Jump to content

KRÅKEFUGL JAKTEN 2011/2012


jmonsen

Recommended Posts

Var ute og så etter storfugl, men fant bare 6 elg..

På turen tilbake gikk jeg langsmed ei tidligere hogstflate som nå er rene myra etter all nedbøren. Tett i tett med 3-4 meter løvtrær.

Inni der var det sikkert 60 skjør, eller skjære om dere vil. Ladet om og listet meg bortover. Flere som fløy opp, men ikke lengre en 5-10 meter før de satte seg igjen. Kom et par kråker og en ravn også, så jeg var sikker på at det lå litt elgrester inni der. Skjøt to skjærer med remington nitro steel nr 4. Gikk så kvisten sprutet og skjærene i bakken med et klask. Tok litt tid å finne dem igjen i det sinnsykt tette krattet, men resten av fuglene dro ikke lengre enn 30-60 meter. Merkelig. Tråla rundt for å finne grunnen til at de var der, men fant ikke noe. Noen anelse?

Skjøt ikke flere, da valget stod mellom leirdueammo, 4-5 andre patroner jeg ikke har anelse om hva er, men liten kruttladning og ville heller ikke bruke gås, rådyr, eller storfuglammo på disse småtassene. Blir vel en tur til etter hvert med dertil egnet ammo.. Veldig spent på hvorfor de satt inni der, også så sinnsykt mange da.. Ikke spesielt redde/sky heller..

Link to comment
Share on other sites

Da var hjortejakten ferdig for i år og kråkefugljakten kan begynne igjen for fult :D Satser på og få noen turer ut med hubroen i nærmeste framtid :D også Salongriflejakt på overnattingsplassen til kråker skal vi få ordnet.. Ein tur eller to etter Ravn med hubroen har vi og i vente, men det blir ikkje før 15/11 da hjortejakten ikkje slutter før det i det område :evil:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

fikk skutt meg ei kråke idag. Satt på marka, ca 60-70 m hold. Etter at jeg hadde skutt den tok det helt av! Det kom kråker og sjur fra overalt, men alle satte seg i ei busk sånn at jeg ikke kunne skyte flere pga bakgrunn. Men det var show å se på, hørtes ut som de var temmelig forbanna, for det ble mye støy fra buska :D

Skutt med Howa 308W, 165 grs interbond

 

imag0316l.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skjøt ei kråke i dag :D hvor lenge holder fuglene seg, med tanke på å bruke dem som lokkefugl på hubroen senere?

 

Jeg har frosset ned mine, de holder seg evig. Men ikke fortell andre som også bruker fryseren, hva det er, og pakk de GODT inn (slik at andre som stikker hendene ned i fryseren, ikke kjenner noe av innholdet :mrgreen:).

Link to comment
Share on other sites

Var 20-25 meter skulle ikke være noe problem da? skjøt med 6'er, rypeammo tror jeg det sto på pakka, er det for veikt? hadde kanskje uflaks :overrasket:

 

nei da er bare skytinga det går på :lol:

 

Fikk skyti en så nå er jeg i siget og har bestilt faulks kråkelokk så da satser vi på mye bedre uttelling :mrgreen:

Men har et spørsmål, går det ann å bruke andre fjør en storfugl, ungmåke og rype på hubron, har ikke tilgang til de nevnte fuglene, er det mulig å bruke feks, nøtteskrikefjør eller kråkefjør? noen som har testa det?

Link to comment
Share on other sites

Fekk 4 kråker for hubroen i dag tidlig :D

Irriterer meg at eg aldri klarer og ta med meg kamera på jakt!!

men men kråkene virket ikkje, så veldig hissige på hubroen

i dag, men det som virkelig var oppløftende var at hagleskytinga begynner og sitte 4 kråker på 4 skudd og 2 bom på den siste kråka. bruker remington nitro steel magnum nr 4 32 gramsladning og alle kråkene var stein død i lufta :D blei skudd på mellom 25 og 15 m hold..

Virker som patrona er litt kvassere på kråker enn ravn, men det skal prøves meir ut framover..

Håper på og få ei økt i måro tidlig også.

Link to comment
Share on other sites

har funnet en ny super ammo til salongen....cci hp subsonic varmint....somregel når man skyter kråke og ravn med 22lr,så hopper dem gjerne noen meter før dem stuper,men denne gir nærmest (v.max effekt)!sliter med å få tak i elley sub....for den er den eneste min 597 vil ha,men det ser lovende ut med denne nye ammoen.har skutt 2 ravn og ei kråke til nå med den.

Link to comment
Share on other sites

Fri for stemme etter gårdagens lokkeøkt på 5 timer ca.. Ble 9 kråke 1 ravn og 3 skjærer! Vi brukte faulks krokelokk og nordik crow kråkelokk, noe som såg ut til å gjøre susen ilag med x3m1 løvcamo! Eneste problemet er at vi bruker for veik ammo ser det ut for? Fjøra spruter men fuggeln flyr like godt! Tinn/zink er bare bull kan vi bekrefte.. Hvilken ammo bruker dere andre?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke skutt kråke med noe annet enn rifle, men har troa på black cloud... Skal ut å prøve snart. Men må få laga en hubro først. Har skutt en røy og tenkte meg å lime disse fjærne på en figur jeg har laget, så her kommer spørsmålet: Hvilket lim er det som fungerer best til dette formålet? Har sett noen her som har limt på fjær på hubroene sine, åssen lim bruker dere??

Link to comment
Share on other sites

Ble 2 skjærer på 1 skudd i dag, med 22 mag ladet med v-max tnt :twisted: Skudd gjennom halsen på den første, midt i på den bak, ikke mye igjen av den siste :lol: 6 kråker og 14 skjærer til nå i høst. Blir å montere revevarsler nå å prøve å få tatt en rev eller to på reveåtet også 8)

Link to comment
Share on other sites

Pråv Saga Stål i cal 4.

De knekker kråken på 30m.

 

Klarer ikke å la være, vil tro kaliber 4 fungerer bra på kråker ja :-)

Kanskje litt kostbart i lengden..

 

Ellers vil jeg støtte det med å etterstrebe skudd forfra og under. Kråka kan være seiglivet fra siden og bakfra, men alt kommer selvfølgelig ann på skuddhold. Etterstrebe å sette hubroen ganske lavt og nært slik at jeg får kråkene til å sirkle mest mulig over meg. Må nevnes at jeg jakter i åpent terreng i skogkanten av en åker.

Link to comment
Share on other sites

Planer om å prøve saga stål 4 kanskje bedre uttelling da :)

 

De Saga skuddene er ikke allverdens etter min mening. For slapp hastighet og noen av de jeg har åpnet (for å se hvilken forladning de har brukt osv, læring til hjemmeladningen og litt interessant) har hatt veldig sprø forladning. En pakke jeg hadde med US 2 hadde så sprø forladninger at jeg kunne plukke de fra hverandre med fingrene, så da kan en jo bare tenke seg til hva som skjer ved avfyring. De bruker ulikt krutt og forladninger fra lot til lot, ser det ut til, så kvaliteten vil nok variere. Noen US 4 pakker jeg hadde var ganske bra, så mulig det er samme lot som er referert til lengre opp her.

 

Jeg mener Rio Blue Steel 12/76 32 gram er et mye bedre valg. Er priset til 5.95 i listen til Landerø. Oppgitt utgangshastighet på 470 m/s.

Eventuelt Federal Speed shock 12/70 til 4.5 hos Jaktdepotet. Ble kåret til beste sjøfuglpatron i en test av NJJF med en utgangshastighet på 490 m/s.

http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/86295.PDF

Link to comment
Share on other sites

http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/86295.PDF

 

Ut ifra denne testen som ble lagt ut litt lengre opp her så skulle man jo tro at rio og federal er to sikre stikk, uten at man må vrenge pengepungen! All ammunisjonen som jeg har brukt har for lav utgangshastighet (iflg testen) for å ha full effekt på hold over 25 meter! Allefall på sideskudd på ravn og søppelfyllingfeit kråke! Takker Johs for nyttig informasjon!

Link to comment
Share on other sites

Hva med black cloud? er de bra?

 

Det er en meget bra patron ja, om en ikke den rimeligste. 12/70 med 28 grams ladning (som holder lenge i stål) koster ca 7,5.

Den skyter dog veldig trangt og jeg har aldri bommet så mye med noen patron som med BC :D

Ikke patronen sin feil, da den er konstruert for å skyte trange skuddbilder. På kråker som "henger" og skriker over hubroen er dette nærmest perfekte skudd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...