Jump to content

REVEJAKTA 2011/2012


jmonsen

Recommended Posts

Alle vi som har drevet jakt å klarer å tenke litt lengre enn nesa peker, vet at det kan forekomme skudd som ikke er dødelig....er helt umulig å eliminere dette.

Så lenge man streber etter å la det andre skuddet gå så fort som mulig slik at det blir humant, bør ingen si noe på dette.

Link to comment
Share on other sites

Datt en stor sølvrev nå kl 10.30. Skutt med 30.06 å W-max........

Snakker om å skyte spurv med kanon. Må teste om jeg kan bruke noe annen ammo som ikke ødelegger så mye. Denne begynte å springe når den så meg, la over midt mellom ørene å traff nesten bak på rompa. Kulen hadde gått rett gjennom å ut i brystet. Største hele biten var reverompa. Fant ikke bakbeina, så ble ikke skuddpremie heller :trist:

Link to comment
Share on other sites

Er egentlig ikke¨så nøye på denne tiden, men tenker mer på vinteren da den er i fin pels.....

Men egentlig helt vanvittig hvor mye en 110grs kule kan ødelegge.

Har 220 grs rn Hornady kuler som er ladet til ca 700ms. Tror nok dem kan være bedre, eller så får jeg sope støvet av 222 igjen. Mye fint å få i kuler til denne også.

Men har jo en vanvittig utgangshastighet.

Link to comment
Share on other sites

Temmelig sikker på at det var ei voksen ei. valpe njeg fikk for 14 dager siden veide 3.5. En så stor valp må det være langt mellom. Skaut 2 på 5 kilo i vinter, det var "årsunger" og ei tispe i begynnelsen av april på 4.6 med 6 valper i seg. Så det er helt klart forskjell på dyra

Link to comment
Share on other sites

Kunne desverre ikke veie den :(

Var ute i går kveld å justerte lyset til reveåta . tenkte jeg skulle la det stå på noen dager slik at reven ble litt vant med det. Har for tiden ingen åte.

Hadde ikke gått mere enn en liten time etterpå da det kom to rever å begynte å sloss midt i lyset der åta skal ligge :lol:

Henta børsa, men da hadde dem tydlig funnet ut at det var nok........så ikke mere til dem nei :?

Så er tydligvis veldig mye rev rundt her nå.

De siste to var rødrever, voksne individer.

Link to comment
Share on other sites

Kunne desverre ikke veie den :(

Var ute i går kveld å justerte lyset til reveåta . tenkte jeg skulle la det stå på noen dager slik at reven ble litt vant med det. Har for tiden ingen åte.

Hadde ikke gått mere enn en liten time etterpå da det kom to rever å begynte å sloss midt i lyset der åta skal ligge :lol:

Henta børsa, men da hadde dem tydlig funnet ut at det var nok........så ikke mere til dem nei :?

Så er tydligvis veldig mye rev rundt her nå.

De siste to var rødrever, voksne individer.

 

Etter å ha lest litt på diverse topic's så ser jeg at du har mekket deg åtelys og har litt peiling, da du har ordnet en plastbøtte og dimmer å noe styr(?). Du kan vel ikke lage en liten veileder for oss andre som vil ha åtelys og har få idèer ? :)

Link to comment
Share on other sites

Vetlevetln....om du går inn på "revejakta 2010/2011" Mener jeg det skal ligge bilder av lyset mitt.Men er egentlig veldig enkelt, bruker en 12w 1000meter som jeg kobler opp med en trafo slik at jeg kan bruke 220w. Den som jeg har er såpass stor i diameter at jeg må bruke en ti literes plastbøtte, men det må du jo se hvor stor den du bruker er. Så kapper du bare bøtta nedpå et stykke slik at du kan bruke bunndelen. Bare trykke den rett over lyset, slik at lyskasteren lyser i bunnen av bøtta. Nå tar du å lager en liten lysåpning med en sag.......sag deg ut en liten stripe tvers over bunnen i bøtta, ikke for langt ut mot kantene. Her må du prøve deg fram, skal ikke mye åpning til før du får nok lys gjennom.

Du må lese deg til hvordan forskriftene for slikt lys er......det vil ikke jeg legge meg oppi :wink:

Men funker veldig fint som "gatelys" også........ingen som kan nekte reven å luske forbi "gatelyset" ditt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Sitter og lurer på om eg skal invistere i revevarsler til årets sesong

 

ser at spypoint revevarsler er på tilbud, og den får gode anmeldelser i div blader.

 

Hvordan er den i kulde??? Bor i nordøsterdalen og her blir det til tider mer enn kaldt

Noen der ute med erfaring med spypoint revevarsler og som anbefaler eller er missfornøyd

 

Kommer til å bli en del hjemme i november til januar gr farsperm

Link to comment
Share on other sites

normal_316161_2185368986748_1022707816_32476362_1494947456_n.jpg

 

kom ei tispe på åtet i dag,da jeg stod og smurte matpakken.

tenkte jeg skulle prøve en berger varmint....men hadde heldigvis 2stk 55 grains v-max i magasinet....reven fauk av gårde etter et kjernetreff med bergern,men ble tatt på flukt med ei v-maxkule,og dertil ei i hodet bare for sikkerhets skyld....men v-maxen var skikkelig stygg med reven.....den ligger med "finsiden" opp.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

hadde besøk på åta ca 22.30 i går kveld. Brukte 220grs RN fra Hornady.......vet ikke hva som skjedde, men den sprang ca 200 meter før det ble stille.

Fryktelig lyd på den, regner med det ble lungeskudd da den gryntet som et velvoksent villsvin mens den løp. Fant den ikke i gårkveld, så må ut nå når det er lyst å kikke. Problemet med slike skudd er bare at reven har en tendens til å gjemme seg bort. Men tror ikke den kom langt da lyden plutselig opphørte.....

Håper jeg finner den da det er litt viktig å se effekten av denne kula, ikke sikkert den egner seg for reven.

Link to comment
Share on other sites

Etter en enormt dårlig start på sesongen løsnet det endelig i gårkveld. 2 årsvalper kom sammen gående mot meg. Den første datt på 30m hold, og da sprang den andre ca 100m å la seg til å sove på en kant oppå et grustak... :twisted:

Jeg snek meg innpå på ca. 50m hold, og sente kula..... Begge stein dau. 2 tisper :mrgreen:

 

Dette er de 2 første for sesongen, men jeg kommer nok sterkere tilbake når snøen kommer.

Link to comment
Share on other sites

lurer litt på en ting her.. var på hjorte jakt så kom det en rev mot meg sprang noen runder rundt meg med små utras mot mej å etter intens armfekting reina jeg med hjortejakta var ødelagt og sverga hevn :twisted: reven for over en liten haug med meg på slep :lol: kom på fint skuddhold på han ca 30 meter å skaut reven hylte kraftig tok 2saltoa å sprang nedover lå et fint blod spor med skom i blodet men fant den ikke gjenn etter den for inn i ei steinrøys. er 99%sikker på at skuddet var bra, så mitt STORE spørsmål er hvor langt kan en rev springe med et god skudd? brukte 150grs nosler accubond kulww i 308. håper på svar

Link to comment
Share on other sites

Da er åteplassen ferdig.

 

Gravde en stor grop på ny tresket jorde. Foret nå med matrester,laks og litt fordervet elgkjøtt. Brukte også hundefor( pellets) rundt åte.

 

Dette fungerte i fjor og sikker på at dette fungerer i år også.

 

Lyset er funnet i orden og brakka er vasket.

 

Alt er nå klart for en spennende høst og vinter.

 

Pleier å ha ca 20 grader i brakka hele vinteren.

Link to comment
Share on other sites

Da bærer det straks ut på revejakt igjen.. Over 1mnd siden jeg jakta rev sist. Blitt mest harejakt i det siste da det er det som er tingen på høsten.

Åtebua nesten ferdig, mangler bare å høre om lov og plassere ut bua, så blir det og grave hull og legge ut åte :D

 

Postere ved et ganske stort gressjordet som er nyslått i dag :mrgreen: så gresset ligger igjen enda.. Typisk at det kommer rev på sånne jorder somregel, ellers er det noe rart. Får slå til med lokkefløyta om det ikke dukker opp no. Ikke fått tatt årets første enda, men håper på få tatt den i kveld.

 

Blir morro utover vinteren, hijakt, kanskje revjakt med støver også blir det endel åtejakt, dog i måneskinnet så blir vel begrenset hvor mye jeg får mulighet til å jakte.

 

Skitt jakt.

Link to comment
Share on other sites

Var en tur ute på rådyrjakt med en kamerat i dag. Dreveren hans fikk ingen rådyr på beina, men plutselig kom denne revetispa ruslende. Kom vell inn på nesten 3 meter før den så meg. Fikk ett kjapt skudd fra hagleløpet i kombien :mrgreen:

 

983336.jpeg

 

Ble en vellykket jaktdag selv om vi ikke fikk det byttet vi var ute etter.

Link to comment
Share on other sites

Sesongens 3 rev datt i helga...

Posterte egentli etter hjort på bøen, hadde sittet rolig i ca 30 sekund da det kommer 2 revevalper springende ut på ca 120 m...

Springer inn i noe busker og blir værende der ei lita stund. Kommer så tilbake og ut på jordet plutseli blir eg var ein bevegelse på høgre sia og ser det er ein større rev som kommer ut :shock: 3 rever står no innanfor ca 100 m.. Bestemte meg egentli for og ikkje skyte rev denne kvelden, så låg og så på disse revene i fleire min.. Hadde ein mistanke om at det va revetispa som lå og så på valpene sine og etter litt kom den opp på ein haug, så på valpene og det var akkurat som om ho ba dei fint slutte og leke og gå inn igjen i skogen??

Begge revevalpene slutta momentant å løpe å herje rundt og begynte og rusle inn i skogen.

Igjen satt mora åleine på jordet ca 100 m unna og da kunne eg ikkje dy meg..

Lokka eit par strofer musepip med munnen og reven blei interessert. Eit par musepip til å reven ga heil omvenning og va på vei mot meg i godt trav. Bestemte meg då for og skyte denne reven. Eit par musepip til og reven stoppa på sju meter å ein lapua mega 30-06 forlot børsepipa mi.. Igjen lå reven steindau og min andre lokke rev kan ein vel si :wink:

Viste seg seinare og være gammel tispa med knekte hjørne tenner og 6,4 kg :D

 

Dagen etter fekk eg forresten sett mitt første rådyr på samme jordet som eg skaut revetispa :wink::mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hadde du vert meg hadde du nok skutt revetispa du og;)

Sånn størrelse messig var det nesten ikkje mulig og se forskjell på revene einaste tydelige forskjell var oppførsel.. Kan ikkje se eg gjorde noe gale i denne situasjonen og skjønner ikkje din kritikk.

Ellers såg eg 3 rever langs veien i beitostøls område.. 2 stk gjekk og tråkket heilt inntil husveggene i område :o

Link to comment
Share on other sites

Har ikke brukt tid på reven den siste tiden. I dag grov jeg ei åtegrop nedom nyhuset mitt, ved en steingard som jeg mistenker reven har ei reksle langs. Åtegropa er plassert ca 80 m unna huset. Skal montere lyskaster og begynne så smått å fore inn. Gleder meg til det piper i varsleren. :D

Link to comment
Share on other sites

Mårn!

 

Første post her på forumet hehe

 

Har ikke fått prøvd med på reven enda i år men tok en i fjor med 22en og en året før med hagla.

 

har nå nettopp bestillt meg en tikka t3 lite 6.5 med burris 3-12.56 med lys og maxim demper.

 

Har null peiling på rifle patroner og lurte på om noen har noen anbefalinger til ammo som funker bra på både rev og rådyr uten at det ser ut som det har blitt brukt 12.7:)?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...