Jump to content

KRÅKEFUGL JAKTEN 2011/2012


jmonsen

Recommended Posts

PC180046.JPG

Reven fra åtejakta natt til lørdag sammen med den ene av 2 kråker skutt lørdag, ble brugt til lokk for å prøve og lokke inne flere kråker på søndag. På lørdag brukte jeg 222 rem med Norma Jaktmatch 50 grains kuler. Slutter aldri og bli overrasket over hvor harskutt disse fuglene er. Den første ble godt troffet men dro av gårde ca 20 meter før den tok kvelden. Den andre ble også truffet godt men dro av gårde sammen med en annen kråke. Jeg satt en stund og fikk se hvilken rettning den dro i. Begynte og lete, litt sent på dagen så det begynte og bli skjømt. Gikk der jeg så den sist og søkte, neida ingen ting, ga litt opp, men hentet ei lommelykt og bestemte meg for å gå over hele myra. Joda i enden av myra ca 98 meter fra skuddplassen der lå den, med hull i buken og tarmene på utsiden. Jeg sier bare UTROLIG.

PC180063.JPG

Det ble 2 kråker til i dag morges. Gikk ut i grålysningen. Plutselig fikk jeg se noe som beveget seg nede på åta. Tok rifla og sjekket via kikkertsiktet, zomet inn og joda der var det jaggu meg en kråke allerede. Den kom helt stille inn. Kanskje den ikke ville vekke meg men jeg var våken og klar ventet bare den. Slo på rødpunktet, pang, rett ned. Denne har nok ikke sett eller brydd seg om reven med kråken som jeg hadde satt opp til lokk. Løp ned og hentet den. Og så, etter ca 15 min kom det kråker, de kunne høres før jeg så dem. Det var helt tydelig reven med kråka som hisset dem opp. De satte seg rundt i busketoppene og bråket noe veldig. Tok sikte på ei som satt i toppen av ei lita furu. Pang, fjær og dun fylte luften, den ble liggende i toppen av den busk den var så sint i. I dag brukte jeg 40 grains v-max kuler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter litt ved ei stor elv, og skyter av og til kråker som sitter i trærne og i skuddet detter i elva eller i krattet der de er vanskelige å finne igjen. Kråker skyter jeg med 22LR.

 

Kan jeg gå ut i fra at kråker som tumler ned fra treet de satt i er dødelig såret? (Alltid kjipt å ikke finne igjen påskutt vilt, men det hjelper jo om jeg kan gå ut i fra at de er døde).

Link to comment
Share on other sites

Har funnet ut at eg må kamuflere meg litt bedre då eg sniker meg opp på åta mens det er fugl. + eg må vere meir lydlaus :mrgreen:

Du må komme deg til åta og i godt skju, god kamuflasje, spesielt ansikt og hender bør være tildekket. Dette bør du gjøre før kråkene kommer på morningen. Å snike seg inn på kråker er nesten umulig, hvis det ikke er bykråker som er vant til mennesker.

Link to comment
Share on other sites

åte mitt ligge strategisk plassert :wink: ligge på nordsia av ein låve, så eg kan gå inn på sørsio uten at kråkene ser meg. Må klatre opp ei luka i golve for å komma opp til gluggen, men å klatra gjennnom gamle måttingsluko går heilt fint vist eg får knerta ei kråka :)

Link to comment
Share on other sites

åte mitt ligge strategisk plassert :wink: ligge på nordsia av ein låve, så eg kan gå inn på sørsio uten at kråkene ser meg.

Det skal du ikke være så veldig sikker på. Er du sikker på at det ikke er noen kråker bak deg eller i lufta som du ikke ser, de varsler de andre om at det er fare på gang. De er også veldig vare for lyder. Dette er min erfaring. Jeg har mange ganger prøvd å snike meg inn på kråker men like før jeg er på skuddhold har det startet konsert bak meg av fugel jeg ikke hadde peiling på hvar deller at de kom. Ikke for å virke negativ, bare til hjelp. Lykke til. Kråker er utrolige innteligente, med et sabla godt syn og er skeptiske til den minste bevegelse, som oftes i hvert fall. Jeg begynner å få et litt annet inntrykk etter å ha skutt noen hundre kråker.

Link to comment
Share on other sites

En ting er klart, kråkene kan kjenne igjen en bil.

En god kammerat av meg skjøt en rekke kråker. Han hadde en blå lastebil. Etter en stund forsvant Kråkene fra de områdene når bilen dukket opp.

Han fikk seg så en hvit bil det tok tre måneder så hadde de lært at den bilen inneholdt en farlig person.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg skulle prøve og lage mine egne lokkefugler til kråkejakta , så jeg satte igang

her er resultatet

 

IMG_6641.JPG

 

 

 

 

fant en pappeske og klippet ut kråkeformen

IMG_6642.JPG

 

Kråka må jo ha litt fylde

 

IMG_6643.JPG

Til slutt fant jeg et par gamle sorte sokker og tredde over, litt tape og sim salabim.

 

 

IMG_6640.JPG

Tror dette vil funke bra :) gjort på 5 minutter, da er det bare og lage noen flere

skal også sette på noen vinger så det blir litt bevegelse

på 20 meters hold ser den ekte nåkk ut så da er den godkjent

Link to comment
Share on other sites

Hadde ei lita lokkeøkt etter kråke med cd-spiller i helga. var lite reaksjon hos kråkene, Akkurat som at de ikke var interessert. Flere som har hatt dårlig erfaring med lokking på vinterstid?

 

Noen som har prøvd faulkskråkelokk med hell i disse tider?

 

 

Har ikke fått noe annet enn skjære og nøtteskrike på Faulks sin lokk på denne tiden av året. :) Etter min mening er det mer morsom å skyte nøtteskrike enn kråke. Men fløyta som brunst.no har som heter "Crow Call" fra Primos har fungert utmerket for meg, vel og merke på søppledynga. Kråkene i flokk på dynga kan fort finne på å snu selv om en artsfrend nettopp er blitt beskutt.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke typisk hørte ravn dro over hustaket idag tidlig. Hm dødt rådyr tenkte jeg. Og riktignok da jeg var ute med bikkja fant jeg plassen det hadde foregått. Og her krydde det med ravn,10 stk. telte jeg pluss div. andre fugler. Klødde fælt i fingern men får unne dem litt i jula og. :)

Link to comment
Share on other sites

Fikk Scotch kråkelokk i julegave, og prøvde den litt utafor huset i dag, og det kom masse kråker. til og med ravn! :D Skal ikke jakte på ei stund nå, men gledet meg allerede. Skal oppdatere når jeg har vært en tur i skauen, men d blir ei stund til fordi det er så lite lys.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Ja det hender, men det å gå på lokkejakt på kråke kun med rifle er bare tull. Svært lite effektivt, men ei rifle kan være grei å ha med på jakt. Jeg har skutt mange skeptiske fugler som har kommet inn på lokk, men som sitter på 50-150 meter og svarer men som ikke kommer på haglehold..

 

Kråkene setter seg ofte i trærne, det samme gjør ravnen. MEN:

 

1. Er det snø slik det er mange steder, er fugl som har vært lokket på før svært skeptisk. De ser deg relativt raskt. U-lokkede fugler skjønner ikke like fort hva som skjer.Jeg gidder derfor ikke å jakte når det er snø, med unntak av når snøen er smeltet rundt trærne.

 

2. Ofte vil de første kråkene som kommer, være de som har lettest for å sette seg. Kommer det inn en flokk, så ikke tro at du får en bedre sjanse. Ofte kommer det speiderfugler inn, gjerne 1-3 stk. Disse lar jeg gjerne gå, men er det flere så er det bare å skyte. Erfaringen min er at disse trekker inn flere fugler og om en skyter den første som kommer inn så kan det skremme andre fra å komme inn.

 

3. Kamuflasje er mye viktigere enn folk tror. Og det å sitte stille. Flesteparten av jegerne er for dårlig kamuflerte og beveger seg fort hurtig. Hvis kråka er det minste skeptisk kommer de neppe til å lande i trærne. Vifting med børsepiper og blinkende låskasser er vanlige grunner til at kråkene stikker.

 

Jeg gjør så og si alltid slik: ligger på bakken under stor skjørtegran og kikker opp. Hvis kråkene kommer inn lar jeg cd-spilleren stå på repeat. Jeg vet de vanlige stedene kråkene lander når de kommer inn på lokken. Løfter hagla veldig veldig seint opp mot der eg forventer fuglen lander. Om du løfter børsa etter at den lander, vil den så og si alltid merke deg. Om andre fugler ser at kråka virker skremt, smitter dette over og gansk snart vil flokken stikke. Når kråka lander skyter jeg den og lader i en patron i hagla jeg har i hånden hele tiden. Skvetter ut til kanten av skjørtegrana uten å vise meg, for deretter skyte de som kommer flygende. Her må en være lynrask. Viser du deg her, så kommer ikke disse fuglene inn igjen. Hent derfor aldri fugl du skyter under jakten. Selv om du ikke ser kråkene her, så har de fleste kråkene i området forlengst ha skjønt hvor ting foregår og beskuer deg på avstand.

 

 

Det er iallefall mine triks om du vil skyte kråke i trær på lokk.

 

Erik

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner eg nesten å bki lei dei kråkefuglane altså :evil: , i dag morres lokka eg inn tre skjor (fra vinduet) og prøvde å snike meg ut døra for å skyte, men neida har såvidt opna døra før dei flyr heile gjengen :(

Men i morgon skal eg ha fugl :smile: da blir det både lokking og åtejakt så får håpe noko kjem då :mrgreen:

Men sjølv om det vart ei mislykka jakt i dag så hadde eg det ekstremt kjekt då eg og ein kompis fant oss ei pappeske og tegna blink på med tusj og smalt av gårde ca. 100 skudd i kulden :D Så no har eg virkelig fått trent med salongen :smile:

Link to comment
Share on other sites

Er det virkelig mulig at det er sååå grønnt i Bodø om dagen?

Må bare spørre siden jeg har måkt snø 3 timer i dag (nære Oslo). :)

 

Peter

Ja faktisk. Har vært noen cm med snø her forrige helg med det er regna og blåst bort. Var en tur ute i skogen i dag, gikk stort sett på frossne myrer uten snø, i skogen var det vår føre, helt sykt, vi er midt i januar da. Ligger litt snø i deller og veldig tett skog der det er litt ly. Nå er dette bildet tatt på plenen utenfor hytta. Har hatt fresen 1 gang i drift og det var forrige helg. Savner snøen. Det er vinter nå og da skal det være sne. Ser på tv at det er bra med snø sørafor.

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner eg nesten å bki lei dei kråkefuglane altså :evil: , i dag morres lokka eg inn tre skjor (fra vinduet) og prøvde å snike meg ut døra for å skyte, men neida har såvidt opna døra før dei flyr heile gjengen :(

Men i morgon skal eg ha fugl :smile: da blir det både lokking og åtejakt så får håpe noko kjem då :mrgreen:

Men sjølv om det vart ei mislykka jakt i dag så hadde eg det ekstremt kjekt då eg og ein kompis fant oss ei pappeske og tegna blink på med tusj og smalt av gårde ca. 100 skudd i kulden :D Så no har eg virkelig fått trent med salongen :smile:

 

 

Skal gi deg noen gode råd:

 

Kråkefugler er uhyre smarte og de lærer utrolig fort. Da jeg drev som mest med kråkejakt for noen år siden, så kjente fuglene igjen bilen min. Andre biler brydde de seg fint lite om, så deres hukommelse er ikke til å kimse av..Men vinteren er en tid der aktiviteten til kråkene er mer begrenset.

 

Jakter de mye i et område og først satt en støkk i fuglene vil de alltid være på vakt. Det å jakte kråkefugl er mye vanskeligere enn det en skulle ønske. De ser den minste bevegelse, selv på lang avstand. jakter du fra hus, kan du bare glemme å åpne dører osv. Du må ligge klar og helt stille. Du må heller aldri hente fuglen i dagslys om du jakter i ett bestemt området.

 

Kanskje det er lurt å la fuglene få litt fred på åta. Så vender de seg bedre til den.

Link to comment
Share on other sites

Tøm frityrfett på åte det er omtrent uimotståelig for fugler. Har aldri hatt kråke på åte. Men da jeg tømte to liter fett som det var fritert kylling i kom de langveisfra. Selv med ett bomskudd med 17hmr kom de tilbake etter ei lita stund. Men hele jakta endte i at jeg måtte på skytebanen for innskyting på nytt. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Etter ei helg med revejakt uten uttelling tok jeg meg en tur opp på fløya som det heter her. Har sett en del kråker og ravn sitte der på utkikk i helga. Jeg lå oppe på åsryggen der i ca 5 min så kom det flygende ei kråke og landet på ca 100 meter. Jeg måtte flytte litt på meg og greide å gjøre det ubemerket, men da jeg lå å presset avtrekk flakset hun bort. Fa** tenkte jeg men ho fløy bare en sirkel og landet på andre siden av åskammen. Da ventet jeg ikke lenge før skuddet smalt, fjærene fløy og kråka lå urørlig. Holdet var +- 120 meter og jeg skjøt med Howa 308 win ladet med 110grs v-max. Litt av en effekt! Kråka var helt tom inni. Hjertet lå faktisk rett ved siden av kråka

 

imag0150k.jpg

 

imag0151ds.jpg

 

Fantastisk tur opp dit hvor sola endelig har kommet!

Link to comment
Share on other sites

La ut noe slakte avfall like etter jul, neste dag kommer naboen på besøk som er over gjennomsnittet intressert i jakt, blir prat om åtejakt og jeg kommer på slakte avfallet.

 

Vi kikker rundt fjøsen og ser at det koker på andre siden av jorde i skog kantet. Leieboern løper inn etter børsa mi siden den står i hans våpen skap. Legger ann på hundgården, og hører naboen si, skyt no så du tar 2 i et skudd:) Jeg legger ann og fyrer avgårde et skudd. Naboen drar avgårde med atven og kommer tilbake med komentaren, "nei nå så jævle har e ikke sett" 2 kråker med hull i mage og hode, og en dauna av trykket:) hehe

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...