Jump to content

KRÅKEFUGL JAKTEN 2011/2012


jmonsen

Recommended Posts

Måtte prøve noen skjærelyder på cd-spillern jeg har fått tak i, tok omtrent 2 min før de begynte å samle seg rundt meg. 3 i hagen på ca. 5 meter og flere rundt forbi som jeg hørte.

Første gang jeg har prøvd lokking på kråkefugler, så nå gleder jeg meg virkelig til å prøve på kråka med hagle i hånd. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Min plan for jaktstart: Få has på et stykk Mikkel natt til lørdag og et stykk kråke lørdag morgen og bruke det som lokk for å ta ned flere kråker. Fikk dette foreslått i vinter og tenkte det i hvert fall var verd et forsøk. Noen som har erfaring med dette?

Link to comment
Share on other sites

Lurer på hva kråka er ALLER mest glad i på åta nå på sensommeren? Selv har jeg kastet ut 80 kilo oppkværna kjøtt/laks/kylling, som ligger i store blokker litt hulter til bulter..

 

En annen ting: foretrekker f.eks kråke/rev at maten faktisk er bedervet? Eller tar de den helst fersk? :P

Link to comment
Share on other sites

REIRPLYNDRERE. I ett forsøk i verdal utført av høgskolen i nord trøndelag (hint) ble det satt ut nær 1800 kunstige reir i 34 ulike områder, i en avstand fra 0-30 kilometer fra ett avfallsanlegg. I hvert reir ble det plassert ett naturlig egg og ett plastilinaegg hvor sist nevnte kunne vise bite eller hakkemerker for å avsløre hvem som plyndret reiret.Totalt ble 649 av 1793 reir plyndret.Merker i plastilinaeggene viste at det var mer fugl (91%) enn pattedyr som plyndret reirene. Kjente reirplyndrere som KRÅKER og MÅKER finnes i hopetall, det er derfor ett tankekors at vi her mater kråker og stormåker med de positive effekter det har på deres populasjoner nært viktige våtmarksområder mange steder i norge og europa. Resultatene er mye værre enn man trodde og vekker internasjonal oppsikt.

Link to comment
Share on other sites

Kråkefuglen spiser det den får. Men det er klart den foretrekker den friskeste maten. Min erfaring er at fisk er noe de ikke tar før alt annet er spist opp.

Hundepelets går fort unna.

Overnevnte undersøkelse viser viktigheten av å beskatte de unaturlige høye populasjonene eav kråkefugl.

Link to comment
Share on other sites

Sjøl bruker jeg enten cd-spiller eller kråkefløytene til Sam Neyt. Synes ikke lyden i den tyske fløyta er helt riktig, sånn etter min smak. Blir spennende å høre åssen det går med de FUD-bulvanene du kjøpte. Jeg bestilte noen FUD-bulvaner type skjære, og noen flocka, helt svarte kråker fra decoying.co.uk, men de har desverre ikke kommet ennå. Blir uansett jakt med hubro til helga, og jeg gleder meg stort.

Link to comment
Share on other sites

... I ett forsøk i verdal utført av høgskolen i nord trøndelag

... Resultatene er mye værre enn man trodde og vekker internasjonal oppsikt.

 

Finnes det noen link til dette?

I området hær så kan jeg ikke skjønne annet enn at kråkepopulasjonen er kunstig høy.

Det kan virke som at kråkebestanden har økt i takt med kyllingfjøs og kumøkk-basseng.

Og kråkene er store og feite (i motsetning til måkene som nærmest er anorektiske i forhold til de jeg ser ved kysten).

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg skulle ut og prøve meg etter kråka i morgen tidlig. Er det noen av dere som sitter på en lenke til et sted jeg kan få lastet ned lokkelyder? Sliter som bare fy med å finne noe selv. Hvis noen av dere har en fil lokalt, PM meg, så kan dere få en mail-adresse å sende den til. :)

Link to comment
Share on other sites

ja jøss, du er helt nødt til å ha et godt skjul i tillegg. Kråka ser din minste bevegelse, selv med god kamo. Men er nok ofte våpenet som avslører deg, selv du har kamuflert den aldri så mye. Et kamonett er etter min mening ikke nødvendigvis et bra skjul. Selv foretrekker jeg store skjørtegraner. Bare å frisere litt inne i den og vips har du et topp kråkeskjul.

Link to comment
Share on other sites

Ja det var ikke så dumt Erik! Er granskog der hvor jeg skal sitte, så er jo fort gjort å bare modifisere den litt :)

 

Det viktigste er vel at det ikke er innsyn ovenfra?

 

Tenkte å ta meg en tur nå snart, men hubroen, død kråke, og kråkelyd.. Er jo ikke HELT døfødt å dra midt på dagen?

Link to comment
Share on other sites

Nei er ikke helt dødfødt, men når en drar ut midt på dagen virker det å være mindre gang enn om du gikk ut på morgenen og holdt på hele dagen. Mange ganger er midt på dagen faktisk best.

 

Husk å la skutt fugl ligge. Drar man ut for å hente inn død fugl vil en raskt bli avslørt og det kan ta lang tid før fuglene kommer inn.

 

Appropos jakt i regn: Jeg holder meg hjemme når det regner. Det er etter min erfaring helt dødfødt å lokke kråkefugl i regn. Vent til det blir oppholds...Om en lokker under kleine forhold (regn/tåke/sterk vind) risikerer en å miste troen på lokken. For den fungerer..Vær du sikker!

Link to comment
Share on other sites

hvis du er så lei alle bildene å det vi skriver så hvorfor gidde å lese det ??

 

jaja. meldt bra vær i mårra så gleder meg sikkelig til å sitta på trekket :) di nye lokkekråkene jeg har kjøpt fungerte sikkelig bra etter det vi fikk testet idag :) blir spennende å se i mårra med litt annet vær en bare regn :D

 

skitt jakt alle sammen !

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har info om når på morgenen kråkene begynner å bli aktive? Hadde tenkt meg ut sånn i fire tida, og være klar på post rundt fem.

 

Har viltkamera på åte og når jeg sjekket så kom de første kråkene klokka 5, de var mest aktiv klokken 6 og når klokken begynte å nærme seg 9 så forsvant de, vet ikke om det er det som er "fasiten" men sånn er de iallefall her jeg bor.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Flott og se at folk er kommet i gang med kråkejakten, selv om beskattingen i mange områder blir for liten til at effekten blir den helt store når en tenker i baner av viltpleie. Her på jæren må en skyte veldig mye kråke for at det skal ha noen effekt (etter ansamlingene rundt mosvannet og dømme). Håper på en god sesong selv

 

At kråkefugl tar egg og fuglunger tror jeg generelt sett det hersker liten tvil om, spør en en trost (f.eks ved å observere hva som skjer når en kråkefugl nærmer seg reiret) tror jeg den sier seg enig.

Link to comment
Share on other sites

TIL JENNY.

Som jeger respekterer jeg din holdning og innteresse for dyr. Men Kråkejakt er lovlig jakt. Så ikke hets de som jakter.

Som MODERATOR.

Denne tråden er får å diskutere jakten på kråkefugl og inntet annet.

Så etisk diskusjon kan taes i andre tråder.

Link to comment
Share on other sites

Fy så mye kråker vi hadde her i Kongsberg FØR i tiden. FØR denne kildesorteringen på det Kommunale avfallsanlegget. Dette var liksom "bonanza-tiden" med flokker på flere hundre kråker, men nå er alt mye dårligere. Ikke ble det bedre da jakta ble forbudt rundt avfallsanlegget, men jeg har ihvertfall jakt ved trekkrutene :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Sesongens første kråke gjekk i bakken i ettermiddag etter ei heilmantel 223 kule :D Første bytte med nye børsa Browning x-bolt :D Hadde 4 skjor gående på åte ei stund før kråka kom.. Etter skuddet samla det seg 2 kråker til høgre for åta og ei som satt og skreik like bak den skutte fuglen men pga mye kratt såg eg den ikkje :( Men kjekt med sesongens første. Var ei ung kråke som gjekk i bakken...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...