Jump to content

KRÅKEFUGL JAKTEN 2011/2012


jmonsen

Recommended Posts

Vanskelig denne kråkejakta :forvirra: . Har Lagt ut åte i fjæra på isen. Kråkene kommer å spiser, Men... Bare di ser toppen av lua mi flyr de :o Som ett svar graver jeg meg "skyttergrav" i snøen og henger opp hvitt camonett. Nei da sender de ut en "speider" som sitter og følger med om jeg nærmer meg camonettet. Straks den ser meg varsler den alle kråkene og skjærene ved åte, som flykter :o

Link to comment
Share on other sites

satt litt på åte idag tidlig uten å sjå fugl. men når eg kom ut av låven lokka eg litt med faulks kråkelokk å då kom da skjor, kråke, ei nøtteskrika å ein ravn !! men eg hadde berre 22-en å de ville ikkje setta seg, å når eg hadde henta haglo så va de tørka vekk. lokka og til meg 2 nøtteskrike i skogen så ikkje ville komma heilt nærme nok. prøve igjen i morgon med bedre kamuflasje i både skogen å med låven 8) Nåken andre så har skutt nåke i da sista ?

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig denne kråkejakta :forvirra: . Har Lagt ut åte i fjæra på isen. Kråkene kommer å spiser, Men... Bare di ser toppen av lua mi flyr de :o Som ett svar graver jeg meg "skyttergrav" i snøen og henger opp hvitt camonett. Nei da sender de ut en "speider" som sitter og følger med om jeg nærmer meg camonettet. Straks den ser meg varsler den alle kråkene og skjærene ved åte, som flykter :o

 

:lol::lol::lol::lol::lol::lol:

 

Kråker er fantastiske.

Link to comment
Share on other sites

nøtteskriko har ikkje lært seg at eg e farlig ;) hadde eg hatt våpen kunne eg skutt ei såkjefta på meg når eg var å forte åteplassen med hundafor, flaug ned på åte når eg gjekk 8) skal prøva å ta den i måro, men da e typisk at den ikkje komme då...

Link to comment
Share on other sites

Tok ei skjør på åte idag. Satt å venta på ei nøtteskrike som jeg hørte tidligere idag men det ville seg ikke. Så etter å ha sitti og sett og hørt på skjøra drive en halv times tid så tok jeg ei. Artig da de mistenker at det sitter noe i glugga kommer det en flyvende rett imot. En meter fra glugga skjener de opp og setter seg på en kvist 1-2m over taket og undersøker veldig nøye,da gjelder det å sitte stille. Blir stadig mer fornøyd med quaden og 17hmr. Men jeg begrenser holdet jeg skyter på ikke lenger en 80m.

Link to comment
Share on other sites

Kom over dette: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10031382" target="_blank

Litt greit å vite, vil vel tro Martin Brenne vet hva han prater om :)

 

Siterer litt fra artikkelen:

"En amerikansk studie bekrefter at kråkene er intelligente fugler. Og du bør tenke deg nøye om før du går på kråkejakt - spesielt hvis du bommer.

 

Fuglen kan nemlig kjenne deg igjen, og være langsint i flere år hvis du først har falt i unåde.

 

Kråkene i studien ble utsatt for et «farlig fjes» ved at det ble brukt en spesiell maske mens de ble fanget og merket.

 

Resultatet var at kråkene delvis trakasserte personer som bar masken, ved å skrike, uavhengig av kjønn, alder og størrelse.

 

Nesten tre år etter oppførte kråkene seg fremdeles på samme måte når de fikk øye på masken, beskriver en artikkel publisert i tidsskriftet Animal Behavior.

 

- Her viser vi at en avansert og sosial fugl, raskt og presist lærer seg å kjenne igjen ansiktet til en farlig person, sier John Marzluff, professor ved University of Washington."

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

vart 1 kråke i helga og 2 ravn og 1 kråke forje helg :) tenkte meg egentli ut med hubro på ravn for siste gang i helga, men gjekk i glømmeboka, så blei ein trøste tur ut på overnattingsplass for kråke.. Er heilt sinnsjukt med kråker der!! satt inne i granfelt og venta til dei landa, men dei landa ikkje før det var ganske så mørkt :( blei 2 store kråker :D ein på meg og ein på borgen92..

Kråkene veide 573 gram og 615 gram :o har snart 100 kråker på samvittigheten og 615 gram er det største eg noensinne har vert borti!! fy flate den va svær!!

 

Dette var kråkefugl nr 43 for sesongen! Meg og brodern samarbeider og vi har satt oss eit mål på 50 kråkefugl i løpet av sesongen..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ble en på revejakta i dag. Deilig å bare kjøre rundt å speide etter kråker i trær nå på morgenkvisten, for så å stoppe på god avstand, snike seg innpå, og bang! Det er jakt jeg setter pris på :D

 

Datt for en 35gr v-max fra 223'n i 1100ms. Er jo ikke pent, men humant!

Link to comment
Share on other sites

Fikk skutt 6 kråker denne sesongen. Men startet seint i år, ikke før i slutten av oktober. Dessuten har kråkene blitt skutt når de har slått seg ned på marka hjemme osv. Til slutt har vi skutt såpass mange totalt at de skjønner det er farlig å sette seg ned.. Men nå har jeg fått meg kråkelokk, søknad for 22-250 er levert og v-max'er er bestillt så neste sesong blir nok artig :D

Link to comment
Share on other sites

Jaja da var årets kråkefugl jakt over :(

Bror min og meg hadde satt oss eit mål på 50 kråkefugl i løpet av denne sesongen.

Gårdsdagen hadde vi fælt 45 og gleda oss fælt til siste økt med hubroen på Holmen kråkene overnatter!

Ankom tidlig på øya og rigga oss skjul og fekk hubroen opp i treet. tok med oss stige på øy og fekk dermed satt hubroen opp i treet på rekord tid :D Det skal gjentas!

Allerede etter 3 min m hubroen oppe kom det 20-30 talls måser som lokka til seg ei kråke, men den kom overraskende på og vi fekk ikkje skutt den :(

5 min seinare kom det 3 stk kråker og bror min fikk den 1:D

Det begynte bra med single kråker trekkende inn sånn inn i mellom og etter ca halv timen var 4 stk kråker fælt :D TREKKET var ikkje begynt ein gang enno :) 49 kråkefugler var fælt og vi venta spent på at nr 50 skulle komme flygende.. Trekket blei ikkje det heilt store og mørket begynte og komme. Bror min rota vekk ein ypperlig sjangse på 3 kråker og bomma på 1 :( også var det min tur. Med nerven ut av nevane, rota eg det skikkelig til på kveldens siste sjangse og kråkefugl nr 50 blei aldri felt :(

Jaja det som var positivt på sesongens siste jaktdag var at skjulet funka perfekt kråkene kom akkurat som planlagt og eg skaut 3 stk kråke på 3 stk skudd :D

 

Til neste år øker vi målet til 70 kråkefugler for sesongen og skal gjøre så godt vi kan :D Bruker for det meste stål nr 4 på kråker og det funker heilt ypperlig viss du treffer :D

Til neste år skal vi prøve ut black cloud nr 4 på kråkejakt..

Black cloud nr 3 bruker vi på ravn og det funker supert!

Hubroen skal også klees med fjær og den mista eine vinga i går så den trenger litt vedlikehold :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...