Jump to content

Varmgang i rifleløp


Bris

Recommended Posts

Hei!

 

Lurer litt når det gjelder varme rifleløp. Er det noe "regel" om hvor varmt det er godt for løpet å bli?

Er det slik at man bare kan pøse på med 20-30 skudd på kort tid, eller har ikke løpet godt av å bli for varmt? (Når jeg kjenner på det er det jo brennvarmt... :? )

Hva med presisjonen - blir den påvirket av varmgangen?

Riflen jeg skyter med er nesten ny (bare gått 100 skudd) - har det noe å si?

 

Takker for svar.

Link to comment
Share on other sites

det kommer veldig an på kaliberet.

men 20-30 skudd i rask rekkefølge høres ikke bra ut, uansett kaliber(med unntak av .22lr)

selv har jeg en rifle som blir veldig varm etter bare tre skudd, så da tar jeg en pause til den har kjølet seg ned.

 

du får antagelivis litt treffpunktsendring, men det merker du vel selv på skiva.

det du oppnår med holde på slikt er at du reduserer løpets levetid betraktelig.

Link to comment
Share on other sites

Rifleløp blir fort varme. Til og med så varme at man brenner fingrene på dem.

Et kaldt løp har annet treffpunkt enn et varmt et. Hvor stor denne forskjellen er avhenger av tykkelsen på løpet og kvaliteten på løpet. Når det gjelder varmskyting av ei pipe (løp) så kan man ødelegge den ved å skyte den for varm. Hvor mye ei pipe tåler varierer også mye. Det som skjer når pipa blir for varm er at stålet "herdes". Karbonet som finnes i alt stål endrer struktur når temperaturen er høy nok og metallet blir mye hardere enn det sunt er for et rifleløp. Man sier at pipa er såkalt "blåskutt" etter fargen den gjerne får når den herdes av varmen.

 

Når det gjelder hvor mye du kan skyte med akkurat ditt våpen før du ødelegger pipa di er vanskelig å si, men ofte er det ikke hensiktsmessig å skyte så altfor mange skudd, ford treffpunkt enderer seg uforutsigbart og man treffer rett å slett ikke der man sikter. Når det begynner å ryke av selve pipa er det ofte et godt tidspunkt å stoppe med mindre man er sikker på hva man driver med.

 

Lykke til...

Link to comment
Share on other sites

Det er en Kongsberg 393 i 30-06.

Har ikke merket noe treffpunktendring selv om løpet har blitt så varmt at det er (nesten) for varmt å ta på.....Kanskje en ide å ta det litt rolig, da selv om løpet bare har gått 80 skudd på to kveldstimer (på to dager)....Blir litt ivrig :oops:

Link to comment
Share on other sites

Vims her inne skøyt drøye hundre skudd over 2 drøye timer (rar setning :P).

Han kom ved et uhell borti løpet med hånda og ble svidd... hud var igjen på løpet :shock:

Når vi pakka sammen så kikka han på syntstokken... den var smelta litt på fremste delen :shock:

Men gjør dette presisjonen noe? Nei da... Gjør det noe med løpslevetida? Jepp, den blir nok litt korta ned :wink:

Dette var forøvrig i .30-06...

Link to comment
Share on other sites

Vi har en riffel i kal 6,5x55 med en vanlig tynd jagtpibe, der har været udlånt til 3 åpen hus arangementer.

Her har riflen skudt 1.600 skud pr weekend, ialt ca 4.800 på 3 weekends. den har ikke været rengjort overhovedet, og efter sidste udlån, checkede vi egenspredning på 5 skudsgruppe, og den var under 25mm på 100m.

Der er tydelige trykkrakeleringer på bommene i pibens hele længde, hvilket endnu ikke har påvirket precicionen væsentligt. Men sammenlignet med en tykkere pibe i samme kaliber, der har gået over 6000 skud, i mere moderat tempo, er der klart større udslidning

Link to comment
Share on other sites

Så var det definisjonen på "veldig varmt" da.

 

Personlig bruker jeg diskresjon basert på hvilken våpentype det er. Spiller liksom ingen rolle om det ryker av løp og fortre på en AK-47, bytte løp er rimelig uansett og topp presisjon er ikke påkrevet. Er det snakk om en HiPower M1A med matchløp er problemstillingen helt annerledes.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noe fasit til deg, men jeg for min del skyter ikke pipa mi varmere enn jeg klarer å ta rundt den uten brenne meg. I de fleste kaliber med normal pipetykkelse innebærer dette 5-10 sk. På min 6 BR kan jeg fint skyte 15 sk rett etter hverandre og femdeles løfte børsa i pipa uten å brenne meg. Dette pga. tykt løp og at den brenner lite krutt og dermed blir betraktelig mye mindre varm enn f.eks 6.5x55 og 308.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

I sommer hadde jeg en Mauser i 30.06 som jeg avfyrte 100skudd etter hverandre så fort jeg kunne på banen, løpet var fint da jeg startet og samlet godt ca 7cm på 100meter(jernsikter)

 

Hadde ladet ammoen i klipps til mauser så det var bare å skyte å lade hele tiden. Etter 100skudd var løpet så varmt at trestokken i fortreet var glovarmt og til og med kassa var blitt varm. Lot den kjøle seg ned i skyggen på banen, før jeg pusset den godt og skjekket løpet, det var blitt porete ved kammeret og var tydelig slitt av opplevelsen. Samlingene derimot var fortsatt på ca 7cm etter denne hard skytinga.

 

Dette var ei børse jeg skulle destruere så derfor gjorde jeg det, hadde aldri gjordt dette med ei børse jeg er glad i :shock:

Link to comment
Share on other sites

Eg skyt regelmessig løpet mitt så varmt at eg ikkje kan ta i det. :D Men det er snakk om ein DFS-sauer med 19 mm pipe... :P I DFS blir jo løpet skote til det er brennheitt i nesten kvar konkurranse, presisjonen er fortsatt god. Om du er litt "heldig" varer eit 6.5X55mm- løp 6-7000skudd. :)

Eg går ut i frå at dettte er på grunn av den tjukke pipa :?:

Link to comment
Share on other sites

Får du treffpunktsENDRING ved varmskyting så bør du sjekke om løpet er frilagt,evt om det er noe annet som lager ugreie.Spenninger i kassa etc..... Skal normalt ikke gi endring i middeltreffpkt å varmskyte,men at gruppene åpner seg litt er vel mer eller mindre normalt. Ivertfall med tynne jaktløp.

Hva som er vitsen med å peise ut serie etter serie i høyt tempo med jaktrifla når man er å trener,har jeg litt vanskelig for å forstå da. Null treningsverdi i det og sliter bare unødig på våpenet.Sløsing med ammo. Hvis man er så ivrig så finnes det jo noe som heter praktisk skyting :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg overvar en gang en HV-øvelse hvor en Mg3 ble skutt 500 skudd på rappen i mørket. Etter ca halvskutt, begynte pipa å gløde dypt rødt og mot slutten var den så heit (lys rød) at den lyste opp omgivelsene. Tror dette var et tyrkerløp som skulle kasseres i alle tilfelle. Forøvrig, det går ikke an å ødelegge herdingen i et rifleløp ved varmskyting. Løp er produsert av seigherdet stål som er anløpt i en time eller mer ved noe over 500*C (før bearbeiding)

Link to comment
Share on other sites

kanskje litt OT, men her synes jeg elektroniske skiver kommer litt dårlig ut, en dag på skytebanen med samme anntall skudd går i dag på kortere tid enn før. og når enn da er der med jaktrifla og der er lang kø bak så blir enn ikke så veldig populær om enn tar seg god tid mellom skudda og har tenkt å skyte en del.

 

min personlige favoritt er skivetrekk, da får enn se sine egne kulehull og det blir grei tid mellom seriene.

Link to comment
Share on other sites

Skivetrekk er ofte ikke et alternativ på annet enn 100m baner.

 

Elektroniske skiver gir ofte "høyere skuddtakt", det er jeg enig i (erfaringsbasert)

Men det erjo faktisk ofte opp til skytteren hvor fort og hvor mye han skal skyte. Så vi velger jo ofte skuddtakten selv.

 

Min erfaring er at det fort går mer skudd på DFS trening på elektronikk enn på papp. Med jaktrifla skyter jeg ikke veldig mange skudd uansett så der ser ikke jeg på elektronikk som et problem i så måte.

Link to comment
Share on other sites

MG3 løp skal byttes for hvert 200 skudd (om jeg ikke husker helt feil, er årevis siden jeg holdt på med MG)

 

Om man skyter så mye at pipa blir for varm vil det kunne være farlig. men da skal man ha skutt endel. på kort tid.

 

OT: Stemmer nok det med 200 skudd, men jeg har sett MG'er som har gått helsikes mye mer enn det på et par-tre minutter uten pipeskift:) Rimelig vanlig i "kampens hete". Ja, det kan være skummelt om man får klikk med patron i kammer, så det er nok ikke å anbefale. Om de tar skade av det? Tja, de flest MG-løp mangler jo bommer i halve løpet uansett, så presisjon er det så som så med. Alt kommer an på bruken. Det er lett å glemme at selv et skikkelig ræva løp kan være godt nok til jaktbruk. Det handler jo bare om å kjenne begrensningene... Ble skikkelig OT dette. Dere får ha meg unnskyldt:)

Link to comment
Share on other sites

kan være skummelt om man får klikk med patron i kammer

Ikke veldig skummelt, patronen smeller etter en stund, og om du ikke holder i avtrekkeren da, så haker jo sluttstykket opp, og et skudd til har reist mot skivene, eller annen sikker retning.

Dette er jo halve grunnen til at MG3 fyrer fra "åpen bolt". Klikk i MG3 er vel ikke akkurat vanlig heller?

 

Har forøvrig også selv skutt MG3 pipe rødglødende, mener å huske den var tilløp til mørkerød allerede etter et par hundre skudd (i en byge...), og AG3 så varm at man ikke kunne holde i fortreet, og det røk av det (tror det var 4 eller 5 magasiner så fort en kunne skifte) :roll: Den skjøt til skyttermerke i sølv etterpå, så helt ødelagt ble den ikke.

 

K

Link to comment
Share on other sites

dette er OT, men i følge en våpeninstruktør jeg hadde en gang i tiden var det ikke bra om MG ble for varm (her snakker vi feks 1000 skudd på rappen) for da kunne den være så varm at det var en bitteliten sjans for at patronen settes av(pga varme) selv om det var åpen bolt. å da tror jeg man har en case.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
MG3 løp skal byttes for hvert 200 skudd (om jeg ikke husker helt feil, er årevis siden jeg holdt på med MG)

 

Om man skyter så mye at pipa blir for varm vil det kunne være farlig. men da skal man ha skutt endel. på kort tid.

 

Grunnen til at dette kan være farlig har ingenting med pipa eller stålet i seg selv, men rett og slett en sikkerhetsmargin som er lagt inn så man slipper at patroner "selvantenner" i løpet pga varmen rundt hylsa.

Link to comment
Share on other sites

Hva er for varmt?

Ved ca 50 grader C klarer du ikke å holde i pipa særlig lenge.

Ved 60 drar du til deg fingrene brennfort. Ved ca 80 begynner det å frese når du spytter på pipa.

Her er det vel ikke snakk om temperaturer som endrer stålets egenskaper eller gir ekstrem slitasje.

Har man måleutstyr ( feks termoelement) kan man i det minste måle overflatetemperaturen på pipa.

 

Spørsmålet blir da ved hvor høy temperatur vil stålets egenskaper endres slik at slitasje blir uønsket høy?

 

Kan godt dra med meg måler og noen pakker ammo og teste på ei jaktrifle ved anledning, men kan noen gi meg en kvalifisert mening om ved hvilken temperatur jeg bør stoppe om jeg nå da klarer og oppnå denne.

Link to comment
Share on other sites

MG3 løp skal byttes for hvert 200 skudd (om jeg ikke husker helt feil, er årevis siden jeg holdt på med MG)

 

Om man skyter så mye at pipa blir for varm vil det kunne være farlig. men da skal man ha skutt endel. på kort tid.

 

Grunnen til at dette kan være farlig har ingenting med pipa eller stålet i seg selv, men rett og slett en sikkerhetsmargin som er lagt inn så man slipper at patroner "selvantenner" i løpet pga varmen rundt hylsa.

om du tenker deg litt om, og om du har kjennskap til MG3 så vet du at den har åpen bolt og ingen skudd i kammer så lenge du ikke har avtrekkern inne. Om det da går av en patron enten mens sluttstykket er i bakre stilling eller på veg fram kan det jo bli "intressant på en negativ måte".

Les gjerne mitt forrige innlegg ;)

Link to comment
Share on other sites

Hva med presisjonen - blir den påvirket av varmgangen?

Treffpunktet kan endre seg litt fra kaldt til varmt løp. Kommer vel noe an på kvaliteten og tykkelsen på løpet. Løp som har vært "rettet" mekanisk, f.eks. i eldre militærvåpen, kan vel "slå seg" mer under varmskyting?

 

Et annet moment jeg tenker på er om løpsslitasjen, eller erosjonen av løpet, særlig nærmest kammeret, øker når løpet skytes realt varmt?

 

Har hørt folk påstå at de skjøt til løpene bøyde seg i luftvernmitraljøser på båter. Det var da i forbindelse med vekkskyting av overflødig ammunisjon like etter krigen. Kan ikke selv gå god for den påstanden...

Link to comment
Share on other sites

dette er OT, men i følge en våpeninstruktør jeg hadde en gang i tiden var det ikke bra om MG ble for varm (her snakker vi feks 1000 skudd på rappen) for da kunne den være så varm at det var en bitteliten sjans for at patronen settes av(pga varme) selv om det var åpen bolt. å da tror jeg man har en case.

 

Har selv opplevd at dette har skjedd med coax mitr. på Leopard. Skytter på vogna pøste ut 7-800 skudd på rappen under gjennomføring av nærstridsløype. Det endte med at MGen gikk av seg selv og laderen måtte vri båndet for å få stoppa den. Lite hyggelig opplevelse....

Pipa var midt sagt rødglødende når den ble skiftet. :)

 

Når det gjelder vanlige boltrifler så pleier jeg sjelden å skyte pipa varmere enn at jeg kan holde i den med hånda. På jaktfelt/elgbanerifla hender det får noen seier på rappen, men sjelden mer enn 15 skudd før pause.

Link to comment
Share on other sites

Mer ot. En mg3 kan ikke gå av selv kun pga varm pipe. Uansett om pipa er så varm at en får "cook off" i det øyeblikk patronen kamrer så skal den jo ikke kamre noe som helst så lenge avtrekker ikke er inne. Noe må slippe sluttstykket frem. Å få til sånt krever da flere ting. Nå er det vel ikke helt uvanlig med slitte spennroer på en del mg'er og det kan føre til mindre morsomme ting. Er en grunn til at man ikke flytter med ladd (skuddklar) mg. Men svinvarm pipe skal ikke føre til at en mg går av seg selv. Da er det mer galt..

 

Topic ting. Hvor mye forskjell på temp kan man regne med om man bruker teleskopisk demper eller ikke? Har det noe å si at fremre 15-20cm av pipa er varmere enn resten og isåfall hvor mye varmere kan en regne med at det er?

Link to comment
Share on other sites

Har det noe å si at fremre 15-20cm av pipa er varmere enn resten og isåfall hvor mye varmere kan en regne med at det er?

Uten demper må du skyte som en tulling med boltrifle for å få løpet over 200C.

 

Jeg har ikke målt over 170C på bart løp. Det betyr ikke at det er 170C på innsida..., men løpet er tjukt og stål leder varme dårlig, og svart stål avgir varme til luft noenlunde fort.

Men, jeg har målt 250C på en demper (BR Reflex, ikke gjør det med en aludemper), og jeg har skutt hvitt stål blått - løpet inni demperen var hvitt og ble blått - et tegn på at det har vært minst 300C. Dette var med trekk på demperen.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det ble referert til mitters over. Browning M2 er closed bolt design.

Mitr på vognene er mg3 og eller fn mag. Ingen M2.. Så vidt jeg vet er alle de gamle M2 mitr'ene bygd om til åpen bolt for å unngå "cook off" og spesielt med tanke på mp. Det er nok noe værre enn bare amm med kaldt prosjektil.

Link to comment
Share on other sites

Har det noe å si at fremre 15-20cm av pipa er varmere enn resten og isåfall hvor mye varmere kan en regne med at det er?

Uten demper må du skyte som en tulling med boltrifle for å få løpet over 200C.

 

Jeg har ikke målt over 170C på bart løp. Det betyr ikke at det er 170C på innsida..., men løpet er tjukt og stål leder varme dårlig, og svart stål avgir varme til luft noenlunde fort.

Men, jeg har målt 250C på en demper (BR Reflex, ikke gjør det med en aludemper), og jeg har skutt hvitt stål blått - løpet inni demperen var hvitt og ble blått - et tegn på at det har vært minst 300C. Dette var med trekk på demperen.

 

 

K

Vi har da ikke bare boltrifler? Har en CMM6 som har fått kjørt seg en del. Byttet farge første tre moduler og brent o-ringer. Lurer på en Br eller AU da disse ikke har o-ringer som kan ta fyr eller annet som løsner, men tenkte litt på det med hvor mye bedre holder en teleskopisk demper på varmen vs en som bare bygger fremover. Det har sikkert bare teoretisk betydning, men litt moro å vite hva som foregår inni der. Br demperne er vel ganske tynne i godset i forhold til en AU jet z?

Link to comment
Share on other sites

Uten demper må du skyte som en tulling med boltrifle for å få løpet over 200C.

Vi har da ikke bare boltrifler?

Nei, vi har da ikke bare det.

I programmer for praktisk rifle går det også fort unna på visse stager, og løp blir varme.

Hvor varmt kan et AG3 løp bli under stangskytingen, hos dem som får ut mest skudd? Adskillig mer enn "håndvarmt"...

Link to comment
Share on other sites

@Tyren64: kluten er fortsatt med til mg'n, og bra er det da løpet fortsatt har en tendens til å bli varme :roll:

Ble fortalt av en instruktør at han hadde skutt 1200 skudd 'ganske kjapt' med FN Minimi (5,56x45 NATO) uten å bytte løp, og løpet overlevde uten at jeg vet om millimeterpresisjonen var til stede etterpå...

 

Jeg har da gått ut ifra at T3en min i 308win skal tåle minst 20-30 skudd på rappen, eller er dette en helt feil tankegang? :think:

Link to comment
Share on other sites

Om du har tenkt å ha pipa di ei stund så er 30 skudd på rappen litt vel mye. Det er i grunnen dette det koker ned til for jaktrifler. Jo mindre du varmskyter jo lengre har du pipa di før du må bytte. Da jeg skyter på bana for å trene til jaktfelten skyter jeg som regel 15-20 sk på rappen dvs 3-4 serier. Dette er jo i meste laget det og men da venter jeg til at pipa er nesten helt kald før jeg skyter mer. Nå når jeg bruker demper begrenser dette seg i praksis til 2-3 serier før man må klistre og ta ei pause så pipa og demper får kjølt seg ned. DFS'erne varmskyter generelt nokså mye, og de må bytte pipe fortere enn de som skyter jaktfelt. Hovedgrunnen til dette vil jeg tro er at de brenner ut pipa si fortere når de varmskyter mye. De mest seriøse jaktfeltskytterne er jeg sikker på at bytter pipa da den ikke yter maks lenger.

 

Praktisk har jeg ikke erfaring med men der blir det jo varmt, det skjønner man jo. Tar jeg feil om hurtighet og relativ presisjon er viktigere i denne grenen enn ekstrempresisjon? Hvis dette er tilfellet så gjør vel ikke varmskytinga all verden.....

 

En benkeskytter vil jo ha mer detaljkunskap om presisjon ved ant skudd og event varmskyting.......Dette er i alle fall mine tanker basert på egne erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Uten demper må du skyte som en tulling med boltrifle for å få løpet over 200C.

Vi har da ikke bare boltrifler?

Nei, vi har da ikke bare det.

I programmer for praktisk rifle går det også fort unna på visse stager, og løp blir varme.

Hvor varmt kan et AG3 løp bli under stangskytingen, hos dem som får ut mest skudd? Adskillig mer enn "håndvarmt"...

Stangskytinga er bare en brøkdel av hva de blir utsatt for under mer morsomme tabeller og driller der de hører hjemme. Går ikke stort mer enn ca 35skudd på en rask stangskytter. Det er jo ikke to magasin engang. Prøv ildoverfall eller patruljeskyting.. Da går det fort 10x av det i løpet av ikke altfor lang tid. Løpene blir blå, men aldri vært ute for at det har vært noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Leder pipene varme så effektivt at det ikke blir stor forskjell på varmen inni pipa og utenpå før et nytt skudd? Det er jo varmen inni som har betydning for slitasjen. Og inni blir det vel vel uansett mye varmere idet skudet går av enn det man kjenner utenpå etter noen sekunder

 

Jeg gjetter på at det værste er noen veldig raske repetisjoner, ikke det at man tar mange repetisjoner med litt pause mellom selv om pipa blir så varm at du ikke kan holde den utenpå.

 

Er det forskjell på rustfri kontra vanlig pipe ndg tåleevne? Mener å ha lest at rustfri pipe skal tåle mer.

Link to comment
Share on other sites

Har hørt enkelte teorier på at rustfritt tåler flere skudd enn crome moly stål. Jeg har skutt ut flere piper i 6BR riktignok til jaktfelt og ikke benkeskyting, men jeg har ikke merket forskjell på pipene i holdbarhet (ant. skudd før den må byttes) eller presisjon. Begge rustfrie pipene gikk ca. 4000 sk og CM pipa gikk vel litt i underkant av 4000. Pipene leverte gjevnt 5 skuddserier på 12-15mm på 100m. Da gruppene åpnet seg til rundt 20mm pga enkelte "flyvere" ble de byttet.

 

I dag er jeg fornøyd med at pipene mine går rundt 20mm til jaktfeltbruk :)Det er mer enn godt nok.

Link to comment
Share on other sites

En ting jeg lurer på er hvordan er siktebildet i kikkerten etter 20-30 skudd med jaktrifla, sliter man ikke med mirage da?

Jeg skyter maxs 10-15 skudd da er pipa ikke varmere en at man fint kan holde rundt den, men miragen er stor med 10 eller 12 i forstørelse på kikkerten på en vindstille dag da jeg ikke får vinddrag over pipa som fjærner miraget.

Da venter jeg til pipa er kald og skyter deretter 10-15 skudd hvis jeg må eller føler for det.

Det å skyte 50 skudd på rappen eller løpet av en time med jaktrifla med caliber som 6,5x55,308,3006,8x57.Tror jeg ikke har så mye å si selv om jeg aldri gjør dette, DFS sauern går jo 46 skudd i løpet av 45-50 minnuter dåg med tykkere pipe og miragebånd.

Finere og raskere calibrer som 17HMR 223REM 22-250 osv ville jeg vært mer forsiktig med da disse har høyere løpsslitasje PGA mindre slitasjeflate i løp og høy hastighet som gir høy friksjon, 17HMR løpet mitt som er av varmint utgave blir bra varmt etter ca 20 skudd og da venter jeg til det blir kaldt.

Når det gjelder MG så går det ikke av skudd PGA glovarmt løp, hvis ikke det har forekommet klikk, da er bolt lukket skudd i kammer, dette blir på samme måte som stengun feks, AG3, AR15/M16, Ak47 blir det andeledes med da disse avfyrer med lukket bolt og skudd i kammer før hammer slår tennstift.

Link to comment
Share on other sites

Det er mange teorier på dette feltet. Men når ei kule går igjennom et rifleløp så skaper den friksjon som kalles termisk overføringsvarme.

La oss si at ei kule lager en friksjon i pipa som tilsvarer +70 grader. (dette er bare teori) Da skal den varmen som oppstår overføres til pipa.Vi vil da få eit varmetap ved overføringsvarmen fra friksjon til pipa.(pga termisk isolering,luft mellom kula pg pipa)

La oss si at ved skutt 50 kuler gjennom pipa så har vi klart å få +70 grader i pipa. Dette blir da makstemperaturen som vi klarer å oppnå ved friksjonen. Skyter vi 50 kuler til så har vi fortsatt +70 grader i pipa. (Har en ei bøtte med vann og putter en varmekolbe ned i bøtta som holder 20 grader så blir vannet 20 grader,putter vi nede en til varmekolbe som holder 20 grader så er det fortsatt 20 grader og ikkje 40 grader) blir det da mer skadeligt for løpet å skyte 100 kuler enn 50 kuler?

Dette er bare teori :))

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil kanskje kalle det du skriver for fantasi mer enn teori nettsurf :D

Det er vel også bare en teori som er rett og det er vel ikke spesielt vansklelig teori heller for en fysiker som går inn for å studere det.

 

For det første, du blander temperatur og energi. Det er enbergioverføringen som adderer opp og som gir økt temperatur

For det andre glemmer du kruttforbrenning som avgir vesentlig energi i løpet

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil kanskje kalle det du skriver for fantasi mer enn teori nettsurf :D

Det er vel også bare en teori som er rett og det er vel ikke spesielt vansklelig teori heller for en fysiker som går inn for å studere det.

 

For det første, du blander temperatur og energi. Det er enbergioverføringen som adderer opp og som gir økt temperatur

For det andre glemmer du kruttforbrenning som avgir vesentlig energi i løpet

Nei eg blander ikke temperatur og energi,prøvde bare å forklare det på en måte som er forståelig for den vanlige mann i gata.

For å få temperatur så må molykyla utsettes for friksjon.

Men om du vil kan jeg legge ut formelen her men tviler på om det er så mange som skjønner den.Ja kruttgassene betyr en god del på varmeøkning.

Link to comment
Share on other sites

Det er mange teorier på dette feltet.

Nei, det er vel egentlig ikke det?

 

Men om du vil kan jeg legge ut formelen her men tviler på om det er så mange som skjønner den.

 

Jeg tror at du vil få deg en liten overraskelse, og kanskje et aldri så liten ubehagelig aha-opplevelse om du legger ut den formelen din her og de rette folkene leser den. Det er nok en god del som skjønner mer enn du tror.

 

Forøvrig kan du jo tenke litt på friksjon etter at du har sett dette klippet her:

 

" target="_blank
Link to comment
Share on other sites

beklager nettsurf men teoriene du pakker inn i fint språk stemmer ikke med virkeligheten, etter det jeg har erfart.

Teoriene hans stemmer dårlig med teori også. Han er inne på en ting, og det er at hvis du har nådd makstemperatur så går det ikke høyere, siden varmetilførselen fra friksjon OG varme gasser er lik varmetapet på utsiden. Denne maksimaltemperaturen ligger nok ganske mye høyere enn 70*C (eller 343,15 K for å imponere :roll: ).

 

Jeg er veldig interessert i å se disse formelene det siktes til.

Link to comment
Share on other sites

For å få temperatur så må molykyla utsettes for friksjon.

 

Beklager å påpeke det, men det du skriver er jo tullball :)

To feil i det korte sitatet over:

1) alt har temperatur. Man må ikke gjøre noe for å "få temperatur"

2) Hvis du mener å overføre varme, så finnes det mange andre måter å overføre varme på enn friksjon. Dette er jo noe nesten alle vet fra ca ettårs alder

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...