen.(nedlagt gammalt fjøs som kuer oppholder seg i på nattestid når dei er på beite) Ein fin slik ein korsrev:D

Sikkert eine valpen til den skabbete reven bror min skaut for ca måned sia, men denne reven hadde ikkje skabb!

Virket veldig liten og pjusk, men var sikkert bare veldig trøtt :P

Lokkejakt skulle iverksettes, men blei stoppa av dama :oops:

Var visst for mye tid brukt på jakt i det siste og middag med lys på bordet blei det isteden :wink::oops:

Link to comment
Share on other sites

Lurer litt på om nokon har erfaring med revejakt på snau fjellet..?? Det vil sei ein god del over tre grensa.

 

I mitt område å dei fjell partia eg går over når det gjelder småvilt jakt og fiske på snau fjellet har eg i sommer sett bekymrings messig mykje rev :?

 

Fleire kvelder reven har komme heilt innmed leiren om natta når eg har stått ute å pussa tenner eller løyst på buksa å plutseleg får eg to lyse auger med hovelykta,dette gjelder nå i sommar ved fiske turar, og seinast no ikveld kom eg over ein reve kvelp som for å luska omkring i veg kanten ved ein stølsveg.

 

Ein heil del av fjell partiet er småvilt jakta/rype jakta utsett pga svært lite ryper :(

 

Korleis kan ein på ein effektiv måte bli kvitt desse revene?? Har stort sett sett reven om natta når det er mørkt og det å sette i gang jakt spesifikk på reven på fjellet er jo ein utfordring i seg sjølv :?

Link to comment
Share on other sites

Bor du i nærheten eller er det ferie sted? En revebås kan være effektivt på valpene, hvis du har mulighet til å sjekke den hver dag. Eller åte den inn og spenne den hver gang du er på hytta. Eller så får du prøve lokkjakt eller åtejakt.

Link to comment
Share on other sites

Frå her eg bur å opp til snau fjellet tar det ca 10 min me bil, så eg bur ganske så nerme fjellet å skogen er min nermaste nabo :)

 

Må nok prøve på eit vis å få lokka den inn eller med åte jakt på eit elle anna vis,men var både høgt å langt inn på snau fjellet eg har oppservert reven.

 

Dessutan har ikkje det berømte lemen året her slått til noko særleg,har ikkje sett ein lemen i livet denne sommer,berre masse daue skrotter å forferdeleg mykje me drit.

 

Men mykje rev å rovfugl,ein del ravn og til tider ørn/våker.

Link to comment
Share on other sites

Da er klippet på nett. Youtube har en egen funksjon der kun de som har linken kan se videoen! :smile: Så da slipper jeg å få MANGE personlige meldinger fra div. jaktmotstandere.

 

Advarere også de på forumet om at revvalpen i dette klippet blir påskutt og hyler, før nytt skudd for den til å sove.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Advarere også de på forumet om at revvalpen i dette klippet blir påskutt og hyler, før nytt skudd for den til å sove.

 

Er vel ingen her på forumet som trenger å advares, er det det da? :roll:8) (Unnskyld for trollinga, men noen ganger blir fristelsen for stor...)

 

Forøvrig en veldig flott tråd. Sammen med tråden for villreinsjakta, er det noe av det bedre lesestoffet her på kammeret :-)

Link to comment
Share on other sites

Federal Fusion billig og bra.

 

har vært og speidet litt etter rev her hjemme men ikke sett noe enda.

driver å prøver å få meg revjakt på kornåkrene nedi solør nå men sliter med å finne ut hvem bøndene er som eier dem :cry: men jeg mente å få tatt med meg grombørsa ned så jeg kunne tatt å jaktet på Åsnes sin skog men da mangler jeg selvfølg låneseddel og ingn i huset har gøddi å fikset hverken lånedseddel eller våpensøknada for meg så jeg begynner å gi opp :evil:

Link to comment
Share on other sites

hvilken type ammo passer til reve jakta har en 6.5 x55.

 

Det meste som ikke er helmantlet. Du lader ikke selv?

 

lader ikke selv

 

Ok. Da er det bare å stikke på nærmeste jaktsjappe, å si du skal ha noe hurtigekspanderende. Det meste som heter noe med Varmint fungerer veldig bra på rev. :) Ingen vits å kjøpe dyreste de har, du skal tross alt skyte inn med denne ammoen og.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...