Jump to content

KRÅKEFUGL JAKTEN 2011/2012


jmonsen

Recommended Posts

Har sett at det har blitt linket til enkelte nettsider med tabbeloversikt over skuddpreimier over diverse dyr... MEN kan noen være så vennlige å prøve å finne noe sånt for Hadeland/Oppland? Hr virkelig lett overalt men finner ingentng. så jeg hadde vært rimelig takknemmelig om noen hadde giddet å gjort det :D

 

Har forresten prøvd billiglokken.. idag.. Fy F***en For no DRITT... sånn, da ble jeg kvitt det ;) Men jeg fant ut at billig CAMOEN til 190 kr... virker :D Kom en spurv av noe slag og satte seg 1,5 m fra steinen jeg satt på og dreiv å spiste i graset der i godt over 2-3 min. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Eg har sett opp ei primitiv jakthytte 250m ifra bebyggelsen midt utpå et udyrka jorde noko som i praksis ikkje skal virke på kråker og skjære,men når frost/snø kjem å fuglane er desperate etter mat er det bare å fore med gamle brød 1-2 kvelder før + legge ut om morgonen før eg kryp i "hi" så virker d veldig bra med 22lr+alm demper

Link to comment
Share on other sites

Har sett at det har blitt linket til enkelte nettsider med tabbeloversikt over skuddpreimier over diverse dyr... MEN kan noen være så vennlige å prøve å finne noe sånt for Hadeland/Oppland? Hr virkelig lett overalt men finner ingentng. så jeg hadde vært rimelig takknemmelig om noen hadde giddet å gjort det .

 

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/roga ... /1.7180714" target="_blank

 

ER jeg helt på jorde med den linken? Er mindre god i geografi så kan hende jeg misset totalt.

Link to comment
Share on other sites

@Jaktgal95: Veit ikke hvordan det er på resten av Hadeland, men på Jevnaker har de sluttet med skuddpremie på alt annet en rev såvidt jeg veit. Ikke heter det skuddpremie lengre heller, men fangsttilskudd. Ring lederen i den lokale jeger og fiskeforeningen, de har sikkert oversikten. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har sett at det har blitt linket til enkelte nettsider med tabbeloversikt over skuddpreimier over diverse dyr... MEN kan noen være så vennlige å prøve å finne noe sånt for Hadeland/Oppland? Hr virkelig lett overalt men finner ingentng. så jeg hadde vært rimelig takknemmelig om noen hadde giddet å gjort det .

 

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/roga ... /1.7180714" target="_blank" target="_blank

 

ER jeg helt på jorde med den linken? Er mindre god i geografi så kan hende jeg misset totalt.

 

Godt forsøk :) men J"æ"ren er nok laangt fra J"a"ren :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

er det noen som har erfaringer med bruk av lokkekråker i plast? eller vil det blir for unaturlig og stillestående for andre kråker? bruker også brød til åte. og skyter med salongen . blitt 2 sålangt men vert dårlig i det siste så tenkte eg skulle prøve nokke nytt ;)

Link to comment
Share on other sites

Var en liten tur etter reven med litt innlagt kråkejakt her en morgen.

Så en rev uten å få skuddsjanse så jeg bestemte meg for å prøve litt etter kråkene. Grunneiger har utpekt et område med et gammelt geitehus som egnet. Da jeg ankom dette ca 0630 vekket jeg opp det jeg trodde var en enslig men veldig stor sau...

Måtte kjempe for å få den bort mens jeg rigget hubro og camonett og det hele utviklet seg til en stillingskrig mellom meg og "sauen",. Plutselig skjønte jeg at dette ikke var en sau men den olme væren til bonden. For seint å trekke seg nå tenkte jeg og bokstavelig kjeppjaget dyret bort. Satte meg ned og drog noen strofer i Primus old crow lokken og ganske snart var det 15-20 kråker der. Skjøt kjapt en og da jeg skulle til å lokke dem inn igjen kom væren og stanget både geitehus og camonett så flisene føk. Måtte bare pakke sammen og komme derfra i en fei :lol:

 

Tok meg noen timer i skogen før jeg bestemte meg for å prøve etter kråken på nytt, men da på en annen plass..

Satte hubroen opp og startet cd spilleren med kråkeskrik og omgående var det respons. Første gang jeg har satt hubroen så lavt og synlig men dette så ut til å gjøre kråkene modige og villige til å komme inn lavt. Skjøt tre stykk på rappen og fortsatte lokkingen. Kråkene var skikkelig hissige og de hadde ikke oppdaget min posisjon så jeg gjorde meg klar for videre nedskyting, men da ble jeg oberservang på et følge med mennesker lengre nede i dalen som var ute i et alvorlig erend og jeg avbrøt videre skyting i respekt. Denne dagen kunne jeg nok lett ha skutt mer en 10 kråker om de ytre forholdene hadde vært annerledes.

 

Erfaringer så langt fra kråkejakten.

- Kamuflasje og skjul er ekstremt viktig. Får fuglene teften av jeger eller blir mistenksomme på bevegelser er de veldig vanskelige å få inn igjen etter skudd.

- Ikke plasser hubro for høyt da kråkene da ofte kretser langt unna effektivt skuddhold.

- En død kråke bunnet opp under beina til hubroen gjør de andre kråkene ekstra opphisset.

- Fortsett å lokke etter at kråkene har kommet inn, plasser gjerne CD spiller litt borte fra der hvor man poster da kråkene er veldig gode til å lokalisere hvor lyden kommer fra og vil kretse rundt lydkilden.

- Ikke skyt den første kråken som kommer inn, men når det kommer flere er det bare å gi gass :mrgreen:

- Finn overnattingsplassen til kråkene, post der i god tid før flokkene kommer in. Når de har satt seg er det bare å "plukke" dem med salongen. Veldig effektivt da kråkene vegrer seg for å fly etter det begynner å bli mørkt.

- Åtejakt med brødskalker funker ikke spesielt bra nå, antar at dette skyldes bedre tilgang på mer høyverdig næring nå men om vinteren er brød supert.

- Langs kysten er det mye kråker som beiter i fjæren på lav vand, greit å plukke med 22Lr eller 22-250 :twisted:

kakz9j.jpg første før væren lagde kluss for meg.

2wrjn2t.jpg de tre siste

Link to comment
Share on other sites

var ute med hubroen i dag tidlig :D Endelig fekk eg svingt hagla igjen, og det resulterte i 3 stk kråker på 3 skudd :D Var dårlig trekk i dag og hadde bare 5 kråker innom hubroen i løpet av 3 timer, men hissige var dei som kom inn :D Om 2 veker reiser eg på hubro jakt i nærheten av ein bossfylling og satser på litt større resultat da :D

Link to comment
Share on other sites

Hadde god-følelsen i kveld;

 

Ny cd-plate med lokkelyder, kombien klar og variasjon på lokkested.

Alt ligger til rette for en god økt, men hva skjer?

 

TOMT FOR BATTERIER!!! :overrasket::cry:

 

Skal fluksens avgårde for å skaffe meg lokkefløyte!

 

Men lyspunktet var at jeg iallefall fikk iakta rådyrgeit og kje som lekte og koste seg:-)

Link to comment
Share on other sites

TOMT FOR BATTERIER!!! :overrasket::cry:

 

Hehe! Samme skjedde med meg i går. Etter at jeg hadde handlet nye batterier og satt dem i. Tok det ca. 10 minutter, så kom det 2 kråker inn på posten, sinte som fy på hubroen. Den ene datt i smellen, etter dette var det dødt.

 

I dag satt jeg hele 6 timer ikke langt fra en søppeldynge i et skjul bygd av store greiner av gran. Hørte mange kråker rundt, men var pokker ikke en eneste som kom inn til Hubroen med en kråke hengende under seg! Frustrert over hvor dødt det noen ganger kan være :evil:

Noen som vet om noen gode plasser å jakte kråke i Karmøy/Haugesund området? (Med forholdsvis store bestander)

Link to comment
Share on other sites

Kråkefugl nr 5 måtte bite i gresset tidligere i dag.. Vaksen kråkefugl dette :) Brød og noe pølserester brukte eg som åte, men kråka blei skutt vel 30 m fra åte, så ut som den spiste på noe på den nyslåtte bakken..

Kråka flaug ca 30 m før den satt seg i eit tre og ramla død ned. Skutt med heilmantel kaliber 223 :D Tenke og prøve ut denne patronen før matvilt jakta begynne og foreløpig ser det bra ut med tanke på kjøttødleggelser:D

Link to comment
Share on other sites

Da var endelig mine livs første kråker et faktum! I og med at disse var de første, hadde jeg ingen kråke å henge under hubroen, men disse to kom allikevel. Jeg hang opp den ene rett etter skuddet, noe jeg ikke skulle ha gjort... Alle kråkene i ei mils omkrets forsvant :oops: . Neste gang derimot, kommer kråka til å være på plass under hubroen fra starten av, og forhåpentilgvis vil flere kråker falle i bakken. 8)

C:\Users\rainerp\Pictures\2011-08-06%20mobil,%20kråkejakt%20++%20042

 

En annen ting jeg la merke til var enorme mengder måker (i innlandet), og de var ikke langt unna. Med måkeskrik på CD burde de være mulig å lokke inn, men vil de også angripe hubroen på samme måte som kråka?

 

En gang til; sdg4go.jpg

Link to comment
Share on other sites

Måkene vil nok holde seg langt unna hubroen. Men en ting jeg har merket meg er at hvis du skyter en måke, er det mange som skal bort å sjekke hva som skjer, så du kan ta ganske mange etterhverandre hvis du bare sørger for å ikke skyte for tidlig. Kanskje det hadde funket med "måkelyder" og en hvit, blafrende plastpose eller noe? Bare en tanke bygget på erfaring, men verdt å prøve på en slik plass som du jakter på.

Link to comment
Share on other sites

forbanna drit! så noen kråker utforbi. fant fram CZ salongen, ladet, på med cammoen, snek meg ut og kom inpå god skuddavstand og så klikka den forbanna salongen! :evil::evil::evil: argh! kråkene flyttet på seg, var litt for ivrig når eg skulle se hvor die fløy og det var det! :x

 

Meeen: Neste gang blir jeg å sitte på det som ser ut til å være "morgenplassen" til kråkene og overbringe dem en god morgen hilsen! :twisted: Må bare skyte litt med salongen først så jeg får tilbake troa! :forvirra:

 

fant også ut at sjæra syns det meste jeg har av lokkefløyter (weisskirchen vogelangstruf, critrcall peewee og standard) er meget interessant. dem skal bare passe seg - to dager igen! :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Var på samme sted som på lørdag, fra kl. 7 om morgenen til godt og vel kl. 10, uten at ei eneste kråke kom inn. Det var faktisk bare ei som svarte én gang, sikkert 200 meter unna. Virker som om de fortsatt er livredde fra forrige gang :lol:. Det samme gjaldt forresten også måkene, som holdt seg minst like langt unna. Nå prøvde jeg heller ikke å lokke inn sistnevnte art, men sist var de i det minste nysgjerrige. (Jeg sier bare en ting, 21/8 :twisted: ). Hvor lenge bør plassen få hvile mellom hver gang det jaktes kråke?

Link to comment
Share on other sites

Det vil variere veldig. Fra år til år og nesten dag for dag. Har opplevd å skyte rundt 100 fugler fordelt på få dager etterhverandre, og i tillegg hatt dårlige dager der jeg ha lagt inn mange dagers pause til og med måneder. Så det er nok ingen fasit på det.

 

Når folk sliter med å få inn fugler er det primært fordi:

 

De ikke har god nok kamo/skjul

De går inn på dagtid og blir oppdaget

Henter skutt fugl før endt jakt

Jakter på et sted der fuglene kvier seg for å komme inn til

 

 

Igjen vil jeg minne om at dere som har blank låskasse bør dekke til denne med tape etc. Dette ser kråka svært fort. De fleste unge jegere blir fort overivrige og gjør for raske bevegelser. Tenk nøye igjennom hvor og når du vil skyte. Kråka avslører raskt unaturlige ting...

Link to comment
Share on other sites

eirikr, ja helt enig med det du skriver ;) det vi gjorde feil første året :) men nå setter vi opp camonettet et par dager i forveien og går ut når det er mørkt :)

 

men når vi jakter med lokkefugl, så pleier vi å hente kråkene å legge dem opp fint ved lokefuglene, er det dumt ? :)

Link to comment
Share on other sites

Ikke hent skutt fugl. Kråkene sitter gjerne et stykke unna og beskuer området der lokken kommer fra, du blir altså et tydelig blikkfang for kråka.

 

Skadeskutt fugl bør man selvsagt avlive så fort som mulig, uansett hva det måtte innebære av aktiviteter.

 

Som nevnt på forrige side, så nevner jeg at ravn lokkes lett inn med ravnelyder. Disse lydene ligger her på forumet om du søker litt rundt. De kan jeg gå 100% god for at funker.

 

Mvh Erik

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar Eirikj. Er klar over at du lokker ravn inn med ravnelydene. Men jeg skjønner liksom ikke hvorfor jeg har lokket inn betydelig mye mere ravner enn kråker med Faulks Kråkelokk siden jaktstart. Det tok faktisk bare 2 minutter før ravneflokken var over meg i dag men hele 3 timer før førsta kråka kom.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er rart med det. Noen ganger funker faktisk kråkelyder best på ravn og vice versa! Men sånn generelt så er kråkelyder best på kråke osv...

 

Ravnen angriper sjeldent hubroen. Men en gang for flere år siden skjøt jeg en ravn var på full fart mot hubroen. Hadde hubroen stående ca 3 m ove bakken på en stokk. Skaut ravnen ca 2 meter før hubroen og den deiset rett i veggen på gapahuken med et skikkelig smell!!

 

Men ravnen er svært nysgjerrig og er som regel alltid lettere å lokke inn enn kråka. Iallefall de stedene der er endel ravn.

Link to comment
Share on other sites

Har mye kråker utenfor huset ved noen kraftforautomater. Har prøvd mange ganger å snike meg inn på de, ganske vanskelig når det ligger et jorde som jeg må over og da blir jeg fort oppdaget, så da tenkte jeg at jeg skulle gå rundt jorde, og det ble en halv times ekstra gåing men det lønte seg, satte meg ned i litt kratt da jeg hadde gådd rundt jorde og etter 5 min så kom kråkene tilbake og det ble en kråke :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jeg lurer på en ting tar det lang tid før kråkene kommer tilbake viss man har løsnet skudd? skaut i dag etter en kråke men det ble bom :( men dem kom ikke tilbake, å dem kan umulig ha sett meg.

 

jeg her funnet ut at vist du ikke klarer å skyte den første kommer det sjeldnt flere kråker.(spesielt vist du har løsnet skudd etter den)

virker som om de sender ut en observatør får å finne ut hva som skjer.

menn skyter du den første så kommer det somregel flere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på en ting tar det lang tid før kråkene kommer tilbake viss man har løsnet skudd? skaut i dag etter en kråke men det ble bom :( men dem kom ikke tilbake, å dem kan umulig ha sett meg.

 

jeg her funnet ut at vist du ikke klarer å skyte den første kommer det sjeldnt flere kråker.(spesielt vist du har løsnet skudd etter den)

virker som om de sender ut en observatør får å finne ut hva som skjer.

menn skyter du den første så kommer det somregel flere.

 

Det stemmer overens med det jeg også har observert, det er sikkert noe ved det.

 

Philipp: Du må få fjærkledd den hubroen din, funke mye bedre da.

 

acv048.jpg16abbwy.jpg

 

Har ikke fått prøvd den ennå, men de to kattene våre gikk i hvert fall umiddelbart i forsvarsposisjon... :mrgreen:

 

Hvilket type festemiddel brukte du til å feste fjærene på hubroen?

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med black cloud på kråka? Ønsker egentlig ikke å bruke stål, men den får jo skryt i andre sammenhenger så skal handle inn en pakke eller to, nr 3 eller 4 tenker jeg. Men er 12/76 et must eller kan jeg gå for 12/70? tidligere erfaring tilsier jo at med mindre hagl desto mere fart.

Link to comment
Share on other sites

Var ute med hubroen i går :D blei 7 ravn og ei nøtteskrike;) Bilder er det desverre dårlig med :(

Men resultate er overraskende bra i grunn

1. Vi kom oss ikkje ut på plassen før kl va halv 11 ca

2. plasserte hubroen alt for nærmt skjulet, så måtte flytte oss i tilleg gjekk vi glipp av mange fugler før vi flytta skjulet

3. mye stress og dårlig skyting som følge av dårlig skjul valg

4. På grunn av dette tullet blei vi oppdaga av masse fugl som flaug videre eller aldri kom ned i riktig høgde, men er veldig bra ravnetrekk på denne plassen, så nåkke fugl blei det :D

 

Men sjølv for alle disse feila blei det 2. plass i antall felt fugl på ein dag for hubroen :D

Kråke hørte vi bare ein stk av, men den kom aldri på hubroen.

 

Angående Black cloud som ammo til kråkejakt kan eg anbefalle det på det sterkeste!! bruker hagl nr 4 på kråke/ravn og med black cloud kan du ikkje klage på ammunisjon vertfall. Ofte fugl blir skutt på 25-30 m og det er hagl heilt i fra nebbet og til føttene :D

 

Fjørene på ein hubro blir limt fast med limpistol STEP BY STEP :P så du har ein god jobb forann deg ;) Eg brukte fjær fra RØY- Orrhøne- Kråke(halefjær var tom for noe annet)- og rype fjær rundt øynene :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...