Jump to content

KRÅKEFUGL JAKTEN 2011/2012


jmonsen

Recommended Posts

Var ute og jakta ender i går.. Dårlig resultat og overflod av kråker resulterte i ei stk kråke som kom inn på lokking med munnen :D Virket dårlig med kra kra kra lyder, så la om til ein slags uuuuæ uuuæ lyd (folk som er vant til kråker skjønner ka eg meiner) og da kom det ei nyskjerrig kråke inn på skuddhold... Satt uten kamuflasje og på ein øy uten vegetasjon. Bare du sitter heilt heilt rolig kommer kråkene på skuddhold noen ganger :D

Link to comment
Share on other sites

Weee. skaut mine to første ravner i helgen. Var på småviltjakt og var på vei opp på en topp. Og der hang det to ravner så pent og cruiset på vinden. Tenkte for meg selv "Det var da dumt av dere å henge så stille og så nært" så da ble det fest når jeg hadde 3er hagl i hagla.

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. Har kompostdungen full av skjærelik!!

 

Du er ikke alene om den... :oops: Dersom noen skulle finne på å drive med arkeologiske utgranvninger her om noen hundre år, kommer de nok til å lure på hva slags skrue som har bodd her. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Sånn for skadedyrsbekjempning og for å fjerne kråker osv i tettbygd strøk:

2 liters isboks, skjær bort nesten en hel endeside og sett ei rottefelle inni...

Ikke jakt i direkte forstand, men det går ikke utover storfuglbestanden til neste år hvertfall! :)

Link to comment
Share on other sites

Bortsett fra at dette ikke er lovlig, er ikke ei rottefellebøyle litt liten for å treffe noe annet enn nebbet, evt. bein? Jeg har ikke prøvd, men det jeg tviler på at denne metoden er human på noen måte.

 

"Følgende typer fangstredskap som avliver viltet er tillatt:

 

•Slagfelle til mårhund, bever, mår, villmink, bisamrotte, beverrotte og røyskatt. Kommunen kan etter søknad og på nærmere fastsatte vilkår gi tillatelse til bruk av slagfelle til fangst av rødrev og grevling. Tillatelsen er personlig.

•Fallem, flak og fallstokk til mår, villmink og røyskatt.

•Snare til lirype og fjellrype.

Slagfelle, fallem, flak og fallstokk skal virke på en slik måte, og ha slik slagkraft, at viltet blir drept øyeblikkelig."

 

 

http://www.dirnat.no/friluftsliv/jakt/f ... er_viltet/

Link to comment
Share on other sites

@philipp

Jo, i utgangspunktet litt i grenseland, derav isboksen el tilsvarende for å få fuglen til å strekke hals.

Kom over metoden tilfeldig egentlig. Katta her har dratt med mer el mindre døde mus og rotter hjem i hele sommer. Satte opp slike feller for at ikke andre dyr og fugler skulle bli skadd' men fant fort ut hvilke dyr som var mest ivrig..

Link to comment
Share on other sites

har vert ut hver søndags morgen i tre uker og jaktet kråke, har resultert i 18 kråker og ei skjære, bruker lokke-fugler og kråkelokk, fungerte som bare det i starten, men virker som kråkene har blitt mere vare, færre kommer inn for landing og de som kommer inn kommer gjerne litt for høyt :evil: kråkene er smarte fugler og lærer fort :!:

Link to comment
Share on other sites

hei, har en utstoppa hønsehauk stående, noen som vet om denne kan brukes istedenfor hubro?

 

Jeg prøvde en gang med en gammel utstoppet hønsehauk. Skjøt først en skjære å la denne i klørne på hauken, å sammen med cd-spilleren ble det ganske så livatt etterhvert! Absolutt verdt et forsøk ;)

Link to comment
Share on other sites

Ser fram til det. Filmen var ok den, men det er nok en fordel å legge ut skudd som treffer i stedet for det som kan se ut som skadeskyting. (sier ikke at det er skadeskyting, men at det kan se slik ut)

 

Har et meget dyrt kamera som ble brukt her, kameraet er ikke ment for slik type filming og mye erfaring kreves... Hadde med meg en kompis som filmet (aldri filmet før) og da kan man ikke forvente så mye mer... :wink:

 

Jeg må si meg enig i at det kan se ut som om at noen skudd kan se ut som skadeskyting... men med 12 kråker på 18 patroner så tror jeg det er mange som bommer mer en det jeg gjør..

 

Mvh Leander :smile:

Link to comment
Share on other sites

Går endel kraftfor til kråkene her også ja...

 

Tenkte å kjøpe meg en faulks kråkelokk.

Sammen med den tenkte jeg å kjøpe disse:

http://www.jaktsport.no/jaktutstyr/lokkeutstyr/6-pack-lokkefugl-krake-nrafud.html

Ifølge beskrivelsen skulle de visstnok være veldig bra men de ser ikke helt bra ut syns jeg, vet ikke om de skruene og det har noe betydning, slik ser de ut på nært hold:

http://www.jaktfall.no/images_hovedside//012.JPG

Noen som har prøvd disse og vet om disse duger?

Eller så kan jeg gå for disse hvis de er bedre:

http://www.jaktsport.no/decoy-krake.html

Link to comment
Share on other sites

Går endel kraftfor til kråkene her også ja...

 

Tenkte å kjøpe meg en faulks kråkelokk.

Sammen med den tenkte jeg å kjøpe disse:

http://www.jaktsport.no/jaktutstyr/lokkeutstyr/6-pack-lokkefugl-krake-nrafud.html

Ifølge beskrivelsen skulle de visstnok være veldig bra men de ser ikke helt bra ut syns jeg, vet ikke om de skruene og det har noe betydning, slik ser de ut på nært hold:

http://www.jaktfall.no/images_hovedside//012.JPG

Noen som har prøvd disse og vet om disse duger?

Eller så kan jeg gå for disse hvis de er bedre:

http://www.jaktsport.no/decoy-krake.html

 

jakter kråke med faulks kråkelokk og kråke-fudsa som er avblidet, har begge typene kråke bulvaner som du har tenkt på, vil på det sterkeste ambefale fud-lokkefuglene, ekstremt effektive, kråkene styrter ned mellom lokkefuglene, de tror det er trykt inntill det smeller. Men husk og sette opp bulvanene der du har sett mye kråke fra før, kråkejakta er som gåsejakta, 90 % av jakta er rekognosering! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte faulks kråkelokk en gang i august. Prøvde den med en viss skepsis nesten med en gang jeg fikk den. Etter ca 5 min med lokk, hadde jeg fått inn en flokk på 6-7 kråker, og en av dem ble skutt. Har til nå lokket inn ca 30-40 kråker. Noen kommer nesten med en gang, mens noen må man "slite" med i over 5 min for å få de til å komme på skuddhold.:P

 

Noen kråker kommer på rundt 10 meter, mens andre kommer på ca 30-35 meter. Jeg har vært litt sløv med kamo, så noen kråker har oppdaget meg ganske tidlig, men om jeg har finlandshette og hansker på meg, så kommer de fleste inn på skuddhold

 

Faulks kråkkelokk er tingen:D og utrolig arti å holde på med

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun erfaring med den store ugla (hubro), så jeg vet ikke om den lille der fungerer en gang. Men om du ikke har hengt ei kråke i føttene på ugla og bruker lokk så tror jeg du skal slite med å få inn kråker.

 

Ser at det er noen som har hell med å lime på fjær fra andre fugler, slik at den ser mer ekte ut. Kanskje du kunne prøvd det?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har de lille ugla funke som bare juling. Men ikke slik den er når du kjøper den. Du må pynte den litt med med fjær. Lim fjær på hele ugla. Heng ei kråke under den og spill av kråkelyder fra en cd spiller eller bruk lokkedløyte. Funke som snus. Men æ vurderer å kjøpe den store og fjærkle den og.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om dette er helt passende i denne tråden, men jeg er ikke jeger og vet ikke bedre.

 

Ei venninne av meg sliter med masse kråker på eiendommen. Hun mener å ha hørt at hvis man får tatt livet av ei eller to kråker for deretter å henge disse i et tre vil føre til at resten skyr eiendommen.

 

Spørsmålet mitt blir da at siden kråker er åtselspisere vil ikke det bare føre til å øke matfatet for dem, eller er det noe i hva hun sier?

 

Hun bor sånn til at skyting på Hennes eiendom er uaktuelt pga naboer og nærhet til vei. Men en kråke er nok mulig å skaffe via jegere jeg kjenner hvis det er noe annet enn en gammel myte det hun sier.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt det om skjærer også, men det har ikke fungert godt, snarere tvert imot. Når du legger/henger en død skjære i et tre, tar det ikke mer en maks ti minutter før det er fullt leven rundt kadaveret. Det var ihvertfall slik hos meg. Ikke virket de redd heller, de begynte faktisk å spise rett ved den! Død skjære funker altså fint som lokkefugl... To døde skjærer hadde samme effekt, bare dobbelt så sterk. Om dette kan overføres til kråker vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Glem den teorien om å henge opp noen døde fugler.

De kommer tilbake.

Her får de behandling med at det blir et hull i de. Etter en tids jakt blir de mer restrektiv på å bruke området.

Dersom ikke vedkommende bor i meget tettbygd område er jakt med cal 22lr et brukbart hjelpemidel. Men pass på at der er trygg bakgrunn. Og at lokale vedtekter ikke leger begrensning på avskyting.

Link to comment
Share on other sites

Skyting er som sagt helt uaktuelt der hun bor.

 

Takk for svar!

 

Var som nevnt skeptisk til forslaget, men greit å få det bekreftet av noen som driver med jakt.

Nærmeste jeg kommer kråker er vel en og annen slenger utenfor 7er ringen på blinken;)

(fint hvis dere kan holde akkurat det hemmelig..)

 

Finnes det da egentlig noen lovlig human måte å fjerne disse kråkene på?

De ødelegger blomster, angriper mindre dyr og andre fugler som prøver å stikke innom en tur

For ikke nevne støyet de fører med seg.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen i hamarområdet her som har greie på sånt og vil ha noen kråkeskalper så kan de jo sende på en pm.

 

Som sagt så kan jeg ikke noe med sånt, men siden jeg skyter med pistol så antok venninnen min at jeg var en dreven jeger.. :D og som den vaskeekte mann jeg er så innrømmer jeg ikke at jeg er en løk før jeg står med skjegget i postkassa..

 

(fikk henne i allefall til å droppe luftbørsatilbrorenmin tanken som hun kom med først. Greit å gjøre det lovlig og humant)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...