Jump to content

Varmgang i rifleløp


Bris

Recommended Posts

Artig å høre tanker fra folk som tenker fysikk og formler. Det er nok til sjuende og sist det eneste som kan gi riktig svar. Jeg må stort sett støtte meg til erfaring og det som kan kalles bondevett.

At friksjon skaper varme har alle erfart i hendene, i allefall de som glidd ned fra et tre og blåholdt rundt et hampetau ! Og en trang pipe skaper større friksjon, større varme.

At kruttgassene skaper varme ser vi på utbrenningen/slitasjen i den bakre del av i godt brukte piper. Her er trykk og temperatur på det høyeste.

I den bakerste del av pipa får varmen virke over lengre tid, da kula ikke har oppnådd toppfart, og tidsrommet for varmepåvirkning totalt blir lengre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må stort sett støtte meg til erfaring og det som kan kalles bondevett.

 

man kommer som regel langt med sunt bondevett. Langt bedre enn å gå seg vill i teori :)

 

Jeg tror at det er kruttgassene som overfører mest varme. Friksjonen er der, men jeg har ikke tro på at den gir veldig mye varme til et rifleløp. Tenk også på at lydemperen blir omtrent like varm som løpet uten at det er noe friksjon mot denne

Link to comment
Share on other sites

Man må nok sette opp et relativt komplisert formelverk for å beskrive alle aspekter av energibalansen fra patron til luft via løpet.

 

I stedet konkluderer jeg med at man lett skyter et løp så varmt at man brenner seg på det uten hansker med det meste av automatvåpen. Har man det virkelig moro så hender det løpet blir så varmt at det ryker av treverk. Med MG kan man lett skyte til man skader løpet.

 

All min erfaring sier at man kan akkumulere varme med samtlige stasjonære luftkjølte våpen jeg har vært borti. Noen likevekt får man ikke med mindre man reduserer skuddtakten.

Link to comment
Share on other sites

Konklusjonen må bli, gjør som meg, kjøp en tjukk nok pipe. Da slipper man å tenke på temperatur de første 30 skudda.

Min 28mm tykke pipe i 338 LM'n som jeg har, klarer greit 30 skudd med 30 sekunders mellomrom mellom skudda, uten å bli varmere enn at jeg lett kan holde i pipa til den blir kald.

Neste pipe blir 32mm. :)

Link to comment
Share on other sites

Begrepene ”temperatur” og ”varme” brukes mye i dagligtalen. Men i fysikken trenger vi mer

presise definisjoner av disse begrepene:

Temperatur skal brukes til å betegne en tilstand i et legeme. Vi skal etter hvert se at denne

tilstanden kan assosieres med energien til atomene og molekylene som legemet består av.

Varme skal brukes til å betegne energi som overføres fra ett legeme til et annet (eller fra en

del av et legeme til en annen del) som følge av temperaturforskjeller.

Vi sier at et legeme er termisk isolert fra et annet legeme dersom det ikke er mulig å overføre

energi mellom legemene i form av varme. Dersom legemene ikke er termisk isolerte fra

hverandre, er de i termisk kontakt med hverandre.

All erfaring viser at: Dersom to legemer er i termisk kontakt med hverandre, vil de etter

hvert få samme temperatur. Dette skyldes at energi overføres fra det legemet som har høyest

temperatur til det legemet som har lavest temperatur. Når de to legemene har fått samme

temperatur, sier vi at legemene er i termisk likevekt med hverandre.

 

Jeg kan si til dere som kritiserer mine teorier at det har dere lov til,men ikke bli useriøse.

Kanskje dere får en overraskelse når dere vet hvilken jobb jeg har.

Der er to ting en må ta hensyn til når stål forandrer form, når varme overføres til stål oppstår to ting og det er den termiske lengdeutvidelseskoeffisienten og termiske volumutvidelseskoeffisienten .

Jeg har ikke tatt med varme som oppstår av krutt som brennes.

Ellers så ønsker jeg Dere et Godt Nyttår :)

Link to comment
Share on other sites

Personlig så gjør ikke jeg mer videnskap ut av dette enn at:

Litt spytt på en finger og legger fingeren på løpet. Freser det under fingeren så tar jeg en pause :)

 

Alternativt kan du henge et par skiver bacon over løpet. Når det begynner å lukte godt, tar du deg en liten pause og spiser bacon!

Link to comment
Share on other sites

All erfaring viser at: Dersom to legemer er i termisk kontakt med hverandre, vil de etter

hvert få samme temperatur. Dette skyldes at energi overføres fra det legemet som har høyest.

Erfaring tilsier? Det du omskriver her er en av thermodynamikkens grunnsetninger. :D

Der er to ting en må ta hensyn til når stål forandrer form, når varme overføres til stål oppstår to ting og det er den termiske lengdeutvidelseskoeffisienten og termiske volumutvidelseskoeffisienten .

Lengdeutvidelseskoeffisient og volumutvidelseskoeffisient er to sider av samme sak. De henger sammen.... :winke1:

Varme ledes fra ståli kontakt med kruttgasser til andre deler av stålet, siden det er er en gradient i energitilstanden.

Varme fra løpsstålet ledes så til omgivende luft, en prosess som involverer mer enn bare varmeledning.

 

Ikke dårlig til å være avisbud. Som jeg ikke tror du er. Mulig du var i ungdomstiden men neppe nå?

Hvilken jobb jeg har? Skriver her som privatperson, og da spiller det ingen rolle hvilken jobb jeg har. 8)

Link to comment
Share on other sites

All erfaring viser at: Dersom to legemer er i termisk kontakt med hverandre, vil de etter

hvert få samme temperatur. Dette skyldes at energi overføres fra det legemet som har høyest.

Erfaring tilsier? Det du omskriver her er en av thermodynamikkens grunnsetninger. :D

Der er to ting en må ta hensyn til når stål forandrer form, når varme overføres til stål oppstår to ting og det er den termiske lengdeutvidelseskoeffisienten og termiske volumutvidelseskoeffisienten .

Lengdeutvidelseskoeffisient og volumutvidelseskoeffisient er to sider av samme sak. De henger sammen.... :winke1:

Varme ledes fra ståli kontakt med kruttgasser til andre deler av stålet, siden det er er en gradient i energitilstanden.

Varme fra løpsstålet ledes så til omgivende luft, en prosess som involverer mer enn bare varmeledning.

 

Ikke dårlig til å være avisbud. Som jeg ikke tror du er. Mulig du var i ungdomstiden men neppe nå?

Hvilken jobb jeg har? Skriver her som privatperson, og da spiller det ingen rolle hvilken jobb jeg har. 8)

Hei kalstad :) endelig en som skjønner seg på fysikk :) helt enig med deg at lengdeutvidelseskoeffisienten og volumutvidelseskoeffisienten er samme sak.Men om en skal feks,rekne på utvidelsen av feks stål må en ta hensyn til både volum og lineærutvidelse.Om en skal sette opp en likning.

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å være ufin nettsurf men her tror jeg friheten til å tenke teori har tatt helt overhånd.

Dette er jo litt skummelt å fortelle persjoner som er litt usikkre stille og beskjedne samt diplomatiske til å tro på sånt svada.

Jeg vet godt hvordan stål/metall oppfører seg ved varmgang, har vært med å byttet mange kingbolter og hengerfesteøyer på lastebiler og de byttes med varme når de skal av og på.Og jeg vet at hvis man varmer lenge nok så smelter stålet, dette vil nok også skje med et rifleløp om det blir avfyrt nok skudd med høy nok skuddtakt.

Det du nevner med to varmekolber på 20 grader i ei bøtte med vann og du får fortsatt 20 grader og ikke 40 er jo også et eksempel på for mye teoritenking, en varmekolbe er termostattstyrt ikke sant, men man når 20 grader fortere i vannet med to enn en.

Håper ikke det er alt for mye grubling når du kjører bil :roll: .Tenk deg kjøre på motorvei å det står 100 km/t på hvær side av tofelten også gruble gruble 100+100!! ja nok om det Godt nytt år :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

@nettsurf, har en utfordring. Kan du regne ut hva overflatetemperaturen kommer til å bli på løp og lyddemper om jeg skyter 10 skudd i løpet av fem sekunder med en bushmaster xm15 20" v-match og a-tec cmm6 lyddemper. Starttemp 20 grader C på alt. Amm blyfri militær. Kan måle bæreflate og hastighet om du trenger det til utregning. Er nok ikke bare meg som lurer på hvordan dette blir.

Link to comment
Share on other sites

Hva får kruttmengde å krutttype si her.

Som et eksempel kan man lade en 9grams 6,5 kule til samme hastighet med 2 krutt som har 25% forskjell i kruttmengde. Vil dette ha no å si for varmgang og slitasje?

Her er jeg ute etter en teoretisk begrunnelse/forklaring på at om jeg fyrer med 25% mer krutt, kan det virke som pipa varer ca omtrent 25% færre skudd. :)

Link to comment
Share on other sites

@nettsurf, har en utfordring. Kan du regne ut hva overflatetemperaturen kommer til å bli på løp og lyddemper om jeg skyter 10 skudd i løpet av fem sekunder med en bushmaster xm15 20" v-match og a-tec cmm6 lyddemper. Starttemp 20 grader C på alt. Amm blyfri militær. Kan måle bæreflate og hastighet om du trenger det til utregning. Er nok ikke bare meg som lurer på hvordan dette blir.

Beklager men dette kan jeg ikke svare på.Jeg har ikke peiling på Pyroteknikk(hvilken varme kruttet avgir når det forbrennes) Men det kommer nok an på hvilket krutt/mengde/sentbrennenes/hurtig.

Jeg har bare prøvd å forklare friksjon(varme som genereres over til stål ved friksjon) mellom kule og pipe.

Om du leser nøye igjennom trådene som jeg har skrevet så ser du det.

Link to comment
Share on other sites

@nettsurf, har en utfordring. Kan du regne ut hva overflatetemperaturen kommer til å bli på løp og lyddemper om jeg skyter 10 skudd i løpet av fem sekunder med en bushmaster xm15 20" v-match og a-tec cmm6 lyddemper. Starttemp 20 grader C på alt. Amm blyfri militær. Kan måle bæreflate og hastighet om du trenger det til utregning. Er nok ikke bare meg som lurer på hvordan dette blir.

Beklager men dette kan jeg ikke svare på.Jeg har ikke peiling på Pyroteknikk(hvilken varme kruttet avgir når det forbrennes) Men det kommer nok an på hvilket krutt/mengde/sentbrennenes/hurtig.

Jeg har bare prøvd å forklare friksjon(varme som genereres over til stål ved friksjon) mellom kule og pipe.

Om du leser nøye igjennom trådene som jeg har skrevet så ser du det.

Ok, men hvor mye av temperaturen vil da skyldes friksjon? Hvordan ser stykket ut for det? Om du kan regne ut det og jeg måler temp så ser vi hvor mye som skyldes kruttet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tro jeg ville glemt friksjon i denne diskusjonen, all erfaring viser at utbrenning skjer ved kammeret og det må nødvendigvis skyldes kruttet (varme gasser og faste partikler i høy hastighet).

 

Videre beregninger er for viderekommende, det er ganske ekstreme betingelser vi snakker om. Trykk og temperatur som går fra STP til flere tusen bar og over tusen grader og tilbake i løpet av et millisekund og hastigheter på mange hundre meter per sekund. Lykke til med å beregne varmeovergangen i det systemet, kan du det kan du kalle deg Ingeniør med stor I. Det er i det minste rimelig klart at den utvendige temperaturen på løpet ikke har mye med hvilken temperatur man oppnår innvendig.

Link to comment
Share on other sites

... hvilken varme kruttet avgir når det forbrennes. Men det kommer nok an på hvilket krutt/mengde/sentbrennenes/hurtig.

Løpsslitasje, eller heller utbrenning av de nærmeste centimeterne foran kammeret, avhenger nok som du sier av kruttmengde og nok også av type krutt (forbrenningstemperatur).

Erlend var inne på temaet fastpartiklenes hastighet under skuddløsning. Har også selv en formening om at delvis forbrente kruttkorn, som presses i stor fart gjennom konus, bidrar til erosjon av løpsstålet. Noen som vet mer om akkuret det?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...