Jump to content

KRÅKEFUGL JAKTEN 2011/2012


jmonsen

Recommended Posts

ScooterEngan: Hvorfor bruker du ikke et av trærne i nærheten der til å sette hubroen oppi?? Bruk ei lang busk, kviste den, stikk hubroen på den og røys den opp til et tre slik at det ser ut som at hubroen sitter i toppen av treet. Tror det vil funke bedre enn den stokken fremfor skjulet ditt. Har også villet brukt camo nett i stedet for presenning, synes også at åpningen er for stor. Kråkene ser utrolig godt så det skal ikke mye bevegelse til der inne før de oppdager deg. Ikke for å ta motet fra deg bare noen tips. Kan godt funke det du har laget. Men for å pynte litt på ditt oppsett har jeg villet brukt kvister oppå taket og rundt samt i fronten. Men lykke til, du legger vel ut resultatet i morgne.

Link to comment
Share on other sites

scooterengan det kan fort ta noen timer før dem prøver seg igjen ja, hvertfall etter vår erfaring ;) men hvis dere går fra skjulet så er døm nok der på 5 min igjen :P

 

ble 2 kråker til på mårras trekket idag :) var ikke no veldig bra trekk men får prøve igjen i mårra :D

Link to comment
Share on other sites

Okei, vi får se. Dette er som sagt første gang jeg jakter kråke med hubro, funker det ikke så får jeg vel fikse det sånn at det blir bedre.

Hvis kråkene ser meg og stikker av, kan det ta lang tid før de kommer tilbake, er det snakk om timer eller dager?

 

Ja det blir neppe supersuksess med hubroen plassert der. Ville nok hatt skjulet en annen plass var det meg. Veldig åpent der du er og det fører ofte til at kråkene kvier seg for å komme inn.

 

ville hatt et sted der der var mer skog og plassert hubroen på stake/kvistet tre slik en annen her nevner. Et par meter høyere minst..

 

Kan ofte føre til at kråkene skjønner spøken fra dag 1 og blir trege så lenge du jakter der. Veldig viktig å få det rett/bra første gangen. Evt bytte sted neste gang...

Link to comment
Share on other sites

Lokka ikke så lenge før den første kråka kom, sikkert en sånn speider kråke, den forsvant og hentet flere og etter en stund ble det liv rundt hubroen! Etter ca 1 min så plutselig forsvant de, kanskje de oppdaget oss...

Etter ca 15 min kom det en flokk tilbake og så kom det en på skuddhold og en kompis skjøt, og det ble bom :trist:

Etter det var det rimelig dødt.

Link to comment
Share on other sites

ScooterEngan: Ja jeg hadde en misstanke om at så kunne hende. Brukte dere camo foran ansikt og på hender?? Kråkene er noen luringer. Et godt skjul og full camo er tingen, samt er fjærkledd hubro i toppen av et tre, helst med en død kråke hengende under og en med nebbet mot vinden og cd-spiller med kråkelyder.Kråkene er utrolig vare på bevegelser, helt sykt, er det helt vindstille slik at det ikke er bevegelser i trær eller blader har jeg erfaring med at man oppdages ved den minste bevegelse. Er det litt vind,ikke mye, og du har en kråke hengende under hubroen, da blir det mere liv i den døde kråken som henger der og det trigger kråkene, men du må spille kråkelyder. Men det er bare å fortsette å prøve, men da på en annen plass en den dere har nå. Kan nok ta en stund før de våger seg inn der igjen. Tenkte å ta en tur ut i dag, har ikke satt opp noe skjul men har bra camo og fjærkledd hubro. Ganske tett med skog der jeg skal prøve, vi får se.

Link to comment
Share on other sites

1/0 til kråka her også. Hadde akkurat fått opp hubroen, satt meg godt til rette under noen busker med et camonett foran meg. Spilte noen strofer med kråkelyder da jeg plutselig hørte "hysj hysj" bak meg. Hva kunne dette være tenkte jeg, kanskje nøtteskrike men den er fredet her så den gadd jeg ikke å snu meg etter. Så kom det et nytt "hysj hysj" da hørte jeg at dette ikke kunne være nøtteskrike så jeg snudde meg forsiktig. Og hva stod der ca 3 meter fra meg, jo en molteplukker, en mann med hvite lange knestrømper og bøtte i hånden. Det var helt tydelig at det var hubroen han "hysjet" på. Han så opp på hubroen og "hysjet og hysjet", meg så han ikke i det hele tatt. Han gikk nærmere busken hvor hubroen stod og fortsatte å "hysje" til slutt så gikk han og ble borte. Jeg holdt på å krepere der jeg satt, lurte på om jeg skulle gi meg til kjenne men var redd han kom til å blir skremt, jeg var jo i full 3-d løvcamo så jeg forholdt meg rolig. Når bærplukkeren var forsvunnet gikk jeg frem og så etter han men kunne ikke se han så jeg bestemte meg for å avslutte kråkejakten for i dag. Konklusjon av denne hendelsen er: hubroen ser vist naturtro ut og 3-d camo fungerer meget bra bare du forholder deg i ro. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Noen av dere som har skudd-premie i deres kommuner? og isåfall hvor mye?

Her i Hamarøy er det 50 kr pr. kråke.

 

Noen som vet om det finnes kommuner med skuddpremie på kråkefugl, mink eller rev i Vestfold?

Link to comment
Share on other sites

Er jugga ikke lett og finne ut skudd premiene i de forskjellige kommunene når alle fra villtnemda er på ferie :evil:

Noen som veit? krødsherad/lier/drammen eller kongsberg.

 

Det var da rart at ikke lensmannen viste det, fordi det er jo han som skal betale for dem!

Link to comment
Share on other sites

Er jugga ikke lett og finne ut skudd premiene i de forskjellige kommunene når alle fra villtnemda er på ferie :evil:

Noen som veit? krødsherad/lier/drammen eller kongsberg.

 

Det var da rart at ikke lensmannen viste det, fordi det er jo han som skal betale for dem!

Nettopp... derfor jeg begynte og lure og. er ikke sikkert alle de kontor rottene der er klar over sånne ting?? :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Var bare innom reveåta mi i dag for å sjekke, og på vei til bilen, satt det 3-4 kråker i toppen av ei kjempehøy død gran. Snek meg innover i skogen, da jeg ikke kunne skyte fra hvor bilen stod parkert (nære naboer). Kom til slutt helt fram til det aktuelle treet, og den ene kråka satt fortsatt igjen. Måtta skyte RETT opp (aldri måttet det før) og måtte flytte meg da kråka kom dalende. Hehe :) Var med hagle.

 

Her er resultatet:

7ae9fcb5.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er jugga ikke lett og finne ut skudd premiene i de forskjellige kommunene når alle fra villtnemda er på ferie :evil:

Noen som veit? krødsherad/lier/drammen eller kongsberg.

 

Det var da rart at ikke lensmannen viste det, fordi det er jo han som skal betale for dem!

Ringte Lennsmann igjen og han hadde aldri betalt ut skudd premie for noe før.

Og ikke hørt om noen andre fra politiet som hadde gjort det tidligere.

Blir ikke klok på detta gitt :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hehe, fattern er lensmann han og, og han har heller aldri hørt om en slik ordning :P

 

Nei altså, er det ikke kommunen du må ringe da? Vet i allefall der jeg har vært, hvor det har vært skuddpremie, har man måttet ta med f.eks begge forlabbene til reven med til kommunen.

Link to comment
Share on other sites

Er jugga ikke lett og finne ut skudd premiene i de forskjellige kommunene når alle fra villtnemda er på ferie :evil:

Noen som veit? krødsherad/lier/drammen eller kongsberg.

 

Det var da rart at ikke lensmannen viste det, fordi det er jo han som skal betale for dem!

Ringte Lennsmann igjen og han hadde aldri betalt ut skudd premie for noe før.

Og ikke hørt om noen andre fra politiet som hadde gjort det tidligere.

Blir ikke klok på detta gitt :roll:

 

Nei jeg skjønner heller ingen ting, kan dem ikke engang sin egen jobb? :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Her er det de forskjellige utmarksområdene som betaler ut skuddpremie, tidligere har jeg vært vant med at det var den lokale JFF som sto for utbetaling. Lensmann og skuddpremie har jeg hørt om, men det var lenge før jeg ble aktiv jeger selv. :wink:

 

 

Hittil i sesongen har stusselige 10 kråker truffet bakken. Alle lokket inn med å lage kråkelyd med stemmen. Funker som snus!

Tenkte meg ut med hubroen til uka, om forholdene blir riktige.

Link to comment
Share on other sites

Ravnen kommer enkelte ganger på kråkelyder, men ravn lokker en enkelt inn med ravnelyder. Bruk cd spiller med lyder av ravn - Veldig effektivt!

 

Min erfaring er at ravnen er langt enklere å få inn enn kråka. Varier lydene og intervallene...

 

Tips til Fredrik: Ser du har en rustfri børse. Du har mye å hente på å kamuflere børsa evt bruke en annen. Hjelper lite med god kamo når du har en blank og skinnende børse. Har selv tabbet meg ut på dette, da jeg har en automathagle med blank låskasse. Blir reine diskokula...Litt kamotape fikser det raskt...

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips Erik! Jeg har egentlig tenkt på å ta det et steg lengre og.. Kle hele hagla med 3d-kamo.. Ellers så blir det kamo-tape ;) Men jeg tror en hagle som ser mest ut som en haug blader er det beste alternativet.. Problemet er at jeg har tenkt å bruke hagla til noe annet og da :P

Link to comment
Share on other sites

Første post, og første kråka denne sesongen:-)

 

Gikk ned i kveldinga til det jorde jeg pleier å leite etter kråka, og hadde med meg cd spilleren.

Etter ca 10 minutter så kom kråka inn. Død i smellen. Skjulet var ikke allverden, men fuglene måtte iallefall komme rett over for å se meg.

Satt helt i grensa mot naboens jorde, så jeg måtte hente den rett etter at den var skutt så det ble med den ene...

 

http://www.flickr.com/photos/65838085@N08/5988256287/

 

5988256287_abe100f755.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da, er "Billig" lokken kommet i posten... så det blir lokking (For første gang) med elektronisk kråkelokk imorra ;) Noen tips til hvilken lyder jeg skal bruke og hvor jeg skal sitte? har IKKE mulighet til å sitte på jorde... men det er litt tett skog her :P vet ikke om det er no bra jeg?

 

EDIT: Når på døgnet bør en sitte og lokke?

Link to comment
Share on other sites

Såg Clausen fikk til ravnelyder med Crit'rCall, så standard fløyta kom i hus. I dag tidleg då eg var ute å fiska måtte eg berre prøve nokre ravneskrik. Tok rundt 15min så var det nåken ravn på haglehold. Gleder meg til 10... :mrgreen: Satt forresten på eit opent område ved ein benk, i t-shorte, treng ikkje camo.. Haha, neida :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...