Jump to content

KRÅKEFUGL JAKTEN 2011/2012


jmonsen

Recommended Posts

Var på revjakt i mårrest og hadde med nyinnkjøpt hubro og Faulks Kråkelokk som måtte prøves etter revejakta. Vart ei kråke i et halvseriøst forsøk, fikk det litt travelt så kamoen og omstendighetene var ikke de beste. Men arti å se at det fungerte...

Kun mobilbilde desverre.

2q8555j.jpg

Link to comment
Share on other sites

Drog ut en tur i ett-tida (ja, det er søndag) i dag, og pga. at det var så sent, gadd jeg ikke å styre med hubro + død kråke. Ble altså bare med Cd-spiller. Etter ca. 10 minutter med lokking, hadde jeg en flokk på 50++ ( :shock:, aldri opplevd noe lignende) over grana der jeg satt gjemt med kamuflasje. De fløy fryktelig høyt, og jeg begynte å angre på at hubroen var hjemme. Til slutt var det en som om ned til rundt 30 m, og i all forfjamselse greide jeg å bomme :oops:.

 

Etter dette drog flokken, og den kom ikke tilbake. De eneste som kom tilbake, var fem - seks kråker uten høydeskrekk, som sirket noen runder LANGT utenfor skuddhold før de òg ble borte. Det var ikke ei eneste kråke å se i hele området. Jeg satt veldig godt gjemt under treet (det er mulig noen kråker så meg i det jeg skøyt, men langt fra alle), så det er nok ikke derfor de ble skremt, kan noen fortelle meg hvordan de greier å lokke inn flokkene flere ganger? Er det erfaringsmessig vits i å jakte fra samme plassen en gang til?

Link to comment
Share on other sites

Har gode erfaringer med å bytte plass ca hvert 10.minutt, men noen fasit tror jeg ikke det finnes.. For meg virker det som om man bommer på to skudd så skremmer det kråka mer enn å treffe på ett skudd! Faller det kråke ned så sirkler gjerne et par kroker over for å se hva som skjedde ser det nesten ut som, sålenge man holder seg skjult velogmerke. Tror hissig kråke skyr unna synet av mennesker mer enn et smell!

Link to comment
Share on other sites

For min del gjelder en regel ang. plassering: har du funnet et skjul - hold deg til det! Kråkene sitter gjerne og beskuer deg på trygg avstand og avslører deg.

 

Har ikke registrert noen negativ effekt av bom. Sålenge du ikke viser deg slik at fuglene ser deg. For da er det gjort...

Link to comment
Share on other sites

Skyter ofte kråker fra 2 etasje i huset på gården jeg får jakte kråker på.

Er vel alt fra 1 til 20 kråker som henger rundt, mest for å spise kraftfor om tilgjengelig.

Skyter med salongrifle fra ett "blacked out-" vindu..

 

Smellet er desverre stort nok til å skremme de vekk, da jeg ikke er utstyrt med salong med lyddemper atm.

MEN, oppdager stadig noe litt sært.

Om man skyter en kråke som befinner seg midt på plassen og den blir liggende (altså treff :lol::lol: ) så hender det ofte at resten av "gjengen" blir manisk. Det vil si at noen (de fleste) stikker fort som fy. MEN, hender at en del blir igjen og sirkler med noe helsikkes oppstyr og skrål. Har til og med opplevd at etter dette oppstyret så setter de seg i trær godt innafor skyterekkevidde. Virker som de henger rundt igjen for å se hva som skjedde eller noe.

Finner det merkelig men selvfølgelig en gylden mulighet for skudd nr 2.

 

Flere som har merket slikt?

Snakker her om kråker skutt på rundt 50 meter. Og de setter seg ofte ned i trær igjen innenfor nevnte 50 meter.

Link to comment
Share on other sites

Endelig er hjortejakten ferdig der eg jakter ravn :D Da det er meldt opplett i måro tidlig og til litt ut på dagen våger eg meg ut på jakt i måro tidlig.

Ringte bonden i dag og han sa det ikkje var så mykje ravn der for tiden :o

I sommer var det horder av ravn som kom inn telte til langt over 300 ravn der i feb i år og sikkert nesten det dobbelte i sommer :o All denne ravnen er no altså på matleiting andre plasser rundt om i skogene og ikkje på bossplassen. Gjør eit forsøk fordi om og satser på noe ravn

Link to comment
Share on other sites

Fikk 1 ravn og 20 kråker i dag morres, brukte hubro og lokkefløyte.

 

Virker ikke som kråkene liker regn, var av og på med regn i morres og det var helt tydelig at kråkene fløy i liten grad når det regnet startet. Med en gang regnet tok en pause kom det kråker.

Link to comment
Share on other sites

Da vi var nødt til å nødslakte ei ku i går benyttet jeg muligheten til å dumpe vom og tarmer på en strategisk plass. Så i morres da jeg sto opp heiv jeg i meg litt mat og tittet mot der vomma lå. Og gjett om det var liv der! Kråker og ravn overalt. Så jeg sneik meg til en stor haug midt på marka, men på ett eller annet vis ble jeg oppdaget. Jeg la meg ned i sjul mellom busker og einer for å venter og det tok ikke mange minuttene før kråkene var tilbake. Det landet to stk i ei busk noen meter unna vomma, den ene foran og den andre rett bak slik at man så bare ei kråke, så jeg fyrte av 308-Howaen ladet med 110 grs Sierra varmint. Fjørfokken sto og ei kråke ramlet ned mens den andre ble liggende i busken. Holdet var 130 meter

 

imag0335om.jpg

 

Virkningen av 110 grs Sierra med 1020 m/s utgang

imag0333y.jpg

 

Fikk sjangsen på ei kråke til, men et dårlig avtrekk med iskalde fingre førte til bom, et par cm til side for kråka. Men jeg er fornøyd med helga! 2 kråker og en rev på 7,3 kg :D

Link to comment
Share on other sites

Ja. Du får komme ut til Sotra og melde deg inn i foreningen vår. Vi har en grei deal på predatorjakt på ett bossanlegg her ute.

 

Har passert 70 kråker selv der ute og en del måker også. At tallet ikke er firedoblet skyldes en kombinasjon av latskap og tidlig mørke...

 

Men vi har krav til at noen fra jaktutvalget vårt skal være med, men de er ikke alltid så vanskelig å be. 8)

 

Hvis ikke det passer å leke med oss men vil leke andre steder så er det jo grunneier som bestemmer. Finn deg en bonde som plages av kråkz og hør om han trenger en hånd.

Link to comment
Share on other sites

har funnet en ny super ammo til salongen....cci hp subsonic varmint....somregel når man skyter kråke og ravn med 22lr,så hopper dem gjerne noen meter før dem stuper,men denne gir nærmest (v.max effekt)!sliter med å få tak i elley sub....for den er den eneste min 597 vil ha,men det ser lovende ut med denne nye ammoen.har skutt 2 ravn og ei kråke til nå med den.

 

Kor får du kjøpt denne ammoen? vil ha ei kråke killer kule i 22lr :twisted:

Link to comment
Share on other sites

CCI Minimag funker greit i Ruger 10/22'en min. Den popper kråkz med ganske grei effekt. Samler bra og funksjonerer bra.

 

 

Ellers så har jeg lært i dag at kråkejakt i storm med orkan i kastene ikke nødvendigvis gir så stort utbytte på kråkejakten.

Fuglen var åpenbart ikke interessert i å være ute og fly og det var vanskelig å holde haglen på målet i vinden. Har en mistanke om at halget også slet litt med sidevinden.

 

Ble ett labert resultat i dag med bare 1 kråke og to skjærer. Men Berit fikk seg noen salver i skroget om ikke annet.

Link to comment
Share on other sites

Philipp: Du må få fjærkledd den hubroen din, funke mye bedre da.

 

acv048.jpg16abbwy.jpg

 

Har ikke fått prøvd den ennå, men de to kattene våre gikk i hvert fall umiddelbart i forsvarsposisjon... :mrgreen:

 

Da har jeg endelig prøvd den! På tross av at Berit herja i helga, fikk hubroen en sjanse. Begynte med CD-spiller, men vinden gikk i "feil" retning, så lyden blåste bort. I en "vindstille" periode fikk jeg allikevel lokket inn en flokk på rundt 20 kråker, men hubroen var så skummel at de forsto at dette ikke var som å kødde med en plasthubro, og holdt seg dermed på drøyt hold :forvirra:. Noen kom riktignok ned til rundt 35 meter, og jeg begynte å tenke på å skyte. Men helt plutselig mistet de interessen, og ble borte som på kommando. :cry:

 

Kråkene kom ikke tilbake på to-tre timer, på tross av intens lokking. Mulig det skyltes at vinden tok seg opp, eller så var de rett og slett skremt. Uansett gikk jeg etterhvert over til Faulks kråkelokk pga. lengre rekkevidde, og etter et kvarter hadde jeg igjen 10-15 kråker inne, noe nærmere enn sist til og med. Også denne gangen kom det ned ei kråke på skuddhold, og klok av skade var jeg klar. Kort fortalt er det ei kråke mindre i området idag... :mrgreen:

 

Ikke helt store uttellinga, men bedre enn ingenting. Og av en eller annen grunn ser kråkene hos meg ut til å være ekstremt høytflygende, dette gjelder også ved bruk av kun lokkefløyte/CD-spiller. Jeg er helt sikker på at de ikke har sett meg, så det må ha andre grunner (høy IQ? :lol:).

Link to comment
Share on other sites

Ble veldig bra den der. Prøvde du med ei død kråke hengende under den? Da blir det liv. Sett hubroen på en lang tynn busk for så å røyse den ved siden av ei busk slik at hubroen med kråka kommer over busketoppen. I sterk vind og regn er det vanskeligere å få inn kråker er min erfaring de er mere skeptiske da.

Link to comment
Share on other sites

Død kråke var på plass, og den var satt på toppen av en busk noen meter over bakken. Kråkene her er av en eller annen grunn skeptiske, selv om jeg er den eneste i området som gidder å jakte kråker (så vidt jeg vet, jeg har snakket med de aller fleste grunneiere her, og jeg er den eneste som i det hele tatt jakter noe mindre enn rådyr...).

Link to comment
Share on other sites

Kråke skutt med 22lr.

normal_DSC_7326_%28800x537%29.jpg

Denne her kunne ikke motstå noe brødavskjær fra Rema1000 :D

Det var nr 17 iår. Da er det 8 til før målet mitt på kråke er i boks.

22lr er en fantastisk kråkepatron ut til ca 75m. Etter det begynner vind å tyngdekraft å gi for store utslag.

Link to comment
Share on other sites

Morsomt å se hvor mange her som jakter kråker og sjur på åte med 22lr .

Er faktisk utrolig spennede, kråkene er ikke så dumme!

Har åte av slakteavfall ute nå, lar de ligge i fred og uten å skyte noen dager, så fugla får smaken og venner seg til at de kan spise der.

 

Legg ut mer bilder da folkens!

Gjerne av våpen også :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, dersom treffet er godt, går de rett i bakken, som annet fuglevilt. Kråka kan forresten være hardskutt/har lite treffområde, så jeg skyter ikke på mer enn maks 30 m, helst mindre. Dersom du må ut av skjulet får å avlive den, kommer ikke resten av kråkene tilbake på en lang stund, det er ihvertfall min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...