Jump to content

KRÅKEFUGL JAKTEN 2011/2012


jmonsen

Recommended Posts

Hei! Har hatt ute åta mi i to dager no og har skutt meg inn med ei gammal skiskytterrifle :shock: Så eg er heilt klar til å skyte. Pappa sa at det hadde vert aktivitet på åta i formiddag, men no på ettermiddagen så skjer det ingen verdens ting. Så er kråkene berre aktive på morgonen og formiddagen eller er det berre tilfeldigt at det ikkje har kommet kråka på ettermiddagen??? :?

Link to comment
Share on other sites

Hei! Har hatt ute åta mi i to dager no og har skutt meg inn med ei gammal skiskytterrifle :shock: Så eg er heilt klar til å skyte. Pappa sa at det hadde vert aktivitet på åta i formiddag, men no på ettermiddagen så skjer det ingen verdens ting. Så er kråkene berre aktive på morgonen og formiddagen eller er det berre tilfeldigt at det ikkje har kommet kråka på ettermiddagen??? :?

 

Trur ikkje da e tilfeldig... Eg har sett her hos meg at kråkene e mest aktive fra 10 til 12 om formiddagen. heldigvis så jobbe eg fra 3 til 8 om kvelden :) ka bruke du som åte forresten ?

Link to comment
Share on other sites

Hei! Har hatt ute åta mi i to dager no og har skutt meg inn med ei gammal skiskytterrifle :shock: Så eg er heilt klar til å skyte. Pappa sa at det hadde vert aktivitet på åta i formiddag, men no på ettermiddagen så skjer det ingen verdens ting. Så er kråkene berre aktive på morgonen og formiddagen eller er det berre tilfeldigt at det ikkje har kommet kråka på ettermiddagen??? :?

 

Trur ikkje da e tilfeldig... Eg har sett her hos meg at kråkene e mest aktive fra 10 til 12 om formiddagen. heldigvis så jobbe eg fra 3 til 8 om kvelden :) ka bruke du som åte forresten ?

 

Eg bruker loffskiver og kattemat, har tenkt å hive på litt kylling og, eg bur ikkje langt fra Tysnes, så ka liker kråkene der har du tips for å få gong på åta???

Ser også at det er mange som skyter med 22lr, men er det noken som bruker dfs ammo?

Link to comment
Share on other sites

Da eg kom heim frå skulen i dag så såg eg ei kråke som satt i ein tretopp ca 80 meter frå huset. Så eg går roligt inn og springer opp til pappa viser han fuglen og så ber han meg hente salongen :smile: Kom meg ned igjen med salongen lader opp og sikter så vidt over kråka da rifla er skutt inn på ca 40 meter. Eg lar skuddet gå og håper på at mitt første vilt skulle bli eit faktum :shock: , men neida eg høyrer smellet ser skuddet river i noken greiner ca 10 cm til høgre for kråka og kråka fyker avgårde litt skremt, men uten skader. :( Den kråka viser seg sikkert ikkje her på nokre dagar :evil: Grunnen til bommen var at pappa trudde han hade fått skutt rifla skikkelig inn, men det hadde han ikkje. Men no har eg vert ute og skutt rifla inn så neste gang...... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

har funnet en ny super ammo til salongen....cci hp subsonic varmint....somregel når man skyter kråke og ravn med 22lr,så hopper dem gjerne noen meter før dem stuper,men denne gir nærmest (v.max effekt)!sliter med å få tak i elley sub....for den er den eneste min 597 vil ha,men det ser lovende ut med denne nye ammoen.har skutt 2 ravn og ei kråke til nå med den.

 

Det har vel blitt spurt om før, mener jeg å huske, men jeg kan ikke finne svaret :oops:: hvor får du kjøpt denne ammoen? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det har vel blitt spurt om før, mener jeg å huske, men jeg kan ikke finne svaret :oops:: hvor får du kjøpt denne ammoen? :roll:

Eg går inn i min lokale butikk, og vist de ikkje har ammoen eg vil ha, så spør eg fint om de kan ta inn et par esker, og det går som regel bra vær gang eg spør :)

Link to comment
Share on other sites

det er mulig jeg skal på jakt imorgen :D har kjøpt meg x3m1 camo dress (Sommer),camotelt, lokkefløyte (Faulks Kråkelokk) og camoteip på børsa... Men så har denne jæ**a snøen kommet da. Trur dere det har noe å si mtp. at skauen fortsatt er grønn? skal sitte i skogkanten og lokke ut mot jordet. har forresten vinter camonett om det vil hjelpe?

Ps. Noen tips til en FERSK kråkelokker?

Link to comment
Share on other sites

Jaja i dag har eg vert eit par timer på jakt uten fangst :( Dagen starta med at eg gjekk ut og heiv litt meir villsvin og brød ut der eg har åta, pga at det var stor flo i natt så sjøen tok med seg heile åta :lol: Men da e no so, etter det gjekk eg inn og la meg ei lita stund i senga så høyrer eg måseskrik og tenker at no kommer det snart kråker, så eg hiver meg ut av senga, og springer inn på kontoret der eg sitter å skyter fra. Men så ser eg at det allerede sitter to kråker der, og vinuet lager for mykje lyd til at eg kan opne det så eg prøver å snike meg ut, men eg får meg ikkje rundt hjørne på huset før kråkene flyr :evil: Så eg går inn og setter meg på kontoret og venter, så ser eg ei kråke og katten 10 meter frå og då jager selfølgelig katten kråka og det samme skjedde seinere på dagen, så håper på bedre lykke i morgon :roll:

Link to comment
Share on other sites

synes det florerer med unødvendig stoff i denne tråden! feks "jeg så en kråke,men den var plutselig borte,håper den kommer i morgen"

tråder raseres med facebook statuser!la den nå være en tråd som inneholder,fakta,spørsmål og bilder....og legg statusoppdateringene der dem hører hjemme.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjør det, og det høres ut som ei kråke, kanskje en tanke lysere (slik det også høres ut på videoen). Allikevel kommer det i hovedsak skjærer og nøtteskriker. Jeg vet det er kråker i området, noen ganger ikke lenger enn hundre meter unna, uten at de kommer. Av en eller annen grunn er kråkene i området svært sære; dersom de kommer, flyr de skyhøyt. :cry:

Link to comment
Share on other sites

Prøvd det òg, til og medfjærkledd etter alle kunstens regler. De kom litt nærmere, men de fleste holdt seg langt utenfor skuddhold. Dessuten kommer de sjelden tilbake etter ett skudd, treff eller ei, selv om kun noen få kan ha sett med under skuddet.

Link to comment
Share on other sites

Sitering slettet jmonsen

jeg er ikke noen ekspert, har bare jakta kråke et par ganger. da satt vi inne i en tett bar hytte med bare et lite hull i til å stikke ut børsa. vi plaserte også hubroen nå noen store trær som dem kunne sette seg ned i prøv å vente til dem setter seg. da blir det også letter å få skuddsjans nummer to hvis det er flere kråker :D

Link to comment
Share on other sites

Ble noen kråker i dag :D

Ka fløyte bruker du?

Driver å stresser med en fløyte som eg aldri får kråken inn på, bare skjere og nøttis.

 

Hei,

 

Jeg svarer for Lasse Gutten som er min "medblogger" siden det var jeg som var på denne kråkejakten. :)

 

Fløyta jeg bruker heter "Crow Call" fra Primos. Den kan du blant annet få kjøpt på brunst.no og jeg syntes den fungerer godt. Der jeg jakter kommer kråkene langveis fra for å der etter sirkle over lokkefuglene. Det er sterk og god lyd i den, men krever litt trening for å mestre den, dette er ikke en fløyte det bare er å blåse i.

 

Håper det gir svar på det du lurte på. :)

Link to comment
Share on other sites

Her har jeg laget et lydklipp på rundt et minutt av kråke i dødskamp. Fløyta jeg brukte er Knight&Hale prayblaster

 

Bare å laste ned og bruke elektronisk om dere ønsker :wink:

 

http://www.supload.com/listen?s=52HXDP" target="_blank

 

 

Tror det kan være lurt om du sitter ett lite stykke unna mikrofonen når du spiller inn lydene, blir veldig skarpt og skjærende.. Prøv deg på en ny en, er interessert i å prøve denne på dynga. :) Tror det kan være effektivt med hubroen.

Link to comment
Share on other sites

Skal lage en ny i kveld med litt mykere lyd :wink:

 

Men har prøvd den jeg har lagret elektroniskt, og både kråke og ravn kommer, og de er kampklare :!:

Lyden er faktisk ikke like skarp med skikkelige høytalere, men skal følge tipset til kimjeger og ha større avstand til microfonen.

Innspilling av lyd er noe jeg aldri har prøvd før, så tar i mot tips med takk for å få dette best mulig. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har ett lite tips til åte for kråke viss det er noken som treng, du bretter ei skål av aluminiumsfolie og har kattemat, skinkepålegg og brød oppi så skal eg love dere at kråkene kommer. Eg gjorde dette heime berre med frosset villsvinkjøt i staden for skinke og kråkene kom berre eit kvarter etter :smile: Du kan også legge på litt fisk for da kommer måsene og når kråka høyrer dei så kjem dei raskt etter. Berre pass på å strø litt mat rundt også 8)

Link to comment
Share on other sites

Sitering slettet jmonsen

 

Du må bruke ett lim som tåler kulde, dette finner du som regel i byggvare butikker, clas ohlson ect.

Du bør bruke limpistol, vil gjøre jobben ganske mye lettere. Du bør bruke god tid på dette. Nærmere 2-3 dager med litt effektiv jobbing.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Innskyting av salongen står for tur..

Deretter reiser meg og ein kompis ut på noen øyer der kråene har sin overnattingsplass :D blir spennende og skyte kråker etter kvart som dei kommer inn på øyene..

er vel ca 600 kråker som overnatter der når heile flokken tar turen :D

Varierer fra ein 30 til som sagt 600 kråker som overnatter på øya...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...